[PC Upgrade] Welk component zal het meeste effect hebben?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koenkokes
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-03-2024
Beste mede-Tweakers,

Recentelijk ben ik overgestapt op 1440p gaming. En omdat mijn oude build dit naar verwachting niet zou trekken. Heb ik besloten om mijn GPU te upgraden (zie componenten hieronder).

Nu ben ik al een tijdje ermee aan de gang. En ben ik ben benieuwd welk(e) component(en) ik het best kan vervangen om het beste resultaat te bereiken. Oftewel: Wat is er op dit moment het zwakste component, waarbij het vervangen ervan, de grootste impact zal hebben.

Ik heb namelijk het gevoel dat mijn GPU een beetje gebottlenecked wordt door de rest van mijn PC. CPU Load is bijv. altijd 100% in BF1. En vaak last van lagspikes als er ineens veel gebeurt (explosies etc). Maar dan lees ik weer dat het normaal is dat CPU 100% load heeft in BF1.

Doel?

- Huidige en toekomstige games moeiteloos en stabiel op 1440p spelen (minimaal 60fps, het liefst zo hoog mogelijk i.v.m. goede monitor)

Kortom: Upgrades uitvoeren om PC meer future proof te maken.

budget:
Zo min mogelijk. Maar maximaal 600 euro.

Zelf al bedacht:
-RAM upgrade naar 16GB. Dus huidige DDR3 RAM upgraden van 8GB naar 16GB, Zelfde setje bijkopen.
Zie onderste build voor de specifieke RAM kit

-CPU+Moederbord+DDR4 RAM. Overkill? Zijn huidige componenten nog goed genoeg? Zal ik veel verschil merken?

Verder heb ik mijn RAM al een overclock gegeven. En draait mijn CPU op 4.2Ghz

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 257,95€ 257,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 145,-€ 145,-
1Scythe Mugen 5€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,90

Welke games ik voornamelijk speel:
-Rocket League
-Battlefield 1
-F1 2016
-Rainbow Six Siege
-Toekomstige AAA titels.

Mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 485,-€ 485,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,50€ 85,50
1Asus MG279Q Zwart€ 549,99€ 549,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 65,-€ 65,-
1XFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,68

Alvast dank! Hoor graag of ik op het juiste pad zit. Of dat ik naar iets anders moet kijken om te upgraden.

Beste antwoord (via koenkokes op 12-04-2017 21:10)

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:30
Als het RAM voor 85% gebruikt wordt, dan is het RAM niet het probleem.

Aangezien je sowieso future-proof wilt gaan (en niet tijdelijk), zou ik het gelijk maar in 1x goed doen, door een Kaby Lake upgrade set aan te schaffen :).

Mijn advies:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 257,90€ 257,90
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,80

De CPU koeler die je nu hebt zou je nog niet direct hoeven te vervangen (performance verschil met de Scythe Mugen 5 is niet heel groot), maar qua looks is de Scythe zeker een meerwaarde.

Als je met dit setje nog steeds FPS drops hebt dan is het misschien een driver/software gerelateerd probleem. Maar voor alsnog verwacht ik dat niet en denk ik dat het ligt aan de i5 zoals je in je laatste post ook aanhaalt ;).

Alle reacties

• Koen179
De i5 7600K i.c.m. een Z270 (Z170 zou ik niet aanraden omdat je niet weet of de BIOS up to date is voor Kaby Lake) is een stukje sneller als de i5 3570K die je nu hebt, maar of dit echt het grote verschil is betwijfel ik. Zeker omdat je de CPU zelf al hebt overclocked is het verschil met de Kaby Lake kleiner. DDR4 is ook niet enorm veel sneller als DDR3.

Hier een interessante video die het verschil tussen de i5 7600K en de i5 3570K duidelijk maakt: YouTube: Intel i5-7600K Review vs. 2500K, 3570K, 6600K, & More. Overall is de i5 7600K ~20-25% sneller dan de i5 3570K.

Heb je al eens gekeken naar het RAM gebruik? 8GB is misschien de bottleneck, zodra dat vol raakt kan je last krijgen van lagg spikes. Upgraden naar 16GB DDR3 zou dan de goedkoopste oplossing zijn.

Als het RAM niet vol raakt tijdens een game dan zou ik kijken naar een upgrade set zoals je in de OP aanhaalt.

• koenkokes
@Koen179

Bedankt voor je reply.
Ik heb het RAM gebruik even bekeken. In BF1 is dit 85% constant load.
GPU= 95-99%
CPU= 100%
FPS: 70-80
Maar zodra er explosies en drukte op het scherm ontstaat, duikt dit naar 50-55 fps. Wat niet echt soepel speelt.
Lijkt mij sterk dat dit komt doordat de GPU niet capabel is. Dus wellicht is het wel het proberen waard om die RAM te upgraden naar 16GB. En nog eventjes door te gaan met huidige CPU

EDIT:
Verder heb ik op Reddit een linkje gevonden naar een spreadsheet voor eventuele bottlenecks i.c.m. GTX 1070. Daar staat de i5 3570K als "Semi-Bottlenecked in CPU Demanding Games"
Linkje

[ Voor 25% gewijzigd door koenkokes op 12-04-2017 14:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Koen179
Als het RAM voor 85% gebruikt wordt, dan is het RAM niet het probleem.

Aangezien je sowieso future-proof wilt gaan (en niet tijdelijk), zou ik het gelijk maar in 1x goed doen, door een Kaby Lake upgrade set aan te schaffen :).

Mijn advies:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 257,90€ 257,90
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,80

De CPU koeler die je nu hebt zou je nog niet direct hoeven te vervangen (performance verschil met de Scythe Mugen 5 is niet heel groot), maar qua looks is de Scythe zeker een meerwaarde.

Als je met dit setje nog steeds FPS drops hebt dan is het misschien een driver/software gerelateerd probleem. Maar voor alsnog verwacht ik dat niet en denk ik dat het ligt aan de i5 zoals je in je laatste post ook aanhaalt ;).

Verwijderd

Games worden meer en meer geoptimaliseerd om van meer dan 4 threads gebruik te kunnen maken. Nu nog een i5 nemen is daarom zonde. Binnen de kortste keren zit je weer tegen een upgrade aan te hikken. Een i7 is daarom een betere keuze of nog beter, een Ryzen 5 1600X.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 269,-€ 269,-
1MSI B350 Tomahawk€ 119,70€ 119,70
1Arctic Freezer 33€ 28,50€ 28,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 143,51€ 143,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,71

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2017 21:23 ]

• koenkokes
@Koen179

Bedankt voor je hulp! De upgrade naar 16GB DDR3 RAM op huidige build is inderdaad vrij nutteloos. En zoals je zegt. Als ik dingen wil vervangen. Kan ik het beter in 1x goed doen!

Dat lijstje ga ik zeker bewaren. Eerst zoals je aangeeft even kijken of ik softwarematig nog wat verbeteringen kan doorvoeren.

@Verwijderd
Ryzen 5 1600X ziet er veelbelovend uit! Dat zal ik ook zeker in mijn achterhoofd houden. Maar ik blijf denk ik toch bij Intel. i7 zie ik de meerwaarde niet van in qua prijs.
En dank voor het maken van een lijstje!

[ Voor 3% gewijzigd door koenkokes op 12-04-2017 21:24 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou de 1600(X) zeker overwegen. Je wil gamen op 1440p, dat is altijd GPU limited, of je nu een 7700k @5ghz hebt of een 1600 @3,2. De Ryzen bied alleen wel meer cores en games gaan die gebruiken met DX12. Ook is er vrij systematisch, door velen, waaronder ik, opgemerkt dat Ryzen zeer soepel loopt. Ik heb dan wel een 1700 en 7950 maar ik merk hoe soepel games lopen. Verder worden de meeste CPU's tegen de 100% belast in BF1, het is een uitzonderlijk goed geoptimaliseerde game die het maximale eruit haalt. Ik weet alleen niet hoeveel je zal winnen met een 7600k ten opzichte van een 3570k.

Waar jij een beetje mee zit denk ik is dat het ongeveer op het omslagpunt zit waar het wel of niet zinvol is om je CPU te upgraden. Voor BF1 zal het met name in minimale framerates helpen om voor Ryzen te gaan, aangezien de extra cores zeker worden aangesproken. Bij de Ryzen en Nvidia combinatie kom je alleen tegen het probleem aan dat Nvidia drivers op het moment niet lekker werken met Ryzen. Het verschilt per game, maar Rocket League is met name heel erg op het moment. Dat werd duidelijk uit de benchmarks van Anandtech over de Ryzen 5 gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iEVFdZ2gN4YTQJTRuZkhl0sO/full.jpg?nohitcount=1

Het was 1080p maar het viel wel op. AMD GPU's hebben die problemen niet. De redenen waarom kan je in het AMD nieuwstopic vinden. :)

Persoonlijk acht ik het alleen niet meer verstandig om nu nog een een quadcore aan te schaffen en ik zou aanraden te wachten of voor een Ryzen te gaan. Wat ook kan is wachten op AMD Vega, daar misschien naar overstappen en je 1070 verkopen. De 1070 zit ook een beetje op een ongelukkig punt. Eigenlijk overkill voor 1080p, maar net te weinig voor 1440p. Wat als laatste ook kan zijn een paar settings omlaag gooien en even niks kopen. De grafische verschillen tussen ultra en high zijn in de regel niet waar te nemen, maar de framerates gaan behoorlijk omhoog met een paar opties uit. Over twee jaar dan een volledige systeemupgrade doen kan ook. Dan zouden de GPU's die 1440p goed kunnen voorzien ook beter beschikbaar moeten zijn. :)

Als laatste, draai eens de diagnostische opties in MSI afterburner om te kijken of je GPU constant op 99% loopt. Kan je ook goed uitlezen hoeveel cores in gebruik zijn, belading, geheugengebruik etc.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• koenkokes
@DaniëlWW2

Bedankt voor je gedetailleerde reply.

Wellicht zit het probleem wel in de instellingen die ik gebruik. Ik heb eigenlijk bij alle games klakkeloos de instellingen overgenomen die Nvidia Geforce Experience aanbevolen heeft voor mijn systeem.

Ik denk dat de meest logische stap is om instellingen iets aan te passen. Ik ga mij eens goed verdiepen in wat AMD te bieden heeft. Vooral even in de gaten houden wat de ontwikkelingen zijn. En hoe AMD de Ryzen blijft verbeteren. De potentie is er zeker! En de eerste impressies zijn goed.

Vooral even focussen op de software. Wellicht een goed moment om te upgraden als de nieuwe generatie Intel processors komt (Coffee Lake). Dan kijken hoe het staat qua Intel vs AMD. En dan gewoon de stap maken.

Het blijft moeilijk om in te schatten wat de juist beslissing is.

• witalik
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-01 06:33
Hmm , nu ik dit lees twijfel ik wel een beetje. Zelf had ik ook een topic open staan in dit deel. Voor een Componenten upgrade, i5 , Z270 en 16gb geheugen. Loop ik dan gelijk achter de feiten daan met die i5 ? Is het echt zulk weg gegooid geld nu ?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor een game zoals BF1 zou ik dan wat minder belangrijke instellingen net een stapje omlaag gooien. Mesh quality in ieder geval op ultra houden want renderdistance is daarmee verbonden. Dingen zoals lightning kan je verlagen zonder het echt te merken.

Zie ook:
YouTube: Battlefield 1 – PC Low vs. Ultra detailed Graphics Comparison ...
Er zijn er nog wel meer, because BF1. :P

Qua Ryzen, ze zitten afhankelijk van de game 5 tot 10% achter een Kaby Lake qua singlethread. Veel games zijn nog gelimiteerd omdat de GPU maar een core kan aanspreken voor renderinstructies. Dat gaat veranderen, en veranderd al. DX12 en Vulkan hebben die limitering niet meer. Nvidia GPU's kunnen hier niet goed gebruik van maken, AMD GPU's wel. De redenen zijn uitgelegd in het AMD nieuwstopic.

Waar het op neerkomt is dat in DX12, AMD van Nvidia wint, en behoorlijk ook. Dat maakt de combinatie van Ryzen en AMD zeer interessant voor de toekomst waar games steeds meer DX12/Vulkan based zullen zijn. De extra CPU cores gaan dan een rol spelen om het maximale uit je GPU te halen en dat levert behoorlijke framerateverschillen op. Bijvoorbeeld CiV 6 laat het al zien in DX12 modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldhBwCA7UmvQLcryPd7XNGSC/full.jpg

Een RX480 die de 1080 verslaat is niet niks. :P

Bottom line. Ik zou eigenlijk niemand meer aan willen raden om nog voor een i5 te gaan voor gaming. Zelfs de 7600k begint het al lastig te krijgen in een aantal titels. De 7700k houdt zich nog staande maar die zit ook al tegen het maximale aan. De trend verschuift zich nu al een paar jaar langzaam naar meerdere cores en weg van brute singlecore prestaties. AMD is dat gat nu voor de tweede keer ingesprongen, Bulldozer was te vroeg en een mislukking. Nu ze qua singlethread prestaties niet erg veel achter liggen op Intel is het anders. In principe zou je vrijwel elke game die er nu is goed moeten kunnen spelen met een Ryzen hexacore. Je verliest wat framerates en dat is minder als je een 144hz/1080p monitor hebt. Wil je daar echt gebruik van maken dan zal je misschien toch een 7700k moeten overwegen. Terug naar Ryzen. In de toekomst zullen games wel meer gebruik maken van de extra cores dan nu. Een game zoals BF1 of the Witcher 3 of in het bijzonder Maffia 3 gebruiken het al.

Ik denk dat de Ryzen 5 1600 een betere keuze is, overclock die wat naar 3,7 wat vrijwel elke CPU zou moeten kunnen, tot 3,9 kan ook en dat is het wel voor zo ongeveer elke Ryzen. Dan worden ze wel wat heet. Je offert nu wal prestaties op als je op 1080p gamed met iets als een 1080, because reasons. Heb je iets als de RX480/580 in de planning staan of een 1060 dan zal het verschil klein zijn. Dan heb je wel twee extra cores en vier extra threads en die gaan aangesproken worden in de toekomst. De Witcher 3 spreekt gewoon mijn 8 cores en 16 threads van mijn 1700 aan, en die game was uit 2015. Een beetje een uitzondering voor 2015 maar het gebeurd wel. :)

Uiteindelijk is het een keuze die je nu maakt. Wanneer denk je dat het omslagpunt naar DX12 er zal zijn? Denk je dat het nog jaren duurt dan zou je de 7600k nog kunnen overwegen, hoewel die in sommige games al te kort komt. Denk je dat DX12 er snel aan zit te komen, en daar lijkt het wel op, dan is Ryzen de betere keuze. Moet je wel genoegen nemen met iets mindere average framerates in veel DX11 titels, tenminste totdat Nvidia hun driver fixed en daarna misschien alsnog een paar procent. Dat is de keuze. Ik zelf heb bewust voor een behoorlijk lange termijn oplossing gekozen en de 1700 gekocht. Ik zal er behoorlijk wat uithalen, maar het was voor puur gaming niet de beste koop. Daarom liever doe als ik zeg dan doe als ik doe en overweeg een Ryzen hexacore. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• koenkokes
Heb een beetje in dat AMD nieuwstopic zitten lezen. Maar het lijkt er dus op dat Nvidia + Ryzen op dit moment nog geen lekkere combinatie is.

Zou dus betekenen dat als ik overstap op Ryzen. Ik het beste ook meteen een AMD GPU kan halen. Die 1070 heb ik nog maar net. Dus dat ga ik niet doen.

Als ik op lange termijn wil kijken zou de i7 7700K de beste optie zijn. Als ik dan toch helemaal future proof wil zijn. Dan maar 100 euro meer opzij leggen :)

Maar dat is de situatie als ik het op korte termijn ga doen. Kan best zijn dat dat Nvidia over een paar maanden het onder controle heeft. Maar dat zie ik dan wel weer.

[ Voor 15% gewijzigd door koenkokes op 13-04-2017 13:31 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij Nvidia en Ryzen verschilt het ook per game. Sommige games hebben geen problemen terwijl andere dat wel hebben. In het algemeen zal je met name op minimale framerates winnen bij zowel Ryzen als een Kaby Lake i5/i7. Ik heb eigenlijk nog geen goede 1440p test gezien met Ryzen en Nvidia. Het zou ook kunnen dat het voor die resolutie helemaal niks uitmaakt omdat je toch behoorlijk GPU gelimiteerd bent. Dan is Ryzen helemaal een no brainer. Je krijgt gewoon meer CPU voor een lagere prijs dan de 7700k. In synthetische benchmarks waar alle cores worden belast, wint de Ryzen hexacore eigenlijk altijd.

Gemiddelde en maximale zijn GPU gelimiteerd. De 1070 zou ik ook niet wegdoen, is niks mis mee op het moment. Een beetje duur voor wat die biedt maar veel keuze heb je niet, tenminste totdat Vega er is. Daarna kunnen dingen weer interessant worden.

Maar ik zou eerst eens gaan spelen met wat settings omlaag, settings die zwaarder zijn op de CPU zoals physics. CPU vervangen kan altijd nog. Verwacht alleen geen wonderen, vooral minder drops. Voor drops valt het onderhand wel op dat heel veel mensen zeggen dat Ryzen zo soepel loopt. Dat merk ik ook met mijn 1700, hoewel de 7950 niet de GPU is om die vergelijking te maken.

Pagina: 1