Artifacting in games, Oorzaak GPU/VRAM of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-01 11:50
Heb mijn huidige PC nu al drie jaar en daar zit nu twee en een halfjaar een MSI Radeon R9 280 in. Daarmee heb ik sinds de launch van GTA 5 al problemen gehad die meer mensen met een 280/280X ondervonden, Daar zijn wat fixes voor maar die helpen sinds kort niet meer bij mij. Daarnaast heb ik ook in Diablo 3 en andere games problemen.

Edit: Bij onderstaande video's draait de GPU op stock clock snelheden, Hij is nooit over geclocked geweest voor zover mij bekend. (Nieuw bij winkel gekocht.)
Wel draait hij inmiddels al anderhalf jaar of langer op een under clock van zowel de GPU (972 > 930 MHz) en VRAM (1250 > 1100 MHz, Inmiddels 1000 MHz.) Daarmee waren destijds alle problemen verdwenen maar recentelijk zijn ze terug gekomen en worden steeds erger.

Nu de problemen erger worden zat ik al te kijken voor een andere videokaart, Maar na navraag blijkt dat ik nog garantie heb en daar maak ik liever gebruik van dan dat ik er uit gemakzucht een hoop geld tegenaan gooi.
Dan moet voor mij de fout wel onomstotelijk aan de videokaart liggen, Als dat niet het geval blijkt te zijn nadat ik hem RMA stuur gaan de kosten die mij dan ten deel vallen van het budget voor een nieuwe videokaart af en dat zou zonde zijn.

Vandaar dit topic.

Mijn PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 191,49€ 191,49
1Asus H87-PRO€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 95,-€ 95,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 80,95€ 80,95
1Cooler Master VS V450S€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,44

Drie filmpjes van problemen die ik ervaar tijdens het gamen, Uitleg van de problemen staat bij de video's (Engels). Bij de GTA V video staat ook uitleg van wat ik al geprobeerd heb om het te verhelpen:

GTA V - Singleplayer
Diablo 3 - B
Diablo 3 - C

Heb van Diablo 3 nog een opname met een vergelijkbaar probleem als in GTA V, Maar die is nog niet geupload.
Edit, Staat inmiddels online: Diablo 3 - A

Heb Memtest86 laten draaien om het RAM geheugen uit te sluiten, Maar na 5 passes had die nog geen fouten gevonden. Kan hem indien noodzakelijk een hele nacht of langer laten draaien:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2895/33161600033_9648740ca3_b.jpgP4100772 by Sato NL, on Flickr

Edit:
Een ander probleem wat ik met deze GPU heb ervaren is dat bij het aansluiten van een tweede scherm via displayport (Hoofdscherm zit op DVI) er tijdens het opstarten bij het inladen van het bureaublad er wat horizontale storingslijntjes in het beeld verschenen en weer verdwenen op het Displayport scherm (Zowel bij aansluiting als hoofd of als tweede scherm). En dat na enige tijd de pc in gebruik te hebben het hoofdscherm volledig verviel in storing/artefact's waarbij de pc via de aan/uit knop op de kast uit en weer aangezet moest te worden om er vanaf te komen (Tot het weer gebeurde.)

Dit heb ik destijds opgelost door het tweede scherm aan te sluiten op de IGP van mijn CPU/Moederbord, Waarna alles verder zonder problemen werkte. (En terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat ik er toen al werk van had moeten maken.)
Inmiddels ben ik verhuisd en staat het tweede scherm nog in doos wegens gebrek aan ruimte.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Alle hulp en advies is welkom, Alvast bedankt daarvoor.

Sato.

[ Voor 13% gewijzigd door Sato op 12-04-2017 03:48 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 09:58

rdejongjr

Gnome

Als hij nog onder de 3 jaar zit, meld het pokkeding aan bij msi, krijg je een goed doorbakken exemplaar retour.
Of als de voorraad refurbs op zijn wellicht een upgrade.