Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Je eigen dial-up-verbinding maken

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-11 13:58
Ik heb wat oudere hardware waar ik voor de hobby iets mee wil doen. Daar zit ook een apparaat bij waarmee je via je tv kon internetten. Je moest dan inbellen naar een provider en dan had je internet, via het ingebouwde modem.
Ik zou dat graag willen doen, zonder dat ik daarvoor daadwerkelijk moet inbellen, ik heb namelijk ook helemaal geen analoge lijn meer, alleen voip (wel met fxp-poort op een Linux + Asterisk-based telefooncentrale).
Kan ik ofwel op een pc (met modem) ofwel op de telefooncentrale (de Pika PBX) iets installeren dat als ik met zo'n apparaat "inbel" naar een nummer (kan natuurlijk prima een intern doorkiesnummer zijn) ik ook daadwerkelijk internet krijg?
Ofwel: kan ik mijn eigen ISP zijn voor analoge modems? (ik 'deel' dan natuurlijk gewoon mijn kabelinternet).

Iemand die hier ideeën over heeft of tips?
Ik heb denk ik ook nog wel wat usb-modems liggen, maar ook wel ISA-kaarten, oudere pc's, dos, windows, linux, maakt met niet veel uit, als het maar werkt, want ik heb 1 van die machines bijvoorbeeld nog nooit werkend gezien en ben zeer benieuwd.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Theoretisch kan je met een eigen centrale dat wel realiseren ja. Onder Windows Server had je bijvoorbeeld Routing & Remote Access. Daar kan je via PPP inbellen.

En anders zijn er vast nog wel PPP server software te vinden waar je zoiets!Er kan doen.

Verwijderd

Soms is het wel leuk om met dit soort "antieke" apparaten te spelen. En ja, een oude US Robotics modem (die met die rode lichtjes) is wel gaaf te zien....

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met de juiste AT commando's kun je inbellen op een ander modem zonder dat er een kiestoon is.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Trommelrem schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:19:
Met de juiste AT commando's kun je inbellen op een ander modem zonder dat er een kiestoon is.
Dat hadden wij op de campus van uni eindhoven toen ook (1996). Er lag een vaste lijn, maar daar moest je dan wel een modem voor aanmaken in windows en "inbellen". Erg apart werkte dat inderdaad.

Signature van nature

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

In dial-up zit geen hiërarchische verhouding. Uiteraard hadden de ISPs enorme modem-banken met duizenden lijnen, maar ieder modem in die bank was functioneel identiek aan wat je thuis had staan (Wat softmodem en V90 specifieke zaken daargelaten).

Hang een modem aan een windows of linux bak die routing ondersteunt.
Met je favo terminal programma moet je het volgende naar je modem sturen:

AT&FS0=1
AT&W

Je modem pakt nu automatisch de lijn op als er iemand belt.

EDIT: deze situatie gaat er wel vanuit dat er kiestoon is. Je zal je modems dus aan een FXS poort van je PBX moeten hangen.
Verder moet je even kijken wat de capabilities van dat TV-apparaat zijn. Dit is namelijk alleen de bearer die je nu werkend hebt. Daarna moet er een protocol onderhandeld worden, bijv. PPP zoals Equator al aangaf.

[ Voor 26% gewijzigd door JackBol op 11-04-2017 21:52 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Wat niet kan is inbellen over een voip lijn. De compressietechniek op voip maakt de codering, de piepgeluidjes, van het inbellen kapot. Je zult dus de analoge lijn binnenshuis moeten houden.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 11-04-2017 21:55 ]

• RealAlcatraZ
Ik weet niet of ik modemcommando's kan wijzigen in die apparaten, ze zijn soms heel specifiek ingericht, maar ik moet daar eens naar kijken. En de boel moet natuurlijk wel internet hebben, dus ergens moet ik dat nog delen. Maar met deze tips kan ik in elk geval vast experimenteren.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:15:
Soms is het wel leuk om met dit soort "antieke" apparaten te spelen. En ja, een oude US Robotics modem (die met die rode lichtjes) is wel gaaf te zien....
Dat oude apparaatje gebruik ik nog steeds om nij sommigen klanten in te bellen op de alarmcentrale.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
jeroen3 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:54:
Wat niet kan is inbellen over een voip lijn. De compressietechniek op voip maakt de codering, de piepgeluidjes, van het inbellen kapot. Je zult dus de analoge lijn binnenshuis moeten houden.
in en uitbellen met een analoog modem gaat gewoon over voip.. Ik bel regelmatig over voip uit met een us robotics en bel dan ook in op voip lijnen waar een alarmcentrale analoog op aangesloten zit. En die reageert gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door vincedd op 11-04-2017 22:50 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RealAlcatraZ schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:23:
Ik weet niet of ik modemcommando's kan wijzigen in die apparaten, ze zijn soms heel specifiek ingericht, maar ik moet daar eens naar kijken. En de boel moet natuurlijk wel internet hebben, dus ergens moet ik dat nog delen. Maar met deze tips kan ik in elk geval vast experimenteren.
Die modem commandos zijn bedoeld voor het modem waar je op in wilt bellen (de 'server').
Ieder Hayes compatible modem ondersteunt die commandos.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

offtopic:
Hayes compatible.. Dat is lang geleden dat ik die term hoorde :D

Maar topicstarter, je kan wel het telefoonnummer wijziging op die apparatuur? Want dan kom je met een centrale best ver. Gewoon melden dat het inbelnummer 123 is :)

[ Voor 51% gewijzigd door Equator op 12-04-2017 08:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vincedd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:48:
[...]

in en uitbellen met een analoog modem gaat gewoon over voip.. Ik bel regelmatig over voip uit met een us robotics en bel dan ook in op voip lijnen waar een alarmcentrale analoog op aangesloten zit. En die reageert gewoon.
Hangt af van de gebruikte codec. Lossless codecs gaan goed, lossy meestal niet. Check dat dus van tevoren om veel frustratie te voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Het is technisch mogelijk, vraag me alleen nu even niet hoe. Het is alleen een tijdje geleden dat ik het voor het laatst gebruikt heb.

De situatie toen was lokaal analoog inbellen op de bss (linux) en isdn op rras (server 2000).
Je zal dus lokaal je eigen isp moeten gaan spelen.

Wij gebruikten het toen om modems en isdn adapters te testen. Waren in die tijd nog kostbaar genoeg om dit te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door MdBruin op 12-04-2017 10:12 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je ook foto's van dat apparaat waarmee je op je Tv kon internetten? Of werd je TV als monitor voor een PC gebruikt. Ben benieuwd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RealAlcatraZ
Frogmen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:27:
Heb je ook foto's van dat apparaat waarmee je op je Tv kon internetten? Of werd je TV als monitor voor een PC gebruikt. Ben benieuwd.
Het is een Daewoo inet box.

Deze: http://daewoo.forus.com/specs.html

• Frogmen
  • Niet online
Wel stoer zou moeten werken als je ook laptop met een modem hebt, maar zoals eerder gezegt zou je dan een analoge telefooncentrale moeten hebben of proberen het rechtstreeks te laten werken. Maar internet zal erg beperkt zijn als ik naar de specs kijk. Wel een leuke uitdaging maar ook erg oud.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RealAlcatraZ
Frogmen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:13:
Wel stoer zou moeten werken als je ook laptop met een modem hebt, maar zoals eerder gezegt zou je dan een analoge telefooncentrale moeten hebben of proberen het rechtstreeks te laten werken. Maar internet zal erg beperkt zijn als ik naar de specs kijk. Wel een leuke uitdaging maar ook erg oud.
Het is ook meer 'voor de leuk' dan dat het praktisch nut heeft natuurlijk, maar ik heb dat ding al jaren liggen, maar nooit verder dan het startscherm gekomen.

Ik heb een laptop met een modem + lan-kaart (win 95) van Xircom er in, alleen hoe ik dat dan "doorlus" is even de vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door RealAlcatraZ op 12-04-2017 12:18 ]

• Frogmen
  • Niet online
Tja in windows 7 kan je een brug tussen de devices maken en je zal de RAS server aan moeten zetten. Etc is niet zo simpel uit te leggen maar daar moet je het in zoeken. Ik denk een RAS server opzetten en verbinding maken de eerste stap zal zijn. Daarna kan je aan de rest gaan werken stapje voor stapje. Wel leuk en echt old skool. Weet nog dat we met een lan party op de Scouting met 20 man aan een modem hingen (softwarematige router op een pc) en het werkte, was super. Was bijna een halve dag werk om het aan de praat te krijgen en handmatig IP adressen uitdelen. Los van de handel in netwerkkaarten want die had niet iedereen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het is vrij eenvoudig. Dat apparaat ondersteunt PPP met PAP en CHAP authenticatie. Ik weet niet hoe hij voor-geconfigureerd heeft en of hij misschien een vaste username en password heeft, maar daar is makkelijk achter te komen, aangezien het niet encrypted is.

Je zal een RAS (remote access server) moeten opzetten. Ik zou windows server of linux kiezen, aangezien die standaard RAS capabilities hebben.

Je moet een dialer pool aanmaken en via PPP geef je een IP adres aan de Daewoo box, deze zal de RAS server als default gateway beschouwen. Voor de eenvoud zou ik de RAS server laten NAT'ten en via de standaard netwerkkaart gewoon naar buiten laten communiceren.

• RealAlcatraZ
JackBol schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:07:
Het is vrij eenvoudig. Dat apparaat ondersteunt PPP met PAP en CHAP authenticatie. Ik weet niet hoe hij voor-geconfigureerd heeft en of hij misschien een vaste username en password heeft, maar daar is makkelijk achter te komen, aangezien het niet encrypted is.

Je zal een RAS (remote access server) moeten opzetten. Ik zou windows server of linux kiezen, aangezien die standaard RAS capabilities hebben.

Je moet een dialer pool aanmaken en via PPP geef je een IP adres aan de Daewoo box, deze zal de RAS server als default gateway beschouwen. Voor de eenvoud zou ik de RAS server laten NAT'ten en via de standaard netwerkkaart gewoon naar buiten laten communiceren.
Maar hij moet toch "inbellen"? Er zit bij mijn weten geen LAN op. Veel info op die site lijkt niet te kloppen namelijk, ik weet ook niet waar ze dat allemaal vandaan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door RealAlcatraZ op 12-04-2017 14:08 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RealAlcatraZ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:50:
[...]

Maar hij moet toch "inbellen"? Er zit bij mijn weten geen LAN op. Veel info op die site lijkt niet te kloppen namelijk, ik weet ook niet waar ze dat allemaal vandaan hebben.
Je hangt dat Daewoo apparaat en een modem aan je PBX. Vervolgens programmeer je je PBX dat telefoonnummer 123 uitkomt op dat modem.
Vervolgens configureer je in die Daewoo als inbelnummer 123.

Wanneer de Daewoo nu naar het internet wil, zal hij 123 uitbellen en door de PBX naar het modem geschakeld worden. Als je dat modem met de AT codes hierboven hebt geprogrammeerd, zal hij zelf opnemen en de gedemoduleerde bitstream doorzetten naar de COM poort.

Dit triggert de RAS server, welke een PPP negotiation zal starten om de Daewoo te authenticeren met PAP of CHAP. Als deze authenticatie lukt, zal hij een IP adres aan de Daewoo geven.

De Daewoo zal nu de RAS server als "ISP" beschouwen. Je moet er dus voor zorgen dat de RAS server NAT en forwarding doet richting je echte internet verbinding.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 11:51
Ik speelde vroeger hier ook wel eens mee. Ik had gewoon een oude ISDN centrale, (waarvan de poorten voor de telefoons intern analoog zijn). Staan ook fimpjes van op internet. YouTube: 56k modem dial-in server

In een kringloop had ik een ISDN centrale voor een euro'tje op de kop getikt.
jeroen3 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:54:
Valt wel mee. Je kan nog steeds een Fax aansluiten op een Voiplijntje van KPN/Ziggo. Je zal je fax dan wel zo moeten instellen dat de snelheid zo laag mogelijk is, om toch nog een stabiele verbinding te kunnen krijgen. Een te hoge snelheid werkt inderdaad niet heel stabiel.

• RealAlcatraZ
Als dat modem dan maar niet op een dialtone wacht
Ik heb trouwens voip bij een ander provider en draai dan mijn eigen pika pbx als centrale. Ik heb alleen wel maar 1x FXP, dus rechtstreeks naar een modem op een server (die er dan bij wijze van naast staat) zonder heel die voip mag natuurlijk ook.

[ Voor 71% gewijzigd door RealAlcatraZ op 12-04-2017 16:28 ]

Pagina: 1