Toekomstbestendige desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-09 15:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemene uitgangspunten
Dit is voor mij mijn allereerste poging om zelf een PC in elkaar te zetten; het gaat me niet alleen om de goedkoopste prijs, maar ook dat ik er nog wat van kan leren.
* desktop moet (redelijk) stil zijn, hij komt in de woonkamer te staan
* de bedoeling is om nu redelijk vooruit te kunnen, vooral office, foto /video, en zo nu en dan wat (oudere) games (hoeven zeker niet op HD te draaien)
* Ik ben niet van plan om te gaan overclocken.
* De PC moet wel mogelijkheden bieden voor latere upgrades; Vooral deze upgrade-baarheid is mij van belang, ik wil er graag lang mee kunnen doen.
* In de toekomst zullen mijn kinderen waarschijnlijk wat meer eisen hebben wat betreft games.
* Voldoende opslag voor foto's/video's; ik heb al een externe HDD van 500G voor de backup

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer 800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis worden gerecycled uit een oud systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zal per onderdeel mijn zoektocht nog even toelichten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven al gezegt, het liefst een behoorlijk stil systeem, met voldoende opslag

Ga je overklokken?
Nee, ik wil niet gaan overklokken (als het mogelijk is met het systeem, dan zal ik er wellicht even mee gaan spelen, maar dit staat zeker niet als eis)

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop een advies te krijgen of dat alle componenten mooi op elkaar aansluiten, of dat ik wellicht verkeerde keuzes ergens maak over de 'budgetverdeling' over de componenten. Is wellicht het 1 veel belangrijker om nu in te investering, ipv in iets anders?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 119,95€ 119,95
1MSI Z170A PC MATE€ 107,-€ 107,-
1Gigabyte GV-N75TWF2OC-4GI€ 132,50€ 132,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,50€ 85,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 118,95€ 118,95
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 16,-€ 16,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 61,-€ 61,-
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 55,45€ 55,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,35

1) kast
Fractal Design Define R4 Pearl Black
Mooi design
Stil
Redelijk geprijsd
Meer dan voldoende ruimte voor uitbreidingen

2) Moederbord
MSI Z170A PC Mate
Deze vond ik toch wel de moeilijke keuze om te maken.
Ik ben in ieder geval uitgegaan van socket 1151. Ik vermoed dat ik daarmee het langste doorkan.
Hij heeft voor mij meer dan voldoende USB-aansluitingen
Tussen de Z270-A pro, B250 en Z170A tref ik niet veel verschil. Ik zie verschillende aantallen
fan headers? Wat is het nut van 2 x CPU fan headers?
Voor de rest; wat voor invloed hebben de verschillende chipsets?
De B250 en de Z170 hebben allebei USB3.1(gen2), de Z270 niet, die heeft alleen USB3.1 gen1
Kortom, ik heb nu de Z170 gekozen, maar ik kan hier niet echt de vinger opleggen
Welke chipset zou jullie voorkeur naar uitgaan? Voor het prijsverschil hoeft ik niet het een of het ander te laten,

3) Voeding
Be Quiet! Pure Power 10CM 400W
400W is meer dan voldoende, ook nog voor latere uitbreiding
400W is het kleinste wattage met semi-modulaire stekkers
Stil

4) CPU
Intel Core i3-7100 Boxed
Ik snap dat de fan niet de allerstilste zal zijn, maar ik denk dat dit voldoende is, of ben ik daarin echt abuis?
Mocht het nodig zijn kan ik alsnog een losse koeler kopen was mijn idee.
Het is niet dat de anderhalve euro extra me over budget gooit.
processor: ik zat een beetje te twijfelen tussen de i3-6100 en de i3-7100
vanwege het lage prijsverschil (2,5 euro) toch nu de i3 7100 gekozen
Daarvoor in de plaats krijg ik een (iets) hogere frequentie, en sneller geheugen.
Wat me wel opviel in het verschil tussen deze twee: de 7100 heeft minder instructiesets
dan de 6100. Hij mist EM64T, NX-bit, x86-64 en XD.
Is dit echt zo? Lijkt me dat een nieuwere processor meer zou moeten kunnen, maar niet minder?
Maar goed, wellicht zijn die instructiesets niet echt nodig

5) GPU
Gigabyte GV-N75TWF20C-4GI
Eigenlijk kan ik niet thuisbrengen of dat ik uberhaupt een videokaart nodig heb
er zit een Intel HD Graphics 630 op de CPU; Voor office e.d. zal dit meer dan voldoende zijn,
voor wat oudere spelletjes, op lage framerate zal dit ook best wel voldoen. Ik heb alleen
geen flauw idee of dat het voor relatief recente spellen nog uberhaupt speelbaar zal zijn zonder.
Vandaar dat ik deze er nu toch bij heb gezet, ook al hapt er een flink stuk budget uit

6) geheugen
Crucial Ballistix Sport LT BL2C8G4D240FSB
totaal 16 Gb; zal zeker voldoende zijn. Wellicht is dit iets overkill, zou 8 Gb voldoende zijn?
Waarom deze? Een van de goedkoopste 2400-16Gb,
en ziet er leuk uit (maakt me overigens niets uit met een dichte kast)

7) HDD
WD Blue WD20EZRZ, 2TB
2 Tb is voorlopig wel voldoende. De backup kan ik maken op mijn externe HDD
Mocht het nodig zijn, is er snel genoeg een schijf extra bij gezet.
Volgens de review is hij ook lekker stil.

8 ) SSD
Kingston SSDNow UV400 120GB
Voor het snelle opstarten wil ik toch wel graag een SSD erbij.
Is natuurlijk geen halszaak als deze er niet bij zou zitten.
Ik denk dat 120 Gb ruim voldoende is om Windows fatsoenlijk op te kunnen laten draaien.
Voor deze gekozen omdat hij redelijk recent is, en mooi geprijsd

9) CD/DVD
Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart
Ik denk dat het cd-loze tijdperk er wel al aan zit te komen, maar ik verwacht toch hier en
daar nog wel een cd-tje te draaien, dvd-tje te kijken en zo.
En ach, voor die prijs moet je toch op z'n minst 1 van de 5,25 bays opvullen.

Eenieder alvast hartelijk dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-08 18:23
Neem een pentium g4560, even goed als een i3: pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
Je moederbord nu werkt niet meteen en is gemaakt om over te klokken, neem een b250 moederbord: categorie: Moederborden
Als je een videokaart neemt voor gamen neem dan een nieuwere, bijvoorbeeld een rx460.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijnb op 11-04-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
Bedankt, Boudewijn.
In ieder geval weer voer tot nadenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Denk ook zeker na over een AMD Ryzen systeem, waarom?
Hun AM4 socket blijft tot zeker 2020 ondersteund en komen dus nog nieuwe CPU's voor uit.
AMD heeft momenteel de pricewatch: AMD Ryzen 5 1400 Boxed als goedkoopste maar dit is wel een 4 core 4 threads cpu en dus zeer geschikt voor de toekomst. Hier heb je alleen wel een aparte GPU zoals idd een RX460.
Ook komen ze nog met nog goedkopere CPU's maar dat is pas in de zomer.
Intel Pentium G4560 is voor nu ( en de komende 1,5? jaar ) zeker genoeg maar niet toekomst gericht.

En tevens even de vraag, je geeft aan
In de toekomst zullen mijn kinderen waarschijnlijk wat meer eisen hebben wat betreft games.
Wat voor tijdsbestek heb je het dan over?

Voeding kan ook goedkoper en beter pricewatch: Corsair CX450M

Qua SSD, dat ga je echt wel merken dus zou ik aanraden om zelfs iets groter te nemen pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB want de prijs per GB is lager en alles wat je op die SSD hebt staan laad gewoon vele malen sneller en is ook meer toekomstgericht.
Misschien dat je voorlopig ook genoeg hebt aan een 1TB schijf? ( geen idee wat je allemaal kwijt wil maar om de prijs weer wat te drukken allicht )

Just some food for thought ;)

-edit-
Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Gigabyte GA-AB350M-HD3€ 93,95€ 93,95
1MSI Radeon RX 460 4G OC€ 103,50€ 103,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 118,95€ 118,95
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,70€ 92,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,55

Slecht een tientje erboven maar veel krachtiger :)

-edit 2-
Of, met 6 cores en 12 threads goede/stille boxed koeler en hoger clock snelheden maar wel met maar 8 GB geheugen. Op zich denk ik dat je meer hebt aan de 6 cores dan 8GB extra RAM maar dat ligt ook geheel aan je gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 235,50€ 235,50
1ASRock AB350M Pro4€ 90,-€ 90,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,50€ 61,50
1Corsair CX450M€ 54,-€ 54,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,70€ 92,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 808,65

Feit is wel dat het RAM geheugen momenteel knetterduur is en stijgt de komende tijd nog verder dus je kan er ook daarom voor kiezen om er over een jaar ofzo weer 8GB bij te steken of te vervangen voor een snellere en grotere set.

[ Voor 79% gewijzigd door Humma Kavula op 12-04-2017 21:49 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Qua upgradepad zou mijn gok ook AMD zijn; bij AMD ga ik je ook niks beloven, maar bij Intel durf ik je expliciet te beloven dat upgraden weinig/niet reëel gaat zijn :+

MBT stock fan, mocht je toch voor Intel gaan: nee, die volstaat niet. Niet in een woonkamer, IIG. irritant zoemende pokkedingen die gewoon bij het minste beetje belasting al te horen zijn. voor <€20 heb je ruimschoots keuze uit diverse wél stille koelers, dus stock wordt het niet.

AMD's nieuwe stock fans zou ik niet weten - maar die schijnen wel beter te zijn.

een 750 ti is nauwelijks goedkoper dan een 1050 Ti (en als dat tientje of twee je uitmaakt is de gewone 1050 ook nog een optie - alleen wel wat minder bang for buck). Een 1050 Ti is véél sneller. Geen twijfel mogelijk, als je een discrete GPU neemt, is die 750 Ti de verkeerde keuze.
Heb je een discrete GPU nodig? Wel, persoonlijk vind ik Intel's geintegreerde GPU's toch echt nog niet voldoende, ook niet om af en toe een wat ouder spelletje op te spelen.

Als je een aantal maanden kunt wachten tot AMD met hun APU's uitkomt zou dat wellicht een optie kunnen zijn; AMD weet zeker op dat vlak toch net even wat meer power onder de kap te steken en voor jouw situatie en budget is het potentieel aantrekkelijk - maar zoals gezegd, dat wordt dan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

@Boudewijnb Wat bedoel je met 'Je moederbord nu werkt niet meteen'?

@Humma Kavula dochterlief is nu 11; ik gok dat dat nog een jaar of 2 duurt voordat de 'eisen' beginnen te komen.

Aan Ryzen heb ik echt nog geen seconde gedacht; ze waren er nog niet.
Ziet er inderdaad wel aantrekkelijk uit.
Na wat verder lezen en verdiepen denk ik dat ik (in ieder geval voorlopig) uit de voeten kan met 8G geheugen.
Ook denk ik dat de lichtere processor nu iets passender is, zelfs die 'voelt' relatief prijzig t.o.v. het totaalplaatje.

Ik heb nog nooit een ssd in werking gezien, maar overal lees ik dat dit een enorm verschil maakt. Vooral als het besturingssysteem daarop wordt geïnstalleerd. Als ik jou zo begrijp denk ik dat het de 'bedoeling' is datook de games en andere programma's daarop worden gezet?
Dan zou en grotere ssd zeker wel nuttig zijn.
Het prijsverschil valt me ook reuze mee.

Het relatief kleine prijsverschil tussen een 1T en een 2T hdd was ook klein, vandaar dat het me ook geen slecht idee leek om daar 2T te kiezen. Met de vele uitbreidingsmogelijkheden in de kast, kan er natuurlijk later ook wel meer bijgeplaatst worden. (Nu doe ik het met 500G op mijn laptop)

@iceheart
Ik denk dat ik niet ga wachten. Mijn gevoel is dat je dan blijft wachten. Over een maand een betere processor, over twee maanden en betere voeding, daarna weer wachten op een nieuwe kast; zo gaat het Door.
Maar, upgraden, ik neem aan dat er over een jaar of drie/vier toch nog wel een i7 of i5 processor te krijgen zal zijn? En ook naar een nieuwe gpu kan ik natuurlijk nog doen. Dat zijn toch de upgrades met het meeste effect?

Als ik voor amd ga, dan is ook meteen de vraag weg óf ik een gpu nodig heb...

@ iedereen
Overigens, ik zie dat het ondersteunde RAM ook weer een hogere frequentie heeft (2666). Is dit iets dat je echt merkt, of zijn dat de laatste puntjes op de I?

Wat me opvalt aan de Ryzen 5 1400, die heeft geen level 3 cache? Ik meen gelezen te hebben dat juist het cache geheugen veel doet voor de snelheid?

Als ik weer wat tijd heb zal ik weer een lijstje maken met componenten zoals ik nu denk dag het moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-08 18:23
michafleuren schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:51:
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

@Boudewijnb Wat bedoel je met 'Je moederbord nu werkt niet meteen'?

@Humma Kavula dochterlief is nu 11; ik gok dat dat nog een jaar of 2 duurt voordat de 'eisen' beginnen te komen.

Aan Ryzen heb ik echt nog geen seconde gedacht; ze waren er nog niet.
Ziet er inderdaad wel aantrekkelijk uit.
Na wat verder lezen en verdiepen denk ik dat ik (in ieder geval voorlopig) uit de voeten kan met 8G geheugen.
Ook denk ik dat de lichtere processor nu iets passender is, zelfs die 'voelt' relatief prijzig t.o.v. het totaalplaatje.

Ik heb nog nooit een ssd in werking gezien, maar overal lees ik dat dit een enorm verschil maakt. Vooral als het besturingssysteem daarop wordt geïnstalleerd. Als ik jou zo begrijp denk ik dat het de 'bedoeling' is datook de games en andere programma's daarop worden gezet?
Dan zou en grotere ssd zeker wel nuttig zijn.
Het prijsverschil valt me ook reuze mee.

Het relatief kleine prijsverschil tussen een 1T en een 2T hdd was ook klein, vandaar dat het me ook geen slecht idee leek om daar 2T te kiezen. Met de vele uitbreidingsmogelijkheden in de kast, kan er natuurlijk later ook wel meer bijgeplaatst worden. (Nu doe ik het met 500G op mijn laptop)

@iceheart
Ik denk dat ik niet ga wachten. Mijn gevoel is dat je dan blijft wachten. Over een maand een betere processor, over twee maanden en betere voeding, daarna weer wachten op een nieuwe kast; zo gaat het Door.
Maar, upgraden, ik neem aan dat er over een jaar of drie/vier toch nog wel een i7 of i5 processor te krijgen zal zijn? En ook naar een nieuwe gpu kan ik natuurlijk nog doen. Dat zijn toch de upgrades met het meeste effect?

Als ik voor amd ga, dan is ook meteen de vraag weg óf ik een gpu nodig heb...

@ iedereen
Overigens, ik zie dat het ondersteunde RAM ook weer een hogere frequentie heeft (2666). Is dit iets dat je echt merkt, of zijn dat de laatste puntjes op de I?

Wat me opvalt aan de Ryzen 5 1400, die heeft geen level 3 cache? Ik meen gelezen te hebben dat juist het cache geheugen veel doet voor de snelheid?

Als ik weer wat tijd heb zal ik weer een lijstje maken met componenten zoals ik nu denk dag het moet gaan worden.
De bios van de z170 moederborden moet geupdate worden(dat kun je zelf doen met een skylake cpu of kan gedaan worden door de winkel waar je hem koopt, kost meestal wel wat extra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De R5 1400 heft 8MB L3 cache.
Bij Ryzen geldt hoe hoger de geheugenfrequentie hoe beter. Een 3000 MHz kit is daarom aan te raden.
Met Ryzen heb je een gpu nodig want deze cpu's missen een ingebakken pixelfabriek.
Voor ongeveer 800 zou ik onderstaande adviseren.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 178,95€ 178,95
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 69,50€ 69,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R€ 75,95€ 75,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 13,33€ 13,33
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,96€ 92,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Eens met @Verwijderd echter vraag ik mij af of je voor nu niet beter €70,- kan besparen op de GPU ( de 460 die ik aangaf) aangezien TS nu nog niks doet met de GPU en allicht in de toekomst een upgrade gaat halen.
Met die 460 kan je ook nog aardig vooruit hoor, ook op full HD.
Zoals TS al aangeeft; je kan blijven wachten en wanneer het echt nodig is ( 2 jaar? ) dan kan je allicht een Ryzen2 met nieuwe 680 GPU halen ;)

Tevens vraag ik mij af of de koeler het echt waard is, ja er moet een betere op maar volgens mij kan een pricewatch: Cooler Master Hyper T4 op een Ryzen 1400 prima zijn werk doen op aangename geluidstilte wederom omdat TS geen zwaar werk doet op zijn PC.

-edit-
Scheelt voor nu toch aardig wat centen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper T4€ 26,67€ 26,67
1LG GH24NSD1 Zwart€ 13,33€ 13,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,36

Met Define R4 ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Humma Kavula op 13-04-2017 22:48 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Humma Kavula schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:37:
Eens met @Verwijderd echter vraag ik mij af of je voor nu niet beter €70,- kan besparen op de GPU ( de 460 die ik aangaf) aangezien TS nu nog niks doet met de GPU en allicht in de toekomst een upgrade gaat halen.
Een kabylake Igpu'tje zal wellicht ook volstaan.
Voor "oudere games die zeker niet op hd hoeven te draaien" lijkt zelfs een 460 mij overkill

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Switchie schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:53:
[...]

Voor "oudere games die zeker niet op hd hoeven te draaien" lijkt zelfs een 460 mij overkill
Vergeet niet dat TS upgradeble wil, socket 1151 lijkt mij dat niet, maar uiteraard zal voor nu zo'n IGP zelfs volstaan.
Ja een 460 is zelfs overkill maar je bent wel klaar voor wat leuke HD games en mocht er over 2 jaar meer nodig zijn dan lijkt het AM4 socket toch wat meer toekomst te bieden.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Humma Kavula schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:59:
[...]

Vergeet niet dat TS upgradeble wil, socket 1151 lijkt mij dat niet, maar uiteraard zal voor nu zo'n IGP zelfs volstaan.
Ja een 460 is zelfs overkill maar je bent wel klaar voor wat leuke HD games en mocht er over 2 jaar meer nodig zijn dan lijkt het AM4 socket toch wat meer toekomst te bieden.
Vraag is natuurlijk hoe we "upgradeble" moeten interpreteren. Op een 1151 kan TS later ook een i7 7700k met 64gb RAM kwijt. Voordat een dergelijke combi gaat bottlenecken bij het geschetste gebruik is bij wijze van de kast doorgeroest en de voeding al 2 keer vervangen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
@michafleuren Oh ja, ze zullen tweedehands wel te krijgen zijn - maar met wat ik prijzen van Intel-cpu's (en dan zeker de i7's) zie doen op jaren oude platformen is de tweedehands-prijs veelal volstrekt onaantrekkelijk.
Véél te veel tweakertjes die óók denken zoals jij, helaas :+ (en ik, met m'n huidige pc, om eerlijk te zijn. grumble).
AMD gaat nog jaren lang nieuwe CPU's voor dit platform lanceren - of allicht, dat beloven ze. Daar zit sowieso nog lekker rek in. Bovendien, prijs/kwaliteits-gewijs zit je bij AMD op het moment gewoon best wel goed.
De vraag of je een GPU nodig hebt kan ik simpel in zijn: jazeker. Tenminste, wel als je beeld wil hebben: de huidige Ryzen-lineup bevat uberhaupt geen GPU.
Dáárom suggereerde ik nou juist ook om even te wachten op de APU's over een paar maanden; die passen gewoon heel goed bij wat jij lijkt te willen. Natuurlijk is er altijd over een aantal maanden weer iets nieuwers, maar dit is wel een heel groot verschil; Sóms loont het wel om even te wachten met kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
@Boudewijnb
De bios van de z170 moederborden moet geupdate worden(dat kun je zelf doen met een skylake cpu of kan gedaan worden door de winkel waar je hem koopt, kost meestal wel wat extra)
Ah ok; ik heb nu geen skylake, dus dat zal in ieder geval moeilijk worden.

@Verwijderd Ik denk dat ik toch niet voor zo'n uitgebreide GPU ga; voorlopig kan ik, volgens mijn gevoel en alle commentaar hier, prima vooruit met de 460: niet de minste, maar voor de oudere games zeker voldoende. Komen de eisen van de kroost, dan kan ik altijd hier voor wat meer uitgeven bij de volgende grafische kaart. (Zoals @Humma Kavula ook al zei.)
Tevens vraag ik mij af of de koeler het echt waard is, ja er moet een betere op maar volgens mij kan een pricewatch: Cooler Master Hyper T4 op een Ryzen 1400 prima zijn werk doen op aangename geluidstilte wederom omdat TS geen zwaar werk doet op zijn PC.
Was het niet zo dat de stock koeler van de Ryzen al een stuk stiller was dan die van Intel?
Of is dit zo'n groot verschil?
Met Define R4 ;)
Ik heb inderdaad een goed gevoel bij deze kast; ruim, stil, goede recenties, en strak.
En zeker goed om later uit te kunnen breiden.

@Switchie
Welke zou jij dan in gedachten hebben? Ik denk inderdaad dat ik voorlopig met een 'stuk minder' wel uit de voeten kan (ik vroeg me al af of de geintegreede GPU van intel al voldoende zou zijn).
Ik denk inderdaad dat AMD/AM4 de beste optie lijkt voor nu. De processor is dan 'iets duurder', ook omdat er een GPU bij moet. Ik kan natuurlijk nu aan de onderkant van de markt gaan zitten met de gpu, maar ik denk dat het onder de 100 euro ook niet echt dik bezaaid is? Voor mijn gevoel is 100 euro voor een goede GPU meer waard dan een 'te slechte' GPU van 50/75 euro
Vraag is natuurlijk hoe we "upgradeble" moeten interpreteren. Op een 1151 kan TS later ook een i7 7700k met 64gb RAM kwijt. Voordat een dergelijke combi gaat bottlenecken bij het geschetste gebruik is bij wijze van de kast doorgeroest en de voeding al 2 keer vervangen.
Dat is inderdaad hoe ik 'eerst' in het upgrade-proces stond. Zo kan ik nog steeds veel 'uitbreiden'. Inmiddels is mijn gedachtengang wat gewijzigd naar:
Oh ja, ze zullen tweedehands wel te krijgen zijn - maar met wat ik prijzen van Intel-cpu's (en dan zeker de i7's) zie doen op jaren oude platformen is de tweedehands-prijs veelal volstrekt onaantrekkelijk.
Véél te veel tweakertjes die óók denken zoals jij, helaas :+ (en ik, met m'n huidige pc, om eerlijk te zijn. grumble).
@iceheart 's zienswijze. Zoals ik het nu begrijp is het zo dat AMD ook nog veel meer nieuwere typen processoren zal ontwikkelen op dezelfde socket. En dat intel inmiddels op het einde van dat proces zit.
Dan biedt (op dit moment) de AM4 de beste optie.
Dáárom suggereerde ik nou juist ook om even te wachten op de APU's over een paar maanden; die passen gewoon heel goed bij wat jij lijkt te willen. Natuurlijk is er altijd over een aantal maanden weer iets nieuwers, maar dit is wel een heel groot verschil; Sóms loont het wel om even te wachten met kopen!
Ik denk dat ik met de 460 makkelijk de tijd kan overbruggen tot de tijd komt dat mijn dochter nieuwe games wil gaan spelen (die de betere GPU nodig hebben. Vooralsnog zal de 100 euro dus wel goed besteed zijn, en kan ik de wat oudere games toch prima spelen (en de minder eisende nieuwe games natuurlijk ook).

Enne... ik ben nog lang geen tweaker hoor, ik ben blij als alles straks netjes werkt; maar leuk is het in ieder geval om er mee te spelen! (ook het bouwen/ombouwen, niet alleen de games spelen...

En volgens mij heb ik nog nooit zoveel geleerd over allelei componenten als de afgelopen week :)
Bedankt allemaal wederom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Zoals ik het nu begrijp is het zo dat AMD ook nog veel meer nieuwere typen processoren zal ontwikkelen op dezelfde socket. En dat intel inmiddels op het einde van dat proces zit.
Dan biedt (op dit moment) de AM4 de beste optie.
Ietwat bot gezegd wisselt Intel van sockets zoals wij van onderbroeken :+
AMD gaat véél langer een socket (en chipset, als het goed is) blijven ondersteunen, waar Intel elke generatie of twee een nieuwe socket introduceert. AMD is waarschijnlijk weer een hele tijd de betere optie als upgrades te verwachten zijn, niet alleen nu :)

Een discrete GPU gaat sowieso een stuk meer performance bieden dan wat er in die APU's komt te zitten, dus die €100 is inderdaad goed besteed. Of de rx 460 de beste keuze is laat ik aan anderen over, in dat segment weet ik het even niet zeker, maar als je het geld hebt is het inderdaad alleen maar aan te raden.

Veel plezier ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
Zojuist tot de conclusie gekomen dat ik toch een nieuwe monitor nodig heb. Ik heb me blind gestaard op de VGA aansluiting op het mobo, maar ik zal de monitor natuurlijk op de gpu moeten aansluiten...

Daarnaast zag ik dat jullie (@Humma Kavula en @Verwijderd) een uATX bord adviseren?
Zou een ATX-bord niet handiger zijn voor latere uitbreidingen? Of anders wel om overal beter bij te kunnen?
Of is zo'n uATX bord gewoonweg beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mijn keuze van het MB is puur op prijs, het feit dat hij koeling op de VRM heeft en aantal RAM slots gebaseerd, oftewel de goedkoopste met 4 slots en VRM koeling.
Dat het uATX is maakt niks uit,wel 4 sloten want dan past er simpel meer RAM in en de koeling zorgt gewoon voor beter presterende CPU want koele(re) VRM's.
Waar je zelf eventueel wel op kan zoeken is bv het aantal sata, PCI sloten of USB poorten je wil en daar je keuze op bepalen, wordt het gewoonweg ook weer wat duurder.

Betreffende de CPU koeler, de duurdere Ryzen CPU's hebben inderdaad een goede koeler, dit is helaas de instapper, beter dan de Intel variant maar houdt echt niet over.
Je kan uiteraard eerst testen of hij bevalt en later eventueel een andere halen zoals Hyper T4.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke uitbreiding op een later moment denk je dan aan dat een mATX bord niet zal voldoen? Een ATX bord maakt de behuizing onnodig groot, zie de Fractal R4 wat een joekel van een kast is. Een Nanoxia Deep Silence 4 bijvoorbeeld is een stuk lager als je voldoende hebt aan een mATX bord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michafleuren
Na alles een beetje nagelezen, doorgelopen en gewogen heb, ben ik tot onderstaande lijst gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 460 4G OC€ 111,-€ 111,-
1Samsung 22F350FHU Zwart€ 112,50€ 112,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 888,36

De monitor niet meetellende zit ik netjes op budget :)

Rest mij alles te bestellen en in elkaar te knutselen, en jullie allen te bedanken voor alle geboden hulp. Het is zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Een kleine opmerking nog aangezien je ook stilte prefereert;
Ik zie namelijk dat je gekozen videokaart nu 7,5 euro duurder is, ook die was gekozen op bang for buck.
Voor een tientje meer, ongeveer, pricewatch: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4G heb je een wat stillere met betere koelcapaciteit.
Want een nieuwe koeler voor je GPU heb je niet voor een tientje ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michafleuren
Zo... knoop doorgehakt en alles besteld.
Ik heb je tip hierboven (@Humma Kavula) nog even meegenomen, De processor is naar de Ryzen 5 1600 gegaan, en de ssd is een m.2 ssd geworden.

Budget is met 100 euro overschreden, maar dat mag de pret niet drukken...

Dit is de uiteindelijke bestelling; ik kan niet wachten tot ik met knutselen mag beginnen :)
Zodra ik alles klaar heb zal ik een plaatje schieten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 235,50€ 235,50
1Asus PRIME B350-PLUS€ 98,49€ 98,49
1Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4G€ 120,50€ 120,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R€ 75,50€ 75,50
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 15,95€ 15,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 889,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Veel plezier straks met het in elkaar steken. Hoop dat het in een keer lukt.
Miz goede keuze om de 1600 te pakken, prijs/kwaliteit de beste keus.
Succes :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michafleuren
Zo, hij zit in elkaar, en alles werkt :)

Nogmaals bedankt voor alle hulp, @Humma Kavula , @iceheart , @Verwijderd , @Boudewijnb en @Switchie !

Zoals beloofd de foto's:

432
1
Pagina: 1