Allemaal heel hartelijk dank voor de reacties.

Ik zie veel suggesties en wat uiteenlopende meningen over wat de beste route is - negeren, hard-ball tegen ze ingaan of inderdaad aangifte doen, en zelfs zeggen dat ik overleden ben.

Ik kijk het nog even aan, mochten ze nog meer gaan lopen klooien dan ga ik eens een bak thee drinken met de wijkagent als ik hem toevallig zie; wat advies inwinnen. (We hebben hier de luxe dat er (*knock on wood*) nooit ene reet gebeurt, zeer rustige wijk - dus die agenten houden aardig wat tijd over om met de buurt in contact te blijven. Erg prettig.

)
Ook bedankt voor alle links! Interessant leesvoer hier en daar.

Het is best gek dat er zoveel over geschreven wordt op internet, maar een echte eenduidige oplossing voor dit soort zaken er eigenlijk niet blijkt te zijn. Dat verklaar wellicht waarom er op sites als Radar zoveel over geschreven wordt, maar er nooit werkelijk iets gezegd wordt als "Oh, nee, dat is een hele duidelijke zaak. Doe x en y, en dan hebben zij een groot probleem" - om de een of andere reden blijft het probleem veelal bij de consument liggen. Dat is wel jammer, want het lijkt me dat er heel veel mensen opgelicht worden op deze manier. Nu heb ik dankzij phising (is het nog ergens nuttig voor

) een redelijk goede bullshit detector en een allergie voor het zomaar ondertekenen van brieven of het opgeven van informatie, maar als je ziet hoeveel mensen er al in overduidelijke phising scams trappen denk ik dat het bijzonder lucratief is voor dit soort incassobureaus om te proberen mensen zo'n bekentenis te laten ondertekenen... Zeker gezien ze duidelijk al jaren in de business zitten, en dat personeel dat er werkt betaald zichzelf niet natuurlijk; dus goude formule blijkbaar. Ik zag dat "zelfs" bedrijven als Intrum Justitia daar aan meedoen. (En de CEO die dan doodleuk roept "Ja daar moeten de kleine incassobedrijfjes mee ophouden hoor, want die geven ons zo een slechte reputatie!"

Sure dude, je doet er zelf even hard aan mee.)
@RaZ Die snap ik, alleen heb ik geen schuld bij dat bedrijf. Sterker nog, ik doe er volop zaken mee; vloeien een paar K per jaar doorheen, dus als er wat mis was had ik allang niets met ze kunnen doen - en ze zeggen zelf ook niet te weten waar het vandaan komt.
Als er een schuld opgekocht is, dan was het niet mijn schuld...
@Gri77ie Inderdaad, oplichting. Misschien chantage, maar die is wat lastiger denk ik. Als je niet kan specificeren waar een schuld precies op gebaseerd is behalve "hoofdsom" en een of ander vaag verhaal ophangt zonder bewijsmateriaal, waarbij je me ook nog probeert zo ver te krijgen om een schuldbekentenis te ondertekenen alvorens ik het zogenaamde dossier mag inzien, dan gaan alle alarmbelletjes rinkelen. Zeker omdat uit een Google zoekrondje verschrikkelijk veel naar voren komt over dit bedrijf, allerlei soortgelijke verhalen. En helaas zat mensen die in dat geintje trappen met het bekennen van schuld om het dossier boven water te halen. (En dan nog niets krijgen, maar wel de schuld bekend hebben. Beetje dom, ben ook benieuwd wat een rechter van zo'n situatie zou gaan vinden. Maar afijn, kort gezegd is dat niet mijn probleem.) Het incassobureau in kwestie is ook gewoon aangesloten bij een of ander landelijk orgaan... Niet dat je daar wat aan hebt als consument, maar goed. Het doel is natuurlijk dat ze stoppen. Ik vind het niet zo prettig dat een geregistreerd incassobureau steeds mijn privégegevens zonder daadwerkelijke basis opvraagt om dreigbrieven te sturen voor een zaak waar ze geeneens bewijsmateriaal voor willen overleggen. Dat is gewoon een inbreuk op mijn privacy en misbruik van de middelen die in goede trouw aan hen is gegeven door de overheid; in zeker zin misbruiken ze het systeem op dusdanige wijze dat de overheid de-facto deze oplichting zowat faciliteert; al kunnen ze er niets aan doen. En als ik zo lees zal ik niet de eerste zijn die aangifte tegen ze doe, maar waarschijnlijk ook niet de laatste gezien deze praktijken kennelijk al jaaaaaaren ongeremd plaatsvinden en ze heel veel centjes oplevert.
@Rainbow_Dash Gok dat dat niet gaat werken. Maar wel een leuke suggestie
@Crahsystor Ja dat is dus even de vraag. Als ik wel iets doe weten ze dat ik de brieven ontvang en er kennelijk iets mee wil doen, dan gaat de frequentie van het dreigen waarschijnlijk weer verder omhoog. Daar kan ik wel tegen want het dreigen laat me verder koud, maar aan de andere kant heb ik er eigenlijk ook totaal geen zin in gezien ik wel iets beters te doen heb dan met een stelletje cowboys te dealen. Heb ze een paar jaar geleden te woord gestaan en ze uitgebreid de kans gegeven te reageren. Helaas geen schriftelijk bewijs, want op brief reageren ze niet; of ze bellen dan even op want "dat is makkelijker". Ja, voor wie?

En wel toevallig dat ze niet schriftelijk willen reageren. It screams scam.

En toch is het een geregistreerd bedrijf... Bizar.
@AW_Bos Been there done that, hebben ze volkomen maling aan. Helaas.
@vharten Nope! Daar heb ik gelukkig goed contact mee. Die sturen netjes een WhatsApp'je als er post voor me ligt, en dat kom ik dan zo eens in de maand ophalen. Er is daar sinds een paar maanden geen post voor mij meer binnengekomen, nu zo'n beetje alle bedrijven en personen m'n nieuwe adres wel weten. Het probleem is dat ze zelf zo te zien een deurwaarder in dienst hebben. Op die manier komen ze blijkbaar aan m'n gegevens.
En vandaar ook mijn vraag of dat eigenlijk wel legaal is. Naar mijn mening is het gewoon puur misbruik van macht, ze misbruiken hun positie om privégegevens van mij op mogelijk illegale wijze te verkrijgen. Het lijkt me namelijk stug dat je voor nepclaims een adres mag opvragen; het lijkt me ondenkbaar dat het systeem hiervoor ontworpen is.
Natuurlijk zullen zij met droge ogen beweren dat het wél een legitieme claim is, maar kom op... Dan kan je het 1.) Onderbouwen als daar om gevraagd wordt 2.) Probeer je de geadresseerde niet te naaien met een leip "ik beken schuld" formulier en 3.) Had er allang een deurwaarder op m'n stoep gestaan, no way dat ze daar 10 jaar mee gaan wachten... Dat geloof ik gewoon niet.
Alles (en dan vooral ook de Google resultaten) wijst er op dat het een zeer succesvolle scam is die de hele tijd heel nauwkeurig op het randje van de wet balanceert, en daardoor niet aangepakt kunnen worden. Redelijk irritant, want dan heeft aangifte waarschijnlijk ook geen zin. Wat natuurlijk een kwalijke zaak is, maar ik ken wel meer kwalijke zaken met wet- en regelgeving.
@Orion84 Thanks! Die is misschien een redelijk goede, want daar kan je geloof ik ook wat anoniemer melding doen!
Dus melding doen van wanpraktijken. Bij een aangifte weet je zeker dat ze je naam en dergelijken te zien krijgen, en dat wil ik eigenlijk voorkomen voor zover mogelijk. Puur om tijd te besparen, als ze na al die jaren opeens echt moeilijk willen gaan doen zonder onderbouwing dan ga ik met alle plezier even naar de rechter - en dien meteen een counterclaim in.
@Taigu Zeer interessant... Dank
@Dinmi Thanks!! Dat ga ik meteen eens even opvragen!
@RemcoDelft Ja maar heeft een geheim adres niet veel meer complicaties dan louter jezelf verbergen voor een stel mafkezen die misbruik maken van hun mogelijkheden? Dat lijkt me dan toch ook geen wenselijke oplossing? Het is wat raar dat ik om niet lastig gevallen te worden door een stel losgeslagen cowboys een geheim adres zou moeten nemen. Dan gaat er ergens iets mis lijkt me.
@gekkie Geen idee of ik dat nog kan aantonen, dan hebben we 't namelijk over 2008 en ze wilden uitsluitend communiceren per telefoon...
Toen ze dat vodje onder m'n neus duwde met schuldbekentenis "voordat wij details mogen vrijgeven" heb ik nog in redelijk vriendelijke bewoording gevraagd of ze toevallig iets teveel THC-houdende middelen hadden gerookt en dat misschien met mij wilden delen, of dat ze serieus bezig waren. Toen de telefoniste bloedserieus bleef volhouden dat het "een wettelijke vereiste was" dat ik dat formuliertje zou gaan invullen voordat ze "priveinfo mochten delen" heb ik aangegeven dat niet van plan te zijn en de specificatie af te wachten. Daarna niets, behalve een paar maanden later weer een dreigbrief. Toen gemeld aan ze dat ze ofwel de rechtszaak waarmee ze dreigen moesten starten, of moesten stoppen met die onzin brieven. Weer niets, maar maanden later wel weer een brief. Toen ben ik ze maar gewoon gaan negeren...
In mijn visie heb ik er alles aan gedaan om boven water te krijgen waar ze het over hebben. Daar willen ze niet aan meewerken, het bedrijf in kwestie waar de vordering van zou afstammen weet helemaal niets van een schuld af en daar doe ik al jaren volop internationaal zaken mee; en het internet staat vol met horror verhalen over de-facto oplichting door dit bureau - dan lijkt het me in alle redelijkheid niet vreemd dat ik stop met reageren en uiteraard weiger te betalen. Zelfs ALS ze opeens na bijna 10 jaar opeens naar de rechter gaan en het dan opeens wél onderbouwen en in een bizarre plot-twist blijkt het een legtieme claim te zijn: dan lijkt het me dat ik inderdaad eens kan gaan vragen hoe het zit met redelijkheid, immers heb ik er alles aan gedaan om zwart op wit te krijgen wat die zogenaamde schuld nou eigenlijk is zodat ik het kan verifiëren, maar zij weigeren mee te werken. Je kan niet verwachten dat iemand betaald als je niet wil zeggen waarvoor ze moeten betalen. Dan moeten ze ook niet gaan klagen dat er niet betaald is, en vind ik niet dat het redelijk is dat ik op allerlei kosten voor juridische procedures gejaagd zou worden. Maar goed, dan moet er sowieso eerst een deurwaarder aan de deur komen - en het lijkt me heel stug dat die er komt zonder uitvoerig bewijsmateriaal.
... En dan was die wel eerder gekomen lijkt me.
@Wody Ja dat is een beetje het probleem... Bedrijf in kwestie zegt ook niet te snappen waar het vandaan komt.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)