Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik krijg het niet voor elkaar om accenten op klinkers te krijgen.

Huidige situatie:
' + e = '"e

Gewenste situatie:
' + e = é

Wat heb ik al geprobeerd:

Verschillende toetsenborden uitgeprobeerd, met geen van allen krijg ik het gewenste resultaat. Momenteel staat hij op Verenigde Staten (internationaal) QWERTY. dit is het enige ingestelde toetsenbord. Als taal heb ik Nederlands (Nederland). Ook dit is de enige taal die is ingesteld.

Er zijn hier zeker vijf topics gewijd aan dit onderwerp, geen met een (voor mij werkende) oplossing.
Het kan toch niet zo zijn dat dit niet kan worden opgelost?

NB.
HP Probook 450 G4 met Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:27
Heb je soms hotkey achtige dingen actief? Fancy game muis drivers of AutoHotkey scripts?
Je krijgt namelijk alleen "`e" als er tussendoor nog een toetsaanslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat dit niet werkte door een stukje malware. Nadat ik dat weggehaald had werkte het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:01

Mx. Alba

hen/die/zij

Normaal gesproken, als je het toetsenbord op US International hebt staan, dan zou je daarmee gewoon dingen als à ë ß ç ñ € mee moeten kunnen typen.

Wel heel erg vreemd dat 'e eruit komt als '''e, dan moet er wel iets anders aan de hand zijn. Start de computer eens in safe mode op en kijk dan of 'e er wel uit komt als é, zo ja, dan weet je zeker dat het probleem wordt veroorzaakt door een of ander hotkey scriptje of een andere programmaatje dat automatisch wordt opgestart.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld AutoHotkey voor die speciale karakters want ik vind het "dead keys" systeem verschrikkelijk irritant. (En UniKey erbij voor de echte funky shit zoals ở ặ ễ đ :D )

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
@Jeroen: ik heb een programmatje `Perfect Keyboard`actief. Maar, die had ik ook op mijn vorige laptop, en daar werkte het toetsenbord wel zoals gewenst.

Nog een extra opmerking: In Word krijg ik de trema wel! Kom ik nu achter. Alleen in bijvoorbeeld de adresbalk van mijn browser niet. Ook niet in commentvelden op webpagina's (die ik zeer veel gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

tbenschop2 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:56:
@Jeroen: ik heb een programmatje `Perfect Keyboard`actief. Maar, die had ik ook op mijn vorige laptop, en daar werkte het toetsenbord wel zoals gewenst.

Nog een extra opmerking: In Word krijg ik de trema wel! Kom ik nu achter. Alleen in bijvoorbeeld de adresbalk van mijn browser niet. Ook niet in commentvelden op webpagina's (die ik zeer veel gebruik).
Dat is wel heel vreemd inderdaad. Zeker geen standaard gedrag. Heb je echt helemaal niets geïnstalleerd aan programmaatjes die scripting of hotkey functies uitvoeren? Zo ja, verwijder of disable die om te zien of het gedrag dan wel is zoals het hoort.

En als je de ' typt, zie je die dan wel meteen, of wordt die eerst "ingeslikt" om pas als '''e tevoorschijn te komen als je de e erachter typt?

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 11-04-2017 16:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Gezien je Windows 10 gebruikt kan ik je aanraden om eens alle extra programma's eraf te halen en jouw regionale instellingen zijn werk te laten doen. In principe is "Verenigde Staten (internationaal)" (QWERTY) helemaal de juiste keuze. Deze zorgt er normaliter voor dat je bij de tekens als de apostrof je pas bij een toetsaanslag daarna deze effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

ctrl + alt + e geeft ook é. Is dat niet een werkende oplossing?

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 11:08
Ik had hier in het verleden ook last van. Het is wat drastisch maar na een kale herïnstallatie van W10 werkte het weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Bedankt voor de tips. Het lijkt erop dat het een fout in Windows is. Ik heb zojuist met iemand met exact dezelfde laptop en OS de taalinstellingen vergeleken. Deze zijn exact hetzelfde (taal en toetsenbord), terwijl hij wel een accent krijgt op zijn e en ik niet.
Het plan is om op termijn een herinstall uit te voeren.

@Zeehond: dat wist ik niet! Dat is een goede workaround. Weet je ook de codes voor een trema en een accent grave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Bij deze :).

De trema's zijn wel iets minder eenvoudig te onthouden aangezien het normaal gewoon met shift + '' vervolgens shift loslaten + e gaat.

Ctrl + alt + q = ä
ctrl + alt + y = ü
ctrl + alt + p = ö
Shift toets erbij geeft een hoofletter

alt + 137 = ë
alt + 139 = ï

voor de accent grave:

Indien ` toets aanwezig (links boven meestal).
` + e = è, zelfde voor a, en enz.
Shift erbij geeft een hoofdletter.

Anders kan dit ook via alt + aantal nummers
Bijv. Alt +139 = è, maar denk dat dan een scherm toetsen bord makkelijk is om even de letter aan te klikken.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Of je gebruikt AutoHotkey. :D

Ik gebruik dat al 20 jaar voor het tevoorschijn toveren van aparte lettertjes (en andere handige macro's), want die "dead keys" vind ik verschrikkelijk irritant. Gewoon het toetsenbord op US (niet International) en AutoHotkey voor alle extra zut, waaronder bijvoorbeeld ook ĉ ĝ ĥ ĵ ŝ ŭ die je anders nooit uit een toetsenbord kunt toveren. :)

(En UniKey ernaast voor de echt exotische shit zoals ắ ễ ở ự)

(Tien tweakotine voor degene die weet voor welke twee talen de genoemde karakters nodig zijn :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 09:41
Mx. Alba schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:39:
(Tien tweakotine voor degene die weet voor welke twee talen de genoemde karakters nodig zijn :D )
Vietnamees en Cambodjaans. Kom maar op.

[ Voor 3% gewijzigd door mmulders op 12-04-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12
niet per ongeluk met ctrl-shift onbedoeld van keyboard gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Zet je toetsenbord op NL, werkte voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
@ Zeehond: bedankt! Had wel stiekem gehoopt dat het wat makkelijker te onthouden zou zijn.. :)
@ albantar: Ik ga hem proberen.
@ Raymand en Farezz: allemaal al geprobeerd. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apeer
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08-2021
TIP als de accent tekens niet verschijnen.

Let op dat de keyboard layout op

"US international" staat en

NIET op "US"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
"Momenteel staat hij op Verenigde Staten (internationaal) QWERTY"

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boonanzor
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
tbenschop2 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:55:
@ Zeehond: bedankt! Had wel stiekem gehoopt dat het wat makkelijker te onthouden zou zijn.. :)
@ albantar: Ik ga hem proberen.
@ Raymand en Farezz: allemaal al geprobeerd. Bedankt!
Heb je het inmiddels ook weten op te lossen? Het liefst zonder herinstallatie... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Keyboard: US - Int
regional format: Netherlands.

@Boonanzor wat lukt er bij jou dan NIET?

[ Voor 31% gewijzigd door Jester-NL op 11-12-2018 15:16 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmberg72
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-08-2022
Mij is het gelukt door taal Engels (Verenigde Staten) en toestenbord Verenigde Staten (internationaal) toe te voegen. Taal Nederlands (Nederland) en toestenbord Nederlands werkt ook. De keuze hiertussen hangt af van de layout van je toestenbord. Taal NL en toetsenbord ENG werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1198142

Ëûrékà!

Exact hetzelfde probleem had ik hier. Ik herken wat tbenschop1 schreef. Nieuwe installatie van Windows 10. Office erop. Paar andere programma's (Snagit, Spotify, eM Client voor mail, ...). Onschuldig.
In Word en Onenote werk perfect (ik kopieer even): ëùíñ ”tekst” ‘accent’, dus met CTRL++e, CTRL+`+u, ... zoals online omschreven.
Maar in alle andere programma's (browser, invulvelden, mailclient, ...) doen die sneltoetsen niets, dus ook niet in Excel en Powerpoint. Heel gek, maar het is zo. Er komt gewoon e u i n.

Oplossing?

Preferred languages for apps and websites staat nu op 'English (United states)' of ook op Nederlands (BE of NL). Dat maakt eigenlijk niet uit.
De optie daaronder is heel belangrijk (knop OPTIES/OPTIONS). Daarin moet je aanduiden: 'Verenigde staten (Internationaal)' zoals hierboven omschreven. Eerst werkte dat ook niet, maar na af- en opnieuw aanmelden wel!!

Windows display language kan ik op Nederlands (BE of NL) zetten, of op 'English (United states)', 't maakt niet uit. Door te werken met VS Internationaal (QWERTY) onder Toetsenborden / Keyboards is het opgelost.

Behalve ...

De toets met ' en " doet het niet zoals het zou moeten. ' en " verschijnen niet door er gewoon op te drukken zonder of met SHIFT. Het moet met CTRL+'+SPATIE en CTRL+SHIFT+"+SPATIE en dan pas je karakter. Dat wordt wennen!

Mocht iemand dat ook nog opgelost krijgen ...

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1198142 op 03-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 425274

Ik had hetzelfde probleem en heb het zo opgelost:

1. Ga naar taalopties (language settings)
2. Klik bij het kopje "Related Settings" op: "Spelling, typing, & keyboard settings"
3. Klik bij het kopje "More keyboard settings" op "Advanced keyboard settings"
4. Klik bij het dropdownmenu op de optie "English (United Kingdom) - United States-International"
5. Restart je computer (bij mij gaf hij aan updates te hebben, waarschijnlijk door het omzetten van de taal).

Bij mij werkte het na het volgen van deze stappen!

Bij het startscherm van de taalopties (preferred languages) heb ik de taal gewoon nog op English (Netherlands) staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 425274 op 15-05-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Rabbit
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-06 03:14
Adobe Collaboration Synchronizer 17.11 uitgeschakeld tijdens het opstarten werkte hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceweha
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-08-2020
Leestekens zoals aanhalingstekens: in instellingen taal= Nederlands, Toetsenbord Verenigdestaten internationaal" QWERTY" en dat werkt,accenten op klinkers doe ik altijd mrt Ascii-codes, op te vragen via google, krijg je alle codes en dan gewoon zoeken welke je nofig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivadela
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeSinner
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-04 11:40
Even een oude koe uit de sloot helpen hoor...

Ik heb nu een onbekende tijd last van dit fenomeen, dat ik geen streepjes meer op de e krijg als ik ' gebruik etc.
Ik heb de taalinstellingen en toetsenbord instellingen correct staan.
Meerdere keren opnieuw opgestart (mede dankzij Windows updates) om toetsenbord software te verwijderen, aangezien het begon, nadat ik mijn nieuwe toetsenbord heb geïnstalleerd, wat leek te helpen, maar, toch ook weer niet. Toen AutoHotKey er op gezet, waarvan ik dacht dat het werkte, omdat ik dat net na het de herstart had uitgeprobeerd in Word, dus ik denk, nu proberen of de toetsenbord software weer geïnstalleerd kan worden en kijken of het daar aan lag.
Ja hoor, geen speciale tekens meer... Maar... Na het er weer af te mikken, opnieuw opstarten en weer testen, werkte het maar tijdelijk.
Ik heb geen idee wat er later opstart onder Windows, maar zodra de PC een tijdje aan is, heb ik geen speciale tekens meer. Dit was me ook eigenlijk niet direct opgevallen nadat ik het nieuwe toetsenbord had gekregen, maar ik had er ook niet zo op gelet.
Het enige wat me de afgelopen 2 weken opviel, was dat als ik ' gebruikte en een volgende letter tikte, de ' niet verscheen, wat normaal wel zo hoort te zijn. Irritant, maar niet essentieel of zo.

Ik zal zo nog de app Perfect Keyboard proberen, al ben ik bang voor het zelfde resultaat.
Mocht dit toch wel werken, dan zal ik dit laten weten.
Tot die tijd, als er nog andere ideeën of suggesties zijn, dan hoor ik dat graag.

*Edit*
Perfect Keyboard helpt ook niks. Er is echt iets dat in Window sopstart na 20 a 30 seconden, wat de speciale tekens uitzet. Ik heb de software van het toetsenbord er dus af, maar ook Logitech options (voor de muis) er af gehaald en enkele ongerelateerde dingen verwijdert, omdat die toch al oud waren.
Ik heb een programma geïnstalleerd dat bij houd welke dingen er opstarten met Windows, maar helaas geeft die niet de volgorde aan met tijden wanneer deze ook opstarten en het Windows register en event manager kom ik ook niet uit.
Ik baal echt ontzettend van dit gedoe, maar wil ook niet graag Windows opnieuw installeren, alleen om dit knullige probleem. Het moet toch wel uit te vinden zijn wat nu de lastpost is, zou je denken...

Anyway, nogmaals, ik hoop dat iemand hier wel wat mee kan en hoor het dan ook graag als er nog ideeën zijn.

Thanks!

Mike (Michiel)

[ Voor 21% gewijzigd door MikeSinner op 08-06-2021 12:41 ]

How about some cookies??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Favrile
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Msschien heb je nog iets aan Taakplanner wat betreft gebeurtenissen en tijden?

Maar persoonlijk zou ik, omdat je aangeeft dat het na installeren van het nieuwe toetsenbord is begonnen, eerst een kijkje nemen in Apparaatbeheer of daar iets vreemds vermeld staat en/of toetsenbord(en) daar botweg te verwijderen. Na opnieuw opstarten wordt er dan automatisch wel iets geïnstalleerd. Heb je de software die bij dit toetsenbord hoort echt nodig?

Je hebt wat software erop gezet en er weer afgehaald. Je zou kunnen overwegen om Revo Uninstaller (Freeware) te gebruiken om eventuele restjes op te ruimen.

Wellicht had je dit zelf al bedacht, maar je vroeg om ideeën :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeSinner
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-04 11:40
Ah, ik kon niet op de naam komen!
Ik wist dat er zo'n opruimer was, maar was helemaal vergeten dat dat Revo heette.
Maar, 'het kwaad' is al geschied, ik heb Windows er helemaal opnieuw opgezet vandaag.
Mocht ook wel weer eens eigenlijk, het stond er al weer een paar jaar op en dan....
Had ik ook een dergelijk programma als Revo kunnen gebruiken om de boel op te schonen.
XD
Oh well.
En nee, nu dat de LED instellingen en belangrijkste macros in het toetsenbord zijn opgeslagen heb ik dat programma niet per se meer nodig, alleen als ik dus nog meer macros in wil stellen heb ik die app nodig.

IN ieder geval bedankt voor de herinnering aan Revo! =)

How about some cookies??

Pagina: 1