Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een video (bron Digitenne), kartelranden als ik hem afspeel op de PC maar niet als ik hem afspeel op het opname appraraat zelf:

Eerste kartelige step 2de zelfde opname op opname apparaat zelf.
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.org/yzkhwtvjn/kartel.jpg

Bron is interlaced, deinterace staat al aan, doet zich zover mij bekent voor op elk afspeel programma.
MPC-BE, Potplayer. etc.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:07:
Ik heb bij een video (bron Digitenne), kartelranden als ik hem afspeel op de PC maar niet als ik hem afspeel op het opname appraraat zelf:

Eerste kartelige step 2de zelfde opname op opname apparaat zelf.
[afbeelding]

Bron is interlaced, deinterace staat al aan, doet zich zover mij bekent voor op elk afspeel programma.
MPC-BE, Potplayer. etc.
Wat isde resolutie op pc en op opname apparaat?

Verwijderd

Topicstarter
Opname is 480x576
PC is 1080p echter opname aparaat (HDMI) staat ook ingesteld op 1080p, de stream is echter 480x576.

Verwijderd

Zo te zien zit er een behoorlijke filtering overheen bij de kartelloze variant. De linkerkant heeft meer detail. Dus je kan eens met wat filters gaan spelen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het lijkt er op dat het bronmateriaal 480x576 is maar je opname apparaat hem opschaalt en filtert naar 1080p, vandaar ook het enorme verlies in detail.

Waarom zou je dit op willen schalen naar 1080p als je alleen maar detail verliest? Maar goed, mocht je dat echt willen dan kun je hem gewoon opschalen met bijv. Handbrake en er anti-aliasing filters overheen gooien. Mooi wordt het niet ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Opname is ook gewoon 480x576, originele TS.

Opname apparaat heeft geen filters zover mij bekent, het beeld heeft inderdaad wel iets minder detai maar niet die lelijke kartelranden. Als het apparaat wel filters heeft zijn die blijkbaar standaard actief en kunnen vermoedelijk niet worden uitgezet.
Het lijkt wel of die meer blend waardoor de karteling onzichtbaar wordt.

Opname apparaat is trouwens een VU+ Solo SE.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2017 16:04 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:03:
Opname is ook gewoon 480x576, originele TS.

Opname apparaat heeft geen filters zover mij bekent, het beeld heeft inderdaad wel iets minder detai maar niet die lelijke kartelranden. Als het apparaat wel filters heeft zijn die blijkbaar standaard actief en kunnen vermoedelijk niet worden uitgezet.
Het lijkt wel of die meer blend waardoor de karteling onzichtbaar wordt.

Opname apparaat is trouwens een VU+ Solo SE.
Antialiasing met een sterk deinterlace filter en dan krijg je dat ongeveer ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kun je dat op de PC instellen, bv. in MPC-HC, MPC-BE en Potplayer?

Dan heb ik het over de anti alaising niet de deinterlace.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2017 17:28 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heb je al gekeken bij de instellingen? ..

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar kan het niet vinden.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dit heeft te maken met deinterlacing. Je linkerplaatje ziet er uit alsof de video is geresized voordat hij gedeinterlaced is.

Er is een goede website hierover met een heleboel voorbeelden: http://www.100fps.com/

Ik begrijp nog niet helemaal wat je met de video hebt gedaan. Je zegt dat het "opnameapparaat" 1080p is, maar de bron 576i. Dan moet je het probleem dus bij dat opnameapparaat zoeken, want die schaalt de video dus op zonder hem correct te deinterlacen.

Je kunt de video best upscalen naar 1080p als je dat wilt, maar dan moet je hem éérst correct deinterlacen, niet andersom.

[ Voor 45% gewijzigd door Compizfox op 11-04-2017 18:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
De output van het apparaat (HDMI) is ingesteld op 1080p
Hij neemt direct de transportstream op in 576i, en doet er verder niets mee.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:27:
De output van het apparaat (HDMI) is ingesteld op 1080p
Hij neemt direct de transportstream op in 576i, en doet er verder niets mee.
Als hij een stream opneemt in 576i en het komt er in 1080p weer uit, dan gebeurt er toch ergens wat...

Verwijderd

Topicstarter
De PC geeft het in 1080p uit en dat apparaat ook.
Het bestand is 576i en de HDMI output 1080p.
Echter alleen op de PC zijn de kartelranden er.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:43:
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt, maar je hebt te maken met een klein bronbestand wat opgeschaald wordt naar 1080p (op zowel pc als je apparaat). Hoe dit gedaan wordt maakt nogal uit voor de kwaliteit en daarnaast heb je nog kans dat ook nog bepaalde filters overheen worden gehaald om het er enigszins netjes uit te laten zien.

Ga even googlen en ga zelf ook even wat proberen met de instellingen in VLC / SMPlayer / MPC-BE, daar zul je ook een aantal filters vinden zoals deinterlace en antialiasing.

www.maartendeboer.net

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:43:
Zou je kunnen uitleggen hoe je het bestand precies van je Digitenne naar je PC krijgt, en welke rol dat apparaat daarin speelt? Misschien begrijp ik het verkeerd wat dat ding nou precies doet. Als het bestand op je PC in 576i is (weet je dat zeker?), hoe kan de output dan 1080p zijn? Of heeft die HDMI er niks mee te maken?

Ventieldopje schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:13:
[...]
Ga even googlen en ga zelf ook even wat proberen met de instellingen in VLC / SMPlayer / MPC-BE, daar zul je ook een aantal filters vinden zoals deinterlace en antialiasing.
Mijn vermoeden is dat de video opgeschaald wordt vóór de deinterlacing, daar lijkt het voorbeeld uit de TS namelijk nogal op (zie voorbeelden van 100fps.com). In dat geval maakt het niet meer uit hoe je de deinterlacing doet bij je player; als zo'n video opgeschaald is dan is het eigenlijk onmogelijk om het weer goed te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 11-04-2017 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon kopieren dmv. het interne LAN netwerk. Het apparaat speeld geen rol. Ik speel het direct af van de harde schijf.

Nogmaals in het geval vam MPC-BE ik zie alleen deinterlacing geen antialiasing.

Bij VLC zie ik ook geen antialiasing.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2017 20:28 ]

Verwijderd

Je moet bij de renderer zijn. Ffdshow, madvr etc. Daar zitten een hoop dingen in om het upscalen te regelen.

Rechter muisknop op het beeld tijdens het afspelen in MPC-HC en dan ergens in de sub menu's. Ben niet thuis dus kan even geen plaatje voor je plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2017 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ik kan echt niks vinden van die "renderer"

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:38:
Helaas ik kan echt niks vinden van die "renderer"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SVvGC509RHCxLXbcvaxV0Yrh/full.png

Daar ergens, voor de rest moet je het zelf even uitzoeken. Anders googlen naar upscaling + de videospeler die je gebruikt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:18:
[...]

Zou je kunnen uitleggen hoe je het bestand precies van je Digitenne naar je PC krijgt, en welke rol dat apparaat daarin speelt? Misschien begrijp ik het verkeerd wat dat ding nou precies doet. Als het bestand op je PC in 576i is (weet je dat zeker?), hoe kan de output dan 1080p zijn? Of heeft die HDMI er niks mee te maken?
geen kunst aan met een VU+ apparaat ;)

ik kan alles van Ziggo ( tja Digitenne is mij echt te low in bitrates etc :P ) ook gewoon zo als TransportStream opslaan.. al doe ik het direct op de NAS :+

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:14:
[...]

[afbeelding]

Daar ergens, voor de rest moet je het zelf even uitzoeken. Anders googlen naar upscaling + de videospeler die je gebruikt.
Deze filter staat er bij mij vreemd genoeg niet bij...
Pagina: 1