Toon posts:

Aardlekschakelaar schakelt installatie uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Graag zou ik u een vraag willen voorleggen over een probleem met een aardlekschakelaar bij onze zonnepanelen.

Sinds maart 2016 liggen er op het dak van ons huis 15 zonnepanelen, geïnstalleerd door het bedrijf Zonne-energie op Maat uit Den Haag.

De installatie is aangesloten op een aardlekschakelaar. Af en toe (tot nu toe 4 tot 5 keer) schakelt deze schakelaar de installatie uit. Als ik de schakelaar daarna omzet, komt de omvormer weer in bedrijf.

Op de schakelaar lees ik L-16A.
Als ik op de testknop druk, wordt de installatie meteen uitgeschakeld.

Uiteraard heb ik Zonne-energie op Maat gevraagd dit probleem te verhelpen, maar volgens de directeur valt dit buiten de garantie, omdat het in de meterkast zit. Daar ben ik het niet mee eens.

De zonnepanelen zijn afgelopen najaar zelfs bijna drie maanden buiten bedrijf geweest. Zonne-energie op Maat ging er namelijk ten onrechte vanuit dat de omvormer kapot was. Een nieuwe omvormer werd besteld, wat weken duurde. Het apparaat moest uit China komen.

Toen eindelijk een monteur de nieuwe omvormer kwam installeren, ontdekte hij dat er geen spanning op de kabel naar de omvormer zat. Met het simpel omzetten van de aardlekschakelaar kwam de omvormer na maanden gewoon weer op gang. De omvormer was in orde.

Kortom, een heleboel ellende.

Zonne-energie op Maat wijst alle verantwoordelijkheid af voor de storing en de gederfde inkomsten. De directeur zegt naar beste vermogen getracht te hebben de storing op te lossen.

Het bedrijf is helaas niet aangesloten bij de branchevereniging Uneto-VNI, dus een beroep op de geschillencommissie is onmogelijk, hoewel op de website staat dat men voldoet aan de leveringsvoorwaarden van Uneto-VNI. Maar dat heeft geen betekenis.

Is het zo dat de huidige aardlekschakelaar niet geschikt is voor een systeem met 15 panelen?
Of zou er ergens kortsluiting gemaakt worden? Wat kan ik het beste doen?

Dank alvast voor de aandacht
...
Hans
Den Haag

Alle reacties

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:07
15 panelen zegt niet zoveel. Wat is de maximale output van je omvormer?

En post eens een foto of het typenummer van je aardlekschakelaar.

Het lijkt namelijk om een combinatie van een automaat en aardlekschakelaar te gaan.
L16A is de maximale stroom (16 ampere). Maar het is ook belangrijk om te weten wat de IΔn waarde is.
Een standaard aardlekschakelaar heeft namelijk IΔn=0,03A (30mA). Maar voor een omvormer heb je een aardlekschakelaar van IΔn=0,1A of 0,3A nodig. Anders krijg je precies het probleem dat jij beschrijft.

TheS4ndm4n#1919

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Aardlek gaat eruit als er verschil in stroom zit op de Fase en de Nul.
Bij een standaard aarlek is een verschil van 30mA genoeg om hem in te laten grijpen.

Ik kan op L-16A alleen geen aardlekautomaat vinden maar alleen een zekeringautomaat?(dan spreken we over piek- of kortsluitstromen.)

Wat voor omvormer heb je?
Hoe is het aangesloten?
Wanneer schakelt de aardlek (of zekering) eruit? en op welke waarde?
Zitten er meer groepen op je aardlek? (als je zekering eruit gaat althans)

Iets meer info mag er wel bij.

Even er van uit gaande dat je panelen 250wp is kom je uit op 3750 watt waarbij je de zekering wel aardig op het randje belast.

Maak zoals RocketKoen zegt eventueel foto's of schrijf merk + type op, dan kunnen we je vast verder helpen. :)

Zelf heb ik een Hager meterkast waarbij de Solaredge omvormer op een hager alumat zit, nog nooit problemen er mee gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door DJKroon op 11-04-2017 17:30 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Oude aardleks gaan vaak slecht samen met zonnepanelen. Buiten de aardlek om of op een eigen aardlekje, lost het meestal op.

Gederfde inkomsten kun je ook niet verhalen, dat snap ik wel. Beetje simpel dat ze er vanuit gaan dat er iets stuk is zonder het door te meten. meten is nog steeds weten :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Oplossing: aardlekschakelaar type B is de enige juiste.
Dit zijn speciale aardlekschakelaars voor gebruik met zonnepanelen, een standaard aardlekschakelaar geeft alleen maar problemen zoals je nu weet.
Probleem is echter dat deze B typen bijzonder kostbaar zijn en de meeste cowboys deze vanwege het winstoogmerk en/of onkunde deze niet installeren zoals het hoort (NEN1010)
Trouwens lees de gebruiksaanwijzing eens na van je omvormer, daar staat als het goed is precies in welk type aardlekschakelaar moet worden toegepast en ik wed dat je nu de verkeerde hebt zitten, de goedkoopste 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:33
Afhankelijk van de omvormer mag je voor zover ik weet prima een type A aardlek plaatsen (alleen wisselstroomfout detectie). Sommige omvormers garanderen by design dat er geen DC stroomfout kan ontstaan, wat type B overbodig maakt. Wat minstens zo belangrijk is, is de IΔn, zoals hierboven genoemd. Vaak wordt iets van IΔn>=0,1A gespecificeerd door de omvormer fabrikant.

aardlek type A of B heeft dus niets te maken met de karakteristiek van een installatieautomaat, die bij kortsluiting of overbelasting uitschakelt. Deze hebben vaak een B of C karakteristiek, een groep met B16 automaat is normaal in een Nederlandse meterkast.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hang er gewoon zo eentje aan:
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

SMA adviseerd zowiezo al 100 mA ipv 30 mA
Geen idee of je een SMA hebt, staat niet in de info. (wel vermelding chinees, dus geen SMA wss)
Je hebt het over aardlekschakelaar. Zit die niet op een aparte aardlekAUTOMAAT ?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2017 17:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heb je sowieso wel enig idee hoe een en ander met stroom en zonnenenergie werkt.

Als ik lees dat een en ander drie maanden niet gewerkt heeft omdat de aardlek of zekering eruit lag, krijg ik niet het gevoel dat je eerder zelf iets bekeken hebt.

Zoals eerder aangegeven zou een foto van de betreffende schakelaar erg helpen ook merk en type omvormer kunnen erg helpen.
Mogelijk dat de omvormer en hoeveelheid panelen te groot is voor de betreffende schakelaar als deze inderdaad 16A is (3680 watt) en de aanname van DJKroon 3750 watt een beetje klopt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:33
Het lijkt me dat de topicstarter leunt op de expertise van de installateur in deze, je hoeft geen technische kennis te hebben van zonnepanelen om ze aan te laten leggen natuurlijk. Wat wel jammer is, is dat de installateur dat niet opgepikt heeft en wat steken heeft laten vallen bij support bij storingen.

De installateur zal vast documentatie bij de opstelling geleverd hebben, als er meer info wordt gegeven kunnen wij ook weer verder helpen.

Hopelijk horen we binnenkort van Hans!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 18:25
Grappig dat ALS van 100mA geadviseerd word. In woonhuis moet het volgens mij gewoon een 30mA (max) zijn. Dus de fabrikant kan wel 100mA voorschrijven maar volgens NEN1010 mag dit niet (of het moet aangepast zijn, ben er inmiddels jaartje of 3 uit)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ybos
Nog sterker:
Het is zelfs niet nodig, volgens deze website.
https://www.123groepenkast.nl/PV-ZonnePanelen-Aansluiten

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1