Ronde WS2812 modules - hoe te monteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Mijn vraag
Voor een project wat ik aan het uitzoeken ben wil ik een flinke berg WS2812 modules gaan gebruiken. Echter, als ik op eBay zoek naar leuke volumes kom ik al gauw uit op ronde modules zoals dit: http://www.ebay.com/itm/1...el-Light-5v-/222256996485. Hoe ga ik deze handig monteren? Ik ben helaas geen held met solderen, maar dit ziet eruit als een mooi moment om daar beter in te worden :9

Alles (behalve een voeding) gaat nieuw zijn, dus er is verder weinig om rekening mee te houden. Als er ergens betaalbare modules zijn is dat óók een valide oplossing. De bedoeling is namelijk om er 100 tot 625 te gaan gebruiken voor de eerste tests, dus als het geheel een beetje haalbaar/schaalbaar is dan maakt dat mijn leven wel makkelijker.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zou natuurlijk "gewoon" 2.5mm pin headers eraan kunnen solderen, maar ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik dat handig zou moeten doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Vrij lastig om direct aan die ICtjes te gaan solderen, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Is het niet makkelijker om zo'n strip van diezelfde dingen te kopen, zoals deze. Dan zitten ze allemaal aan elkaar, en mocht je ze los willen maken kan je gewoon een schaar gebruiken. Dan zijn er tenminste pads om ze weer terug aan elkaar te solderen, scheelt je een hele hoop ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De gelinkte ronde dingen zijn ook al kleine PCB's waar ze op zitten. Aangezien ik er een "groot" paneel (50x50cm) van wil maken weet ik niet hoe handig het is om zo'n strip te kopen aangezien ik ze dan allemaal los zou gaan knippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Zo te zien hebben de printjes gewoon pads waar je draden op kan solderen, dus de bedrading lijkt me redelijk makkelijk. Gewoon de pijltjes volgen om de printjes onderling te verbinden aan de achterkant :+

Wat voor spacing wil je voor de modules gaan gebruiken? Ik zou bijna voorstellen om een 3D printer te gebruiken om houdertjes te printen die je dan op een frame kan monteren met een paar boutjes. De printjes klem je er dan zo in.

Tenzij je natuurlijk de spacing van de print zoals ie is goed vindt, dan hoef je de boel alleen nog maar te bedraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 11-04-2017 10:44 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die dingen op mijn link zijn 10mm breed, en idealiter ga heb ik 2cm tussen het hart van de LEDs zitten. Dat zou dus per print 5mm aan beide zijden voor de bevestiging. Gewoon zo ergens in kunnen klikken is wel een ideaal idee, zeker als er ooit eens eentje stuk zou gaan. Zijn dat soort "veerpootjes" een beetje eenvoudig te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Xudonax schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:23:
De gelinkte ronde dingen zijn ook al kleine PCB's waar ze op zitten. Aangezien ik er een "groot" paneel (50x50cm) van wil maken weet ik niet hoe handig het is om zo'n strip te kopen aangezien ik ze dan allemaal los zou gaan knippen...
Je kan toch gewoon meerdere stroken maken van 50 cm breed en die onder elkaar leggen totdat dat ook 50CM is. Dan hoef je alleen maar de uiteinden van elke strip onderling te verbinden. Let goed op de 'richting' van de strip inderdaad.

Solderen is verder gewoon een beetje oefenen en niet eens vreselijk moeilijk. Probeer het eerst wel even op iets anders dan meteen de strips als ik jou was.

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 11-04-2017 10:48 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 09:29
we weten natuurlijk niet wat je project in houd en hoe het er verder uit moet gaan zien, maar je kan dit soort spul ook in strips krijgen van verschillende dichtheden. standaard zijn die 30, 60 of 144 led p/m. je 2 cm pitch zit daar dus dan niet tussen maar lijkt me handiger om te kijken of je die pitch kan aanpassen.

Met zon strip hoef je dan maar 1 keer te solderen per lengte scheelt een hoop geklooi vooral als solderen nog niet je favo hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:49
Koop ze dan gewoon met de draad er al aan gesoldeerd. Per 50 aan een stuk met 12cm kabel (zoekterm: ws2812 string)

Zowel te krijgen in de ronde pcb vorm, als waterdichte doorsteekmodules. Druk je zo door een gat van (uit m'n hoofd) 10mm heen, kabel loopt dan aan de achterkant gewoon door.

Is het de bedoeling om een vierkant ledscherm te maken? (100 = 10 x 10, 625 = 25 x 25) Er zijn ook gewoon kant en klare led schermpjes te koop, zowel met ws2812's als over hub75. Die laatste kun je ook gewoon met een RPi aansturen, zijn verschillende projectjes van te vinden. Probeer het jezelf niet te moeilijk te maken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 23:57
Ik heb hier van die strips liggen en aan de achterkant zou je inderdaad 2.5mm pin headers kunnen monteren want de spacing tussen de pads is 2.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dit was even uit mijn gedachten gelopen door drukte op werk, sorry. Het idee is inderdaad om vierkante schermen te maken, en dan 5 van die schermen te combineren tot een kubus die aan de voorkant of bovenkant open is. Grofweg is het idee om dit soort panelen (Alibaba) te maken. Ik heb niet de illusie dat ik dat voor minder dan de $129~165 per stuk kan doen, maar het zou wel een enorm leuk stukje uitzoekwerk zijn.

Mijn idee was om deze LEDs per streng (dus per 10 of 50) aan te sluiten op een output van een FPGA (ik heb een Artix-7 development bordje hier liggen), en dat de FPGA dan een minimale microcontroller implementeert die data van het netwerk inleest, in RAM zet en op commando naar de LEDs kan sturen. Voor de ideale sync zou ik een connector per paneel moeten hebben die op een grotere FPGA aangesloten kan worden, zoals bijvoorbeeld een krtkl snickerdoodle black met een breakyBreaky Breakout baseboard. Dat zou nog goed werken met de 5 panelen die ik in mijn hoofd heb.

Het doel is om aan de ene kant wat te leren over PCB design, solderen etc. omdat ik dat alweer véél te lang niet gedaan heb, en aan de andere kant te leren werken met VHDL en FPGA's. Mijn eerste poging gaat waarschijnlijk zijn met LED "bars" welke elk 10 WS2812 LEDs er op hebben zitten, als een soort van proof-of-concept. Idealiter zou ik uiteindelijk naar een variant zoals de SK2812 toe willen omdat die modules RGBW kunnen doen. Dat scheelt een flinke hoeveelheid stroom als je wit wilt weergeven.
Pagina: 1