Ziggo horizon koelen in de kast en ventilator vervangen.

Pagina: 1
Acties:

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 13:52
Hallo

Ik heb sinds afgelopen weekend mijn ziggo horizon box in een lade staan in mijn kast maar deze maakt natuurlijk een herrie door de warmte die niet weg kan.

Nu dacht ik in de lade aan de achterkant een fan in de lade te zetten en dan een flink aantal gaten te boren in het hardboard van de rug van de kast.
Maar moet ik deze fan koude lucht in laten blazen of nou juist de warme lucht afvoeren?

Ook dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de fan van de box te vervangen, zou dat veel uitmaken kwa geluid denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie tijd

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 13:07
Ik zou er geen tijd aan besteden, deze herrie is niet echt afhankelijk van de temperatuur... Hij staat bij de nieuwere ziggo horizon boxen altijd vrij hoog. Dat is de nummer één klacht bij die dingen.
Ik heb gelukkig nog een oude, van UPC, deze heeft tevens de ventilator aan de onderkant.

Als je ergens moeite in wilt steken, zou ik dat doen in het maken van een mechanisme om het geluid te dempen van die ventilator. Misschien dat een systeem met schotten en wat dempingsmateriaal wat je op de ventilator kan plakken al veel helpt. (zoals een demper van een uitlaat ook vaak werkt bijvoorbeeld) Daar heb je geen last van restrictie van de in-/uitgaande lucht.

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 13:07
Maar is ook wel verstandig om toch wat lucht openingen te laten in die kast. Gewoon even kijken waar de lucht naartoe gaat. Of je koude lucht er in of warme lucht er uit laat blazen maakt nauwelijks verschil. Wat misschien verschil maakt is het verschil in geluidsproductie, dus een ventilator die je eventueel kunt omdraaien, dan kun je testen. Maar of dat echt nodig is? Zorgen dat de lade in ieder geval op een kiertje open blijft staan en eventueel een gat onder-/achterin zal al voldoende zijn. Lucht stroomt vanzelf bij verschil in temperatuur.

Verwijderd

martijnuitoss schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 01:27:
Ik heb sinds afgelopen weekend mijn ziggo horizon box in een lade staan in mijn kast maar deze maakt natuurlijk een herrie door de warmte die niet weg kan.
Je zoekt wel het uiterste gaatje door deze box op de meest onmogelijke plek te parkeren waar van huis uit al zo ongeveer nul ventilatie is. :+
Nu dacht ik in de lade aan de achterkant een fan in de lade te zetten en dan een flink aantal gaten te boren in het hardboard van de rug van de kast.
Maar moet ik deze fan koude lucht in laten blazen of nou juist de warme lucht afvoeren?
Idealiter is beide te doen. ;)

Als je een beetje stromingsgericht meedenkt, dan weet je dat warme lucht omhoog wilt, ga dat dus niet frustereren door de luchtstroom contraproductief om te willen keren.
Je kunt bijv. onder de box, in de bodem van de lade, ventilatieopeningen boren/frezen waardoor koudere, koelende lucht naar binnen kan.
Vervolgens kun je aan de achterkant van de lade de warme lucht met een ventilator (of meerdere) weg zuigen.
Op die manier creëer je een efficiënte luchtcirculatie die logisch is.

Zet daarvoor zowel nu als later een tijdje een max/min thermometer in de lade en je weet precies wat de temperatuurwaardes zijn en of verder ingrijpen noodzakelijk is. ;)
Ook dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de fan van de box te vervangen, zou dat veel uitmaken kwa geluid denken jullie?
Ik zou niet snel aan zo'n box gaan klooien die niet van mij is, probeer liever eerst de omgevingstemperatuur aan te pakken.
Wel zo veilig.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:20

XallaX

Meow

De Horizon is volgens mij niet temperatuur gestuurd.
De ventilator lijkt een eigen leven te leiden op bepaalde momenten, niet temperatuur gestuurd maar op belasting van de CPU als de box net aan is of als er een opname loopt en je tv kijkt op een andere zender. Maar als de kast heet is (bij gebruik versterker) gaat de ventilator in de box niet altijd aan.

Begin eens met een aantal luchtgaten te maken bovenin het compartiment waar de horizon staat, achterin de kast. Dit heb ik hier ook gedaan en daardoor daalt de temperatuur in de kast al redelijk door de 'natuurlijke' trek.
Moet er wel bij zeggen dat er rondom mijn kastdeuren 3mm ruimte is dus de deuren niet helemaal sluiten waardoor er lucht aan de voorkant van de kast naar binnen kan.

Als de versterker in de kast aan is wordt het toch warmer dan gewenst, om dit te voorkomen heb ik een ventilator 12V PC ventilator geplaatst.Deze aangesloten op de USB aansluiting van de versterker in de kast.

De 12V ventilator draait dan langzamer op de 5V van de USB waardoor je hem niet hoort.
Als nu de versterker aan is zuigt de ventilator extra lucht uit de kast en is de kast een stuk koeler dan voor de aanpassing.

De Horizon box heeft ook USB maar of deze aan/uit gaat met schakelen van de box weet ik zo niet.