Boekenplank speakers: B&o Beoplay S3 vs Edifier R1700bt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:05
Ik heb hier al twee speakers voor mij, maar moet nog een keuze maken tussen de twee.. Ik zit echter met een klein dilemma waarin mijn 'hebberigheid' omhoog speelt en dan is het wat lastiger om objectief te zijn.

Simpelweg: Ik heb op basis van diverse reviews een set Edifier R1700bt's gekocht. Prachtig geluid voor (iBood prijs) €110. Nu tijdens de iBood hunt in mijn box een B&o Beoplay S3 gehad (enkel) en weet nu niet meer welke ik moet behouden.

Om de twee te testen gebruik ik voor beide het mono-geluid, oftewel beide 1 speaker. Hiervoor test ik via Spotify (primaire geluidsbron) over Bluetooth. Om de paar seconden wissel ik tussen de twee.

Mijn hebberigheid, zoals eerder gezegd, komt omhoog bij de B&o, waarbij ik denk "Het is een veel beter merk dan Edifier, dus die zal wel beter zijn. Plus die heeft een app en ziet er mooi uit". Echter "beauty isn't quality", dus probeer ik objectief te zijn.

Tuurlijk, muzieksmaak & gehoor is een persoonlijke kwestie, maar ik vind het maar raar dat een set van een simpeler merk als Edifier béter (lees: voller) klinkt als de Beoplay S3. Het geluid van de S3 valt via de app in te stellen (gaat verschrikkelijk in een A vs B test..), maar ik krijg het geluid van de Edifier niet nagebootst.

M'n primaire vraag is eigenlijk toch: Heb ik nou de verkeerde indruk dat B&o véél beter zou moeten klinken dan de Edifier?
En toch ten tweede: Kan iemand wat nuttigs zeggen over de geluidskwaliteit/gebruikssituatie? Om wellicht zo een betere keus te kunnen maken.

Ongemakkelijke en duidelijke vraag, maar ik wil 'm ook wat meer open stellen in de hoop wat meer feedback te verkrijgen om m'n keuze verder te kunnen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
Je hebt ze dus al beide, dan ben je echt zelf de meest ideale persoon om die keuze te maken.

Mijn beeld van b&o is dat ze overpriced spul maken wat er bijzonder uitziet. Misschien qua geluid niet slecht, maar er is zeker beter te krijgen voor eenzelfde budget. Of edifier daar ook bij hoort, vraag ik me af.

Een betere test is om gedurende langere tijd te beluisteren. Neem dus een paar liedjes die je op je duim kent en ga daar aandachtig naar luisteren. Probeer subtiele verschillen in weergave te ontdekken. Het is niet de eerste keer dat speakers die de eerste 5 minuten fantastisch klinken, na 15 minuten gaan vervelen.

De b&o is verder een mono speaker. Is er een mogelijkheid er 2 te koppelen voor stereo? Anders hoef je niet verder te kijken en kies je beter de edifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Ik heb anderhalf uur lang geluisterd, maar genoeg nummers die beter klinken op de Edifier dan de B&o. Via de App kan je het geluid aanpassen, maar het lijkt wel alsof je enkel de keuze hebt tussen bass zonder treble en andersom. Het geluid is nooit vol.

Daarnaast heb ik nu nog niet de mogelijkheid om stereo met stereo te vergelijken. Idee was om ze beide als single/mono te beluisteren en zo de beste eruit te halen. Op basis daarvan zal ik 'm verkopen of een tweede beoplay aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Ten eerste zoals je zelf al vermeld is geluid heel persoonlijk het ene geluid spreekt je meer aan dat het andere geluid. Ook de muziek soort die luistert kan daar nog invloed op hebben. B&O heeft van nature een niet zo vol geluid. De nadruk licht in mijn ogen wat meer op de hogere tonen. Het pure Scandinavische geluid. Als je dat niet mooi vindt moet je een ander merk kiezen. Zeker niet met een equalizer willen bijstellen. Dat gaat je nooit lukken. Zo vind ik de dac's die B&O gebruikt ook niet altijd even mooi klinken. Ik heb zelf twee S3 speakers en ik vind ze analoog bedraad aangesloten dan ook veel beter klinken. Hierdoor wordt namelijk de interne dac niet gebruikt. Stereo vind ik het geluid ook veel voller klinken, dan een enkele S3 speaker. Bedenk dan tenslotte nog dat de Edifier speakers iets groter zijn, waardoor er van nature al een voller geluid uit komt.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over mijn twee S3 speakers. Ik vind dat er top geluid uitkomt. Ik heb echter niet de mogelijkheid om ze te vergelijken met de Edifiers.

[ Voor 10% gewijzigd door pacificocean op 14-04-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
B&O is vooral een merk wat op reputatie en uiterlijk leeft inderdaad. En als je de vorm van de S3 vergelijk met die Edifiers dan kan je eigenlijk al zeggen dat de Edifiers beter zullen klinken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Ramon schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:16:
B&O is vooral een merk wat op reputatie en uiterlijk leeft inderdaad. En als je de vorm van de S3 vergelijk met die Edifiers dan kan je eigenlijk al zeggen dat de Edifiers beter zullen klinken.
Dat is natuurlijk vooringenomen onzin. Niemand kan op basis van uiterlijk verklaren hoe iets klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Dat is gewoon simpele natuurkunde.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Ga vooral door met discussiëren. Niet sarcastisch bedoeld, maar juist om nog wat punten te vinden of ik wel of niet de B&o S3 moet gaan houden.

Wel vind ik onderstaand stuk heel interessant..
pacificocean schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:54:
(...) en ik vind ze analoog bedraad aangesloten dan ook veel beter klinken. Hierdoor wordt namelijk de interne dac niet gebruikt.
Ik zal ze thuis is bedraad gebruiken. Ik heb ze nu beide bluetooth getest met een mono-instelling (Mac geluid output settings) en een enkele speaker, i.p.v. 2.0. Met een bluetooth setup vond ik de Edifiers absoluut voller klinken. Zelf vind ik een neutraal midden met verhoogde bass en treble het mooiste klinken. Mijn muziek is variërend van harde metal tot dance, maar voornamelijk erg veel warme klanken, zoals met akoestische of instrumentale muziek.

Soms vind ik de B&o beter klinken, maar dat is zelden helaas. Het is ook lastig te testen, omdat de equalizer (ToneTouch) bij het ene genre beter klinkt dan een ander genre. Dat terwijl die Edifiers overall gewoon goed klinken.
pacificocean schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:14:
[...]

Dat is natuurlijk vooringenomen onzin. Niemand kan op basis van uiterlijk verklaren hoe iets klinkt.
Alhoewel je daar deels een punt heb, heb je dat deels ook niet. Een grotere klankkast (Edifier) produceert automatisch een voller geluid. Echter spelen de kwaliteit van de speakers zelf hier ook een rol in. Dus deels kan je op basis van vorm wel praten over het geluid, maar zonder het gehele verhaal mee te nemen zal je nooit kunnen praten over feiten. Dus.. met beide eens? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sjeefr op 14-04-2017 12:47 ]

Pagina: 1