Ford Radio Wisselen / 6000CD

Pagina: 1
Acties:

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
Beste Tweakers,

Ik rijd momenteel in een Ford Focus mk2 uit 2005, met daar in een 6000CD systeem van ford zelf. Prima systeem, ontvangst is gezien de ouderdom nog redelijk en daar ik veel alleen in de auto zit voldoet het geluid prima. Ook de bediening aan het stuur bevalt mij prima, dus ik wil dit graag behouden.

Echter ben ik chronisch allergisch voor reclame op de radio, en is mijn auto helaas niet uitgerust met een systeem dat is voorzien van een AUX aansluiting. In plaats daarvan heb ik een exemplaar met CDDJ functie. Ik rij nu een kleine 2 maanden in deze auto, maar het aanklooien met CDs begint mij al aardig de neus uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0jM544iAgIFzlooZz7xZcusq/medium.jpg

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarbij ik mijn telefoon kan gebruiken om muziek mee af te spelen op de speakers van de auto. Ik rijd nagenoeg altijd met waze als navigatie aan, dus een AUX functie lijkt mij ideaal.

Een google sessie wees mij er op dat er ook modellen van deze radio zijn met een AUX ingang. Met oog op de kosten wil ik eigenlijk op MP of andere website een 2e hands exemplaar scoren van deze radio, en dan de radio's wisselen en voorzien van een aansluiting dmv een kitje als dit:
linkje.

Afbeeldingslocatie: https://www.radiocodes.co.uk/img/logos/large/ford-6000-cd-radio-codes.png

Ondanks een uitgebreide zoeksessie kon ik geen hele duidelijke tutorial vinden hoe ik dit kan realiseren, en of dit uberhaupt mogelijk is. Ik heb geen twee linkerhanden en wil ze zeker vies maken, aan auto's knutselen is echter nieuw voor mij.

Mijn zorgen zijn:
- Kan dit zomaar?
- Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja, hoe heb je de kabel naar 'buiten' geleid? Ik wil niet zomaar gaan boren in het dashboard met oog op herverkoop, maar de kabel moet wel ergens aan te sluiten zijn :P

Alle tips/pointers zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:48
Je kunt eens op de sloop gaan kijken hoe zo'n radio erin zit. Bij de meeste auto's gewoon een kwestie van omwisselen. In die gleufjes in de hoeken bij de knoppen verwacht ik dat je wat moet drukken en hem er dan zo naar voren uit kunt halen. Maar ik ken dit model niet dus ben er niet zeker van.

Ik zou zelf een chassis deel vastmaken in dat lege plekje naast de achterruit verwarming. En dan daar een los kabeltje in doen. Zoiets dus http://cpc.farnell.com/pr...nell/standard/7720235.jpg

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Dit zal vast kunnen. Ik heb het 2e model en heb kort geleden een aux geregeld:
• getoonde kabel (in combinatie met de juiste 'sleutels' om de radio los te halen) naar dashboard kastje
• een ground loop isolator om de brom weg te filteren als de aux tegelijk met de oplader in de telefoon zit
En eigenlijk moet ik nog een (headphone) amplifier er tussen zetten om niet het volume omhoog te hoeven regelen (waar traffic info dan keihard door het aux signaal heenknalt). Deze vind ik echter niet kant en klaar voor een voor mij acceptabele prijs (<10 euro).

Je kunt natuurlijk ook een radio kopen met direct een aux aan de voorzijde.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 10-04-2017 20:48 ]

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Hier ook een Focus '05 eigenaar. Heb zelf de cd6000 met aux aansluiting via marktplaats gekocht. Kabeltje online besteld (zou later even moeten opzoeken welke) en de aux aansluiting geboord in één van de vrije kunststof afdekplaatjes naast die van de achterruit verwarming.
Het verwijderen van de panelen stelt ook weinig voor, is vrij makkelijk online te vinden ook.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
afdekplaatjes zijn ideaal voor "extra" aansluitingen maken.. vooral als je op de sloop wat "hele" plaatjes haalt

404 Signature not found

• thetrueman2
@Southern Sun Super! Dit was precies het antwoord wat ik zocht. Ik vind de oplossing van .Maarten ook wel erg netjes. Heb jij er zelf nog aan moeten solderen om tot een female connector te komen? Of was dit in jouw kit zo aangeleverd?

Thanks voor alle tips zover!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
thetrueman2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:18:
@Southern Sun Super! Dit was precies het antwoord wat ik zocht. Ik vind de oplossing van .Maarten ook wel erg netjes. Heb jij er zelf nog aan moeten solderen om tot een female connector te komen? Of was dit in jouw kit zo aangeleverd?

Thanks voor alle tips zover!
Nee ik heb niks gesoldeerd. Het kabeltje die ik heb gekocht is de stc 10.107 ford.
Hoefde alleen een gaatje te boren hiervoor.
Zie ook deze thread. Daar heeft iemand hetzelfde kabeltje gebruikt en zie je het eind resultaat.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46

houthakker

Poehé

Het zou denk ik ook wel kunnen met je huidige radio maar dan heb een je ACP emulator nodig. Bijvoorbeeld een Yatour voor 69 euro of connects2 (maar goed, een 2e hands radio + pasief kabeltje is dan waarschijnlijk wel goedkoper).

De goedkoopste optie is deze: http://www.fordownersclub...on-6000cd-cddj-focus-mk2/
Je laat dan de CDDJ functionaliteit min of meer zitten, maar overruled het audio signaal (terwijl je dus een cd afspeelt met stilte). Vereist wel een modificatie en de uitleg blinkt niet echt uit. Wel heb ik een plaatje gevonden denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2ywv5ts.jpg

AUX is wel een beetje 2005 hoor ;-). Hier een mooie bluetooth oplossing op je bestaande CDDJ:
http://www.electronic.lt/...su-bluetooth-funkcijomis/

[ Voor 12% gewijzigd door houthakker op 11-04-2017 10:40 ]

Specs

• thetrueman2
Hmm goede read @houthakker ! Ik heb inmiddels een radio gevonden waarmee ik wil switchen, ik ga zelf waarschijnlijk nog even aan de slag om te kijken of ik dat kabelsetje kan scoren. Zo niet dan moet ik zelf nog even met een aansluiting en een soldeerbout aan de gang :)

De afweging is inderdaad puur kosten gebaseerd. Voor 70 euro kan ik er bijna een nieuwe radio inzetten, dus dat is een optie die ik voor nu liever achter de hand hou.

Ik zal laten weten of het uiteindelijk lukt, en hoe ik het heb opgelost. Update volgt!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Misschien kun je op het forum van focusclub nog wat relevante info vinden, bijv hier : http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22674

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben met precies hetzelfde bezig. Ik had dezelfde radio en wil een aux. Ik heb voor 35 euro een radio gescoord op marktplaats die dat wel heeft (en een ingebouwde CD wisselaar).

In die radio met AUX knop kun je goedkope kabels voor ene paar euro op Aliexpres / ebay scoren die in de radio passen. Verkrijgbaar met zowel met male als female uiteinde.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1KiecJpXXXXbfXVXXq6xXFXXXl/Cd-wisselaar-Aux-Kabel-met-2-Stks-Removal-Keys-Tool-Voor-Ford-Focus-Mondeo-12Pin.jpg

Hoe het netjes krijgen? Standaard kwam zo'n kabel wel eens uit in het dashboardkastje. Vaak ligt er al een kabel. Daar zou je bijvoorbeeld de male versie in laten uitkomen. Vind ik onhandig. Voor de female versie zou je ergens een gaatje kunnen boren en vastschroeven, bijvoorbeeld naast de achterruitverwarming knoppen zoals eerder gezegd.

Maar voor ongeveer 12 euro heb je deze dingen die min of meer passen, verkrijgbaar in zwart (Focus II fase I) of zilver (Focus II fase II)
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zN2lJpXXXXaqaXXXq6xXFXXXd/Silver-car-2in1-font-b-AUX-b-font-USB-Slot-Interface-With-Mini-USB-font-b.jpg

Daar kun je de male uitvoering van het eerder genoemde kabeltje in prikken. USB zou je werkend kunnen krijgen maar alleen voor het opladen voor een telefoon.

Mijn kabeltje is onderweg dus als Aliexpres zijn best doet, kan ik je volgende week (of volgende maand) meer laten weten :) Female om ergens in te bouwen en een male variant die in een bluetooth ontvangertje komt.

Het schijnt overigens dat sommige 6000CD radio's een versterkte AUX vereisen... Ford schijnt hun kabbels zowel versterkt als onversterkt te verkopen.

De standaard Ford kabel is trouwens ook niet de meest fraaie oplossing met een enorme plug:
Afbeeldingslocatie: https://www.ford-esklep.pl/userdata/gfx/3692d72aa4048ad2ac366d0e0be301b0.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 13-04-2017 12:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• thetrueman2
Hmm interessant. Ik vraag mij in dat geval af of ik nu een radio in huis heb waarvan de aux versterkt moet worden. Vandaag alvast de radio's gewisseld om even te testen of alles werkt. Daarbij de male versie van bovengenoemde kabel gepoogd te verbinden maar helaas zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.olij.co.uk/files/6000cdwiring.jpg

Ik gebruik deze layout om te verbinden met pin 5,6 en 11 op connector C maar tests met de kabel leverden geen resultaat op. De radio herkent geen signaal en de telefoon herkent ook het inpluggen van de radio niet.

Enig idee wat dit kan veroorzaken? Deze kabel is overigens maar tijdelijk, ik heb eenzelfde kit besteld als @Wuursj als eerste linkte, ik kon mijn ongeduld niet langer bedwingen om toch even te kijken of dit een oplossing is :P

• thetrueman2
Kleine 2 weken verder. De female connector is nog steeds onderweg, vandaag heb ik wel mogelijkheid gezien om verder te experimenteren met de male connector.

Mijn telefoon blijft echter geluid afspelen over de speakers van de telefoon. Ik vermoed dat ik ook last heb van deze bug, waardoor het inpluggen van de kabel niet wordt herkend.

Soms werkt het wel als ik eerst de muziek start en daarna de kabel inplug. Soms niet. Soms alleen als ik eerst de auto start, soms niet. Ik heb het nu zo'n 2 maal van de ongeveer 30 pogingen aan de praat gekregen zonder consistentie. Met een andere android telefoon (OPO) werkt het altijd, erg verwarrend. :(

Hopen dat de female connector het oplost, anders maar op zoek naar een andere radio (nieuwe telefoon wordt hem nog even niet). @Wuursj is het jou inmiddels al gelukt?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Wuursj

want worst is al bezet

Yep mij is het inmiddels gelukt. Vanmorgen om precies te zijn.

Eerst een female kabel die over het linker kanaal heeeeeel zachtjes afspeelde. Net zoals bij een stekkertje dat er niet zo goed in zat. De vorige eigenaar van de radio beweerde echter dat bij hem de aux het prima deed.
Dus nog maar een male stekkertje besteld (had ik toch nodig) en die werkt uitstekend! Euvel lag dus aan de kabel.

Nu nog de boel een beetje netjes weg werken. Van de female stekker ga ik even kijken of de stekker-kant wel goed is en die toch gebruiken. Plan is om een stekker verbinding te maken naast de voorruitverwarmingknop en een male die uitkomt in dashboard kastje voor een bluetooth module.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06

Zenix

BOE!

Ik heb het zelf opgelost door een Xiaomi Roidmi te kopen. Je kan je telefoon via bluetooth verbinden met de Roidmi, vervolgens zend die uit op een bepaalde FM frequentie waar je radio op in kan stellen. Op deze manier kan je met elke auto muziek luisteren via bluetooth. Voor 12 euro een goedkope oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 28-04-2017 22:34 ]

• thetrueman2
Laatste update van mijn kant, met een korte guide waar anderen die met deze kwestie bezig zijn misschien iets aan hebben. De installatie was uiteindelijk erg makkelijk te doen, het heeft mij uiteindelijk 7,85 gekost na de herverkoop van mijn oude radio (had 1,32 goedkoper gekund als ik direct een female versie had gekocht via AE).
  1. Haal de radio er uit (ik heb zelf de sleuteltjes gebruikt die bij de female kabel kwamen, anders werkt een niet al te groot vleesmes ook). Sleutels met de aflopende kant naar binnen toe insteken tot ze vastklikken en dan de radio er uit trekken.
  2. Verwijder de stekker die in deel C van het bovenstaande diagram zit, als hier een stekker in zit dan houdt dit in dat er al bekabeling naar het handschoenen kastje klaarligt die niet aangesloten is. Als de stekker leeg is dan doorgaan met 3.
  3. Sluit vervolgens de nieuwe stekker aan. Ikzelf ben gegaan voor een female variant, male kan natuurlijk ook.
  4. vind een plek waar je de kabel naar buiten wil leiden, en boor daar een gaatje met een 6MM boor. Ik ben voor de knop gegaan naast de ruitverwarming, al is een andere plek ook mogelijk.
    !Let op: Er lag achter dit (op uiterlijk uitziend lege) klepje bekabeling klaar, ik raad je dus aan om eerst het klepje er uit te halen alvorens te gaan boren.
  5. Aansluiting er in, vastdraaien en het klepje er weer in (wel even testen of alles werkt natuurlijk).
  6. Radio er in, auto starten en tadaa :)
resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eRVAW3PeyRt42MaYZghkYCs3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yx1NoPXfUO26TB0lvB7jX5XF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P4jDASOvBsQ5B4HduFsB1QHe/thumb.jpg

Thanks allemaal voor de hulp, nu nog in gevecht met android om altijd muziek af te kunnen spelen. aan de stereo ligt het niet meer 8)

Verwijderd

Werkt de SCAN stuurbediening-functie als je muziek afspeelt via je nieuwe aux-verbinding via je telefoon? M.a.w. kan je met de stuurbediening nu gewoon nog volgende en vorige nummer browsen?

Ik ontvang volgende week m'n male aux-en-sleutel-setje via AliExpress....ben benieuwd of het in 1x gaat lukken.
thetrueman2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:28:
Laatste update van mijn kant, met een korte guide waar anderen die met deze kwestie bezig zijn misschien iets aan hebben. De installatie was uiteindelijk erg makkelijk te doen, het heeft mij uiteindelijk 7,85 gekost na de herverkoop van mijn oude radio (had 1,32 goedkoper gekund als ik direct een female versie had gekocht via AE).
  1. Haal de radio er uit (ik heb zelf de sleuteltjes gebruikt die bij de female kabel kwamen, anders werkt een niet al te groot vleesmes ook). Sleutels met de aflopende kant naar binnen toe insteken tot ze vastklikken en dan de radio er uit trekken.
  2. Verwijder de stekker die in deel C van het bovenstaande diagram zit, als hier een stekker in zit dan houdt dit in dat er al bekabeling naar het handschoenen kastje klaarligt die niet aangesloten is. Als de stekker leeg is dan doorgaan met 3.
  3. Sluit vervolgens de nieuwe stekker aan. Ikzelf ben gegaan voor een female variant, male kan natuurlijk ook.
  4. vind een plek waar je de kabel naar buiten wil leiden, en boor daar een gaatje met een 6MM boor. Ik ben voor de knop gegaan naast de ruitverwarming, al is een andere plek ook mogelijk.
    !Let op: Er lag achter dit (op uiterlijk uitziend lege) klepje bekabeling klaar, ik raad je dus aan om eerst het klepje er uit te halen alvorens te gaan boren.
  5. Aansluiting er in, vastdraaien en het klepje er weer in (wel even testen of alles werkt natuurlijk).
  6. Radio er in, auto starten en tadaa :)
resultaat:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Thanks allemaal voor de hulp, nu nog in gevecht met android om altijd muziek af te kunnen spelen. aan de stereo ligt het niet meer 8)

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 10:23
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:51:
Werkt de SCAN stuurbediening-functie als je muziek afspeelt via je nieuwe aux-verbinding via je telefoon? M.a.w. kan je met de stuurbediening nu gewoon nog volgende en vorige nummer browsen?

Ik ontvang volgende week m'n male aux-en-sleutel-setje via AliExpress....ben benieuwd of het in 1x gaat lukken.

[...]
De aux aansluiting is audio only, dus dat zal niet gaan werken.
Pagina: 1