Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben bezig met mijn 1e losse onderdelen project en probeer de led puls te meten van mijn ampy kWh meter met IEC 62056 poort (zit rood knipperend ledje in). Dit doe ik met een bpw34 op de 3.3 volt en gpio en een 1uf condensator op dezelfde gpio en aarde.

Met de lamp van de telefoon en afstandsbediening werkt het prima en volledig naar wens. Met de led van de kWh meter niet. Ik vermoed dus led van de kWh meter niet fel genoeg is. De bpw34 leek mij gevoelig genoeg maar blijkbaar moet ik toch iets hebben dat met nog minder licht overweg kan (of versterken). Op dit moment wordt het voltage in ieder geval niet hoog genoeg om de gpio te triggeren.

Nou staan er zat schema's online maar alles gaat uit van een felle led...

Ik zie dit als een leerproject, wie kan mij een tip geven richting een mooie oplossing :).

[ Voor 4% gewijzigd door kjast op 10-04-2017 19:36 ]

Beste antwoord (via kjast op 15-04-2017 12:13)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
de IEC 62056 poort (de ronde poort met de metalen ring) is een seriele communicatieinterface, daar komt geen led puls uit.

De BPW34 is inderdaad voor infrarood en ver-infrarood, niet echt voor rood, daar reageert hij een stuk minder op.
Je kan met een transistor de stroom versterken, maar je kan 'm ook een bias geven, als je een potmeter erbij zet kan je het bereik wat meer regelen, als de BPW genoeg signaal heeft om betrouwbaar over de grens tussen 0 en 1 van je gpio te komen maar niet genoeg om van 0v naar die grens is dat een oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is de BPW34 niet bedoeld voor infrarood en niet voor (zichtbaar) rood?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
de IEC 62056 poort (de ronde poort met de metalen ring) is een seriele communicatieinterface, daar komt geen led puls uit.

De BPW34 is inderdaad voor infrarood en ver-infrarood, niet echt voor rood, daar reageert hij een stuk minder op.
Je kan met een transistor de stroom versterken, maar je kan 'm ook een bias geven, als je een potmeter erbij zet kan je het bereik wat meer regelen, als de BPW genoeg signaal heeft om betrouwbaar over de grens tussen 0 en 1 van je gpio te komen maar niet genoeg om van 0v naar die grens is dat een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Ik heb denk ik google nodig voor een kleine vertaling van een aantal termen :p.

Ik weet dat de bpw34 tegen het randje aan hangt. Soms registreert ie een puls als ik veel energie verbruik = hard knipperen. Het moet dus mogelijk zijn!

Ik heb wat transistoren/resistoren besteld dus ik ga daar maar eens mee spelen.

De IEC poort heeft in dit specifieke geval overigens ook een zichtbaar ledje. Ik vermoed dat het een soort van combinatie exemplaar is want dat is inderdaad niet standaard op dit type poort.

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 10-04-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb je een schema van hoe het nu aangesloten zit?

Dan kan ik advies geven hoe het een goed idee is om wijzigingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Het is ook mogelijk om met een stuk snoer een auto te slepenm maar dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Pak gewoon een sensor die fatsoenlijk de dominante golflengte van een rode led kan registereren, dan heb je ook een stuk minder kans op meetfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
SA007 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:42:
Heb je een schema van hoe het nu aangesloten zit?
Zo simpel als onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B1NMaTTY_LM_a1AyWWpOSHJfQm8

En eigenlijk hoort daar nog een klein weerstandje voor om te voorkomen dat er teveel stroom op de gpio komt.

En een ander diode kopen kan inderdaad, heb zelfs nog een paar hele simpele LDRs liggen maar dat werkte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een weerstand van 1uF?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Oeps, dat moet een capacitor zijn, zal het plaatje maar even aanpassen... Beginnersfoutje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat een weerstand juist beter zal werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:01

ThaHandy

Discovery Channel

d68 gebruikt een 555 om de puls goed binnen te krijgen op de pi. Misschien heb je er wat aan?
d68 in "DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
SA007 schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:40:
Nee dat klop niet. De BPW34FA is bedoeld voor 850nm IR en de BPW34F voor 950nm, beiden hebben daarvoor een filter waardoor de component er zwart uit ziet.

De 'gewone' BPW34 zit in helder transparant plastic, dus zonder filter en is ook gevoelig voor zichtbaar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Update: het werkt! Ik heb uiteindelijk maar een eenvoudige potmeter gehaald bij de lokale electroshop.

Het schema registreer nog wel 2 pulsjes per knipper maar dat krijgen we er nog wel opgelost. Als tijdelijke beun-oplossing werkt een sleep(0.05) na registratie 1e puls ook. Ik ben geen industriële gebruiker dus het met het missen van korte opvolgende pulsjes loopt het wel los.
Pagina: 1