Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden van RAM(?)

Pagina: 1
Acties:

• MiZondag
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-04-2023
Beste forumgangers,

Ik heb mijn pc nu al een tijdje en ik merk dat ik met mijn 8GB RAM geheugen toch wel aardig achterloop op wat ik nodig heb om fatsoenlijk met mijn programma's om te gaan. Ik zou dan graag mijn pc sneller maken en ik denk (!) dat dit het beste kan door mijn RAM geheugen te upgraden. Ik ben echter niet super ervaren met pc's en zou dus graag jullie advies horen over wat ik het beste kan doen. Kan ik wel mijn RAM geheugen upgraden met mijn huidige setup? En wat zijn dan de mogelijkheden als dit niet zo maar kan? En wat kan ik het beste doen als dit wel kan?

Om ook even het vragenlijstje af te werken:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een tijd geleden zou ik nog gamen gezegd hebben maar sinds het drukker en drukker wordt met de studie ben ik niet veel eisend. Wel vind ik games als Cities: Skylines fijn om mijn gedachte ergens anders op te kunnen zetten dus het zou fijn zijn als ik die op een normaal tempo zou kunnen draaien zonder al te veel lags. Ik denk zelf dat mijn RAM geheugen hier in een bottleneck is, but than again, ik ben niet de aller slimste met computers.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut bedrag maar aangezien ik maar een armoedige student ben wel zo min mogelijk. Het liefst wil ik alleen mijn RAM geheugen upgraden en de rest laten voor wat het is (als dit uberhaupt mogelijk is uiteraard) om zo, zoveel mogelijk kosten te besparen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd wil ik zoveel mogelijk meenemen maar ik weet niet wat er allemaal mogelijk is of dat er uberhaupt wel iets mogelijk is. Vandaar dat ik bij deze even van de gelegenheid gebruik maak om jullie te vertellen wat ik op het moment heb:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4430 CPU @ 3.00GHz (4 CPUs)
Videokaart: GeForce GTX 760 (4095MB)
Intern geheugen: 8GB RAM*
Moederbord: ASrock B85M-HDS**
Voeding: XFX PRO450W Core Edition

*Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik niet weet of dit 2x 4GB of 1x 8GB is en het merk kan ik ook niet achterhalen. Is er een makkelijke manier om dit te achterhalen zonder mijn kast open te schroeven? :? Zo niet, zal ik hem straks even mijn kast tevoorschijn toveren en hem open schroeven.

**Ik meende in het boekje gelezen te hebben dat het maximale geheugen 18GB RAM bedraagt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Idealiter zou ik mijn pc willen upgraden naar 16GB RAM in plaats van 8GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, het liefst zo goedkoop mogelijk als het maar enigszins betrouwbaar is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag hebben dat mensen mij een beetje de weg kunnen wijzen in wat er allemaal mogelijk is met mijn huidige pc en of upgraden van RAM uberhaupt wel mogelijk is. Of, dat ik in tegenstelling tot dit, juist mijn hele pc moet upgraden of althans meer onderdelen dan alleen mijn RAM geheugen. Daarnaast zou een koopadvies voor wat de beste product(en) voor mij zouden zijn ook erg gewenst!

Alvast bedankt voor jullie hulp en schroom je niet om nog meer vragen te stellen!

Met vriendelijke groeten,
Milan Zondag

• Auxority
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-11 10:46
Hallo.

Het zou ook kunnen dat je graphics card je bottleneck is. Je cpu kan er nog mee door, maar over 2/3 jaar is die ook aan vervanging toe.

8GB Ram zou genoeg moeten zijn voor gamen. Voor video editen/Renderen zou ik 16GB nemen.

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 17:18

Sweatleek

404: Member Not Found

18 geheugen max lijkt mij stug dan zou je 16 GB + 2 GB. ik denk dat je van een os upgrade (wat gratis is als student) meer heb. Die 760 is nog een snelen dame. als je zelf 50 euro kan bij legen (als je een 760 verkoopt) kan je op de V&A een Amd r9 290x(kan niet van wegen 450 watt psu) 8)7. wat zeker voldoenden is op 1080p en zelfs op 1440 met medium settings

[ Voor 51% gewijzigd door Sweatleek op 10-04-2017 20:04 ]

confused reality

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Ik betwijfel dat ram het verschil maakt.
Heb je al een SSD? Dat zal schelen in hoe snel je systeem aanvoelt. Verder kan je met MSI afterburner kijken wat er precies naar 100% schiet ingame, je cpu of gpu, en die kan je dan upgraden :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ShinyPants
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-10 20:54
Cities: Skylines vraagt niet heel veel van een gpu, dus ik denk niet dat daar de bottleneck zit. Ik denk dat je met deze setup best aardig Cities: Skylines kan runnen.

Als je wilt weten of je 2x4 of 1x8 gb RAM hebt kan je in taakbeheer en volgens mij bij prestaties kijken. Daar kan je zien hoeveel sloten RAM in gebruik zijn.

En wat @Nat-Water zegt, draai eens MSI Afterburner tijdens het gamen of houd taakbeheer open tijdens het draaien van je programma's, dan zie je waar de bottleneck zit.

• Nat-Water
  • Laatst online: 13:24
Je kan ook trouwens via Piriform Speccy kijken of je 2 slots in gebruik hebt. Maar een kastje openschroeven is zo gepiept trouwens. Ik kan het niet zo snel vinden via taakbeheer.

Een update naar W10 zal trouwens niks uitmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 10-04-2017 20:17 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• harmoesh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 06:51
Hoeveel Assets en mods gebruik je bij CS? CS staat er om bekend om veel geheugen te vreten als je veel mods en assets gebruikt. Als dat het geval is zou ik inderdaad aanraden om het geheugen te upgraden. Als dit niet het geval is zou ik kijken naar een ssd. Je processor en grafische kaart zijn goed genoeg om CS te draaien.

Let er wel op dat als je grotere steden maakt met populaties die richting de 100k gaan dat de processor een bottleneck kan vormen.

• MiZondag
Allereerst bedankt allemaal voor de nuttige info en hulp. Om even een paar dingetjes recht te zetten:

@Sweatleek : Ik ben bang dat, dat een typfoutje was, moest inderdaad 16GB zijn. 18GB zou wel heel erg vreemd zijn haha.

Daarnaast slaat @harmoesh de spijker op zijn kop. Ik heb een behoorlijk grote stapel aan assets en mods gedownload voor Cities: Skylines (en voor andere, in prestatie, vergelijkbare spellen) en sindsdien draait het geheel een stuk langzamer (daarvoor draaide het zoals al gezegd door meerdere, gewoon prima zoals het ook de bedoeling is met mijn setup). Ik geef eerlijk gezegd niet zoveel om de graphics aangezien ik games als Cities: Skylines speel maar wat ik wel fijn vind is om veel mods en assets te downloaden en dit vraagt (volgens mij) behoorlijk wat van mijn RAM. Ik zal dit nog even na kijken om het zeker te weten met de bovengenoemde methoden maar ik ben er bijna zeker van dat door de hoeveelheid mods/assets ik tijdens het spelen toch zowat tegen het maximum geheugen van mijn pc aankom (dit meende ik laatst ook al te zien).

Betreft het geheugen en hoeveel kaarten ik nu precies heb. Ik heb de kast even open geschroefd en zo te zien heb ik beide ingangen in gebruik. Ik heb dus momenteel 2x 4GB en de DRAM frequency is 800MHz (al weet ik niet of dit de reguliere frequentie is of dat dit een andere frequentie is en eerlijk gezegd weet ik ook niet of jullie er iets aan hebben (': ).

Verder had ik nog twee vragen: Is het mogelijk om een van de twee geheugenkaarten er uit te halen en 8GB geheugenkaart er naast te zetten zodat ik in totaal op 12GB uitkom en zo ja is dit handig/heeft het nadelen etc.? En mijn andere vraag was, moeten beide geheugenkaarten op elkaar afgesteld zijn of kunnen geheugenkaarten van een compleet ander merk zijn met een andere frequentie, etc.?

Nogmaals bedankt voor alle goede hulp en snelle reacties!

Milan

• Sweatleek

Sweatleek

MiZondag schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:35:
Allereerst bedankt allemaal voor de nuttige info en hulp. Om even een paar dingetjes recht te zetten:

@Sweatleek : Ik ben bang dat, dat een typfoutje was, moest inderdaad 16GB zijn. 18GB zou wel heel erg vreemd zijn haha.

Verder had ik nog twee vragen: Is het mogelijk om een van de twee geheugenkaarten er uit te halen en 8GB geheugenkaart er naast te zetten zodat ik in totaal op 12GB uitkom en zo ja is dit handig/heeft het nadelen etc.? En mijn andere vraag was, moeten beide geheugenkaarten op elkaar afgesteld zijn of kunnen geheugenkaarten van een compleet ander merk zijn met een andere frequentie, etc.?

Nogmaals bedankt voor alle goede hulp en snelle reacties!

Milan
frequentie moeten gelijk zijn merk maakt niet uit. het komt tog uit 1 van 3 fabrieken :) als ik jouw was zou ik ook eerst voor 12 GB gaan en kijken of dat een groot verscheel maakt, kijk anders even in taksmanager hoeveel geheugen je gebruikt met je mods aan.

confused reality

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Vanwege de grote hoeveelheid assets en mods denk ik dat je cpu en geheugen tekort komen. Ik stel voor om wat te beginnen sparen voor een nieuw systeem.

• MiZondag
Sweatleek schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:41:
[...]

frequentie moeten gelijk zijn merk maakt niet uit. het komt tog uit 1 van 3 fabrieken :) als ik jouw was zou ik ook eerst voor 12 GB gaan en kijken of dat een groot verscheel maakt, kijk anders even in taksmanager hoeveel geheugen je gebruikt met je mods aan.
En deze frequentie is dan dus die DRAM frequency van 800MHz die ik zojuist noemde? En ik neem aan dat dit gewoon de frequency is van een van mijn geheugenkaarten en niet dat ze deze bij elkaar optellen om wat voor een reden

• Sweatleek

Sweatleek

MiZondag schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:54:
[...]

En deze frequentie is dan dus die DRAM frequency van 800MHz die ik zojuist noemde? En ik neem aan dat dit gewoon de frequency is van een van mijn geheugenkaarten en niet dat ze deze bij elkaar optellen om wat voor een reden
niet om je af te zeiken. maar kun je het geheugen modulens of geheugen banken noemen. want "geheugenkaarten" kan ook worden gebruikt voor zoon sd kaartje ;) sorry iets met icter een ocd.

Je kijkt zeker via speccy. want 800 MHZ is volgens mij DDR 1 of 2 . ik neem aan dat het gewoon 1600 MHz is. kijk even via task manger bij geheugen dan aan de linker kant staad de specs

Voorbeeld
Speed: (Voor mij 1600 MHz )
Slots used: (Voor mij 4 of 4)
Formfactor: (Voor mij SODIMM)

[ Voor 8% gewijzigd door Sweatleek op 11-04-2017 00:08 ]

confused reality

• MiZondag
Ah, excuus, geheugenkaarten zijn idd sd kaartjes. Bij gebrek aan een andere naam gebruikte ik het maar even maar zo leer ik ook nog eens wat extra bij ;)

En als ik taakbeheer (of task manager) open kan ik nergens vinden wat je beschrijft. Qua tabbladen heb ik toepassingen, processen, services, prestaties, netwerk en gebruikers staan. Ik nam aan dat ik bij prestaties moest zijn maar ik zie daar nergens iets van snelheid of slots used ofzo staan. Het kan zijn dat ik nu heel dom ben maar wat doe ik verkeerd? : s

EDIT: ik denk dat iets te doen heeft met het feit dat ik nog op Windows 7 draai op het moment. Mijn laptop draait op Windows 8 en daar kan ik het wel zien via task manager...

Ik lees nu ook hier: http://www.tomshardware.c...-where-check-system-speed dat men de DRAM frequency keer twee moet doen om op de frequentie uit te komen. Is dit ook het geval voor mij? Zo ja, dan zou ik inderdaad 16Mhz hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door MiZondag op 11-04-2017 12:27 ]

• MiZondag
Ik heb daarnaast nog een korte, andere vraag: Als ik een save game laad op spellen als Cities: Skylines terwijl ik veel mods/assets aan heb staan dan gaat dit behoorlijk langzaam (kan wel bijna 10min-15min duren voor dat de savegame geladen is).

Is dit iets dat men met een SSD drive kan verhelpen/verminderen? Of heb ik dan een verkeerd idee van wat een SSD inhoud?

• MiZondag
Helaas ben ik nu nog veel verder van huis maar hopelijk weet iemand een oplossing/wat ik moet doen. Ik heb zojuist mijn case opengemaakt om te kijken wat voor een geheugenkaartjes er in zaten. Dit kon ik alleen lastig zien dus moest ik de 12V ATX kabel van het moederbord er uithalen en ik heb daarna een van de twee geheugenkaartjes er uitgehaald en de beschrijving gelezen.

Na deze informatie opgedaan te hebben heb ik mijn geheugenkaart er weer terug gedaan en de ATX kabel weer er ingeplugged. Case weer dicht geschroefd, stekker er weer in en power supply aan. Maar toen ik vervolgens mijn pc weer opstartte ging die maar voor 1sec aan waarna die afslaat. Tijdens deze 1sec gaan alle fans aan om vervolgens na een seconde weer uit te gaan. Power ledje gaat ook 1sec aan en daarna weer uit. Daarna probeert die zichzelf weer opnieuw op te starten weer met hetzelfde resultaat. Dit blijft die doen (hij blijft aan en uitgaan) totdat ik zelf dit proces doorbreek door power knop ingedrukt te houden.

Ik heb ergens gelezen dat dit probleem door de voeding kan komen maar dat lijkt mijzelf wel erg sterk. Mijn voeding heeft het altijd prima gedaan en mijn pc eveneens. Ik heb nog nagekeken of ik tijdens het er uithalen van mijn geheugenkaarten foutjes heb gemaakt of misschien een ander kabeltje er uitgetrokken heb maar dit is niet het geval. Alle kabels zitten nog goed aangesloten.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Alle hulp is welkom...

• MiZondag
Beste forumgangers,

Ik heb wat onderzoek gedaan en mijn pc onlangs nog gefixt. Ik sta nu op het punt om een nieuwe geheugenbank(en) te kopen aangezien mijn pc bij sommige programma's aan het maximale geheugengebruik komt. Ik hoor graag jullie advies over wat ik het beste kan kopen en waarom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn werkgeheugen uitbreiden aangezien hij bij het draaien van sommige programma's aan zijn maximum komt. Processor daar in tegen doet het prima bij deze programma's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige setup wil ik gewoon behouden:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4430 CPU @ 3.00GHz (4 CPUs)
Videokaart: GeForce GTX 760 (4095MB)
Intern geheugen: 8GB RAM (2x Crucial Ballistix Sport 4GB)
Moederbord: ASrock B85M-HDS (Maximaal 2 sloten voor geheugenbanken, DDR3).
Voeding: XFX PRO450W Core Edition

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het liefst wil ik naar 16 GB RAM maar mag wat mij betreft ook eerst 12 GB RAM zijn om te kijken of daarmee het probleem verholpen is. Wat denken jullie dat het beste is?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht zelf gewoon aan het goedkoopste 8GB geheugenbank die ik kon vinden: HP Proliant 690802-B21. Iemand die mij wellicht de nadelen van zo'n geheugenbank kan vertellen ten aanzien van bekendere maar duurdere geheugenbanken zoals Crucial Ballistix Sport?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet bepaald.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Advies over of ik beter een duurdere, bekende geheugenbank kan kopen zoals een Crucial Ballistix Sport of gewoon goedkoop kan doen en voor een HP kan gaan. Wat zijn de voor en nadelen, etc. Daarnaast nog een beetje advies of ik beter meteen naar 16GB kan upgraden of eerst naar 12GB en daarna, als het probleem er niet mee opgelost is, naar 16GB upgraden.

Milan Zondag

[ Voor 7% gewijzigd door MiZondag op 15-04-2017 14:16 ]

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Ik zou gewoon lekker hetzelfde merk en model geheugen bank aanhouden die je nu hebt. Dan weet weet je zeker dat het goed werkt.

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Prijs valt ook mee

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:01
HP proliant is super duur ECC geheugen, de prijs bij maxICT klopt niet.

Overstappen naar 12GB is niet verstandig, dan heb je een bankje van 4 en 8, dat werkt niet in dual channel (wat bij geheugen intensieve taken aardig wat verschil kan geven).

Ik ga verder mee met marcel,

• MichaelvD
  • Laatst online: 28-11 13:59
En waarom ga je niet verder in je vorige topic ? Meerdere topic over hetzelfde onderwerp worden niet zo gewaardeerd.

• MiZondag
Dankjewel Marcel. Ik denk er nu ook over om toch voor meteen voor 2x 8GB te gaan van Crucial Ballistix Sport.

@MichaelvD2203 Ik zie nu pas dat het topic er nog staat. Ik had hem terug gezocht via ctrl + F maar kon mijn post niet terug vinden (had op een verkeerde zoekterm gezocht). Zal de volgende keer wat beter zoeken, of kan ik ergens in mijn profiel terug vinden welke posts ik gestart heb? Ik ben nog al nieuw :o

• MichaelvD
  • Laatst online: 28-11 13:59
@MiZondag Staat boven aan je profiel MyReact

• Sweatleek

Sweatleek

MiZondag schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:01:
Helaas ben ik nu nog veel verder van huis maar hopelijk weet iemand een oplossing/wat ik moet doen. Ik heb zojuist mijn case opengemaakt om te kijken wat voor een geheugenkaartjes er in zaten. Dit kon ik alleen lastig zien dus moest ik de 12V ATX kabel van het moederbord er uithalen en ik heb daarna een van de twee geheugenkaartjes er uitgehaald en de beschrijving gelezen.

Na deze informatie opgedaan te hebben heb ik mijn geheugenkaart er weer terug gedaan en de ATX kabel weer er ingeplugged. Case weer dicht geschroefd, stekker er weer in en power supply aan. Maar toen ik vervolgens mijn pc weer opstartte ging die maar voor 1sec aan waarna die afslaat. Tijdens deze 1sec gaan alle fans aan om vervolgens na een seconde weer uit te gaan. Power ledje gaat ook 1sec aan en daarna weer uit. Daarna probeert die zichzelf weer opnieuw op te starten weer met hetzelfde resultaat. Dit blijft die doen (hij blijft aan en uitgaan) totdat ik zelf dit proces doorbreek door power knop ingedrukt te houden.

Ik heb ergens gelezen dat dit probleem door de voeding kan komen maar dat lijkt mijzelf wel erg sterk. Mijn voeding heeft het altijd prima gedaan en mijn pc eveneens. Ik heb nog nagekeken of ik tijdens het er uithalen van mijn geheugenkaarten foutjes heb gemaakt of misschien een ander kabeltje er uitgetrokken heb maar dit is niet het geval. Alle kabels zitten nog goed aangesloten.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Alle hulp is welkom...
Kan veel zijn. als je thermal paste hebt raat ik je aan om de pc compleet uit elkaar te haalen en inelkaar zeten.

confused reality

• MiZondag
Ah thanks. Zo leer ik ook nog wat anders, uiteindelijk kom ik er wel haha

Maar ik heb in principe de info die ik nodig had - tenzij mensen nog echt dringend of belangrijk advies hebben - kan dit topic weg(?) of gesloten worden (?). Geen idee wat er gebruikelijk is bij dit forum is? :s

• MiZondag
Was even langs geweest bij een computerzaak in de buurt. We hebben er gezamenlijk naar gekeken en hebben een nieuwe batterij in het moederbord gezet en om wat voor een reden dan ook was het toen gefixt. Anyway, super bedankt voor de hulp, ik heb alle info die ik wilde hebben! En de volgende keer zal ik het bij een topic houden ipv twee want dit is inderdaad behoorlijk irritant voor mensen lijkt mij ;)
Pagina: 1