Opstartschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn vraag
Ik heb een aantal maanden geleden een pc gekocht.
Ik heb deze geïnstalleerd en windows er opgezet alleen volgens mij is mij C schijf de HDD.
En is fijner als dat de SSD is. Is dit nog te veranderen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Crucial - DDR4-2133 - 16GB
- NZXT S340 - Zwart / Rood
- Western digital Blue - 2TB
- MSI B150 Gaming M3
- Intel Core i5-6400 - Boxed
- Corsair CX450M
- Samsung 750 EVO - Retail - 250GB
- MSI Radeon RX 480 - Gaming X - 8GB GDDR5
- be quiet! Pure Rock Slim (koeler)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb veel gevonden maar heb niets echt geprobeerd omdat ik bang was iets van gegevens te verliezen

Ik hoor het graag.
Gr. Bart

Beste antwoord (via IamBartjuuh op 12-04-2017 06:48)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:07:
[...]

En hoe doe ik dat? Die schijf niet toegewezen?
Afbeeldingslocatie: https://www.windowscorner.nl/windows7/installatie/images/8.1.png
Zoals bij de bovenste schijf. De onderste zit op dezelfde fysieke schijf. Bij dat scherm moet je die onderste aanklikken en dan op verwijderen drukken, dat bij alle doen totdat je alleen maar zo'n blokje als bij de bovenste hebt. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Alle reacties

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ja dat is te veranderen. maar om zeker te zijn van je "volgens mijn" zouje ook de hardeschijf nog even los kunnen trekken en kijken of je pc nog opstart.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Stel je gegevens staan op de harde schijf, stel de harde schijf gaat kapot. Dan ben je ook je gegevens kwijt?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Reepje schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:31:
Stel je gegevens staan op de harde schijf, stel de harde schijf gaat kapot. Dan ben je ook je gegevens kwijt?
??

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in je diskmanagement. Dan kun je gelijk zien op welke disk welke partitie staat. Dan hoef je je kast niet eens open te maken.

Verwijderd

Als je er nu nerveus van wordt om met je schijven te rommelen, is de kans groot dat er geen fatsoenlijke backups bestaan.

• IamBartjuuh
TERW_DAN schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:32:
Kijk eens in je diskmanagement.
Waar kan ik dat vinden? Als ik ga zoeken vind de pc niets.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:44:
[...]

Schijfbeheer of computerbeheer en dan links op schijfbeheer klikken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bart Atgier schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:44:
[...]

diskmgmt.msc in je run prompt invoeren dan ben je er gelijk :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
In jouw plaats deed ik het volgende:
- zet de PC normaal uit en trek het netsnoer er uit. Maak de kast open.
- trek de breedste stekker uit de harddisk, zodat die tijdelijk niet werkt. Sluit het netsnoer opnieuw aan.
- start de PC op. Start die normaal op? Dan werkt het OS volledig vanaf je SSD en kan je na het afsluiten van de PC en het verwijderen van het netsnoer de harddisk weer aansluiten, kast dichtmaken. netsnoer weer aansluiten en de PC opstarten.
- Start de PC niet normaal op? Dan start je op vanaf een USB-stick of DVD met installatie bestanden van jouw Windows versie daarop en je kiest niet voor "Installatie", maar voor "Herstel" en daarna "Opstartherstel". Je volgt de aanwijzingen op totdat je PC gewoon opstart zonder aangesloten harddisk.
- als de PC weer normaal opstart, sluit je de PC af en je trekt het netsnoer er uit. Dan sluit je de harddisk weer aan en maak je de kast dicht. Netsnoer er in en het is voor elkaar.

Zoiets?

• IamBartjuuh
TERW_DAN schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:19:
[...]

diskmgmt.msc in je run prompt invoeren dan ben je er gelijk :)
Bedankt,
Ik ben nu in mijn beheer alleen kan niet veranderen!
Wat moet ik precies doen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk eerst eens welke partitie nu waar op staat, zodat daar geen twijfel meer over is.

Wat ik persoonlijk zou doen, er vanuitgaande dat je niets op die SSD hebt staan verder, is een nieuwe installatie doen op de SSD. Dan kun je daarna alles op de HDD gewoon leeggooien. Je kunt zelfs de HDD lostrekken tijdens de setup als er onduidelijkheid bestaat welke schijf je SSD is.

• IamBartjuuh
TERW_DAN schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:07:een nieuwe installatie doen op de SSD.
Bedoel je windows?
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/16ab04m.png

[ Voor 14% gewijzigd door IamBartjuuh op 11-04-2017 18:22 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ja, de Windows installatie.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/16ab04m.png
Ik neem aan dat de tweede schijf van 2TB de HDD is met Windows erop en de bovenste de SSD? Zo ja, dan zit Win inderdaad op de HDD geïnstalleerd.
Bij de installatie wel even zorgen dat je uiteindelijk één schijf hebt staan met volledig niet toegewezen ruimte, dan de installatie de rest laten doen.

[ Voor 16% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-04-2017 18:40 ]

• IamBartjuuh
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:38:
[...]

Ja, de Windows installatie.

[...]

Ik neem aan dat de tweede schijf van 2TB de HDD is met Windows erop en de bovenste de SSD? Zo ja, dan zit Win inderdaad op de HDD geïnstalleerd.
Bij de installatie wel even zorgen dat je uiteindelijk één schijf hebt staan met volledig niet toegewezen ruimte, dan de installatie de rest laten doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.windowscorner.nl/windows7/installatie/images/8.1.png
Zoals bij de bovenste schijf. De onderste zit op dezelfde fysieke schijf. Bij dat scherm moet je die onderste aanklikken en dan op verwijderen drukken, dat bij alle doen totdat je alleen maar zo'n blokje als bij de bovenste hebt. :)

• IamBartjuuh
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:15:
[...]

[afbeelding]
Ok bedankt,
Ik neem aan dat als ik een OEM versie heb gekocht dat ik een nieuwe moet kopen?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op woensdag 12 april 2017 @ 06:49:
[...]

Ok bedankt,
Ik neem aan dat als ik een OEM versie heb gekocht dat ik een nieuwe moet kopen?
Nee, je kan gewoon via de media creation tool van MS een usb maken door de code in te vullen. Je kan alleen problemen krijgen als je je mobo vervangt. Al heb ik dat kunnen omzeilen door te bellen.

Denk eraan, de data op de ssd zal gewist worden. Dus zorgt dat dat op de HDD staat die je dan loskoppelt tijdens de installatie.

[ Voor 14% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 12-04-2017 07:01 ]

• IamBartjuuh
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 april 2017 @ 06:52:
[...]

Nee, je kan gewoon via de media creation tool van MS een usb maken door de code in te vullen. Je kan alleen problemen krijgen als je je mobo vervangt. Al heb ik dat kunnen omzeilen door te bellen.

Denk eraan, de data op de ssd zal gewist worden. Dus zorgt dat dat op de HDD staat die je dan loskoppelt tijdens de installatie.
Hartstikke bedankt voor de reactie,
Ik zal het gaan proberen😂

• IamBartjuuh
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 april 2017 @ 06:52:
[...]

Nog 1 vraagje!
Ik neem aan dat je het systeem moet opstarten vanuit de (MediaCreationTool) USB?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:00:
[...]

Nog 1 vraagje!
Ik neem aan dat je het systeem moet opstarten vanuit de (MediaCreationTool) USB?
Ja, dus in de bios even de usb kiezen als bootschijf.

• IamBartjuuh
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:04:
[...]

Ja, dus in de bios even de usb kiezen als bootschijf.
Dankjewel,
Verder lukt het wel :)

• IamBartjuuh
Bart Atgier schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:05:
[...]

Dankjewel,
Verder lukt het wel :)
Het is tot nu toe gelukt! Ik installeer nu windows!
We Zullen Zien >:)

• IamBartjuuh
BEDANKT ALLEMAAL!!!!
het heeft gewerkt pc doet het weer goed ga straks testen draaien met mijn games :)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bart Atgier schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:07:
BEDANKT ALLEMAAL!!!!
het heeft gewerkt pc doet het weer goed ga straks testen draaien met mijn games :)
En? Start hij sneller op?

• IamBartjuuh
Ja, wel vlotter :P

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Pakweg 25 seconden van PC aanzetten tot Windows gebruiksklaar moet haalbaar zijn met een SATA-SSD.

Vóórdat je verder gaat met installeren:
- heb je ook vóór de Windows-installatie in je BIOS AHCI aangezet bij de SATA-eigenschappen?
- en heb je na installatie de ondersteunende tooling van de fabrikant van de SSD geïnstalleerd en de firmwareversie van je SSD gecontroleerd en naar de nieuwste versie gebracht?
- en de benchmark AS-SSD geïnstalleerd en gedraaid ter controle of alles goed is gegaan?
Dat kost allemaal niets en je weet dan zeker dat de SSD optimaal wordt ingezet. :+
Pagina: 1