Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksback
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 15:02
Allen, iemand een idee?

Ik heb mijn gloednieuwe Pro-Ject gekoppeld aan mijn gloednieuwe Dynavox voorversterker, en die weer gekoppeld aan mijn niet zo nieuwe Yamaha reveiver. Al vanaf het eerste moment is het geluid van de platenspeler niet goed. Meestal gaat het een nummertje goed, daarna gaat het geluid van normaal naar zacht en weer naar normaal. Alsof iemand de volumeknop continue open en dicht(er) draait. Het vreemde is dat het probleem niet optreedt bij de CD speler en ook niet bij de aangesloten audio adapter.

Iemand tips? Ik heb uiteraard gezocht en gelezen dat het kan liggen aan bijv. vuile schakelaars en potmeters, slechte solderingen, speakerrelais, elco's en transistors. Het vreemde is echter dat het echt alleen bij de platenspeler voorkomt. Mijn voorzichtige conslusie is dan; óf de platenspeler óf de versterker. Beide zijn overigens gloednieuw..

Mijn combinatie oa:

Yamaha Stereo Receiver RX-E200
Pro-Ject Debut III
Dynavox TC-750
Philips AEA2500 Bluetooth audio adapter

Alvast bedankt!
Peter

Beste antwoord (via linksback op 02-05-2017 16:37)

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Staat de naalddruk goed?

Bij draaitafels zonder ingebouwde voorversterker zit er vaak geen/niet veel elektronica tussen de draden die van de naald vertrekken en de uitgangen achteraan op het toestel.

Als je het probleem ook op een andere versterker hebt ligt het dus ofwel aan de naalddruk, het element zelf of een slechte verbinding van het element (4 draadjes) naar de uitgang achteraan het toestel.

Een stevige brom kan ook afkomstig zijn van een loszittende aansluiting aan element / uitgang achteraan of daartussen.

Doet het probleem zich voor op beide kanalen?

Als het gewoon een loszittende draadje ergens is kan je het waarschijnlijk in enkele minuten zelf oplossen en bespaar je een garantie omruiling :-)

[ Voor 28% gewijzigd door DatraxZ op 25-04-2017 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:00
Ken je iemand die eventueel een versterker heeft met een phono aansluiting?
Dan kun je het testen.

Maar als ik even op gevoel kan afgaan, denk ik dat de voorversterker het probleem is.

Ook wel vreemd dat je een redelijk geprijste platenspeler koopt, en de goedkoopste voorversterker die je kunt vinden er op aansluit.

Maar je zou het kunnen proberen om gewoon de platenspeler aan de gewone versterker te kunnen koppelen, aardedraad wel even via de voorvesterker, en kijken als het volume dan wel wat gelijk blijft, al zal het niet erg luid zijn, maar dan heb je een idee.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksback
Dank je, Renegade666. Ik zal idd gaan testen met een andere versterker. Je hebt ook gelijk dat ik een erg goedkope voorversterker heb, maar dat was een bewuste keuze om eerst eens te kijken of ik daadwerkelijk platen ga afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksback
Ik heb bovenstaand advies opgevolgd en de Pro-Ject aangesloten op een versterker met phono ingang, Tot mijn verbazing ervaar ik dezelfde problemen; het geluid valt weg, en het klinkt alsof er een enorme puist stof aan mijn naald zit. En dit met een gloednieuwe lp. Ook wordt de brom steeds meer aanwezig, terwijl het aardedraad correct aan mn versterker is vastgemaakt.

Kortom, de gloednieuwe Pro-ject doet het vanaf het begin dus al niet goed. Ik denk dat er 2 uur platen mee zijn afgespeeld.

Ik heb emailcontact opgenomen met de leverancier (besteld bij Bol via een andere verkoper), maar nog niets gehoord. Ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
Het is niet per ongeluk gewoon een eigenschap van de LP zelf? Niet per ongeluk gewend geraakt aan kapot gemasterde Loudness cd's en nu een Lp die daar geen last van heeft?

met andere woorden: heb je ook met andere lp's dit effect? Eventueel kijken naar andere genre's

Eventueel kun je nog checken of jouw naald & element schoon & goed bevestigd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 25-04-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksback
Dank voor je aanvulling, maar het treedt zeker ook op bij andere LP's.

Ik heb idd gecheckt met het blote oog of de naald schoon is, Ik zie geen stof. Hoe kan ik eenvoudig zien of het element goed bevestigd is? Ik zie -weer op het blote oog- geen gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

linksback schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:50:
Dank voor je aanvulling, maar het treedt zeker ook op bij andere LP's.

Ik heb idd gecheckt met het blote oog of de naald schoon is, Ik zie geen stof. Hoe kan ik eenvoudig zien of het element goed bevestigd is? Ik zie -weer op het blote oog- geen gekke dingen.
Nachtnet bedoelt dat LP's over het algemeen een stuk zachter gemastered zijn dan CD's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksback
Klopt, maar dat had ik wel begrepen ;-) En nee, daar ligt het niet aan. Het geluid gaat van hard naar zacht, alsof iemand aan de volumeknop draait.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Staat de naalddruk goed?

Bij draaitafels zonder ingebouwde voorversterker zit er vaak geen/niet veel elektronica tussen de draden die van de naald vertrekken en de uitgangen achteraan op het toestel.

Als je het probleem ook op een andere versterker hebt ligt het dus ofwel aan de naalddruk, het element zelf of een slechte verbinding van het element (4 draadjes) naar de uitgang achteraan het toestel.

Een stevige brom kan ook afkomstig zijn van een loszittende aansluiting aan element / uitgang achteraan of daartussen.

Doet het probleem zich voor op beide kanalen?

Als het gewoon een loszittende draadje ergens is kan je het waarschijnlijk in enkele minuten zelf oplossen en bespaar je een garantie omruiling :-)

[ Voor 28% gewijzigd door DatraxZ op 25-04-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:38
@DatraxZ Je was me net voor. Ik wilde ook naalddruk voorstellen.

Eventueel zou je deze draadjes bij het element 1 voor 1 los kunnen halen en weer vast zetten.
Afbeeldingslocatie: https://turntabling.net/wp-content/uploads/2010/03/Ion-TTUSB-record-needle.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-07 21:52
Als aanvulling op het bovenstaande, als het de naalddruk is zou je ook volume verschil moeten horen als je alleen luistert naar het geluid van de naald op de plaat zelf. Als dat wel steady is gaat er iets mis in het circuit erna.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linksback
Allen, uiteindelijk bleek het idd de naaldruk te zijn. De standaard handleiding van Pro-Ject was mij niet helder genoeg, maar nadat ik contact had opgenomen met de leverancier (weet niet of het is toegestaan, maar het betrof Helder uit Meerssen. Uitstekende klantenservice.) heb ik een persoonlijke mail ontvangen met een veel heldere uitleg, Nadat ik die had uitgevoerd, werkte alles prima.

Allen, bedankt voor de hulp en input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

linksback schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:40:
Allen, uiteindelijk bleek het idd de naaldruk te zijn. De standaard handleiding van Pro-Ject was mij niet helder genoeg, maar nadat ik contact had opgenomen met de leverancier (weet niet of het is toegestaan, maar het betrof Helder uit Meerssen. Uitstekende klantenservice.) heb ik een persoonlijke mail ontvangen met een veel heldere uitleg, Nadat ik die had uitgevoerd, werkte alles prima.

Allen, bedankt voor de hulp en input!
Goed om te horen dat het opgelost geraakt is.
Stel de naalddruk niet te hoog in (slijten je platen sneller van), maar zeker ook niet te laag. Dan gaat de naald nogal 'stuiteren' in de groef en raken je platen onherstelbaar beschadigd. Je hoort het ook wel als je naald druk te laag staat : op bepaalde frequenties (bvb bii zang) hoor je dan nogal wat distortion.
Ik hou mijn ortofon concorde gold naalden exact in het midden van de fabrikant spec qua druk, en dat werkt prima.
Pagina: 1