Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:15
Vorig jaar heb ik een pand verkocht waarbij ik de overdrachtsbelasting voor mijn rekening heb genomen. Hier was discussie over ontstaan omdat het pand opnieuw gebouwd was na een brand een jaar eerder. Ik was van mening dat het om nieuwbouw ging in plaats van bestaande bouw. De notaris wou hier niet in mee gaan dus ik heb de overdrachtsbelasting betaald en hierover een bezwaar ingediend bij de belastingdienst.

De belastingdienst was het gelukkig met mij eens en heeft vervolgens het geld teruggestort. Enige tijd later had ik het nog niet op mijn rekening ontvangen en heb ik contact opgenomen met de belastingdienst. De mevrouw van de belastingdienst vertelde mij dat het in 2 delen is overgemaakt naar de kopers van mijn pand en dat de kwestie wat de belastingdienst betreft is afgewikkeld.

Toen ik dit hoorde heb ik direct contact opgenomen met de kopers om ze vriendelijk te verzoeken het geld over te maken naar mijn rekening. Helaas is gebleken dat ze absoluut niet van plan zijn om mij het geld vrijwillig terug te betalen.

Ik ben nu aan het twijfelen over wat ik nu moet doen, de overdrachtsbelasting komt mij toch wel toe denk ik aangezien ik het betaald heb. Dit staat ook op de specificatie van de notaris. Maar de belastingdienst zegt wij hebben het teruggeboekt naar degene die het eigenlijk hoort te betalen. Zou ik hiermee naar de rechter kunnen of bijvoorbeeld een incassobureau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
volgens mij moet je nog een keertje terug naar de belastingdienst. Jij hebt de onverschuldigde betaling verricht. Die zou dus ook via diezelfde weg retour moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Standaard moeten kopers de overdrachtsbelasting betalen, en zijn het ook de kopers die daar vrijstelling voor krijgen. Vaak wordt in het koopcontract dan afgesproken dat dit bedrag met verkopers verrekend wordt, maar de vraag is dus of dat in dit geval ook goed op papier is gekomen?

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 10-04-2017 17:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou ze een brief sturen en aangeven dat je naar de rechter stapt indien ze het geld niet vrijwillig willen overmaken. Doen ze dat dan nog niet gewoon lekker naar de rechter gaan. Kan mij niet voorstellen dat een rechter je geen gelijk gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Per direct je rechtsbijstand bellen als je die hebt.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08
In mijn koopcontract is hier den paragraaf over opgenomen. Je zou het koopcontract dus eerst eens moeten nalezen over de afspraken. En wat juridische kennis erbij halen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

1. Ik ben geen jurist.

2. Ik mag aannemen dat je een betalingsbewijs hebt van die overdrachtsbelasting? Zo ja dan zou ik de belastingdienst per aangetekende brief, vergezeld van een (uitgeprint) kopie van dat betalingsbewijs én een kopie van hun besluit om het terug te betalen, op de hoogte stellen dat ze jou JOUW geld nog niet hebben terugbetaald en ze er ook nog even fijntjes bij vertellen dat je ze 14 dagen de tijd geeft om dat alsnog te doen en dat je anders die vordering in handen zal geven van.... en dat de meerkosten daarvan bovenop het bedrag zullen komen dat zij jou nog verschuldigd zijn. Beetje van dik hout dus. Zijn ze nou helemaal?

Jij bent verder geen enkele partij in hun foutieve betaling aan die kopers en je moet je daar vooral niet mee bezig houden. Dat is iets tussen de belastingdienst en die partij en dat zoeken ze maar uit. Het staat los van hun verplichting het door jou betaalde geld aan jou terug te betalen en aan niemand anders.

Ze proberen er zich op de voor hun makkelijkste manier vanaf te maken door jou voor de negatieve gevolgen van HUN fout te laten opdraaien. Niet intrappen en poot zéér stijf houden. Ga er ook niet met ze over in discussie maar stuur ze gewoon direct die brief voordat je er oeverloos lang mee bezig bent.

Mijn €0,02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De normale gang van zaken is dat de notaris de aangifte doet en de overdrachtsbelasting betaald uit naam van de kopers, niet geheel onlogisch dus dat de belastingdienst het op deze manier afhandelt.

Alles is dus afhankelijk wat er is vastgelegd in je koopcontract of in de verdere correspondentie met de kopers/notaris. Als daaruit duidelijk is dat jij de overdrachtsbelasting hebt betaald dan heb je mogelijk een vordering op de kopers, de belastingdienst is hier geen partij.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Als er niets in de koopakte is opgenomen, sta je niet sterk. Overdrachtsbelasting drukt wettelijk op de koper, en eventuele correcties daarop komen dus ook ten bate/laste van de koper.

Dat het "zonder overdrachtsbelasting" is verkocht, dat zou ik zonder expliciete clausules eerder opvatten als een korting van 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kecin schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:35:
Per direct je rechtsbijstand bellen als je die hebt.
Dat. Niet eerst zelf brieven gaan schrijven (als je er met een eenvoudig verzoek niet uit kwam).

En inderdaad goed lezen wat er precies is afgesproken. (In het contract, maar zoek ook oude mailtjes etc op).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
Bedankt voor de reacties, ik ga eens nalezen wat er precies in het koopcontract staat over de overdrachtsbelasting. Op de afrekening van de notaris is het in ieder geval heel duidelijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Intussen heeft de notaris zelf ook een brief verzonden naar de koper.

Members only:

Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door Crim op 10-04-2017 20:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 01:53
De houding van de kopers lijkt mij volstrekt normaal en vanuit hun situatie ook verreweg het verstandigst:zij hebben "per ongeluk" geld gekregen van de belastingdienst, en die komt straks natuurlijk bij hun aankloppen voor terugbetaling. Als zij dat geld nu aan jou geven creëren ze daarmee straks een heleboel gedoe, heb jij 2x het bedrag, en zij een schuld bij de belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
De belastingdienst geeft aan dat ze geen fout hebben gemaakt en het geld hebben teruggestort aan degene die volgens de regels de overdrachtsbelasting verschuldigd is. Ze gaan het geld dus ook niet terug vragen of incasseren. Ze hebben we meerdere malen verteld dat de zaak voor hun is afgehandeld en niet van plan zijn om me hier mee te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je had er niet meteen bij verteld dat het bezwaar op naam van de kopers was ingediend. Dat compliceert de zaak natuurlijk wel even. Omdat de notaris ook medeverantwoordelijk is voor de situatie door zijn initiële weigering om mee te gaan met jouw standpunt lijkt mij dat de bal dan ook maar voorlopig bij hem mag liggen. Hij lijkt die dan ook al opgepakt te hebben, wellicht omdat hij die verantwoordelijkheid ook wel voelt.

Ik zou dan maar even de bemoeienissen van die notaris afwachten. Misschien een beetje laten doorschemeren dat je min of meer van hem verwacht dat hij een oplossing zal bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
Het bezwaar is niet uit naam van de kopers ingediend maar met toestemming van de kopers. In het bewaar is ook het volgende vermeld aan de belastingdienst
Members only:

Het volgende staat in het koopcontract over de overdrachtsbelasting:
Members only:

Ik ga ook eens vragen of de notaris misschien een rekening wil sturen aan de kopers voor de overdrachtsbelasting, misschien helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Crim schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:16:
Ik ben nu aan het twijfelen over wat ik nu moet doen, de overdrachtsbelasting komt mij toch wel toe denk ik aangezien ik het betaald heb. Dit staat ook op de specificatie van de notaris. Maar de belastingdienst zegt wij hebben het teruggeboekt naar degene die het eigenlijk hoort te betalen. Zou ik hiermee naar de rechter kunnen of bijvoorbeeld een incassobureau?
Incassobureau kan ik niet aanbevelen, maar schakel een jurist in. O.a. interessant is wat er precies in de beslissing op bezwaar staat. Op basis daarvan kan beoordeeld worden welke vordering het meeste kans maakt, die op de kopers of die op de fiscus.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Die overdrachtsbelasting is toch aan de notaris betaald? Mag de notaris dit afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het bezwaar is met volmacht 'namens' de koper ingediend begrijp ik. Dat maakt het handelen van de belastingdienst wel wat meer te begrijpen.

Wat zegt de notaris aan jou over de situatie? Lijkt me nuttig om daar een duidelijke uitspaak van te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Crim schreef op maandag 10 april 2017 @ 19:45:
Bedankt voor de reacties, ik ga eens nalezen wat er precies in het koopcontract staat over de overdrachtsbelasting. Op de afrekening van de notaris is het in ieder geval heel duidelijk.

***members only***

Intussen heeft de notaris zelf ook een brief verzonden naar de koper.

***members only***

***members only***
Members only:

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crim
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bizar... alsof ze het niet in 1x van de belastingdienst hebben ontvangen. Ik hoop voor je dat ze zich aan deze afspraak houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2017 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

@r!k

It is I, Leclerq

goede voortgang, in drie dagen van weigering naar toezegging lijkt me een uitstekend resultaat. inderdaad nu afwachten of ze zich aan de afspraak houden, doen ze dat niet dan gaat er wederom een advocatenbrief hun kant op, waarschijnlijk wat minder vriendelijk maar nu eerst afwachten of ze dit honoreren.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Armoedzaaiers zijn het. Maar in ieder geval heb je het zelf ook totaal niet waterdicht aangepakt. Les voor de volgende keer. Vertrouw niemand. Waar storten jullie het naar toe belastingdienst? Het begon met de notaris, die had dit ook bij de belastingdienst kunnen navragen. Bleef liever op zijn stoel zitten geld vangen. Hij had het ook zodanig kunnen opvangen dat als de belasting het terugstort het dan bij hem belandt en hij het doorstort. Waardeloze notaris, graag naam en toenaam. En heb je de toezegging zwart op wit?

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 14-04-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pennywiser schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:00:
Het begon met de notaris, die had dit ook bij de belastingdienst kunnen navragen. Bleef liever op zijn stoel zitten geld vangen. Hij had het ook zodanig kunnen opvangen dat als de belasting het terugstort het dan bij hem belandt en hij het doorstort. Waardeloze notaris, graag naam en toenaam.
Zo werkt het niet.... aangifte gebeurt bij de belastingdienst op naam van de kopers, dus de rest van het traject ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

pennywiser schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:00:
Waardeloze notaris, graag naam en toenaam.
Ach, een toetsenbordridder...

Joh, het geeft niet dat je niet begrijpt hoe het in de wereld werkt, maar ga niet meteen zo Trumpiaans beschuldigingen roepen die kant noch wal raken. Zo jammer. :X

De notaris draagt de overdrachtsbelasting af en daar stopt het verhaal vervolgens. Meer kan en mag een notaris niet doen op dat gebied. Geen bezwaar maken bij de belastingdienst (dat moet de betrokken partij doen, wat hier ook is gebeurd), niet de teveel betaalde overdrachtsbelasting ontvangen (dat maakt de belastingdienst over aan de gerechtigde, wat hier juist het probleem was), geen ingebrekestelling versturen (want de notaris mág geen partij kiezen, daar heb je een advocaat voor), niks.

Een notaris mag hooguit netjes vrágen of dat geld wordt teruggestort naar de rechthebbende en dat is precies wat er is gebeurd. Je verwart de werkzaamheden van een notaris en een advocaat. Dat geeft niet, maar ga dan ook geen absurde uitspraken doen. Je maakt alleen jezelf belachelijk.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
De notaris wordt gekozen door de kopende partij. Dit bedrag lijkt me, net als waarborgsom bij de notaris gestort te zijn.

De boosdoener is de belastingdienst, die had het bij de notaris moeten terug storten.

Tenminste, ik zie dat de notaris en een advocaat erop zit.

Ik zou iig nooit zelf bepaalde zaken regelen wat in belang van de koper is. Altijd notaris laten doen, daar betalen ze m voor.
Pagina: 1