Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb nu voor ongeveer drie kwart jaar een RX480, pc samengesteld hier op Tweakers en met hulp van jullie! Echter heb ik gevoel dat de kaart veel te heet wordt, op sommige momenten tijdens gamen tot wel 90graden!
Nu de vraag, hoe kan dit? Defecte kaart? Verkeerde hardware?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alle zwaardere games (extreme hitte) en bij iets minder zware games wordt deze iets minder heet. de zwaardere games BF1, en iets minder zwaar Empyrion.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben noob, dus helaas niks kunnen vinden(ook niet dat anderen met een RX480 deze extreme hitte hebben)

Ik kan jullie vanavond ff een printscreen mee doen van HWmonitor waar ik de extreme hitte conludeerde.

Het is een Radeon RX480 van het merk Sapphire

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-04-2017 20:00)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ja maar je moet het andersom zien. De kaart is juist zo heet omdat de fans niet snel draaien. En dat is bewust gedaan vanuit AMD. (Ze kiezen temperatuur boven geluid). Maar dat is voor iedereen anders, de een vind meer geluid voor een lagere temperatuur fijner en de ander juist andersom. Zo zijn er wel meerdere factoren zoals kast, airflow, omgevingtemperatuur e.d dat is vrijwel overal anders. Dus er word van je verwacht dat je zelf de kaart instelt en aanpast aan de omgeving waar in jij de kaart gebruikt.

Ik weet niet wat de max temp is van de 480, maar mijn r9 290 houd zijn coreclock niet vast boven de 92 graden. Dan haal ik nooit de 1040. Eerder 800-950. En standaard uit de doos en software staat max temp op 95 ingesteld. Dus die moest ik ook handmatig bijwerken.

Simpelweg de 2 sliders aanpassen in Wattman en voila. Kijken bij welke fan snelheid je de coreclock vasthoud.

Je kan bv max temp op 70 zetten en max fanspeed maar op 40. Dan word de kaart wel max 70 graden (Als dat uberhaubt mogelijk is, maar het is maar een voorbeeld) maar dan is de kaart zichzelf aan het terug clocken om met maar 40% fanspeed op de 70 graden te blijven.

Dus ik zou om de reden hierboven niet veel lager gaan dan 80-85 graden als target. Want anders moet je de fanspeed echt heel hard zetten om coreclock te behouden.

[ Voor 28% gewijzigd door legendareN op 10-04-2017 19:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben noob, dus helaas niks kunnen vinden(ook niet dat anderen met een RX480 deze extreme hitte hebben)
http://www.tomshardware.c...0-polaris-10,4616-10.html

Typ in google rx480 temperature, of rx480 heat en voila. Dat kan zelfs een noob ;) Er zijn tientallen zoekresultaten te vinden daar op.

Welke versie van de 480 heb je? Je kan natuurlijk handmatig fanspeed instellen. Standaard uit de doos bij meeste fabrikanten draaien de fans zo langzaam mogelijk, om zo min mogelijk geluid te produceren.

Ook is kast/airflow belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 12:14
Vaak voorkomend probleem is koelers die vol stof zitten. Ik zou dit als eerste controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:15:
[...]

http://www.tomshardware.c...0-polaris-10,4616-10.html

Typ in google rx480 temperature, of rx480 heat en voila. Dat kan zelfs een noob ;) Er zijn tientallen zoekresultaten te vinden daar op.

Welke versie van de 480 heb je? Je kan natuurlijk handmatig fanspeed instellen. Standaard uit de doos bij meeste fabrikanten draaien de fans zo langzaam mogelijk, om zo min mogelijk geluid te produceren.

Ook is kast/airflow belangrijk.
Top, zal dit eens doorlezen, ja ben die echt niet tegen gekomen, gezocht op voornamelijk nederlandse termen moet ik eerlijk in zijn.

Ik heb de eerste versie die uit kwam, de RX480 8GB mocht je nog meer info willen zal ik dit vanavond ff opzoeken.

Ik heb alles inderdaad standaard, en nu je het zo zegt ik heb niet gevoel dat de fans hard blazen wanneer ik game.

En antwoord op hierboven, ja dat heb ik direct getest en nee geen stof in in de fans, hij ziet nog bijna net zo nieuw uit als in de doos 7 a 8 maanden terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
toevoeging, mijn PC hier samengesteld is te vinden in dit topic:
Verwijderd in "GamePC ~ €750 a €850"

laatste pagina helemaal boven in quote iemand mijn lijst, met de i5 ETC alleen heb ik deze kast gekocht:
Corsair Carbide 200R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 15:50
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:21:
Ik heb alles inderdaad standaard, en nu je het zo zegt ik heb niet gevoel dat de fans hard blazen wanneer ik game.
Maar ze draaien wel tijdens gamen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
De eerste versie, daarmee bedoel je de reference? Die word aardig warm met standaard fancurve. Gewoon in AMD Overdrive Wattman target temp op 85 zetten. En ook target fanspeed bv op 60% en speel daar wat mee om te kijken wat bij jou het beste uitkomt. Afweging maken tussen temperatuur/geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
zoals net al gezegd werd kun je in de radeon driver (spellen\algemene instellingen\algemeen wattman) de maximale temperatuur instellen. Klik simpelweg op het temperature bolletje en schuif het naar een lagere waarde, bijvoorbeeld 85. Hoe wordt de videokaart daarnaast voorzien van lucht, zit er voorin je kast een fan waarvan de airflow op de kaart staat?

Je zou daarnaast kunnen kijken of je wat stof uit de videokaart kunt blazen of als je het aandurft voor een repaste gaan.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:29:
De eerste versie, daarmee bedoel je de reference? Die word aardig warm met standaard fancurve. Gewoon in AMD Overdrive Wattman target temp op 85 zetten. En ook target fanspeed bv op 60% en speel daar wat mee om te kijken wat bij jou het beste uitkomt. Afweging maken tussen temperatuur/geluid.
Nou laat ik het zo zeggen, de RX480 was net uit en toen vrij weinig te verkrijgen, er waren toen nog geen andere versie dan de 4GB en de 8GB (is dat de reference?)

En ik zie nu de optie van Wattman zal daar een mee spelen. Thanks voor die tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:41:
zoals net al gezegd werd kun je in de radeon driver (spellen\algemene instellingen\algemeen wattman) de maximale temperatuur instellen. Klik simpelweg op het temperature bolletje en schuif het naar een lagere waarde, bijvoorbeeld 85. Hoe wordt de videokaart daarnaast voorzien van lucht, zit er voorin je kast een fan waarvan de airflow op de kaart staat?

Je zou daarnaast kunnen kijken of je wat stof uit de videokaart kunt blazen of als je het aandurft voor een repaste gaan.
Top jij ook bedankt :) ik heb nooit (ja een echte leek) geweten van deze optie "schaam, schaam"

Ik heb de kast zoals die binnen is aangesloten:

Beetje qua indeling zoals op dit plaatje, alleen dan 1 videokaart :)
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/chassis/Corsair/200r/200R-12b.jpg

Maar zal eerst een met die Wattman optie spelen deze staat nog op de standaardinstellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mizgala28 schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:27:
[...]

Maar ze draaien wel tijdens gamen neem ik aan?
Sorry over heen gelezen, ja zeker maar niet extreem blazen (wat ik zou verwachten nu ik zo denk) wanneer die 90graden is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
Ja maar je moet het andersom zien. De kaart is juist zo heet omdat de fans niet snel draaien. En dat is bewust gedaan vanuit AMD. (Ze kiezen temperatuur boven geluid). Maar dat is voor iedereen anders, de een vind meer geluid voor een lagere temperatuur fijner en de ander juist andersom. Zo zijn er wel meerdere factoren zoals kast, airflow, omgevingtemperatuur e.d dat is vrijwel overal anders. Dus er word van je verwacht dat je zelf de kaart instelt en aanpast aan de omgeving waar in jij de kaart gebruikt.

Ik weet niet wat de max temp is van de 480, maar mijn r9 290 houd zijn coreclock niet vast boven de 92 graden. Dan haal ik nooit de 1040. Eerder 800-950. En standaard uit de doos en software staat max temp op 95 ingesteld. Dus die moest ik ook handmatig bijwerken.

Simpelweg de 2 sliders aanpassen in Wattman en voila. Kijken bij welke fan snelheid je de coreclock vasthoud.

Je kan bv max temp op 70 zetten en max fanspeed maar op 40. Dan word de kaart wel max 70 graden (Als dat uberhaubt mogelijk is, maar het is maar een voorbeeld) maar dan is de kaart zichzelf aan het terug clocken om met maar 40% fanspeed op de 70 graden te blijven.

Dus ik zou om de reden hierboven niet veel lager gaan dan 80-85 graden als target. Want anders moet je de fanspeed echt heel hard zetten om coreclock te behouden.

[ Voor 28% gewijzigd door legendareN op 10-04-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op maandag 10 april 2017 @ 19:29:

Ah weer wat geleerd :) Maar in feite zeg je dat 90graden helemaal niet zo extreem is zoals ik zelf dacht?

Heb het nu zo ingesteld, eigenlijk zoals je aangaf hierboven 80-85, handige tool, hieronder is trouwens met een 4k filmpje getest, zal zo dadelijk als ik de tijd heb even BF1 testen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S1F9Wzk.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Nee niet heel extreem, maar wel warmer dan de meeste 480 kaarten van de reviews. Maar dat is gewoon simpelweg wat afstel werk.

Ik zie dat je de max fanspeed ongeveer maar op 40% heb staan? Dat mag met een reference kaart eerder richting de 60-75%.

Inderdaad even gamen, menutje open op een 2e beeldscherm en kijken wat de temps en coreclock zijn. Beetje mee spelen.

Je kan alsnog bv MSI Afterburner gebruiken. Goede tool om alles te monitoren. Maar door Wattman heb je het niet meer nodig om te overclocken. Dus mocht je dat installeren dan daar gwn alles op auto laten (zodat Wattman temperatuur en coreclock e.d regelt)

[ Voor 44% gewijzigd door legendareN op 10-04-2017 21:37 ]

Pagina: 1