Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 908099

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag.
Als ik een basis opleiding/cursus wil volgen richting helpdeskmedewerker in de IT wat sluit dan het beste aan?
Ik heb een MBO-4 diploma helaas niet richting IT maar wil mijzelf omscholen met een basis opleiding.
Deze twee keuzes heb ik:

MBO Helpdesk- en Servicedeskmedewerker
https://www.scheidegger.n...ervicedeskmedewerker.html

NCOI Itil Foundation.
https://www.ncoi.nl/train...tosuggest&searchtext=Itil

Even voor de duidelijkheid een volledige MBO opleiding zit er momenteel niet in.
Alvast bedankt voor de reactie,
Groet,
Sander

Beste antwoord (via Anoniem: 908099 op 12-04-2017 08:02)

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 19:44
Ik zou, als ik jou was me toch meer richten op het Functioneel Beheer dan op de Helpdesk. Dit zijn echt twee verschillende takken van sport waarbij FAB meer aan de business kant staat dan aan de IT. Ik kom zelf van een ServiceDesk af en ben nu Functioneel beheerder en begrijp de verschillen. FAB is veel meer projectmatig en planmatig werken, waarbij Helpdesk echt ad hoc is. Voor een servicedesk / helpdesk functie voldoe je mijns inziens meer dan genoeg aan de competenties. Affiniteit met ICT middelen is voldoende om een helpdeskfunctie te bekleden.

Je bent nu 37 en opleidingen zouden niet zo leidend moeten zijn. HBO werk en denk niveau moet je wel bereikt hebben en ik zou gewoon solliciteren op een junior functie. BiSL is leuk meegenomen en ik zou mij verder nog richten op een testmethodiek zoals TMAP / smartest. Agile / Scrum zijn ook van die powerterms die het tegenwoordig goed doen in dit vakgebied.

Wat ook helpt, en dat is al genoemd hier in het topic, haal je Propedeuse (het HBO werk en denk niveau). Ikzelf heb 3 jaar BI gedaan en alleen al met de P was het al voldoende om over te gaan naar FAB.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:56
Van die 2 zal de eerste je het meeste helpen. Itil is een leuk extraatje op je cv maar als daar al geen relevante opleiding op staat schiet je er niks mee op.

Edit:
Wat voor vooropleiding ed heb je gedaan? Is het misschien mogelijk om je P te halen op het HBO met een IT richting? Dat geeft je waarschijnlijk zelfs nog meer kans. Maar is ook duurder en kost meer tijd.

[ Voor 40% gewijzigd door .Maarten op 10-04-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edit:
Wat voor vooropleiding ed heb je gedaan? Is het misschien mogelijk om je P te halen op het HBO met een IT richting? Dat geeft je waarschijnlijk zelfs nog meer kans. Maar is ook duurder en kost meer tijd.
Als eerste dank voor uw reactie.
De opleiding die ik gedaan heb is SOD-1 (informatiebeheerder bij de gemeente).
Door mijn affiniteit met IT mocht ik als functioneel beheerder starten voor het klantgeledingssysteem Orchestra van Qmatic. Ik heb wel mijn BiSL certificaat gehaald.
Ik ben een beetje aan het neuzen wat ik wil, het is moeilijk zonder HBO op je cv te hebben om te starten als functioneel beheerder. Zodoende wil ik bij de basis beginnen om vanuit daar te leren.

Ik denk er ook over om front-end development te gaan doen via Dreamweaver.
HTML/CSS is leuk alleen weet ik niet of de vraag voldoende is aangezien er veel softwarepakketten zijn die websites maken zonder kennis van HTML/CSS (PHP).

Ik ben 37 dus qua leeftijd niet erg interessant meer voor bedrijven.
Groet,
Sander

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 19:44
Ik zou, als ik jou was me toch meer richten op het Functioneel Beheer dan op de Helpdesk. Dit zijn echt twee verschillende takken van sport waarbij FAB meer aan de business kant staat dan aan de IT. Ik kom zelf van een ServiceDesk af en ben nu Functioneel beheerder en begrijp de verschillen. FAB is veel meer projectmatig en planmatig werken, waarbij Helpdesk echt ad hoc is. Voor een servicedesk / helpdesk functie voldoe je mijns inziens meer dan genoeg aan de competenties. Affiniteit met ICT middelen is voldoende om een helpdeskfunctie te bekleden.

Je bent nu 37 en opleidingen zouden niet zo leidend moeten zijn. HBO werk en denk niveau moet je wel bereikt hebben en ik zou gewoon solliciteren op een junior functie. BiSL is leuk meegenomen en ik zou mij verder nog richten op een testmethodiek zoals TMAP / smartest. Agile / Scrum zijn ook van die powerterms die het tegenwoordig goed doen in dit vakgebied.

Wat ook helpt, en dat is al genoemd hier in het topic, haal je Propedeuse (het HBO werk en denk niveau). Ikzelf heb 3 jaar BI gedaan en alleen al met de P was het al voldoende om over te gaan naar FAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TokkieB bedankt voor uw antwoord.

Ik ga mijzelf eens verdiepen in de testmethodiek zoals TMAP etc.
Misschien toch eens kijken voor een avondopleiding HBO propedeude.

Beide bedankt, ik kan hier verder mee.