Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
Het is de bedoeling om een horeca zaak te voorzien van twee draadloze netwerken: één voor intern gebruik en één voor klanten.

Het gaat om een middeleeuws gebouw. Daarmee bedoel ik niet dat het zeer ouderwets is (maar is het toch wel een beetje) maar echt dat het in de middeleeuwen is gebouwd. Dat betekent vooral muren van minimum één meter dikte.

Er zijn een drietal ruimtes (waaronder één grote feestzaal) en een terras waar internet toegang nodig is. Er is nu een kleine renovatie bezig waarbij er op centrale punten een netwerkkabel komt te liggen die dan, aan de andere kant, op één centrale plaats samenkomen met de bedoel om met POE gevoede access points te gebruiken.

Mijn vraag is: wat is jullie advies hiervoor.

Ben al enkele weken beetje bij beetje aan het opzoeken en ik kom telkens bij Ubiquiti uit.

Zit met deze samenstelling het hoofd (hier wordt ervan uit gegaan dat het terras mee kan op het netwerk van binnen)
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 129,90€ 129,90
3Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 84,-€ 252,-
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 121,93€ 121,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,83

Hiermee heb ik eigenlijk alles wat ik (volgens mij) nodig heb. De switch heeft nog genoeg poorten om enkele andere pc's te bedienen. Basisinstellingen voor netwerken zijn relatief simpel. En het merk heeft een goede reputatie.

Een andere mogelijkheid kan dit zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link AC1750 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point - Plafond Monteerbaar EAP245€ 96,-€ 96,-

Grootste nadeel van TP-Link is dat de beheersoftware op een Windows pc moet geïnstalleerd worden. Hoewel er wel ergens een pc zal te vinden zijn, vind ik het toch een nadeel tegenover Ubiquiti waar de software draait op die Gateway Router.

Dan is er nog deze
#ProductPrijsSubtotaal
1ZyXEL NWA1121-NI€ 87,14€ 87,14

Maar daar vind ik eigenlijk relatief weinig over terug.

Ik weet het eigenlijk niet echt meer. Misschien al beetje teveel opgezocht ;) En door de Ubiquiti boom zie ik het bos niet meer.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:05
het is wel belangrijk om te controleren of de switch ook de POE van de ac-lite/ac-lr ondersteund, deze gebruiken namelijk passive POE wat niet elke switch kan.

Tevens heb jij bij unifi ook een server/pc/cloud key nodig, voor de controller. Deze is echter alleen nodig om het netwerk in te stellen/te configureren. Dit hoeft dus niet constant aan te staan, mits je geen gegevens van het netwerk bij wilt houden.

Ook lijkt het mij belangrijk om goed te onderzoeken welke requirements er zijn voor het WIFi-netwerk. Is de wifi bijvoorbeeld een nice to have of een must have. Bij een MUST have zou ik er zeker over nadenken om het uit te besteden, aan een bedrijf wat er verstand van heeft. Ook is het belangrijk om goed te (laten) analyseren hoe veel access points er nodig zijn, en waar ze het beste kunnen hangen.

[ Voor 18% gewijzigd door dennisdennis12 op 10-04-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
dennisdennis12 schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:30:
het is wel belangrijk om te controleren of de switch ook de POE van de ac-lite/ac-lr ondersteund, deze gebruiken namelijk passive POE wat niet elke switch kan.
Goed punt. Ging er (verkeerdelijk) van uit dat de producten binnen één productfamilie wel zouden samenwerken. Blijkbaar niet dus. De huidige ac-lite/ac-lr kunnen niet gevoed worden met deze switch. Er is wel een adapter die relatief goedkoop is. De toekomstige modellen zouden het wel moeten kunnen maar wanneer die er komen, vind ik niet terug. En ben daar sowieso ook niet veel. En die adapters mogen dan nog wel meevallen qua prijs. Het is dus weer iets erbij.
Tevens heb jij bij unifi ook een server/pc/cloud key nodig, voor de controller. Deze is echter alleen nodig om het netwerk in te stellen/te configureren. Dit hoeft dus niet constant aan te staan, mits je geen gegevens van het netwerk bij wilt houden.
ah, ok. Daar was ik dus volledig verkeerd. Dacht dat ik op enkele fora gelezen had dat de controller software draaide op die gateway waardoor je dus geen aparte pc/server nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:05
zover als ik weet werkt de controller niet op de gateway. maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben; voor de zekerheid zou ik het echter wel controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Houdt er rekening mee dat de controller inderdaad niet op de USG draait. Deze kan je wel via een cloud server bij AWS bijvoorbeeld draaien, of je kunt een cloudkey kopen (een mini server van Ubiquity zelf welke ook via POE te voeden is). Van de LR is ondertussen ook een wel ondersteunde versie op de markt. Kijk anders ook even in het Ubiquity forum bij netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
dennisdennis12 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:10:
zover als ik weet werkt de controller niet op de gateway. maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben; voor de zekerheid zou ik het echter wel controleren.
tinusbalpol schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:32:
Houdt er rekening mee dat de controller inderdaad niet op de USG draait. Deze kan je wel via een cloud server bij AWS bijvoorbeeld draaien, of je kunt een cloudkey kopen (een mini server van Ubiquity zelf welke ook via POE te voeden is).
had ondertussen gevonden dat de controller inderdaad niet op de gateway draait. De combinatie van forumposts (niet op tweakers) en het idee van "tja, klink eigenlijk wel logisch" hebben me misleid. Weer lesje "niet alles geloven wat je op een (niet gekend) forum leest" geleerd ;) Zo'n cloudkey is nu ook de grote kost niet. De software draait ook op een Raspberry dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn. Maar voor enkele euro's meer is er dan de cloudkey die specifiek daarvoor gemaakt is en dus waarschijnlijk wel het beste gaat werken.
Van de LR is ondertussen ook een wel ondersteunde versie op de markt.
Dat is goed nieuws. Maar moet zeggen dat ik daar nog nergens iets over gevonden heb. Zelfs op hun eigen site vind ik daar niets van terug. Enigste zaken die ik vind, zijn zoals dit op hun eigen forum : https://community.ubnt.co...port-802-3AF/td-p/1834811
Het lijkt erop dat je moet geluk hebben om de nieuwe versie te krijgen
Kijk anders ook even in het Ubiquity forum bij netwerken.
heb (diagonaal) dat stuk gelezen maar wou via deze post te weten komen of er misschien alternatieven waren. En wou vooral eerst hier een post plaatsen vooraleer dat topic te vervuilen met mijn domme vragen ;)

Pagina: 1