Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Ik lig in de markt voor een nieuwe over-ear hoofdtelefoon die ik wil gebruiken voor het bewerken van video's.

Wat heb ik nu/ben ik gewend?

Op dit moment heb ik de Audio-Technica M50X. Deze hoofdtelefoon gebruik ik uitsluitend om mee te gamen en muziek te luisteren (Rock, DnB en Klassiek). In deze context ben ik erg te spreken over de hoofdtelefoon.
Toch merk ik dat de bass overdreven is en dat het middensegment soms metaalachtig kan klinken, iets wat je niet wilt hebben als je video's gaat bewerken (en als audio een hobby is).

Wat zijn de eisen?

Ten eerste, een hoofdtelefoon die redelijk neutraal/gebalanceerd is. Voor de video's die ik ga bewerken zijn twee activiteiten noodzakelijk:

- Het kritisch kunnen beoordelen en bewerken van eigen audio opnames (vocals).
- Het kritisch kunnen beoordelen van muziek opnames (van verschillende genres) die verwerkt worden in de video's.

Ik ga de hoofdtelefoon aansluiten op een PC. Afgezien van het geluid op mijn moederbord (MSI B250I) is er momenteel geen sprake van een DAC of AMP. Indien nodig (bijv door een hoge impedantie) vind ik het geen probleem om hier extra geld voor vrij te maken.
Verder staat de PC in een grote stille kamer waar alleen ik aan het werk ben. Het lijkt me hierdoor beter om voor een hoofdtelefoon te kiezen met een open constructie. Qua comfort geef ik de voorkeur aan over-ear cups.

Wat heb ik geprobeerd?

Naast mijn eigen ATH-M50X heb ik alleen de K7xx serie van AKG als referentie materiaal. Over de AKG's ben ik echter niet zo te spreken. Waar mijn M50X een overdreven bass heeft heb ik het gevoel dat de AKG daar juist iets meer van zou mogen hebben. Daarnaast voelde het geluid van de AKG simpelweg niet 'juist' aan, moeilijk uit te leggen.

Wat heb ik zelf gevonden?

Ten eerste ben ik gaan kijken naar de Audio-Technica R70X, aangezien ik tevreden ben over mijn M50X. Er is in mijn ogen echter weinig materiaal aan reviews en artikelen om een degelijke conclusie te kunnen hangen aan de R70X. Deze hoofdtelefoon heeft me dus nog niet helemaal weten te overtuigen.

Ten tweede ben ik gaan kijken naar de HiFiMan HE-400i. Ondanks de prijs blijkt deze hoofdtelefoon op veel punten tekort te komen, waaronder bouwkwaliteit. Deze valt voor mij meteen af.

Als laatst heb ik gekeken naar de Sennheiser HD6xx serie. Beide hebben een goede reputatie. De HD600 blijkt het meest geschikt voor het kritisch beoordelen en mixen van opnames (met een wat zwakke bass), terwijl de HD650 zich beter zou lenen voor het fijn kunnen beluisteren van muziek. Verder niet belangrijk, maar het design van de HD600 vind ik echt schokkend lelijk! :+ :X

Alle bovenstaande opties hebben een versterker nodig. Ik vraag me nog af wat een goede versterker zou kunnen zijn voor de ATH-R70X. Aangezien deze hoofdtelefoon een impedantie heeft van 470(!) Ohm.

De vraag?

Welke hoofdtelefoon raden jullie mij aan m.b.t. mijn context? Graag wil ik het budget rond de 300 a 400 euro houden. Een externe versterker en/of DAC is hierbij niet inbegrepen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
kijk ook eens naar beyerdynamic ook mooi spul. heb zelf de t90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Je kunt ook een stapje terug doen naar de M40x, hoewel die niet open is zoals de R70x heeft die wel de neutrale tuning die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Gezien je wensen kan ik je de Shure SRH840 aanraden :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Shure srh840 gebruik ik zelf (professioneel) al een aantal jaren, ben nu aan mijn 2e toe. Mooie hoofdtelefoon maar het laag is wat dik aangezet.

Gezien jouw wensen zou ik je een semi-gesloten Beyer dynamic DT880 aanraden. De Shure is voor (live) mixen erg fijn maar sluit voor studiogebruik teveel af, en de Beyer klinkt neutraler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de reacties allemaal! De Shure srh480 stond nog niet op mijn radar, deze ga ik eens even bekijken :) Gebruiken jullie bij de DT880 trouwens een externe versterker of DAC? Zoiets als de Schiit Magni 2 of Modi 2? (ligt er natuurlijk aan welke versie van de DT880 je hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Sowieso scheelt een goede DAC heel veel. Heb zelf de Hifime Sabre 9018 en een Asus Xonar Essence STX II, die laatste is wel voorzien van hele dure OPAMPS en klinkt bijzonder goed. Als je budget het toelaat kijk dan naar de multibit variant van de Schiit DAC. Daarnaast heb ik de Schiit Vali 2 als koptelefoonversterker, prachtig apparaat :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Shure SRH1540. Prachtige hoofdtelefoon.

https://www.bax-shop.nl/s...BfjWgWQN26JjZ0xoC2VDw_wcB

[ Voor 70% gewijzigd door Lootbox op 12-04-2017 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
ik gebruik geen (losse) hoofdtelefoon versterker voor mijn Shure's, ook de Beyers die ik getest heb deden het prima zonder versterker.
een hoofdtelefoonversterker KAN een groot verschil maken, maar het is zeker géén noodzaak om die meteen aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 08:24
Ik heb laatst in mijn zoektocht naar een nieuwe koptelefoon de AKG720 geprobeerd die goed klinkt maar persoonlijk niet lekker zit voor lange tijd, ik heb de Sennheiser HD 600 ook geprobeerd maar dit geluid is waar neutraal niet beter dan mijn pc game 360 van 4 jaar oud, dit op een fio Olympus dac. Op het moment besloten om het even bij de huidige koptelefoon te houden maar ik hoor goede dingen over de beverdynamic serie, vooral de hogere ohm versie die echt een dac nodig heeft. Vooral de Amerikanen zweren erbij naast de audio technica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het proberen van meerdere hoofdtelefoons ben ik uiteindelijk voor de ATH-R70X gegaan. Het geluid is echt waanzinnig. Wel is ie wat aan de zachte kant qua volume zonder versterker, gezien de 470 Ohm impedantie.

De HD600 en HD650 stonden me op een of andere manier niet helemaal aan (ook al kwam er goed geluid uit). Van de Beyerdynamic heb ik gehoord dat de hoge tonen pijnlijk kunnen zijn? Dit kwam in meerdere reviews naar voren en daarom heb ik ze niet geprobeerd. Kan er dus niet helemaal een oordeel over vellen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Er is idd een filmpje waar ook de t90 afgebrand word, een vlakke koptelefoon geeft 20.000hz even hard weer als 20 hz alleen ben je gevoeliger voor hoge tonen.
Dus die ervaar je dan veel harder en schel, je kan ook eq gebruiken als je dat storend vind doet niks af aan het geluid verder.
Ik merk er weinig van icm een denon x2200.
Veel plezier met je aankoop!
Pagina: 1