Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig met afstuderen en zit nog in mijn vooronderzoek. Mijn leraar keurt mijn vooronderzoek af omdat ik wel deelvragen heb gevormd, maar deze niet uit een overkoepelende theorie voortkomen. Ik heb het nu als volgt gedaan:

Hoofdvraag -> deelvraag -> theorie (om deelvraag te beantwoorden)

Maar het moet zo zijn:

Hoofdvraag -> theorie (om hoofdvraag te beantwoorden) (hier zit het probleem: welke theorie?) -> deelvraag -> theorie (om deelvraag te beantwoorden).

De deelvragen moeten dus gevormd worden uit een theorie die de hoofdvraag zou beantwoorden. Ik hoop dat een van jullie een theorie weet die al mijn huidige deelvragen kan beantwoorden. Het is namelijk vrij logisch dat als de deelvragen beantwoord zijn, de hoofdvraag ook beantwoord wordt. Alleen mijn leraar MOET een theorie zien 8)7 . Ik vind het lastig om nu nog een theorie te zoeken die (deels) mijn deelvragen kunnen beantwoorden. Met andere woorden: Welke theorie zegt dat met het beantwoorden van mijn deelvragen, de hoofdvraag beantwoord wordt? Hieronder de hoofd en deelvragen:

Hoofdvraag: “Op welke manier moet XXX in de markt worden gezet om aantrekkelijker te worden voor lezers en adverteerders om financieel minimaal break-even te spelen?”
Deelvraag 1: “Welke (informatie)behoefte hebben de (betalende) lezers en adverteerders?”
Deelvraag 2: “Wat is de huidige waardering onder de lezers en adverteerders?”
Deelvraag 3: “Welke toepasselijke verdienmodellen zijn er op de markt?”
Deelvraag 4: “Wat is de schatting van het financiële resultaat van de meest relevante verdienmodellen?"
Deelvraag 5: “Welke wijzigingen aan het huidige business model kunnen worden doorgevoerd?”
Deelvraag 6: “Via welke manier(en) moet de interne bedrijfsvoering worden aangepast om het nieuwe business model succes door te voeren?”

Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:31
Als jouw theorie het antwoord geeft op al de deelvragen dan heb je hem toch al?
Lijkt mij dan enkel een kwestie van herformuleren.

Maar volgens mij wordt (zoals ik het lees) nu bedoeld dat je vragen stelt om een theorie te vormen, ipv een theorie hebt die je probeert te bewijzen middels de deelvragen. (antwoord kan dus ook zijn, de theorie is niet haalbaar, met bijbehorende conclusie hoe wel)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morelleth schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:05:
Als jouw theorie het antwoord geeft op al de deelvragen dan heb je hem toch al?
Lijkt mij dan enkel een kwestie van herformuleren.

Maar volgens mij wordt (zoals ik het lees) nu bedoeld dat je vragen stelt om een theorie te vormen, ipv een theorie hebt die je probeert te bewijzen middels de deelvragen. (antwoord kan dus ook zijn, de theorie is niet haalbaar, met bijbehorende conclusie hoe wel)
Ja nou het probleem is dat de deelvragen nu gevormd zijn door de uitkomsten van de probleemanalyse, en niet zijn gebaseerd op een theorie die zegt dat ik hiermee de hoofdvraag kan beantwoorden. Ik weet precies waar het probleem zit. De hoofdvraag moet echter overkoepelend zijn, dus die is heel ruim. De bedoeling is, is dat ik theorie zoek om de hoofdvraag te beantwoorden. Daaruit moeten vervolgens deelvragen komen. Niet hoofdvraag -> deelvraag -> theorie zoals ik het nu heb gedaan. Ik MOET een theorie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32

Roozzz

Plus ultra

Klinkt als een behoorlijk praktisch onderwerp voor afstuderen?

Dit onderwerp is totaal niet mijn straatje, dus inhoudelijk niet zozeer een reactie; maar probeer de "theorie" eens te zien als het kader waarbinnen jij het onderzoek uitvoert. Deze achtergrond geeft vaak richting aan het onderzoek. Stel dat je in je onderzoek bijvoorbeeld streeft naar maximaal geld verdienen, of juist genoegen neemt met inkomsten als jouw omgeving maar mee profiteert. Dat hier andere deelvragen uit volgen is logisch.

Dat je geen perfect passende theorie bij zoiets praktisch vind lijkt me evident. Maar je kan waarschijnlijk wel algemenere informatie geven over marktintroducties van producten? Welke zaken spelen een rol bij een succesvolle introductie? Die heb je vermoedelijk al grotendeels in je deelvragen staan.

Ideeën hiervoor zijn vast wel een keer langsgekomen in de afgelopen jaren tijdens je studie. Het kan behoorlijk helpen om het materiaal hiervan nog eens door te bladeren...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Ben je niet teruggegaan naar je begeleider/docent om om meer uitleg te vragen? Hier op GoT kan men wel advies geven, maar dat hoeft niet per sé te matchen met de verwachtingen van je docent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arcastin schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:03:
Ben je niet teruggegaan naar je begeleider/docent om om meer uitleg te vragen? Hier op GoT kan men wel advies geven, maar dat hoeft niet per sé te matchen met de verwachtingen van je docent.
Ik snap wel wat hij wilt, ik weet alleen geen theorie die hierbij goed zou aansluiten. Als iemand een theorie weet die aansluit bij mijn deelvragen zou het voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:07:
[...]

Ik snap wel wat hij wilt, ik weet alleen geen theorie die hierbij goed zou aansluiten. Als iemand een theorie weet die aansluit bij mijn deelvragen zou het voldoende zijn.
Tja, ik zou dan eerst eens inlezen in gangbare theorieën. Uiteindelijk zul je toch wat echte bronnen moeten gebruiken in je onderzoek, en kun je niet lukraak de vragen verzinnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:52
[...]

Jij hebt toch jarenlang een theoretische studie gedaan? Of heeft dit helemaal niks met je studie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56

Zenix

BOE!

Ik ken het probleem wel, op basis van je probleemanalyse ga je een hoofd- en deelvragen formuleren. Misschien meer context geven waarop je de deelvragen baseert(vooronderzoek). Ik heb het op hetzelfde manier geleerd de theorie kreeg ik van hogeschool zelf. Dit kan je misschien wel gebruiken: YouTube: Weblecture (2) Onderzoek: Handig voor je probleem-, doel- en vraagst... YouTube: Developing a Research Question je kan ook zeggen dat je op basis van mindmap hebt gedaan YouTube: Concept Mapping: How to Start Your Term Paper Research

In principe heb ik dezelfde aanpak als jou gekozen(ben ook aan het afstuderen) maar naar de theorie werd niet gevraagd.

Qua formulering kan het ook nog wel beter. Ik heb geleerd om vragen te starten met Hoe, Welke, Wat. Op kan ook nog wel, maar die laatste deelvraag zou ik herformuleren(hoe, welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32

Roozzz

Plus ultra

pacificocean schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:15:
[...]

Jij hebt toch jarenlang een theoretische studie gedaan? Of heeft dit helemaal niks met je studie te maken?
Klinkt als HBO. Paar keer van nabij gezien dat daar voor de scriptie ineens zaken naar voren (moeten) komen, die in de studie nooit behandeld zijn, zoals een goed theoretisch kader. Vaak (b)leek het dat de docent/begeleider zelf eigenlijk ook geen idee heeft en dat niet concreet kan maken.
[...]

In theorie werkt het dus andersom. Je gebruikt een "theorie" om te komen tot deelvragen. Het is zeg maar de rechtvaardiging waarom je deze vragen stelt; en waarom je met deze vragen de hoofdvraag denkt te kunnen beantwoorden.

In dit topic zie ik diverse reacties die richting geven waar je moet zoeken, maar kennelijk ben je er nog niet uit. Kort door de bocht: waarop zijn jouw deelvragen gebaseerd? Als je daar een model/theorie/kader aan kan hangen ben je klaar.

Tipje is om een WO'er in jouw vakgebied te vragen om eens mee te denken als je hier echt niet uitkomt. Die (zou) hier snel duiding moeten kunnen geven. Deze is in zijn studie hier vermoedelijk mee doodgegooid. Doe je zelf WO (kan ik me eigenlijk niet voorstellen met zo'n praktisch onderzoek), dan heb je iets verkeerd gedaan :+ :>

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 11-04-2017 14:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 22:10
Een veel gebruikte manier om dit op te lossen is onderscheid te maken tussen theoretische en empirische deelvragen. Deelvragen zouden voornamelijk theoretisch moeten zijn (waar ga je je onderzoek op baseren) en je laatste deelvragen zouden empirisch moeten zijn (wat zijn jouw bevindingen in het licht van je gebruikte theorie(en)). Op dit moment zijn vrijwel al je deelvragen empirisch. Dat is geen goede basis voor wetenschappelijk onderzoek. Ik zal je een voorbeeld geven:

Allereerst zou je een verkennende theoretische deelvraag moeten stellen, bijvoorbeeld:
- Wat is market placement? (geen idee of dit een bekend concept is, het is maar een voorbeeld)
- Wat zegt de literatuur over het creeren van waardering onder lezers en adverteerders?
- etc etc

Zo maak je een combinatie van theorieen die potentieel jouw vraag zouden kunnen beantwoorden. Je sluit af met enkele (twee of drie) emprisiche deelvragen die jouw hoofdvraag opdelen. Bijvoorbeeld:

- Hoe worden dingen op dit moment in de markt gezet?
- etc etc

Hoop dat je hiermee verder kan. Ben verder niet bekend met bedrijfskunde dus ik zou je niet verder kunnen helpen met het vinden van geschikte theorie. Het is echter altijd handig om voordat je je onderzoeksvraag gaat opstellen al enige theorie klaar te hebben liggen die je met zekerheid gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Ik denk inderdaad dat je beter een andere onderzoeksvraag kan bedenken. Het leest nu niet als een onderzoeksvraag met de uitwerking daarvan, maar als het maken van een businessplan, waarbij de deelvragen verschillende relevante dimensies van een businessplan aanstippen.
Pagina: 1