Opinie: AMD Ryzen, komt het na wat ze beloven?

Pagina: 1
Acties:

• RandomMens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09-2022
Dag forumleden

Ik heb toch wel iets dat van mijn hart moet, en daarom dit 'opiniestuk'.
Ik had recent hier geïnformeerd voor een budget desktop build, en daarbij werd vermeldt dat AMD Ryzen een goedkoper alternatief is voor intel i7. Ik heb dit al veel gehoord op het internet ook. Ik ging er altijd vanuit dat dat wel klopte, want overal wordt het zo vermeld. Echter begin ik het toch wel wat in vraag ter stellen nu ik het zelf een bekijk. Wat deed mij zo plots van gedacht veranderen? Op het forum kwam er ter sprake dat het bij de I7 7700K en ryzen 7 1700 toch een nuance moet over multithreaded vs singlethreaded workload. Dus dan opende ik google.

Ik kwam uit op een review van toptengamer die dit in de context van gaming plaatste. Hier vergeleek hij i7 7700K met de ryzen 7 1700. Eerst moet wel gezegd dat blijkt dat de i7 kan worden overclocked tot performance van de 1800K. Echter was dat niet wat ik zocht, maar het was toch interessant om te weten. Bij het vergelijken van de ryzen 1700 met de i7 7700K heeft hij ze overclocked vergeleken en daarbij blijkt dat beide systemen ongeveer gelijkaardige fps halen (1). Het prijsverschil? Intel is 25€ duurder volgens tweakers maar 10€ goedkoper volgens userbenchmark. Ik had toch gedacht dat AMD beter zou presteren want dat was toch wat overal verteld werd, beter voor minder geld. Dit is natuurlijk 1 situatie en gaat niet over stock kloksnelheden, maar eerlijk, wie bezig zit over performance voor geld zou waarschijnlijk ook overclocken om maximum te halen uit zijn geld. Maar dit laat natuurlijk ruimte voor manipulatie. Maar het blijkt dat hetzelfde geldt voor stock versies (2).

Na deze teleurstelling dacht ik dat benchmarks toch wel wat meer zouden kunnen zeggen. Hiervoor keek ik bij cpubenchmark. En wat blijkt? De ryzen 1700 haalt daar bij multithread workload een 13752, terwijl de i7 7700K maar 12268 haalt. Betere performance voor iets minder geld bewezen... Of wacht, de kleine letters dan, daar worden voor singlethread respectievelijk 1742 en 2595 gehaald. Dit zou ten dele kunnen verklaren waarom de gaming fps niet veel verschilde, en dit maakt duidelijk dat de i7 7700K toch niet voorbijgestreefd is.

Maar hoe zit het dan met de 1700X en 1800X? de 1700X kost 404€ en vormt daarmee een concurrent voor de i7 6800K die 422€ kost op tweakers. Zou deze de belofte kunnen waar maken? Het blijkt dat het in zekere mate wel zijn voordeel heeft bij gaming, bij 13 games blijkt het bij 2 games meer dan 5% beter te presteren dan de 6800K (3). Qua multithread benchmark haalt de 1700X 14675 en de 6800K 13597, voor singlethread spreken we dan over respectievelijk 1871 en 2051. Het verschil wordt dus kleiner qua benchmarks tussen beiden en bij gaming lijken er games voordeel te hebben bij de ryzen. Al mogen we niet vergeten dat dit een vergelijking is tussen huidige generatie AMD en vorige generatie intel. De 7800K moet nog uitkomen. Daarbij zou er een verbetering van 5% kunnen voorvallen zoals bij veel i7 processors van de 7de generatie op vlak van benchmarks en zou het verschil quasi onbestaande worden.

De 1800X begint aan 535€ wat hem de prijs concurrent zou maken van de I7 6850K die 607€ kost. 70€ verschil kan zeker tellen, dus hoe goed kunnen ze op tegen elkaar? Ik vond niet direct een vergelijking tussen beiden qua fps bij gamen. Voor multithreaded benchmarks geldt bij de 1800X 15389 en de 6850K haalt 14428. Singlethreaded spreken we over respectievelijk 1952 en 2162. Dit is dus weer een klein verschil dat mogelijks nog kleiner wordt wanneer de huidige generatie er is.

Over de 1700X en 1800X vond ik op hardware.info nog een interessante benchmarking voor games. Eerst met de GTX 960 en 980, daarna keken ze met de GTX 1080. Hierbij bleek dat bij de 980 de ryzen een goede voorsprong kan halen en dat ze toch goed in de buurt liggen van de intel concurrenten, met eens een uitschieter ten voordele van intel, dan weer ten voordele van AMD. Als ze dan de GTX1080 bovenhalen dan blijkt de 1800X toch trager te lopen dan de 7700K welk goedkoper is.

Komt AMD hun belofte na van goedkoper zijn en beter presteren? Bij synthetische multithread benchmark presteert het beter dan intel prijs-concurrenten, toch voornamelijk die 1700. Qua prijs is de 1800X een goed stuk goedkoper dan de intel concurrent die bijna dezelfde performance heeft bij multithread benchmark. Bij de 1700X en 1800X is het verschil veel kleiner en moeten we rekening houden dat we dan vergelijken met de vorige generatie intel performance i7 terwijl de huidige nog moet uitkomen. Maar om Ryzen aan te raden moeten we verder kijken dan enkel de multithreaded benchmarks. De singlethreaded benchmarks zijn een minpunt bij AMD. En er bestaan nu eenmaal programma's die singlethreaded workload opleveren. Men zou dus moeten weten wat het meest van toepassing is, singlethreaded of multithreaded. En daarbovenop blijkt het voor gamers ook geen werkelijk verschil te maken en haalt de i7 7700K het nog makkelijk van de 1800X als men de GTX 1080 heeft ipv de 980. Daarbij zou de 7700K al wat geld uitsparen tegenover de 1800X. Daarnaast heeft Ryzen wel het voordeel van een lagere TDP tegenover intel concurrenten, maar dit zorgt er volgens mij ten dele er ook voor dat ze met meer cores toch niet al te veel beter doen dan de intel concurrenten met lager core aantal.

Ik denk dat AMD wel zijn plaats heeft verdiend, maar het is niet de beste keuze voor elke gebruiker. De mannen van AMD verdienen een schouderklopke want ze hebben hun best gedaan met terug mee te zijn met Intel. Nu is het de vraag of ze dat ook gaan kunnen volhouden. Ook de lagere TDP is bewonderenswaardig. Maar laten we eerlijk wezen dat ze Intel toch niet volledig hebben gepasseerd.

Bronvermelding:
(1) http://www.toptengamer.co...-vs-intel-i7-7700k-1800x/
(2) http://wccftech.com/amd-r...formance-benchmarks-leak/
(3) http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700x-gaming-benchamrks/
(4) https://be.hardware.info/...ntie-voor-intel-conclusie

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
3 van de 4 bronnen zijn 1,5 maand oud, toen er nog 0 optimalisaties waren en waarschijnlijk zijn ze ook met traag RAM gedaan. En de grootste BIOS-update moet deze maand nog komen, dat geeft Ryzen ook weer een boost.

Daarnaast is de 7700K voortgekomen uit jarenlange optimalisaties door Intel, en alle recente games zijn ook voor die architectuur geoptimaliseerd. Als je echt alleen (op lage resolutie) gaat gamen zul je daar de komende maanden inderdaad de hoogste framerates mee halen.

Ik zou zeggen geef de ontwikkelaars nog wat tijd om het nieuwe platform te ontdekken en dan kunnen we pas echt zien hoe AMD zich tegenover Intel verhoudt.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Volgens mij hoor je hier op Tweakers juist vaak dat voor pure gaming de Ryzen 7-serie niet de meest voor de hand liggende keuze is, tenzij je games speelt die heel goed omgaan met zo veel cores en/of je in wilt spelen op een – al dan niet reële – toekomstige groei in multicore support door games.

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Wat mstx zegt, zal nog even afwachten zijn tot we de volledige potentieel zien van de Ryzen.

Tot zover ben ik ook nog niet onder de indruk. Ik gebruik zelf cpubenchmark.net om m'n huidige CPU te vergelijk met de Ryzen 1700x, maar daaruit maak ik op dat het absoluut niet interessant is. Alleen de volle multi-core applicaties hebben er wel veel baat bij, maar alle <= quadcore applicaties niet.

Daarnaast is mijn CPU overclocked naar snelheden beter dan de i5-7600K, tegen een summier hogere stockvoltage. Dit verkleind het gat tussen de Ryzen en mijn CPU; reken daarbij de hoge aanschafkosten voor een nieuw en vergelijkbaar moederbord, Ryzen en DDR4-geheugen (dat ik nu niet heb), dan zit ik rond de 850 euro. Dezelfde componenten van mijn huidige systeem waren 550 euro. Al met al niet goedkoper of interessant.

Van horen zeggen zijn er wel gamers die claimen dat de Ryzen-systemen die zij getest hebben, hoewel niet sneller, wel consistenter presteren. Vooral de minimum framerate ligt hoger dan bij Intel. Zo snel hier een link hierover (zelf nog niet gezien want meeting :+).

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze vragen zijn echt al heel vaak voorbij gekomen in zowel het AM4/Ryzen topic als het AMD nieuwstopic.
Bot gesteld, bij Ryzen 7 eigenlijk is alleen de 1700 te overwegen als gaming CPU. De rest is eigenlijk te duur voor de taken. Ryzen 5 is veel, veel beter als gaming CPU en die lanceren morgen officieel. Verder zijn er nogal wat problemen met Ryzen en gaming op het moment die prestaties negatief beïnvloeden.

De 7700k is ook een speciaal geval. Merkbaar sneller als deze samen gaat met een totale overkill GPU zoals een 1080(Ti) en 1080p. Het probleem is dat vrijwel niemand die combinatie echt zal gebruiken. Simpelweg niet logisch om dat te doen. Naar 1440p gaan betekent al een GPU bottleneck en daar gaat de meerwaarde van de 7700k. Dat vrijwel elke review, zeker in het begin, alleen maar die combinatie gebruikte zegt meer over de reviewers dan de CPU. Ja, er is een verschil, nou en? Het verschil vervalt grotendeels al als je naar een minder krachtige, en veel belangrijker, een goedkopere GPU gaat.

Op pure processorkracht is Ryzen 7 beter. Games gebruiken dit alleen niet, zeker in combinatie met DX11 waar de meeste games maar een CPU core aanspreken voor alle renderinstructies van de GPU. Voor Nvidia geld dat dit ook zo is bij DX12. Voor AMD GPU's niet en daarom zijn deze ook behoorlijk wat sneller dan Nvidia in DX12 games. Die combinatie, DX12, maar ook Vulkan en een CPU met meer dan vier cores gaat op termijn helpen met de prestaties. Zowel DX12 als Vulkan zijn out of the box instaat om meerdere CPU cores aan te spreken voor de renderinstructies van GPU naar CPU. Dat is de meerwaarde van extra cores op termijn.

Daarnaast is er de Ryzen 5 line up vs de i5's. Daar zal alleen de 7600k zich staande kunnen houden vanwege de hoge overclock mogelijkheden en DX11 games die alle GPU renderinstructies naar een core schuiven. Voor DX11 games zijn brute singlecore prestaties nodig en daar zit Ryzen 5 beter dan Ryzen 7 vs de 7700k. De i7 7700, i5 7500 en 7400 zijn volledig gelocked en niet overclockbaar. De Ryzen tegenhangers zijn de 1600X, 1500X en 1400 die allemaal overclockbaar zijn. Zeker de 1500X en 1400 zullen tenminste competitief zijn met de Intel tegenhangers en hebben extra treads die een aantal moderne games al kunnen gebruiken. De 1600X vs 7700 is een geval waar AMD eigenlijk volledig wint. De 1600X kan je overclocken naar ietwat vergelijkbare waarden met de 7700, maar je hebt wel twee extra cores en vier threads voor dezelfde prijs. ;)

Blijft over de 1600 vs 7600k. Daar is de keuze meer cores/threads of extreme overclockmogelijkheden. Dan zou ik toch neigen naar de extra cores/threads.

Overigens is de 1700 aan het dalen in prijs. Betaalde er iets meer dan twee weken geleden nog €20 meer voor wat even wat minder is. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Ah, de fanboy is er al weer :+

Ik denk zelf dat de R5 voor gaming het interessantst is. Die is toch een stuk goedkoper en heeft genoeg power voor gaming.

Daarbij heb je meer threads, dus in reallife situaties heb je meer voordeel. Want de benchmarks draaien alleen de betreffende game. In het echt heb je een browser open, 1 of meerdere messaging programma's, ben je misschien aan het streamen en heb je spotify bijvoorbeeld aan staan. Dat limit een Ryzen minder dan een quadcore intel zonder hyperthreading, zoals de i5 7500 die tegenover de R5 1500 staat

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 08:30

TommieW

Numa numa.

Ook voor mij blijft het lastig om een keuze te maken tussen blauw of rood. Momenteel heb ik een 3570k@4,5GHz die bij o.a. virtualiseren flink op zijn tenen loopt. Daarom ben ik momenteel aan het kijken naar een opvolger.

Hoewel ik meer multitask en virtualiseer dan ik game, heb ik meer behoefte aan een betere multithread performance. Daarentegen wil ik soms wel een spelletje spelen. Uiteraard moet dat ook wel enigszins vloeiend lukken.

Uiteindelijk lijk ik dus wel een beetje de workload te hebben waar AMD zich vooral op richt, qua marketing dan. Maar is het het uiteindelijk wel waard? Zelfs met een

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Wat mij opvalt is dat overgeklocked of niet de R7 1700 minder presteert dan een i7 7700K in games, wat direct ook opvalt is dat er sowieso niet alleen een verschil in optimalisaties en architectuur zit, maar dat stock een R7 1700 op 3Ghz draait (overclock in meeste reviews gaat tot 3.9Ghz) en de i7 7700K stock op 4.2Ghz draait (overclock in meeste reviews gaat tot 4,7Ghz ~ 4.9Ghz) dus ook dat zal ergens wel een rol spelen.

Echter als ik zie hoe Ryzen t.o.v de 6800K of 6850K in games presteert valt het mij op dat de cijfers meer gelijk zijn, hetzelfde geldt voor benchmarks en intensieve taken waar Intel en AMD dan vrijwel gelijk presteren, terwijl AMD goedkoper is.

Dat de Ryzen duurder is ook logisch, het is een gloednieuwe CPU van AMD waar Intel gewoon iedere keer veranderingen en tweaks toevoegt, maar het grootste probleem is dat veel mensen Ryzen niet met 6800K of hoger vergelijken maar met 7700K.

Ryzen zal zich op ten duur heus wel bewijzen, zeker als games (EINDELIJK) vaker meer gebruik gaan maken van meerdere cores/threads, verder is de 7700K ook vrij uniek als je kijkt naar Intels X99 platform valt op dat de meeste CPU's (stock snelheid) niet eens in de buurt komen qua snelheid van de 7700K, en het zou mij niet verbazen als veel games ook nog steeds deels beter werken op een snellere GHz CPU.

Even terzijde, ik denk dat Ryzen minder geschikt is voor 1080p gaming en meer voor 1440p en 4K aangezien de GPU bij hogere resoluties vooral aan het werk moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 10-04-2017 17:21 ]

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-01 12:12
TommieW schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:19:
Daarentegen wil ik soms wel een spelletje spelen. Uiteraard moet dat ook wel enigszins vloeiend lukken.
En juist bij redelijk wat reviews kom je tegen dat games op Ryzen, ondanks die paar gemiddelde fps minder, vloeiender aanvoelen tegenover Intel CPU's.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik hou jou in de gaten. ;)

Ryzen 7 zit dan ook rond de 6800 qua prestaties, dat was voor de release al bekent, en gezien de prijs gewoon zeer goed. Niet alleen voor de CPU, maar ook omdat het platform goedkoper is. Er zit wel weer een nieuw high-end Intel platform aan te komen maar of het gat daarmee echt gedicht gaat worden. De CPU's worden benoemt als Skylake en Kabylake X dus het verschil zal met name uit clockspeeds moeten komen.

Voor taken zoals videobewerking of virtualisatie is er op het moment echt competitie vanuit met een Intel quadcore. Pure, brute rekenkracht met Ryzen 7 haar 8c/16t of honderden euro's meer betalen voor een Broadwell-E systeem. Het enige dat Broadwell-E bied is quadchannel memory.

Voor gaming, puur gaming is Ryzen 7 niet de beste keuze. Ik wist dat ik lang zou doen met mijn CPU want ik ben spaarzaam dus ik kon de 1700 voor mijzelf rationaliseren. Doe ik er vijf jaar mee dan is het iets meer dan €6 per maand, dan trek ik wel. ;)

In de meeste gevallen zal de 1600 de betere keuze zijn voor gaming. Betekent niet dat een 1700 slecht is. Voor 1080p kan je met gemak speelbare framerates halen en daarboven ben je toch GPU gelimiteerd. De combinatie van gaming en echt zwaar multithreaded werk is iets waar Ryzen 7 behoorlijk beter is. Voor gaming blijft de i5 7600k voorlopig nog een optie, de rest is ook wel Ryzen terrein, puur vanwege overclockmogelijkheden en SMT.
MonkeyJohn schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:32:
[...]

En juist bij redelijk wat reviews kom je tegen dat games op Ryzen, ondanks die paar gemiddelde fps minder, vloeiender aanvoelen tegenover Intel CPU's.
Dat komt ook wel voorbij in een aantal testen die frametimes meenemen. Ryzen 7 heeft eigenlijk geen grote drops in prestaties puur omdat er gewoon een extra core ingeschakeld kan worden. Verder merkte ik het verschil meteen bij browsen ten opzichte van mijn oude i5 750. Zelfs deze site, toch behoorlijk rap, was merkbaar sneller en programma's draaien is soepeler.

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-04-2017 17:45 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• pannalicour
  • Laatst online: 28-01 13:02
Hier wordt een Ryzen cpu op 4ghz vergeleken met een 7700k op 5ghz met een gtx 1080ti

YouTube: Will a GTX 1080 Ti underperform with RYZEN 7 + 3600MHZ RAM?

Wat blijkt, het verschil is veel kleiner als het ddr4 geheugen op 3200 -3600mhz zit. Sterker nog in bepaalde games verslaat Ryzen deze 7700k.

Wat men niet moet vergeten als een ryzen 1700 wordt vergeleken met een 7700k op bepaalde websites, is dat als alle cores gebruikt worden, de ryzen 1700 op maximaal 3.3 ghz zit en de 7700k op 4.4 ghz zit. Een verschil van meer dan 1 ghz!

Bron: (http://www.cpu-monkey.com...s-intel_core_i7_7700k-664)

Wat men vergeet is dat een 7700K in het gros van de games nog steeds beter presteert dan een 6900k en een 5960x. Dus ik snap de ophef niet eigenlijk.

[ Voor 1% gewijzigd door pannalicour op 10-04-2017 18:14 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Het lijkt me vrij simpel. Nee, het komt niet helemaal na wat ze beloven, dat heet marketing. Ja, de prijs/ performance is goed, dat jaagt de concurrentie aan en dat is waar we allemaal baat bij hebben. End of story. Had ik je voor de launch ook al kunnen vertellen.

• RandomMens
Ik wil toch even het volgende vermelden:
1) Ik noemde het niet voor niets een opiniestuk, want er zit een opinie achter. De uitdaging is om objectief te proberen zijn maar ik weet dat voorkeuren nooit volledig vallen uit te sluiten
2) Ik bedoelde nergens dat hier op tweakers men een verkeerd beeld heeft over ryzen en gaming, ik bedoelde enkel dat ik in het algemeen ervaar dat ryzen wordt aangehaald voor gaming als geduchte concurrent voor intel. Hier op het forum heb ik wel al gezien dat mensen beseffen dat Ryzen vs intel Core geen zwart/witverhaal is. Daarom ook deels mijn drang om dit opiniestuk te schrijven, om duidelijk te maken dat er toch nuances nodig zijn.
3)

Nu dat wat uitgelegd, ik ben wel benieuwd naar hoe ze ryzen 5 zich gaat kunnen weren. Als de cores even snel zijn als die van de 7 dan zal men wel merken dat er 2 cores minder zijn. Maar voor hetzelfde geldt kunnen de cores hoger geklokt worden, en dan zou het goed op kunnen tegen de i7 7700K en wie weet zelfs beter doen. Het zal afhangen van hoe ze het aanpakken en wat het overklok potentieel is. Misschien dat die de marketing wel kunnen waar maken.

Ik ben blij dat de meeste forumleden blijkbaar wel de nodige nuances over ryzen 7 vs i7 kunnen leggen. Op een forum waar mensen met soms minder kennis van zaken komen is het goed dat men die mensen objectief kan helpen en niet een eigen voorkeur weerspiegelen. Mijn ervaring ivm met mijn build-vraag was toch goed op dat vlak. En ik zie het nu weer bevestigt.

Over dat optimaliseren: ja dat vind ik nogal dubbel eigenlijk. Als we een setup optimaliseren voor AMD dan zal dat niet optimaal zijn voor intel en zouden we dat dan moeilijk kunnen vergelijken. Omgekeerde is natuurlijk hetzelfde. Nu kan de bias zitten naar intel, maar ik weet niet of dat wachten op optimalisatie het eerlijker zal maken of weer een bias in werken. Misschien dat ryzen te samen met de AMD GPU's beter presteren dan met die van NVidia, dan zouden we dus de setup van Intel+NVidia vergelijken met AMD CPU+GPU. En wie weet staat de Intel 7th gen performance i7 dan wel al klaar om er een schep bovenop te doen.

Wat ik wel jammer vindt voor AMD is dat ze nu met de 14nm transistors uitkomen op de moment dat intel dat stadium aan het afronden is en naar de 10nm transistors aan het kijken is. Een gemiste kans om een echte stap voor te zijn.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:43

Eren

Boss of this gym

Heel simpel gezegd.

Gamen = Intel :Als je meeste van de tijd toch alleen games gaat spelen.

Video bewerken/Renderen/ etc = AMD : Als je veel aan videobewerking doet of vaak iets moet renderen etc en toch soms tussendoor games speelt.

Kan misschien wel in de toekomst veranderen met bios updates en games worden optimized voor Ryzen. Wie weet :)

4HEad

• pannalicour
Nope uit test is gebleken dat Ryzen het beter doet met een gtx dan een amd videokaart

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 19:14
Het zal je misschien verbazen maar een computer kun je nog voor andere zaken gebruiken dan games... . Ik ken anders genoeg mensen die heel enthousiast zijn over de prijs/kwaliteit verhouding en waar er allesbehalve het gevoel heerst dat het allemaal "een grote teleurstelling" is. Ik denk dat mensen die het zo stellen aan tunnelvisie lijden en te veel vertrekken vanuit de IK optiek.

En zelf m.b.t. games begrijp ik het niet zo goed. In het gros van de games spreken we over enkele procenten met enkele uitschieters waar het verschil een stuk groter is. Maar daar gebeurd er waarschijnlijk iets heel raars (meer uitzondering dan regel) of spreken we van games die 4 jaar oud zijn en waar optimalisatie voor multicore systemen waarschijnlijk nihil zijn.

Het is net of ik sinds de release van Ryzen opeens in een heel andere wereld ben wakker geworden waar je enkel nog kunt gamen met een i7 7700 of waar games opeens allemaal gelimiteerd zijn door de CPU. Sorry maar dat is BS en dat is gewoon een stok zoeken om de hond mee te kunnen slaan.

Ik herinner mij nog de benchmarks van een Duron 700 tegen een PIII700. In synthetische benchmarks was de AMD proc ook 20% trager en in quake 3 haald je 10% (dacht zelf meer) minder frames. Maar werd het onthaald als een teleurstelling ? Neen. Was alvast veel minder drama dan wat we nu zien.

Het maakt mij zelf een beetje triest want het is gewoon eigen aan deze tijd dat alles negatief moet worden benaderd en alles zwart-wit moet zijn. En ik heb niet eens een Ryzen CPU, maar ik erger mij mateloos aan hoe snel technologie wordt afgebrand. Wanneer is Ryzen gereleased ? Een maand geleden dacht ik en we houden nu al de post-mortem als het ware.

We spreken over een heel nieuw platform die (natuurlijk) de nodige kinderziektes kent, waar software nog onvoldoende voor is geoptimaliseerd en die prijs/technisch gezien ook te maken heeft met bepaalde schaartes die de prijs van een ryzen setup ook niet ten goede komt. Een 1700x vind je op Amazon.fr soms voor +/-340 euro en als de prijzen van de moederborden een beetje normaliseren, dan heb je een heel ander gegeven waaruit je moet vertrekken en vergelijken.

Ik vind het echt te zot om nu al grote conclussies te gaan trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door simplicidad op 10-04-2017 22:52 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RandomMens schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:45:

Nu dat wat uitgelegd, ik ben wel benieuwd naar hoe ze ryzen 5 zich gaat kunnen weren. Als de cores even snel zijn als die van de 7 dan zal men wel merken dat er 2 cores minder zijn. Maar voor hetzelfde geldt kunnen de cores hoger geklokt worden, en dan zou het goed op kunnen tegen de i7 7700K en wie weet zelfs beter doen. Het zal afhangen van hoe ze het aanpakken en wat het overklok potentieel is. Misschien dat die de marketing wel kunnen waar maken.
Dat soort dingen zijn al weerlegd. Ryzen 5 is gewoon een Ryzen 7 CPU met uitgeschakelde cores. Verder zijn de eerste overclock resultaten er al, 4ghz is de grens en die is hard. Ryzen schaalt enorm op qua voltagevraag voorbij de 3,7ghz en daardoor loop je tegen een muur aan bij de 3,9/4ghz. Dat is minder dan Intel, maar bij Intel betaal je ook meer voor je overclockbare CPU. Dat balanceert elkaar dus uit. Daarnaast zijn de andere drie Ryzen 5 CPU's op posities gebracht waar het verschil in singlethread prestaties vrij gemakkelijk te compenseren valt met een overclock. Niet eens een extreme, 3,7ghz zou voor de 1400 en 1500X al afdoende moeten zijn. De 1600X moet het qua concurentie minder van overclocks hebben en meer van extra cores.
Over dat optimaliseren: ja dat vind ik nogal dubbel eigenlijk. Als we een setup optimaliseren voor AMD dan zal dat niet optimaal zijn voor intel en zouden we dat dan moeilijk kunnen vergelijken. Omgekeerde is natuurlijk hetzelfde. Nu kan de bias zitten naar intel, maar ik weet niet of dat wachten op optimalisatie het eerlijker zal maken of weer een bias in werken. Misschien dat ryzen te samen met de AMD GPU's beter presteren dan met die van NVidia, dan zouden we dus de setup van Intel+NVidia vergelijken met AMD CPU+GPU. En wie weet staat de Intel 7th gen performance i7 dan wel al klaar om er een schep bovenop te doen.
Eigenlijk is het best simpel. Een CPU, een Central Prossesing Unit, is in feite een bizar kleine, superrekenmachine. Het ding zelf is hartstikke dom en kan niks zonder aansturingssoftware die instructies naar de CPU stuurt. Om het maximale eruit te halen heeft Nvidia gewoon wat tijd nodig om haar complexere drivers optimaal te laten presteren. Waarom complexer? Zie de driverdiscussie in het AMD nieuwstopic. Vanaf hier.
Dat fimpje is in ieder geval belangrijk om het verschil te begrijpen tussen Nvidia en AMD en waarom Nvidia beter is bij DX12, en AMD zoveel beter bij DX11 en Vulkan. Het sluit ook aan bij de inzet van meerdere cores van AMD.

Verder kunnen we eigenlijk pas echt bepalen of er een serieus probleem is als Vega er is. Testen met een Kaby Lake en een Ryzen en een high end Nvidia en AMD GPU en kijk of er opvallende verschillen zijn tussen de Intel en AMD platformen.
Wat ik wel jammer vindt voor AMD is dat ze nu met de 14nm transistors uitkomen op de moment dat intel dat stadium aan het afronden is en naar de 10nm transistors aan het kijken is. Een gemiste kans om een echte stap voor te zijn.
14nm is niet 14nm. ;)
Intel haar 14nm is anders dan andere chipbakkers hun proces. Verder zegt de afmeting in nm eigenlijk weinig meer. Intel is bijvoorbeeld ook echt 14nm terwijl GF/Samsung (AMD dus) eigenlijk 16nm is, en TMSC zegt dat het 16nm heeft terwijl het eigenlijk 15nm is. Ryzen heeft ook een groter socket dan Intel. Niet dat dit nu zo heel veel uitmaakt, het gaat uiteindelijk om prestaties.

Als laatste. Ryzen is een paar procent langzamer dan Kaby lake, zoals AMD zelf ook al aangaf. Wat is dan precies het probleem als je in ruil hiervoor meer cores krijgt voor een vergelijkbare prijs, altijd meer threads dan de huidige Intel tegenhanger of de mogelijkheid het verschil weg te overclocken voor alles dat niet de 7700k of de 7600k is?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
simplicidad schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:42:
Het zal je misschien verbazen maar een computer kun je nog voor andere zaken gebruiken dan games... . Ik ken anders genoeg mensen die heel enthousiast zijn over de prijs/kwaliteit verhouding en waar er allesbehalve het gevoel heerst dat het allemaal "een grote teleurstelling" is. Ik denk dat mensen die het zo stellen aan tunnelvisie lijden en te veel vertrekken vanuit de IK optiek.

En zelf m.b.t. games begrijp ik het niet zo goed. In het gros van de games spreken we over enkele procenten met enkele uitschieters waar het verschil een stuk groter is. Maar daar gebeurd er waarschijnlijk iets heel raars (meer uitzondering dan regel) of spreken we van games die 4 jaar oud zijn en waar optimalisatie voor multicore systemen waarschijnlijk nihil zijn.

Het is net of ik sinds de release van Ryzen opeens in een heel andere wereld ben wakker geworden waar je enkel nog kunt gamen met een i7 7700 of waar games opeens allemaal gelimiteerd zijn door de CPU. Sorry maar dat is BS en dat is gewoon een stok zoeken om de hond mee te kunnen slaan.

Ik herinner mij nog de benchmarks van een Duron 700 tegen een PIII700. In synthetische benchmarks was de AMD proc ook 20% trager en in quake 3 haald je 10% (dacht zelf meer) minder frames. Maar werd het onthaald als een teleurstelling ? Neen. Was alvast veel minder drama dan wat we nu zien.

Het maakt mij zelf een beetje triest want het is gewoon eigen aan deze tijd dat alles negatief moet worden benaderd en alles zwart-wit moet zijn. En ik heb niet eens een Ryzen CPU, maar ik erger mij mateloos aan hoe snel technologie wordt afgebrand. Wanneer is Ryzen gereleased ? Een maand geleden dacht ik en we houden nu al de post-mortem als het ware.

We spreken over een heel nieuw platform die (natuurlijk) de nodige kinderziektes kent, waar software nog onvoldoende voor is geoptimaliseerd en die prijs/technisch gezien ook te maken heeft met bepaalde schaartes die de prijs van een ryzen setup ook niet ten goede komt. Een 1700x vind je op Amazon.fr soms voor +/-340 euro en als de prijzen van de moederborden een beetje normaliseren, dan heb je een heel ander gegeven waaruit je moet vertrekken en vergelijken.

Ik vind het echt te zot om nu al grote conclussies te gaan trekken.
Wat mij meer opviel, wordt een 6900k of 6850k vergeleken met een 1800X of een 1700 en mensen gaan mopperen dat Ryzen bijvoorbeeld 10fps minder haalt dan de genoemde Intels.

Vervolgens kijken ze naar de synthetische benchmarks en zeggen dat het verschilt te klein is.

Wat ze niet zeggen is het prijsverschil, misschien haalt Ryzen t.o.v die 2 die 10fps minder, hij kost in sommige gevallen bijna de helft of minder.

En dan de 1700 vs 7700K, leuk Ryzen haalt 10 tot 20 fps minder in games maar wel veel meer in algemene benchmarks en dingen als Adobe, maar nee mensen kijken uitsluitend die 20fps (en vergeten het stukje 10 TOT 20 fps minder) en zeggen dat Ryzen trager is en niet de moeite waard t.o.v de 7700K...

Als je alles bij elkaar optelt, want dat is eerlijker dan puur naar gaming te kijken wint Ryzen, daarnaast heeft de 1700 ook nog een lager tdp dan de 7700K.

Ik heb altijd Intel gehad, en als ik niet vorig jaar een gloednieuw systeem had gebouwd was ik gewoon voor een 1700 gegaan, ik heb geen spijt van mijn huidige build het is dat Ryzen meer biedt voor mij.

Mijn partners PC wordt daartegen wel binnen het komende jaar vervangen voor minimaal een 1700 aangezien dat ding nog op een FX8350 draait (als de prijzen zakken misschien een 1700X of 1800X, momenteel biedt de 1700 het meeste voor z'n prijs)

Het is niet alleen dat mensen meteen negatief zijn over een product, mensen zoeken onnodig de nadelen uit en laten alle voordelen links liggen, nou en dat de 1700 minder fps haalt dan een 7700K, zoveel is het nou ook weer niet als je een GTX1070 hebt die in beide gevallen ruim 100fps haalt in sommige games om maar over te zwijgen dat op 1440p en 4K het verschil alleen kleiner wordt, je moet naar het totaal plaatje kijken.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pannalicour schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:36:
Nope uit test is gebleken dat Ryzen het beter doet met een gtx dan een amd videokaart
Kom dan ook met een bron; en wat is een gtx, kan ik daar plantjes mee water geven? :+

Dat klopt niet echt, Ryzen doet het beter met een AMD kaart in DX12. Nvidia kan met hun DX11 wel meer cores gebruiken maar heeft wel meer overhead.

AMD DX12 drivers hebben vele malen minder overhead en zijn meer volwassen. Zie ook volgende filmpje.

Deze discussie is allang gevoerd in 2 andere topics zoals eerder vermeld, heeft AMD hun beloftes kunnen waarmaken? Ik denk van wel, het is alleen de hype die mensen op een verkeerd pad zet waardoor ze teleugesteld raken. Als het platform wat volwassener is dan denk ik dat het zich prima kan meten met wat Intel nu heeft.
Dat mensen een i7 7700k gaan vergelijken met de 8 core 16 threads Ryzen is gewoon dom, de i7 7700k wordt ook niet vergeleken met 6900k en de 5960x, die cpu's hebben gewoon een hele andere markt.

AMD zit op hetzelfde IPC niveau als Intel en nog verwachten mensen een groter wonder? Als ze het procedé onder de knie hebben dan komen er vanzelf sneller geclockte varianten.

Het is voor iedereen goed dat AMD eindelijk eens wat leuks te bieden heeft, ook voor Intel fanboys :p.

In het kort een ja AMD heeft hun belofte waargemaakt en dit is een loze discussie als je wonderen had verwacht.

• pannalicour
Nou nou beetje Google en youtube en je komt er zelf ook achter.

YouTube: Does RYZEN run worse in DX12 with NVIDIA GPUs? - ft. RX 480 & GT...

YouTube: RX 480 vs GTX 1060 on AMD Ryzen

[ Voor 26% gewijzigd door pannalicour op 11-04-2017 01:22 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zie precies de resultaten die ik omschrijf, AMD beter in DX12 met de RX480 zowel op Ryzen als Intel. Nvidia beter in DX11 zowel met Ryzen als met Intel.

De kaarten die ze testen zijn gpu limited. Het filmpje waar ik naar link test crossfire RX480 in Rise of the Tombraider en daar is duidelijk te zien dat Nvidia veel meer driver overhead in DX12 heeft dan AMD. Met dezelfde framerates heeft Nvidia op elke core 10-20% meer cpu load.
Ook in DX11 heeft Nvidia meer driver overhead, alleen weten ze dat beter te verbergen omdat ze meer cores kunnen gebruiken.

Edit
http://www.anandtech.com/...ew-twelve-threads-vs-four

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-04-2017 16:00 ]

• 418O2
Je neemt AMD omdat je de gok neemt dat je in de nabije toekomst verwacht dat het een voordeel is om meer cores te hebben, dan snelle cores.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Persoonlijk zie ik eigenlijk helemaal niet wat een r7 of een i7 te zoeken heeft in een budget build. ;)

• RandomMens
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 01:02:
[...]

Dat mensen een i7 7700k gaan vergelijken met de 8 core 16 threads Ryzen is gewoon dom, de i7 7700k wordt ook niet vergeleken met 6900k en de 5960x, die cpu's hebben gewoon een hele andere markt.

AMD zit op hetzelfde IPC niveau als Intel en nog verwachten mensen een groter wonder? Als ze het procedé onder de knie hebben dan komen er vanzelf sneller geclockte varianten.
Dr i7 7700K tegenover de ryzen 7 lijkt inderdaad geen eerlijke vergelijking als we kijken naar de cores. Maar bij de belofte 'beter presteren tegen minder geld' dan vergelijken we niet met de prijs per core, maar bekijken we de prijs voor prestatie. En wat blijkt daarbij? dat de ryzen 7 1700 ongeveer hetzelfde geprijsd is als de i7 7700K. Als we dan prijs naar prestaties willen vergelijken, is dat wel een eerlijke vergelijking. Het is zoals mensen i5 vs i7 vergelijken om dan te zeggen welke het best presteert naar het geld toe. Eerlijk? Inderdaad niet, maar wel de beste manier om de parameters te staven.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:52:
Je neemt AMD omdat je de gok neemt dat je in de nabije toekomst verwacht dat het een voordeel is om meer cores te hebben, dan snelle cores.
Dat is niet helemaal waar. Ik heb nu namelijk al voordeel van het hogere aantal cores dus ik hoef helemaal nergens op te wachten. :)

• 418O2
mstx schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:17:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik heb nu namelijk al voordeel van het hogere aantal cores dus ik hoef helemaal nergens op te wachten. :)
True. Maar dat wordt alleen maar meer. Het valt alleen in benchmarking weinig op omdat ze natuurlijk maar 1 programma draaien. Als je een paar browservensters en wat andere tools open hebt staan, zijn die threads wel handig

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

RandomMens schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:03:
[...]

Dr i7 7700K tegenover de ryzen 7 lijkt inderdaad geen eerlijke vergelijking als we kijken naar de cores. Maar bij de belofte 'beter presteren tegen minder geld' dan vergelijken we niet met de prijs per core, maar bekijken we de prijs voor prestatie. En wat blijkt daarbij? dat de ryzen 7 1700 ongeveer hetzelfde geprijsd is als de i7 7700K. Als we dan prijs naar prestaties willen vergelijken, is dat wel een eerlijke vergelijking. Het is zoals mensen i5 vs i7 vergelijken om dan te zeggen welke het best presteert naar het geld toe. Eerlijk? Inderdaad niet, maar wel de beste manier om de parameters te staven.
Nog steeds niet een goede manier om te kijken naar de performance, als je naar game prestaties gaat kijken dan is de keuze makkelijk; dan is de i7 7700k gewoon de betere keuze tenminste het komende jaar. Kijken we naar andere workloads dan is de R7 1700 een stuk sneller een daar zit de crux. Mensen moeten voor zichzelf vaststellen waarvoor ze de cpu kopen.

Beide cpu's doen het goed in hun specifieke vakgebied en doen het niet slecht in andere gebieden.

Dus doe je aan video editting/rendering, normale rendering of andere workloads die veel cores gebruiken dan koop je een R7 1700, game je vooral dan ben je waarschijnlijk beter af met de i7.

Ook op de fp is de discussie over gaming, als je daar kijkt dan zie je dat een AMD Ryzen + AMD gpu het erg goed doet in DX12, nu DX12 zo langzamerhand de standaard wordt zal dat alleen maar beter worden.

• RandomMens
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:57:
[...]

Nog steeds niet een goede manier om te kijken naar de performance, als je naar game prestaties gaat kijken dan is de keuze makkelijk; dan is de i7 7700k gewoon de betere keuze tenminste het komende jaar. Kijken we naar andere workloads dan is de R7 1700 een stuk sneller een daar zit de crux. Mensen moeten voor zichzelf vaststellen waarvoor ze de cpu kopen.

Beide cpu's doen het goed in hun specifieke vakgebied en doen het niet slecht in andere gebieden.

Dus doe je aan video editting/rendering, normale rendering of andere workloads die veel cores gebruiken dan koop je een R7 1700, game je vooral dan ben je waarschijnlijk beter af met de i7.

Ook op de fp is de discussie over gaming, als je daar kijkt dan zie je dat een AMD Ryzen + AMD gpu het erg goed doet in DX12, nu DX12 zo langzamerhand de standaard wordt zal dat alleen maar beter worden.
Was dat niet ook wat ik zei in mijn conclusie? Dat het niet is dat de een beter is dan de ander maar dat het vooral afhangt van waarvoor het wordt gebruikt?

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 19:14
RandomMens schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:03:
[...]

Het is als appelen met peren vergelijken en zeggen voor mijn 5 euro krijg ik meer appelen dan peren. Iets met logica en zelve.. .

Daarentegen welke eerlijke vergelijking? In uw wereld waar een computer enkel dient voor games? Want in andere toepassingen veegt even goed die 1700 de vloer aan met diezelfde i7 7700.

Weet je wat een eerlijke vergelijking is dat je (en blijkbaar is dat een beetje wild, maar ga even mee in mijn zottigheid) een sportwagen met een sportwagen vergelijken en een bulldozer met een bulldozer ook kosten ze soms evenveel.

Als ik in de markt ben voor een 8 core processor bij Intel dan zit ik naar x99 setups te kijken en de 6xxx reeks van cpu's. Als ik dan de vergelijking maak qua kost met pakweg wat een vergelijbare amd setup dan mag die 1700 nog 50% minder frames performance produceren en dan is nog de prijs/performance veel hoger bij amd aanbod.

Zelf het x299 platform met skylake-x zal er weinig aan kunnen doen of ze moeten serieus in de prijzen knippen.
Pagina: 1