Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jilburr
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08 20:51
Beste mensen,

Ik ben sinds een tijdje een troste eigenaar van de Sony A7II en ben er dan ook zeer blij mee. Desondanks ben erg aan het twijfelen over het volgende; Welke 24-70 lens is goed voor m'n camera.

Tot nu toe heb ik drie mogelijkheden gezien die goed zijn voor zover ik heb kunnen vinden:

Sony FE 24-70 mm F2.8 GM
€ 2.119,02 - pricewatch: Sony FE 24-70 mm F2.8 GM

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di USD (A-Mount)
€ 798,99 - pricewatch: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di USD Sony

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM (A-Mount)
€ 649,00 - pricewatch: Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM (Sony)

Om te beginnen met de Sony lens, deze heb ik een weekendje geleend en is eigenlijk alles wat ik zoek in een 24-70 lens. Erg mooi en scherpe foto's, het enige probleem is de prijs. Na net 1.899 uitgegeven te hebben zit ik niet echt te wachten om opnieuw zo'n 2000 euro uit te geven voor een lens (zelfs met btw aftrek).

De Tamron lens heb ik alleen ervaring mee met de Nikon versie, die was al erg overtuigend en eigenlijk een prima alternatief voor de Nikon 24-70. Ik ga er dan ook vanuit dat de Sony versie ook prima is maar mijn probleem met deze lens is dat ik er een adapter voor nodig heb. Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft, wat de beperkingen zijn voor het gebruik van zo n lens met een adapter en wat het met de foto kwaliteit doet.

Zelfde geldt voor de Sigma lens, hier komt nog bij kijken dat ik totaal geen ervaring heb met Sigma lenzen.

Mijn vragen zijn:

- Wat zou de beste/goede keuze zijn?
- Wat voor gevolgen heeft het gebruik van een adapter met een third party lens op de mogelijkheden en kwaliteit?
- Heeft iemand ervaring met de 24-70 Sigma lens?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Heb je de Zeiss 24 70 overwogen? Die is dan wel f4 maar dan heb je wel native fe mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
zerokill schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:24:
Heb je de Zeiss 24 70 overwogen? Die is dan wel f4 maar dan heb je wel native fe mount.
Ja heb ik inderdaad naar gekeken maar ik denk niet dat ik blij ga worden van de f4.0 tegenover de f2.8. Bovendien zijn veel reviews van deze lens niet heel overtuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 18:25

Yero

Reviewer
Als je perse 2.8 wilt, heb je niet heel veel keus inderdaad. Behalve een redelijk aanbod van lichtsterke (en goede) primes van Sony en Zeiss.

De 24-70mm f2.8 is inderdaad erg prijzig en bovendien ook nog vrij groot en zwaar. Dat geldt overigens ook voor de andere twee lenzen, aangezien er dan een adapter bij komt. Ik denk dat A-mount een goede allround keuze is, maar om de keuze-opties compleet te maken kun je ook nog een Metabones-adapter overwegen, dan heb je ineens al het Canon-compatibel glas tot je beschikking. Die combi werkt redelijk goed, maar functioneert minder bij slecht licht.

Als je geen haast hebt kun je je eventueel tijdelijk behelpen met de 24-70 f4 (al dan niet tweedehands) en wachten tot het aanbod toeneemt. Sigma stapt ook in de FE-markt, al is het niet duidelijk wanneer de eerste lenzen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf heb ik gekozen voor de GM. Ik even gewerkt met de Canon 24-70 II met adapter, maar vond het werken met de GM toch prettiger. De extra adapter was niet mijn ding. De AF van de GM vond ik sneller en accurater. Bij twijfel zou ik kijken of je de gewenste combinaties zelf kunt testen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
Yero schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:06:
Als je perse 2.8 wilt, heb je niet heel veel keus inderdaad. Behalve een redelijk aanbod van lichtsterke (en goede) primes van Sony en Zeiss.

De 24-70mm f2.8 is inderdaad erg prijzig en bovendien ook nog vrij groot en zwaar. Dat geldt overigens ook voor de andere twee lenzen, aangezien er dan een adapter bij komt. Ik denk dat A-mount een goede allround keuze is, maar om de keuze-opties compleet te maken kun je ook nog een Metabones-adapter overwegen, dan heb je ineens al het Canon-compatibel glas tot je beschikking. Die combi werkt redelijk goed, maar functioneert minder bij slecht licht.

Als je geen haast hebt kun je je eventueel tijdelijk behelpen met de 24-70 f4 (al dan niet tweedehands) en wachten tot het aanbod toeneemt. Sigma stapt ook in de FE-markt, al is het niet duidelijk wanneer de eerste lenzen verschijnen.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik niet de meerwaarde zie van een 24-70 f4.0 over de kitlens 28-70 die ik nu heb.

De Canon met metabone combi komt uiteindelijk ook rond de 1600 te zitten als ik goed gekeken heb, in dat geval leg ik liever iets meer geld bij voor de sony versie. Ik denk dat ik zelf zou moeten ervaren hoe de combinatie van een sony a to e adapter + tamron 24-70 a mount is.

De sigma versie zou echt een uitkomst zijn als het dan deze keer niet alleen in het midden goed scherp is maar ook nog in de hoeken acceptable.
Zelf heb ik gekozen voor de GM. Ik even gewerkt met de Canon 24-70 II met adapter, maar vond het werken met de GM toch prettiger. De extra adapter was niet mijn ding. De AF van de GM vond ik sneller en accurater. Bij twijfel zou ik kijken of je de gewenste combinaties zelf kunt testen.
Hier ben ik dus precies bang voor, zoals ik al aangaf heb ik de sony versie al een weekendje gebruikt en het was perfect. Ik ben dus bang over het feit dat, stel zou 1 van de alternatieve kiezen. Dat de sony versie uiteindelijk noticeable beter is in elk aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 18:25

Yero

Reviewer
Jilburr schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:33:
[...]
Waar ik een beetje mee zit is dat ik niet de meerwaarde zie van een 24-70 f4.0 over de kitlens 28-70 die ik nu heb.
Hmmm ja, als je de 28-70mm al hebt is de meerwaarde zeer beperkt. De 28-70 is weliswaar minder lichtsterk, maar is optisch niet heel veel slechter. Ik kan me voorstellen dat de/een 24-70mm f2.8 daarvoor de ideale vervanger is. En inderdaad, met adapter en Canon 24-70 II zit je al erg dicht tegen de prijs van de Sony aan.

Als je wat geduld hebt, kun je je dus tijdelijk behelpen met je 28-70mm en afwachten wat er gaat gebeuren. Zoals bijvoorbeeld een aanbieding (of cash back) of nieuw aanbod (van b.v. Sigma).

Heb je al primes? Die kunnen ook een prima tussenoplossing zijn. Primes als de Zeiss 55 f/1.4 zijn echt waanzinnig goed en nog een stuk lichtsterker dan de 24-70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
Ja precies, misschien nog even geduld hebben kijken wat er qua acties gaat komen (heb niet veel hoop).

Nee nog geen prime lenzen, ik heb even overwogen om wellicht de 19mm van Sigma te halen. Misschien kijk ik daar nog wel even naar en naar de Zeiss die jij nu noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32
19mm van Sigma? Dat is een aps-c lens ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
Ja klopt maar dacht bij 19mm op een 35mm sensor zal de kijkhoek denk ik nog steeds erg goed en groot zijn.

Ik kom zelf van Nikon en moet wel zeggen dat ik me niet goed genoeg verdiept heb in het aanbod van E-mount full frame lenzen en toch wel beetje irritant begin te vinden nu. Je zit al snel op een third party lens en dan moet je nog hopen dat het een full frame versie is. Begin dat wel echt erg jammer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Wanneer je de btw terug krijgt gaat het blijkbaar om een zakelijke aankoop en kun je hem ook afschrijven. Die 2.8 GM is dus nog wel goedkoper die die 2000 euro over de jaren gezien.

Heb zelf trouwens de zeiss 24-70/4 en ik vind het echt een geweldige lens. Weet dat de reviews niet lovend zijn en dat f/4 beperkt lijkt maar daar kan ik me echt niet in vinden. Voor mij is het echt de ideale lens voor de A7 serie in dat bereik.

- Ten eerste redelijk compact en licht terwijl die wel erg goed gebouwd is.
- Mijn lens is erg scherp.
- Lens gaat heel fijn om met kleuren.
- Prijs is redelijk, zeker vergeleken met de GM.
- Geen gedoe met adapters en volledig gebruik kunnen maken van de AF capaciteiten van de A7.
- Voor de snelheid hoef je het niet te doen. De f4 heeft stabilisatie en met de hoge ISO's van de A7 kom je overal mee weg. Daarvoor is f/2.8 niet echt nodig.
- Voor de scherptediepte kun je met 70mm f/4 een onderwerp al best goed isoleren. Wil je er het maximale uithalen dan kom je met een lichtsterke prime veel verder dan met een 2.8 zoom op 70mm.

Kortom, ik zou het wel weten :)

Sinds ik de 24-70/4 heb heb ik de 55/1.8 en alle leica lenzen niet meer gebruikt op de A7.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
Je hebt mij erg nieuwsgierig gemaakt! Zou ik ergens voorbeeld foto's kunnen zien van jou? Vooral als het gaat om een geïsoleerd onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jilburr schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:21:
Ja klopt maar dacht bij 19mm op een 35mm sensor zal de kijkhoek denk ik nog steeds erg goed en groot zijn.
Zo werkt dat niet. Met een aps-c lens op een fullframe camera ga je maar een deel beeld krijgen en de rest zwart.
Ik kom zelf van Nikon en moet wel zeggen dat ik me niet goed genoeg verdiept heb in het aanbod van E-mount full frame lenzen en toch wel beetje irritant begin te vinden nu. Je zit al snel op een third party lens en dan moet je nog hopen dat het een full frame versie is. Begin dat wel echt erg jammer te vinden.
Voor E-mount zijn er juist nauwelijks third-party oplossingen. Je kunt er uiteraard wel Sigma dslr lenzen met een mc-11 adapter opzetten, maar dat is niet native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Jilburr. Ik bezit de 24-70 f4 op een A7R.
Ook ik ben tevreden met dit objectief, en snap niet altijd de negatieve geluiden, je vraagt een ander om vb, mag ik ook mijn vb laten zien?

Bij deze dan ;-)
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157646520373650

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsja, voor die prijs verwacht je gewoon en goed presterend objectief en dat is het simpelweg niet. Wil niet zeggen dat je er geen prima foto's mee kunt maken, maar dat kan ook met de 28-70, of een RX100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerokill
Universal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 00:11:
Tsja, voor die prijs verwacht je gewoon en goed presterend objectief en dat is het simpelweg niet. Wil niet zeggen dat je er geen prima foto's mee kunt maken, maar dat kan ook met de 28-70, of een RX100.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? In het verleden waren er kwaliteitsproblemen met de 16-70 f4 voor e mount maar die lijken nu te zijn opgelost. De Zeiss e mount lenzen zijn erg duur maar de lenzen presteren prima!

bezitter van een maand oude 16-70 hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
zerokill schreef op woensdag 12 april 2017 @ 01:33:
[...]

Is dat niet een beetje kort door de bocht? In het verleden waren er kwaliteitsproblemen met de 16-70 f4 voor e mount maar die lijken nu te zijn opgelost. De Zeiss e mount lenzen zijn erg duur maar de lenzen presteren prima!

bezitter van een maand oude 16-70 hier
We hebben het over de 24-70 f/4, niet over de 16-70 f/4 ;)
Maar het geldt trouwens voor beiden. Laatst ook nog een ontevreden klant gehad die de 16-70 f/4 had gekocht voor zijn A6500. Die was gewoon netjes gecentreerd, maar de scherpte buiten het midden werd heel snel minder. Dit is niet anders bij de 24-70 f/4. De 24-70 f/2.8 is overigens ook niet zo briljant: http://www.photozone.de/s...997-sony2470f28gm?start=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
Universal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 01:45:
[...]

We hebben het over de 24-70 f/4, niet over de 16-70 f/4 ;)
Maar het geldt trouwens voor beiden. Laatst ook nog een ontevreden klant gehad die de 16-70 f/4 had gekocht voor zijn A6500. Die was gewoon netjes gecentreerd, maar de scherpte buiten het midden werd heel snel minder. Dit is niet anders bij de 24-70 f/4. De 24-70 f/2.8 is overigens ook niet zo briljant: http://www.photozone.de/s...997-sony2470f28gm?start=1
Erg vervelend voor je klant. Bevestigd ook maar weer eens om lenzen na aankoop uitgebreid te testen. Overigens stond er op lensrentals een interessant artikel over hoe groot de variatie wel niet is in kwaliteit bij zoom lenzen.

Misschien interessant voor de op: sigma is van plan om native fe mount lenzen te gaan maken! Althans, dit hebben ze aangegeven in een interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
zerokill schreef op woensdag 12 april 2017 @ 05:14:
Erg vervelend voor je klant. Bevestigd ook maar weer eens om lenzen na aankoop uitgebreid te testen. Overigens stond er op lensrentals een interessant artikel over hoe groot de variatie wel niet is in kwaliteit bij zoom lenzen.
We hadden hem getest... maar hij dacht dat het softe zou verdwijnen met afstoppen, maar helaas, lens werd gewoon niet echt scherp. En zo'n beetje alle reviews die ik ervan heb gezien, wijzen daar ook op. Het is gewoon geen goede lens.
Misschien interessant voor de op: sigma is van plan om native fe mount lenzen te gaan maken! Althans, dit hebben ze aangegeven in een interview.
Ze gaan dit in de loop van dit jaar doen inderdaad. Mij is ook gezegd dat ze opnieuw ontworpen zijn, dus geen samyang praktijken, waarbij ze gewoon de lens wat langer maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 12-04-2017 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is een setje van de 28, 55 en 85 mm geen optie? Kost net zoveel, als het niet minder is. De 28 en 85 zijn gewoon goed, de 55 is erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
Universal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:02:
[...]

We hadden hem getest... maar hij dacht dat het softe zou verdwijnen met afstoppen, maar helaas, lens werd gewoon niet echt scherp. En zo'n beetje alle reviews die ik ervan heb gezien, wijzen daar ook op. Het is gewoon geen goede lens.
Tsja. Ik heb gehoord dat het vooral QA problemen waren. Ik heb deze lens zelf een maand geleden gekocht en ik ben er erg tevreden mee. Alleen eerlijk is eerlijk, van mij hoeft mijn lens niet uitgebreid getest te worden. Voor mij doet hij het nu fantastisch dus misschien heb ik geluk of heb ik minder goede ogen ;)

Overigens schandalig dat de problemen er nog steeds zijn (of het nou een QA probleem of een structureel probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
Prozac[NL] schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:51:
Jilburr. Ik bezit de 24-70 f4 op een A7R.
Ook ik ben tevreden met dit objectief, en snap niet altijd de negatieve geluiden, je vraagt een ander om vb, mag ik ook mijn vb laten zien?

Bij deze dan ;-)
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157646520373650

succes!
Erg mooie foto's! Ik moet het denk ik zelf even ervaren.
Universal Creations schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:52:
[...]

Zo werkt dat niet. Met een aps-c lens op een fullframe camera ga je maar een deel beeld krijgen en de rest zwart.

[...]

Voor E-mount zijn er juist nauwelijks third-party oplossingen. Je kunt er uiteraard wel Sigma dslr lenzen met een mc-11 adapter opzetten, maar dat is niet native.
I know, maar de sony heeft een crop functie waardoor dit soort lenzen wel normaal zouden werken. Je maakt dan idd geen gebruik van de full frame sensor.
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:11:
Is een setje van de 28, 55 en 85 mm geen optie? Kost net zoveel, als het niet minder is. De 28 en 85 zijn gewoon goed, de 55 is erg goed.
Dat heb ik gehad en het idee dat ik nu heb is om juist niet 3 aparte lenzen te hebben maar gewoon 1 goeie. Maar op dit moment snap ik dat dat een betere optie zou kunnen zijn.

Ik denk dat ik nog even ga kijken en misschien wachten op een aanbieding of de mogelijkheid om de f4.0 versie te kunnen testen. Het idee dat Sigma met gloednieuwe lenzen komt spreekt mij ook erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoomlenzen zijn altijd een compromis. Als je voor gemak kiest is een 24-70 een goede optie, maar voor beeldkwaliteit blijft dat de vraag. De 55mm is sowieso een flink stuk beter, de rest durf ik niet te zeggen. Maar waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-09 13:42
Ik zie de meerwaarde niet van de 24-70 f4 over de kitlens. De kitlens heeft weliswaar een variabel diafragma, en gaat iets minder breed, het is echter geen slechte lens. Als je graag extra scherpte wil zou ik gaan voor een setje primes of de G-master. Ik gebruik zelf een setje primes na een tijdje de kitlens gebruikt te hebben, en vind dat persoonlijk veel fijner en beter passen bij de grootte van de A7 serie. De 24-70 heb ik zelf geen ervaring mee, maar kijkend naar de reviews en DXOmark zie ik niet waarom je hem wil ter vervanging van de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:02:
Ze gaan dit in de loop van dit jaar doen inderdaad. Mij is ook gezegd dat ze opnieuw ontworpen zijn, dus geen samyang praktijken, waarbij ze gewoon de lens wat langer maken.
Ik heb het helemaal gehad met Sigma. Ze maakten alleen nog lenzen voor systemen met de meeste gebruikers, en proberen die markt te beschermen. Dat zijn dus de canon en nikon dslr-mounts.
Ze zijn nu rijkelijk laat met serieuze e-mount lenzen maken. Voor Samyang heb ik meer respect. Een lens langer maken is goedkoper voor de consument dan een losse adapter er bij kopen (mc11).
Ze lopen nu voorop want ze hebben vorig jaar al de AF 14mm en 50mm voor e-mount met nieuwe ontwerpen geintroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:15:
[...]

Ik heb het helemaal gehad met Sigma. Ze maakten alleen nog lenzen voor systemen met de meeste gebruikers, en proberen die markt te beschermen. Dat zijn dus de canon en nikon dslr-mounts.
Ze zijn nu rijkelijk laat met serieuze e-mount lenzen maken. Voor Samyang heb ik meer respect. Een lens langer maken is goedkoper voor de consument dan een losse adapter er bij kopen (mc11).
Ze lopen nu voorop want ze hebben vorig jaar al de AF 14mm en 50mm voor e-mount met nieuwe ontwerpen geintroduceerd.
Uhmm, het is niet Sigma's taak om lenzen voor E-mount te maken en Samyang met manueel focus heeft het 10x makkelijker met gewoon een langere pijp aan de achterkant te maken en klaar. De 50mm van Samyang met autofocus is ook niet een lens die je graag wil hebben. Zeer matig qua kwaliteit.
Maar prima hoor, als jij liever een Samyang koopt dan een Sigma, dan is dat jouw zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:41:
[...]

Uhmm, het is niet Sigma's taak om lenzen voor E-mount te maken en Samyang met manueel focus heeft het 10x makkelijker met gewoon een langere pijp aan de achterkant te maken en klaar. De 50mm van Samyang met autofocus is ook niet een lens die je graag wil hebben. Zeer matig qua kwaliteit.
Maar prima hoor, als jij liever een Samyang koopt dan een Sigma, dan is dat jouw zaak.
De 14mm wil ik toevallig wel hebben. En de APS-c e-mount lenzen van sigma waren ook veel langer dan nodig. Dat waren geen ontwerpen speciaal voor mirrorless.

Valt me op dat je veel lenzen als matig bestempelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:35:
De 14mm wil ik toevallig wel hebben. En de APS-c e-mount lenzen van sigma waren ook veel langer dan nodig. Dat waren geen ontwerpen speciaal voor mirrorless.
Jawel, dat waren ze wel. Misschien om optisch beter te presteren, gezien de enorm dikke glasplaat voor de Sony sensoren. Wat de reden ook is voor de problemen met groothoeklenzen op de Sony E-mount camera's die ontworpen zijn voor een spiegelloos ontwerp (kortere registerafstand). Degene die wel goed presteren zijn retrofocusontwerpen (of afgeleiden) en zijn langer/groter.
Valt me op dat je veel lenzen als matig bestempelt.
Omdat desbetreffende lenzen dat ook zijn. Goede centrumscherpte is natuurlijk prima, maar ik verwacht van een goede lens ook goede randscherpte bij 1 stop afstoppen. Een hele goede lens is een lens die goede hoekscherpte heeft bij 1 stop afstoppen. Mijn referentie qua hele goede lenzen bestaat uit de Sigma 50/1.4 Art, Zeiss 21mm en Zeiss 100mm. Mijn Canon 40mm f/2.8 is een goede lens en mijn Canon 200mm f/2.8 zit er een beetje tussen in. Er zijn nog betere lenzen (Sigma 85Art, Zeiss 135 APO, Sigma 135 Art). Voor de E-mount zijn er ook hele goede lenzen: bijvoorbeeld de 55mm f/1.8, 85/1.4 GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:48:
[...]

Jawel, dat waren ze wel. Misschien om optisch beter te presteren, gezien de enorm dikke glasplaat voor de Sony sensoren. Wat de reden ook is voor de problemen met groothoeklenzen op de Sony E-mount camera's die ontworpen zijn voor een spiegelloos ontwerp (kortere registerafstand). Degene die wel goed presteren zijn retrofocusontwerpen (of afgeleiden) en zijn langer/groter.

[...]

Omdat desbetreffende lenzen dat ook zijn. Goede centrumscherpte is natuurlijk prima, maar ik verwacht van een goede lens ook goede randscherpte bij 1 stop afstoppen. Een hele goede lens is een lens die goede hoekscherpte heeft bij 1 stop afstoppen. Mijn referentie qua hele goede lenzen bestaat uit de Sigma 50/1.4 Art, Zeiss 21mm en Zeiss 100mm. Mijn Canon 40mm f/2.8 is een goede lens en mijn Canon 200mm f/2.8 zit er een beetje tussen in. Er zijn nog betere lenzen (Sigma 85Art, Zeiss 135 APO, Sigma 135 Art). Voor de E-mount zijn er ook hele goede lenzen: bijvoorbeeld de 55mm f/1.8, 85/1.4 GM.
Sigma lenzen waren optische ontwerpen die nog ergens in een lade lagen. De uitvoering was ook mager, geen IS, geen stille motor. Vandaar ook niet succesvol qua verkoopaantallen.

De problemen die jij noemt, deden zich in de praktijk alleen voor bij nex-7 en a7R.

Ik kan uit mijn hoofd veel meer lenzen noemen die top zijn. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat jij zo pessimistisch bent.

Alle Zeiss manual focus objectieven
Zeiss af 135, 85, 35 enzovoort
Sony 35/1.4, 50/1.4, 50 macro, 90 macro, 100mm stf, 24-70, 70-200, 70-300
Alle schneider lenzen
Sony 18-100 en 28-135 en Fuji 18-55 cinema lenzen

Ik begrijp niet waarom jij het label "mirrorless" op je account hebt geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:31:
[...]

Sigma lenzen waren optische ontwerpen die nog ergens in een lade lagen. De uitvoering was ook mager, geen IS, geen stille motor. Vandaar ook niet succesvol qua verkoopaantallen.

De problemen die jij noemt, deden zich in de praktijk alleen voor bij nex-7 en a7R.
Met alle A7's heb je dit probleem, niet enkel met de A7R. Kijk anders maar naar de vele threads op fredmiranda.com over dit probleem en de oplossing in de vorm van een gemodificeerde sensor.
Ik kan uit mijn hoofd veel meer lenzen noemen die top zijn. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat jij zo pessimistisch bent.
Ik kan er ook wel meer noemen, maar dat maakt die matige lenzen niet opeens beter ;) En nee, ik ben niet pessimistisch, ik ben kritisch. En dat zijn 2 verschillende zaken.
Alle Zeiss manual focus objectieven
Je bedoelt de loxia's? Of ook de dslr objectieven? Want in dat laatste geval, zit je ernaast. De vorige 50/1.4 en 85/1.4 waren namelijk matig.
Sony 18-100 en 28-135
De 18-110 Cine lens is een mooie parfocale lens voor een schappelijke prijs, maar scherp is niet echt aan de randen.
Ik begrijp niet waarom jij het label "mirrorless" op je account hebt geplakt.
Dat heb ik er niet op geplakt, dat gaat automagisch. Of het terecht is, of niet, dat mogen anderen uitmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertJRB
Jilburr schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:48:
Je hebt mij erg nieuwsgierig gemaakt! Zou ik ergens voorbeeld foto's kunnen zien van jou? Vooral als het gaat om een geïsoleerd onderwerp.
Beetje late reactie.

Zie dat ik maar 1 foto online heb staan met 24-70 op 70/4.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3686/32652863280_d8cd07e6cb_b.jpg

Wil je meer isoleren dan is een 70-200 of lichtsterkere prime een betere optie dan de 24-70/2.8. Ik heb dus zelf de zeiss 55/1.8 daarvoor wat prima werkt en inderdaad een geweldige lens is.

Ik merk ook in dit topic dat er gedaan wordt alsof het een matig objectief is voor de prijs waar je toch best tevreden mee kunt zijn mits je de eisen niet te hoog legt.
Ik kan me daar gewoon niet in vinden. Voor de prijs vind ik het juist een hele mooie optie. Optisch goed, ik vind hem niet veel onder doen voor mijn andere lenzen (leica-M en canon L primes dus volgens mij een vrij hoge lat). Bouw goed, metaal en ook na een aantal jaar door best stevige locaties (regenwoud, savanne, strand) werkt die nog prima.

Misschien heb ik gewoon geluk gehad en zijn er veel slechte exemplaren maar mijn ervaring is gewoon erg positief. Ik zou heb dus inderdaad wel zeker proberen. Wie weet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:01:
[...]

Je foto geeft goed de wijdsheid van het landschap weer. Een gewaagde compositie met het onderwerp (vrouw?) in het midden. Je laat naast het onderwerp ook veel van het landschap en de lucht zien, die ook interessant zijn. Het geeft de spontane en authentieke situatie weer (het is geen toeristische hotspot, denk ik). Verder mooie kleuren, contrast goed onder controle. Scherpte is niet hoog maar dat komt wellicht doordat je hem verkleind hebt. De persoon heeft duidelijk aandacht besteedt aan z'n uiterlijk maar poseert niet, is zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Dank je! Het is een Masari vrouw in haar dorp in de buurt van Mto wa Mbu in Tanzania.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
RobertJRB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:01:
[...]

Beetje late reactie.

[afbeelding]

Wil je meer isoleren dan is een 70-200 of lichtsterkere prime een betere optie dan de 24-70/2.8. Ik heb dus zelf de zeiss 55/1.8 daarvoor wat prima werkt en inderdaad een geweldige lens is.

Ik merk ook in dit topic dat er gedaan wordt alsof het een matig objectief is voor de prijs waar je toch best tevreden mee kunt zijn mits je de eisen niet te hoog legt.
Ik kan me daar gewoon niet in vinden. Voor de prijs vind ik het juist een hele mooie optie. Optisch goed, ik vind hem niet veel onder doen voor mijn andere lenzen (leica-M en canon L primes dus volgens mij een vrij hoge lat). Bouw goed, metaal en ook na een aantal jaar door best stevige locaties (regenwoud, savanne, strand) werkt die nog prima.

Misschien heb ik gewoon geluk gehad en zijn er veel slechte exemplaren maar mijn ervaring is gewoon erg positief. Ik zou heb dus inderdaad wel zeker proberen. Wie weet.
Erg mooie foto! En bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik even paar maandjes ga wachten en dan opnieuw ga kijken naar wat ik precies wil. Mijn pinpas moet ook nog even bijkomen van het kopen van de camera... :X
Pagina: 1