Veel speakers op versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsnathaniel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-12-2020
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar de juiste informatie voor de onderstaande gewenste opstelling.
Ik heb nog niks aangeschaft dus informatie over de speakers of versterker heb ik niet, Mijn vraag is eigenlijk
Wat voor combinatie moet ik kiezen Versterker plus speakers (en liefst een crossover)

Wat ik wil
1 audio bron deze sluit ik aan op een Versterker vanuit de versterker
Naar de crossover
uit de (2way of 3way) crossover
minimaal 4x subs speakers
minimaal6x full-range/tweeter speakers

Na heel veel googlen kom ik er niet uit, het lastige vind ik dat men spreekt over opblazen van je versterker etc.
Dat wil ik uiteraard niet

Alvast bedankt voor de tips
Is er meer info nodig dan hoor ik het graag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je vertelt niet wat je doel is, wat je budget is, of wat je al hebt.
Is dus vrij zinloos discusieren zo

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Waarom wil je 4 subwoofers?
Ga je een bioscoop openen?

En wat bedoel je met die crossovers, en versterker na versterker?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

4 subwoofers? Waarom? Bij subs geldt niet dat meer beter is.... Het geluid is al door de gehele ruimte aanwezig als je 1 enkele goede sub plaatst. Toevoegen van meer subs kan enkel iets versterken. Maar dat geld kun je dan beter stoppen in 1 enkele goede sub in plaats van 4 mindere kwaliteit subs. (Nb. ik heb zelf twee subs staan - de tweede goede sub zat bij de extra speakers die ik kocht om van 5 speakers naar 9 te gaan... (kon goedkoop een bijpassende 5.1 set kopen voor weinig - heb dus van twee 5.1 sets nu één 7.2 set gemaakt (met twee extra speakers hoog voor als optie wanneer ik niet surround wil).
In de praktijk merk ik nauwelijks het verschil of ik 1 sub of beide subs aan heb staan. Ondanks dat die tweede sub vlak achter de bank staat! Als ik het nieuw in 1 keer gekocht had dan had ik zeker gekozen voor één duurdere sub in plaats van 2 goedkopere subs.

Crossover is iets dat je instelt in de versterker en/of op de sub. Veel van de betere versterkers hebben de optie in te stellen m.b.v. een microfoon zodat je de cross over altijd goed hebt staan (nb. wel aan te bevelen om daarna naar eigen smaak nog wat te tweaken... Vaak wil jij het toch net even anders dan de fabrikant als ideaal instelling bedacht heeft!).

Als je goed bioscoop-waardig geluid wilt zou ik gewoon kijken naar een goede Dolby Atmos set. Meeste waar voor geld wat mij betreft.

[ Voor 26% gewijzigd door kazz1980 op 10-04-2017 12:59 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Je praat over crossovers , ik vermoed dat het voor semi-drive-in is.

Oftewel, aparte versterker voor je subs ( wat is de weerstand?? ) en aparte versterkers voor top kasten, ook hier is de weerstand van belang. Wat je nu wilt gaat helemaal nergens naar klinken. Wellicht niet eens werken als de impandties niet correct zijn voor je versterker. Wil je speakers in serie hebben per kanaal? Of ga je paralell lussen ?

Iets meer info graag. Welke versterker? Welke crossover ? Welke speakers? Specs. En je beoogde doel ook graag vermelden zodat de community jou van een valide antwoord kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Galaxis schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:57:
Je praat over crossovers , ik vermoed dat het voor semi-drive-in is.
Ah... Dat kan natuurlijk ook nog! Dan is bovenstaand verhaal van mij weer geheel niet van toepassing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:36

MsD

iets normaler is dat je een audiobron aansluit op je crossover(s) en die de versterkers laat aansturen.
Kan je makkelijk doen. Evt even zorgen dat je je signaal na de crossover kan splitten over meerdere versterkers, maar 6 speakers(mid) is drie per kant, is makkelijk aan te sturen door één versterker. echt :)
En die subs twee per kant ook één versterker.
Kom je in het makkelijkste geval op twee versterkers, iets heftiger op twee per kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
kazz1980 schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:54:
4 subwoofers? Waarom? Bij subs geldt niet dat meer beter is.... Het geluid is al door de gehele ruimte aanwezig als je 1 enkele goede sub plaatst.

Als ik het nieuw in 1 keer gekocht had dan had ik zeker gekozen voor één duurdere sub in plaats van 2 goedkopere subs.
Hier wil ik toch op inhaken. Een multisub opstelling kan, mits professioneel ingeregeld, bereiken dat je met 4 (of minder) goedkope subs een veel beter resultaat bereikt dan 1 sub die meer dan 4x de prijs is. Het is erg lastig te bereiken, waardoor je met 1 dure sub snel resultaat behaalt. Maar een multisub opstelling heeft wel degelijk voordelen tov 1 sub.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan dat beamen (ik gebruik multi sub met dsp) maar dat is net ff iets anders dan gewoon vier subs nerrpleuren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik snap eigenlijk niet dat dit topic nog open is. Er wordt totaal geen informatie gegeven. Geen informatie over de ruimte, dimensies, budget, doel. Helemaal niets....

Je kunt dus ook totaal geen zinnig advies geven. Er worden topics gesloten die heel wat meer informatie bevatten.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 11-04-2017 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JvS schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:11:
Ik kan dat beamen (ik gebruik multi sub met dsp) maar dat is net ff iets anders dan gewoon vier subs nerrpleuren.
Klopt. Op basis van de zeer karige info van TS ging er echter niet vanuit dat we hier te maken hebben met iemand die veel kennis heeft van het opstellen van een goede Multi sub opstelling. O-)

Maar, inderdaad. Nauwelijks info,een geen reactie meer van TS... Slotje?

Pagina: 1