Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fyzem
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-06 21:09
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje omtrent de functionaliteit van Ubuntu op touch-laptops. En meer bepaald op mij ASUS Transformer Book Flip TP200SA-FV0108TS.

Momenteel draait ie op windows 10, maar de laptop beschikt slechts over een SSD van 32 GB. Windows neemt hiervan zoveel in beslag dat ik nu zelfs niet meer kan updaten. Ik ben de laatste dagen in de ban van Ubuntu (heb een oude laptop laten draaien hierop en draait terug fantastisch). Maar ik vroeg me af als het mogelijk en wel een goed idee is om Ubuntu op deze ASUS Transformer te zetten. Ik zou dan Windows 10 er volledig af gooien, geen dual boot of iets in die aard. Ik gebruik de laptop enkel voor school, dus tijdens lessen wat in Word of PowerPoint bijschrijven.

Ik heb proberen te zoeken en aantal fora geven me dat het wel werkt, maar het scherm zou niet meer automatisch gedraaid kunnen worden? Ik zou vooral willen zien als jullie hier iets meer over weten en als het touchscherm nog degelijk werkt met Ubuntu?

Iemand enig idee? Lijkt dit volgens jullie een goed idee om te doen?

Beste antwoord (via Fyzem op 10-04-2017 21:23)

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik heb geen ervaring met het specifieke type laptop, maar op mijn Asus t100ta werkt het touchscreen prima onder Ubuntu. Bij de t100 is het grotere probleem de storage en de chipset. Ik kwam in google deze post tegen uit 2016. We zijn ondertussen al een jaar verder dus het kan zijn dat de hard ware beter ondersteund wordt.

Het is met dit soort afwijkende hardware vaak een geval van proberen. Als het goed is zit er een windows recovery partitie op, dus als je die in takt laat zou je weer terug naar windows moeten kunnen.

Dit gezegd hebben kan ik uit ervaring vertellen dat als je hem voor school nodig hebt, het waarschijnlijk geen goed idee is om er mee te gaan experimenteren.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik heb geen ervaring met het specifieke type laptop, maar op mijn Asus t100ta werkt het touchscreen prima onder Ubuntu. Bij de t100 is het grotere probleem de storage en de chipset. Ik kwam in google deze post tegen uit 2016. We zijn ondertussen al een jaar verder dus het kan zijn dat de hard ware beter ondersteund wordt.

Het is met dit soort afwijkende hardware vaak een geval van proberen. Als het goed is zit er een windows recovery partitie op, dus als je die in takt laat zou je weer terug naar windows moeten kunnen.

Dit gezegd hebben kan ik uit ervaring vertellen dat als je hem voor school nodig hebt, het waarschijnlijk geen goed idee is om er mee te gaan experimenteren.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fyzem
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-06 21:09
Ik ben beetje beginner op dit vlak. Maar hoe kan ik zeker zijn dat die die partitie niet ook eraf gooi? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fyzem schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:46:
[...]

Ik ben beetje beginner op dit vlak. Maar hoe kan ik zeker zijn dat die die partitie niet ook eraf gooi? :)
Door handmatig de partities te maken. Maar je hebt Windows 10, in feite heb je geen recovery nodig als je gewoon van USB stick kan opstarten. Je hardware is al bekend voor de licentie, dus een nieuwe Windows 10 staat er zo op. Enige punt is letten op de drivers. En als er op dat ding standaard een oudere Windows is geleverd dan 10 heb je aan de recovery partitie sowieso niet erg veel.

Commandline FTW | Tweakt met mate