Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn vraag:

Sinds ik OS Sierra heb (op twee Macbook Airs (zelfde config zoals onder vermeldt)), houdt op allebei steeds vaker en sneller achter elkaar het browsen via Safari, Chrome en Firefox op. De browsers werken niet meer.
Niet specifiek na een bepaalde website. Willekeurig. Maar nu soms al 1x per dag. En soms ook een paar dagen, gaat het goed.

Oplossing: Macbook herstarten. Helaas..

Relevante software en hardware die ik gebruik:

OS Sierra 10.12.1

MacBook Air (13-inch, Early 2015)
1,6 GHz Intel Core i5
4 GB 1600MHz DDR3
Intel HD 6000 1536 MB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Firefox/Safari/Chrome opnieuw opstarten middels netjes afsluiten en ook via force-quit.
Maar werkt dan nog steeds niet.

Wat wel werkt is telnetten over port 80 naar een willekeurige website.
Dan krijg ik keurig een response.

Als ik met tcpdump kijk of er iets gebeurt als ik safari/chrome/firefox safari gebruik: nul, nada, niks
als ik het via een telnet doe zie ik gewoon alles op tcpdump.

Add-ons en extensions uitgezet, maar dat boodt ook geen soelaas.

Heeft iemand een idee waar ik verder kan zoeken?

Thanks!

signature

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH033
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

CH033

altijd watt

Welke router en 2.4 of 5 Ghz band?
Ooit statisch ip ingesteld wat via keychain nu roet in het gooit?

Netwerken - geavanceerd - eerder verbonden WiFi netwerken managen/verwijderen en in terminal een DNS flush uitvoeren

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

Een reset/herstart router is dan ook wenselijk

1337

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sparcle
  • Niet online
Router weet ik niet altijd. Gebeurt overal. Thuis, hotels, airports.

WiFi maakt ook niet uit, want de ene macbook is soms ook wired verbonden. En dan gebeurt het ook.

Maar de volgende keer als het gebeurt ga ik in ieder geval de DNS flush ff doen. (Commando in text bestand op m'n desktop gezet).

signature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
Het is vast geen DNS probleem, want telnet werkt wel. Wat zegt console en activity monitor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Toevallig hoge geheugendruk? 4GB is wel krap anno 2017. Staat idd in activiteitenweergave.

I reject your reality and substitute my own

• sparcle
  • Niet online
Hi,

Inmiddels weer thuis van m'n reis. En onderweg en ook thuis ook nog steeds 'genietend' van het probleem..

Activity Monitor :
Laat niks vreemds zien. Als ik af en toe kijk wanneer browsers het wel doen zit ik op ongeveer 70 tot 80% van mem gebruik. CPU varieert, maar daar zie ik nauwelijks mega pieken ontstaan van browsers. Mail is nog de grootste verbruiker (129%…) En firefox soms 500Mb, maar die kan ik rustig killen. En dan staat het systeem lekker idle te zijn, maar de browsers doen niet meer. Geheugen zakt ook terug naar 50 tot 70%.
Met
top -o cpu
geen gekke dingen gezien.
En ook met ‘ps aux’ zie ik geen zombie processen.

Het is anno nu, beetje weinig geheugen, maar meer dan wat office, mail en browsen doe ik er niet mee. Puur voor m’n werk.
En het is ook niet dat ik bizarre websites bezoek. Dat blijft op deze machines altijd wel gelijk tot nos, security.nl, linkedin en wat andere nieuwssites. (Oh.. en tweakers/GoT uiteraard :-) )

Als de browsers stoppen (telnet is wel mogelijk) , heeft het dns flushen geen zin. (Om het uit te sluiten heb ik:
sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder
toch maar geprobeerd).

Maar ik zie niets gebeuren.

Andere applicaties kunnen wel port 80 en 443 gebruiken, zoals telnet, maar ook dropbox en spotify bijvoorbeeld.

Omdat ik een keer dacht dat het misschien iets met de proxy instellingen te maken zou kunnen hebben, zag ik toevallig dat m'n ipv6 blijkbaar aan stond (wil ik niet) dus heb ik die uitgezet. En toen spontaan, begonnen de browsers weer te werken.
Maar helaas.. dit is geen tweede keer meer gelukt. Uit en aan zetten van ipv6 , noch proxy instellingen veranderen hebben iets opgelost.

Ik had het probleem dus afgelopen twee weken op verschillende wifi’s en nu thuis ook weer, plus op wired.

[Voor 3% gewijzigd door sparcle op 19-04-2017 10:09]

signature

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Firewall of andere beveiligingssoftware toevallig?
Little snitch bijvoorbeeld die van profiel wijzigt?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• CH033
  • Niet online

CH033

altijd watt

Heb je bij instellingen - netwerk -Wi-Fi ooit bij geavanceerd aanpassingen gedaan?
Ook een volledige reset van je Wi-Fi zou je kunnen overwegen volgens deze stappen, laat de alternatieve DNS gewoon weg http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/

En anders reset PRAM

1337

• sparcle
  • Niet online
@WhatsappHack
Little Snitch(LS): Nope. Gecontroleerd.
Als 1 van de eerste dingen eigenlijk. En bovendien, het gebeurt op 2 identieke laptops, waarvan maar 1 LS heeft. In LS heb ik ook maar 2 profielen: before wifi (dus eerste vpn opzetten, als ik in het buitenland ben) of during wifi (na vpn opgezet te hebben OF voor "vertrouwde" wifi connections).

@CH033
Ik heb niet het idee dat het m'n wifi is, want het gebeurt ook als ik wired verbonden ben. EN andere applicaties blijven wel gewoon netwerk gebruiken.
Dat zie ik, want mail blijft binnenkomen, dropbox blijft syncen, spotify blijft muziek geven e.d. Het enige dat niet meer werkt zijn de browsers.
(En wat ik vanmorgen ontdekte, het laden van remote content in mailtjes gaat niet, maar dat zal wel via de zelfde engine gaan als die van de browsers neem ik aan).

Overigens heb ik die link die je stuurde in het verleden al eens geprobeerd, ivm het wifi probleem dat ik destijds had. Dat is niet opgelost middels die trucjes, maar door het aanschaffen van usb-utp adapters.

Dus op beide laptops houdt ineens het webverkeer op vanuit de browsers. Overige netwerk verbindingen blijven het doen.

Bedankt voor het meedenken zover! Enig idee waar ik verder kan kijken? Debug op webkit of iets dergelijks?

signature

• CH033
  • Niet online

CH033

altijd watt

Proxy of DNS (LS).. en ook vaker gezien je MTU op 1453 zetten. Netwerk - geavanceerd.
Een alternatieve, OpenDNS zou je kunnen proberen, met de volgende 2 adressen.

208.67.222.222
208.67.220.220

Of er zit iets in een browser (extensie) of LS die een kanaal of kanaalbreedte (bv 80 MHz) vasthoudt of een ander die de bandbreedte "busy" houdt..

1337

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sparcle
  • Niet online
Bedankt @CH033.

Maar dat van die bandbreedte snap ik niet helemaal. Al het andere netwerk verkeer blijft door gaan. Behalve de browsers als applicaties. Die geven geen sjoege meer. Op geen enkele poort. (80, 443, 8081, 8080 etc. geen enkele). Zelfs niet op interne pagina's naar m'n NAS, firewall, of wat ook.

Maar telnetten naar m'n NAS, firewall, nos.nl over poort 80 lukt wel. Ik krijg html terug te zien van de desbetreffende servers als ik GET / via telnet doe.

tcpdump ziet geen packet naar buiten gaan, vanaf de browsers. Wel als ik telnet doe. (Logisch..)

Daarbij .. bandbreedte? Het gebeurt ook als de laptop wired is. Dus niet alleen op WiFi.

Vraag is of iemand een idee heeft waar ik kan kijken, hoe ik meer diagnostics kan ophalen over de werking van de browsers om te zien wat er mis is?

Aangezien Chrome, Firefox en Safari er mee stoppen, krijg ik sterk het gevoel dat ze alle drie eenzelfde component gebruiken, maar welk?

Little Snitch uitgezet, maar probleem ontstond toen ook.

Thanks!!

signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH033
  • Niet online

CH033

altijd watt

Blijkbaar overheen gelezen, in je vorige post meldde je al dat het ook bedraad voorkwam..

Die kanaalbreedte (verstoring) is iets wat alleen kan voorkomen als je in je router 80 of 160 MHz afdwingt met vaste kanalen. Een 2e device kan dan soms nauwelijks daar doorheen.
Dus dit is in zijn geheel niet van toepassing aangezien ook bedraad :)

Tijdje op gastaccount met alle rechten werken om hardware issues uit te sluiten?

1337

Acties:
  • 0Henk 'm!

• godertvdp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12-2018
Wij hebben dit probleem op het netwerk bij meerdere (>10) gebruikers. OS: Windows 8.1 NL
Probleem doet zich meerdere malen per dag voor, vooral bij meerdere geopende tabbladen en "zware" websites.
Firefox lijkt niet meer te reageren en alle tabbladen willen niet meer verversen.
Er is geen verkeer meer zichtbaar op het netwerk en het is alleen op te lossen door Firefox af te sluiten en weer op te starten.
Installatie van versie 48.0 en 49.0 voorkomt dit gedrag, dit hebben we nu als workaround gedaan.
De standaard oplossingen die Mozilla op hun website geeft lossen het probleem niet op.
Zijn er niet meer gebruikers die dit herkennen/ervaren?

UPDATE: Opgelost in 53.0.3 update en sorry voor deze post in het Apple Talk gedeelte. :P

[Voor 6% gewijzigd door godertvdp op 22-05-2017 13:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH033
  • Niet online

CH033

altijd watt

godertvdp schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:22:
Wij hebben dit probleem op het netwerk bij meerdere (>10) gebruikers. OS: Windows 8.1 NL
Probleem doet zich meerdere malen per dag voor, vooral bij meerdere geopende tabbladen en "zware" websites.
Firefox lijkt niet meer te reageren en alle tabbladen willen niet meer verversen.
Er is geen verkeer meer zichtbaar op het netwerk en het is alleen op te lossen door Firefox af te sluiten en weer op te starten.
Installatie van versie 48.0 en 49.0 voorkomt dit gedrag, dit hebben we nu als workaround gedaan.
De standaard oplossingen die Mozilla op hun website geeft lossen het probleem niet op.
Zijn er niet meer gebruikers die dit herkennen/ervaren?

UPDATE: Opgelost in 53.0.3 update en sorry voor deze post in het Apple Talk gedeelte. :P
Het gaat hier over een heel ander soort casus.
1 eigenaar, 1 OS, meerdere browsers, random access points..

Mag hopen dat 'jullie' behalve Mozilla ook nog andere software/browsers uitvoerig hebben getest.. en oplossingen van Mozilla en een workaround.. duidelijk dat de netwerkbeheerder en/of systeembeheerder ontbreekt of extern is (of echt aan het werk is :) )

local admin begint niks als domain admin niks gevraagd word

Blijf geen pleisters plakken als de arts iets kan genezen, je >10 collega's doen graag iets nuttigers ;)

1337

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee