Retourkosten zijn voor mij volgens leverancier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 13:30
Beste Tweakers,

Laat ik allereerst zeggen dat mijn aankoop gaat om achterlichten van mijn auto en dus niet over hardware van een computer of mobiele telefoons. In dit topic wil ik eigenlijk jullie mening vragen over deze kwestie en welke rechten ik precies heb. Let op: het is een vrij lang en toch wel ingewikkeld verhaal geworden..

Op 20-03-2017 heb ik een set achterlichten en achterbumper voor mijn Peugeot 206 gekocht bij AP-tuning.nl. Het gaat om deze lampen: http://www.ap-tuning.nl/d...ot-206-1998-tot-2008.html
Op 24-03-2017 heb ik de lampen ontvangen, maar viel me meteen op dat er met één lamp iets mis was, waarop ik naar de klantenservice heb gemaild.

TL:DR
1. Lampen besteld bij AP-tuning.nl
2. Geleverde lampen komen niet overeen met afbeelding website
3. Rechterlamp bevat kras in chroom en slechte afwerking (lijmresten binnenkant): ik wil ze ruilen
4. Klantenservice biedt korting aan: geweigerd
5. Klantenservice biedt aan de lampen te sturen zoals ze op de website staan: geweigerd, want de lampen die ik gekregen heb zijn in mijn opzicht mooier, maar kosten hetzelfde
6. Ik wil de lampen terugsturen, maar de retourkosten niet betalen onder 2 zaken: schade product en non-conformiteit
7. AP-tuning ziet het anders en wil hier niet aan meewerken.

Er zitten me een aantal zaken dwars:
1. Het product dat geleverd zou moeten worden, is niet geleverd;
2. Het product dat geleverd is, wil ik graag houden, maar dan zonder beschadiging;
3. Ik kan de lampen krijgen die op de afbeelding te zien zijn op de website, maar ook dan moet ik nog steeds de retourkosten betalen, terwijl ze eigenlijk zelf zeggen dat ze NU pas het goede product willen opsturen en ik dus met de verkeerde lampen zit?
4. Er wordt korting aangeboden, maar daar zit ik niet op te wachten.. Die lijmresten bovenop de lamp en de kras zijn duidelijk zichtbaar. Dit is juist een product dat er zo goed mogelijk moet uitzien.

Graag hoor ik jullie mening over deze zaak.. Het gaat mij niet om die paar euro retourkosten, maar als ik er recht op heb, mogen zij dit niet zomaar weigeren. Als ik fout zit hoor ik dat uiteraard ook graag.

Dank voor jullie input alvast!

Beste heer/mevrouw,

Vanmorgen heb ik de achterlampen voor de Peugeot 206 mogen ontvangen. Bij het uitpakken blijkt dat ze er anders uitzien dan op de foto aangegeven staat, maar ik vind ze mooier, dus dat is geen enkel probleem. Misschien wel de afbeelding op de website aanpassen?

Helaas is er bij de rechterlamp wel een probleem, namelijk de afwerking. In het chroom zit een vieze kras/verhoogde chroomrand. Dit is best wel storend om te zien en het valt nog best wel redelijk op. Is het mogelijk dat jullie de rechterlamp vervangen? De linkerlamp is perfect, dus die zou ik alvast graag willen houden, maar als ik dan een andere rechterlamp zou mogen ontvangen, zou ik zeer blij zijn. Ik heb een aantal foto’s toegevoegd, dan hebben jullie een beeld van wat ik bedoel.

Bij voorbaat dank voor alle hulp, ik ben tot nu toe heel tevreden over jullie website en service!

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iXPid5/IMG_20170324_091906.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fRf0Qk/IMG_20170324_091925.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gRwkrQ/IMG_20170324_0919161.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eGJyBQ/IMG_20170324_0919512.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ikPGy5/index.jpg

Het antwoord dat ik kreeg was als volgt:
28-03-2017
Goedemiddag,

vervelend om te horen en zien dat de uitwerking van de lampen niet perfect is op het moment. we kunnen u daarbij nog wel van korting op het item zelf voorzien maar retour doen van de lampen zou een fors traject worden aangezien deze echt los zijn verkregen bij een fabrikant die standaard niet aan ons levert.
Misschien dat u open staat voor een kortingsbedrag op de set?

met vriendelijke groet,[mbr]*knip*[/mbr]

Hierop heb ik geantwoord:
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Dank voor het bericht. Graag zou ik toch liever een vervanging zien voor de lamp. Indien nodig zal ik dan beide lampen retour sturen zodat deze vervangen kunnen worden. De lampen zijn bij jullie op voorraad volgens de website (ook bij sportuitlaatdemper.nl, een van jullie andere websites). Kunnen jullie dan niet een rechterlamp van een andere set pakken en die opsturen? Als dat niet kan, dan wil ik graag een vervangende set, want ik stoor me te veel aan die kras. Ik zou de lampen graag willen inbouwen, maar die kras zal me altijd blijven storen. Graag hoor ik van je.

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Hierna heb ik een aantal dagen niks meer vernomen, waarna ik besloot om even te bellen. De conversatie gaat daarna via mail verder:
03-04-2017
Goedemiddag heer [mbr]*knip*[/mbr],

We hebben elkaar zaterdag gesproken, over de stand van zaken van uw order. Helaas kan ik u vandaag nog geen update geven, aangezien er vandaag erg veel zieken zijn, waaronder de persoon bij wie ik het moest navragen. Ik hoop dat hij morgen weer aanwezig is, zodat ik u meer kan vertellen.

Hopende u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd, wens ik u een fijne avond toe.

met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

3 dagen later kreeg ik pas bericht:
06-04-2017
Goedemiddag heer [mbr]*knip*[/mbr],

Eindelijk heb ik nieuws voor u! Het heeft even geduurd, maar we hebben nog steeds een aantal zieken op dit moment dus het is de hele week al drama met onderbezetting. Vandaar dat het helaas wat langer heeft geduurd voor ik antwoord had van mijn collega, aangezien hij ook ziek thuis zat.

We kunnen de set voor u omruilen, wat u aangaf. Het alternatief komt van een andere leverancier, welke normaliter duurder is in aanschaf. Ik heb het verhaal voorgelegd bij mijn manager om u hierin tegemoet te komen.
Wat we kunnen doen, is dat u de geleverde set retour stuurt naar ons, zodat ik de wijziging kan doen naar de andere leverancier zodat we die volgende week bij u kunnen afleveren. Als u het pakket zelf terugstuurt naar ons, mag ik de order zonder bijbetaling voor u wijzigen.

Graag zien wij uw reactie tegemoet, om het zo snel mogelijk voor u te kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Hier heb ik op geantwoord:
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Dank voor uw berichtgeving. Het omruilen van de set lijkt me een prima oplossing, mits ik dan dezelfde lampen krijg, die gecontroleerd worden op slechte afwerking. Het moet niet zo zijn dat ik straks de nieuwe lampen krijg en daar weer zo’n traject voor gestart moet worden om te ruilen 😉

Zoals ik al eerder bij collega’s van u heb aangegeven heb ik wel een andere set ontvangen dan op de website stond aangegeven.
Dit is wat ik besteld had: http://www.ap-tuning.nl/d...ot-206-1998-tot-2008.html
Ik heb deze ontvangen: http://www.sportuitlaatde...erlichten-set-chroom.html

Qua prijs geen verschil, maar qua uiterlijk enorm. Nu is het geen probleem dat ik die set heb gekregen zoals te zien op sportuitlaatdemper.nl, maar dan zou ik ook graag deze set weer willen ontvangen, gezien ik deze mooier vind dan die wat ik eigenlijk had besteld op ap-tuning.nl. Eventueel kunt u het geld terugboeken, stuur ik de lampen terug en bestel ik ze via sportuitlaatdemper.nl als dat logistiek gezien makkelijker is voor jullie?

Een ander punt betreft de kosten voor het retour zenden. Bij schade aan een product of een verkeerd geleverd product ligt de plicht om een nieuw artikel te versturen en het oude op te halen bij de verkoper. Ik ben bereid de lampen weer op de post te doen, maar ik vind niet dat dit me extra geld moet gaan kosten, ik heb immers aan mijn betaalverplichting voldaan en kan er niks aan doen dat een van de lampen een slechte afwerking heeft. Ik hoop dat u me begrijpt.

Ik zou dit ook graag zo snel mogelijk opgelost zien. Nogmaals dank voor de hulp tot nu toe en ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Toen begon het gezeik pas echt..
06-04-2017
Goedemiddag,

Zoals mijn collega al eerder aangaf, wordt het lastig om dezelfde set op korte termijn te kunnen regelen omdat deze van een andere leverancier kwamen. Het alternatief is dan via onze eigen leverancier, waar ze nu wel weer voorradig zijn. Dit is deze set:
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/b1s7k7kdt/lampen.png
In ons systeem staan beide leveranciers als hetzelfde product ingesteld, waardoor de afbeelding verschilt maar de prijs gelijk is op allebei de webshops van ons met verschillende artikelnummers. In beide gevallen had u de set ontvangen welke u nu thuis heeft.
De andere leverancier waar we voorheen inkochten en deze nu weer terug in voorraad heeft, is duurder. Helaas staan er op de 2 webshops verschillende afbeeldingen, maar dit zijn dezelfde sets achterlichten in ons systeem. Deze setjes zouden normaal gesproken 20 euro duurder zijn. Vandaar dat u hierin tegemoet wil komen, dat als u zelf de retourkosten betaalt, ik het prijsverschil kan laten vervallen ter compensatie.

Voor dezelfde prijs kan er helaas alleen de uitvoering geleverd worden welke u nu gekregen heeft, met een langere levertijd omdat deze momenteel nog niet bekend is.

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Waarop ik antwoordde:
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Dank voor de snelle berichtgeving. Helaas wil ik geen andere set, dus ga ik niet in op het voorstel. De lampen die ik nu heb zijn in mijn ogen mooier, maar eigenlijk waren het niet de lampen die ik dacht te krijgen. Ik beroep mij op mijn recht dat ik de lampen kosteloos kan terugsturen, onder dit recht:

Wat als ik het verkeerde product geleverd krijg?
Bij een verkeerde levering is er niet aan de overeenkomst voldaan. Het geleverde product voldoet namelijk niet aan de verwachting. Wanneer dit het geval is heb je als consument veel meer rechten dan alleen de wettelijke bedenktijd. Je heb namelijk twee maanden de tijd om het probleem te melden bij de webwinkel. De verkoper moet het probleem kosteloos oplossen, door bijvoorbeeld het juiste product op te sturen en de kosten voor de retournering van het verkeerde geleverde product te dragen. Het mag de klant niets extra’s kosten.

Wat als het geleverde product defect is?
De webwinkelier moet het product in beginsel herstellen. Als dat niet lukt dan heeft de consument recht op een vervangend product. Ook dit moet kosteloos gebeuren; het mag de klant niets extra’s kosten. Wanneer het niet mogelijk is om een vervangend product te leveren, dan krijgt de consument zijn geld terug.

Ik stuur de lampen dan ook terug, gezien er geen vervanging mogelijk is binnen redelijke termijn. Graag hoor ik waar de lampen naartoe gestuurd kunnen worden. Ik zal dit aangetekend doen, zodat er geen twijfel bestaat dat ze teruggestuurd zijn. De kosten voor het terugsturen zijn voor jullie rekening.

Bedankt voor alle moeite.

Met vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Deze laatste email werd niet gewaardeerd, want toen kwam Pepijn erbij:
07-04-2017
[b][i]Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Als u geen andere set wenst is het een simpele annulering, en dient u op eigen kosten te retourneren.
Wij dienen in de gelegenheid te worden gesteld om deze set: http://www.ap-tuning.nl/d...ot-206-1998-tot-2008.html
uit te leveren. En dat kunnen we.

De keus is dus aan u.

Vriendelijke groet,[mbr]*knip*[/mbr]

Waarop ik gemaild heb:
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Ik wil de set die ik nu heb en geen andere, zo simpel is het. Jullie kunnen dit niet leveren/omruilen zeggen jullie, dus dan is er sprake van een non-conformiteit. Ik ga dan ook geen retourkosten betalen.

[mbr]*knip*[/mbr]

Het antwoord:
07-04-2017
Zo werkt het niet.
U heeft recht op de bestelde set.
Kunt u wel een andere willen, maar dat is niet de overeenkomst.

U heeft er gelijk in, dat wij voor een juiste set moeten zorgen. Maar dat is dan de set die u heeft besteld, en die kunnen we leveren.
Als u dat niet wilt, dan gewoon even op eigen kosten retourneren.

Vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

Mijn reactie:
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Ik raad je aan de berichten van je collega's terug te lezen, waarin beweerd wordt dat de geleverde lampen de juiste lampen zijn en dat de afbeeldingen niet kloppen. Jullie spreken elkaar tegen. Daarbij heb ik SCHADE aan de lamp, dus heb ik alle recht op de juiste vervanging. Ik kom hier op terug, dit is echt een zeer slechte gang van zaken.

[mbr]*knip*[/mbr]

De laatste respons:
07-04-2017
Beste [mbr]*knip*[/mbr],

Ik weet exact wat er is geleverd. Het verschil zit hem in de leverancier. U heeft van fabrikant Junyan geleverd gekregen uit Taiwan. Het design daarvan is heel iets verschillend met de website afbeelding. Dat gaf u zelf al aan in eerste instantie. Er zit geen schade op, u vindt de afwerking gewoon minder mooi, geen probleem dat kan. We kunnen vervolgens gewoon omruilen voor de set die u daadwerkelijk heeft besteld, maar dat is dan ook weer niet goed. En dan verwacht u dat wij retourkosten gaan betalen. Waarom?

Het is aan ons om te leveren, en dat doen we. Als u het niet wilt om wat voor reden dan ook, accepteer dan dat u de retourkosten betaalt, dit is overal zo.

Vriendelijke groet,
[mbr]*knip*[/mbr]

[ Voor 9% gewijzigd door Ottie93 op 09-04-2017 17:04 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Tip. Niet iedereen, waaronder ik op dit moment, heeft tijd om al het mail verkeer te lezen. Maak hier even een korte versie van met de feiten op een rij. Dat maakt het beantwoorden van je vragen, voor zover mogelijk, een stuk gemakkelijker.

Ninja edit: als ik zo snel lees dan reageer je nog fel/offensief naar de shop. In deze gevallen altijd proberen om niet vanuit emotie te reageren, daar bereik je op deze manier echt niet veel mee en de tegenpartij zal alleen maar sneller geneigd zijn om de hakken in het zand te steken.

[ Voor 38% gewijzigd door Perkouw op 09-04-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Perkouw schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:30:
Tip. Niet iedereen, waaronder ik op dit moment, heeft tijd om al het mail verkeer te lezen. Maak hier even een korte versie van met de feiten op een rij. Dat maakt het beantwoorden van je vragen, voor zover mogelijk, een stuk gemakkelijker.

Ninja edit: als ik zo snel lees dan reageer je nog fel/offensief naar de shop. In deze gevallen altijd proberen om niet vanuit emotie te reageren, daar bereik je op deze manier echt niet veel mee en de tegenpartij zal alleen maar sneller geneigd zijn om de hakken in het zand te steken.
Ik zal een TL:DR schrijven ;)

Wat betreft je edit comment: het klopt dat er aan het eind steeds meer emotie in m'n reacties komt. Ik was er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee, omdat ik het gevoel heb dat zij zich niet aan wetgeving willen houden. Misschien zit ik verkeerd, vandaar dat ik hier om advies vraag.

Dank voor je reactie.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En ik heb maar alle namen weggehaald. Namen van medewerkers hebben geen toegevoegde waarde in de discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Kennelijk halen ze dezelfde achterlichten bij twee verschillende leveranciers vandaan. Beide leveranciers hebben een andere fabrikant waardoor er een klein verschil zit in hoe de achterlichten eruit zien. De leverancier die jouw huidige achterlichten geleverd heeft, heeft ze niet meer op voorraad dus krijg je ze van de leverancier die ze normaal gebruiken.

Als zij gewoon de achterlichten kunnen leveren die jij oorspronkelijk besteld hebt (dus het artikelnummer klopt) hebben zij gelijk. Als jij écht deze achterlichten zou willen moet je de huidige koop ontbinden en de andere bestellen, als ze dan de verkeerde leveren zou je gelijk hebben...

IANAL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
xh3adshotx schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:50:
Kennelijk halen ze dezelfde achterlichten bij twee verschillende leveranciers vandaan. Beide leveranciers hebben een andere fabrikant waardoor er een klein verschil zit in hoe de achterlichten eruit zien. De leverancier die jouw huidige achterlichten geleverd heeft, heeft ze niet meer op voorraad dus krijg je ze van de leverancier die ze normaal gebruiken.

Als zij gewoon de achterlichten kunnen leveren die jij oorspronkelijk besteld hebt (dus het artikelnummer klopt) hebben zij gelijk. Als jij écht deze achterlichten zou willen moet je de huidige koop ontbinden en de andere bestellen, als ze dan de verkeerde leveren zou je gelijk hebben...

IANAL.
Het verschil tussen de lampen is behoorlijk groot ;) Het gaat ook echt om andere lampen, zie:
Dit is wat ik besteld had: http://www.ap-tuning.nl/d...ot-206-1998-tot-2008.html

Stel dat ik hun tweede voorstel accepteer en die lampen krijg zoals ze op de website staan aangegeven, dan nog moet ik retourkosten betalen zeggen ze? Ik citeer: Vandaar dat u hierin tegemoet wil komen, dat als u zelf de retourkosten betaalt, ik het prijsverschil kan laten vervallen ter compensatie.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:31

lasharor

7 december 2004

Jij maakt het gecompliceerd door te zeggen dat je eigenlijk die set die je nu hebt mooier vind dan de set die je eigenlijk besteld hebt. Ik denk dat, als je de huidige set wilt houden, best wel wat coulance mag tonen naar de webshop toe, jij krijgt nu iets mooiers dan dat je voor betaald.

Beste oplossing is dat jij gewoon de bestelde lampen krijgt en de huidige verkeerd geleverde lampen op kosten van de webshop terugstuurt. Maarja, die 14 dagen termijn is inmiddels ook al verlopen...

Kunnen jullie de verzendkosten niet delen? Vraag dan ook nog gewoon korting op de set vanwege deze situatie. Dan kom je ongeveer weer op je initiele deal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
lasharor schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:56:
Jij maakt het gecompliceerd door te zeggen dat je eigenlijk die set die je nu hebt mooier vind dan de set die je eigenlijk besteld hebt. Ik denk dat, als je de huidige set wilt houden, best wel wat coulance mag tonen naar de webshop toe, jij krijgt nu iets mooiers dan dat je voor betaald.
Lampen kosten hetzelfde, dus daar ligt het probleem niet ;) Ik snap je punt wel, maar waarom kan ik het product niet gewoon omruilen, ze bieden de lampen nog steeds aan op sportuitlaatdemper.nl en daar staat dat ze op voorraad zijn. AP-tuning en Sportuitlaatdemper vallen beide onder AP-onderdelen, dus ergens moet er toch iets niet kloppen?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Ottie93 schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:54:
[...]

Het verschil tussen de lampen is behoorlijk groot ;) Het gaat ook echt om andere lampen, zie:

Stel dat ik hun tweede voorstel accepteer en die lampen krijg zoals ze op de website staan aangegeven, dan nog moet ik retourkosten betalen zeggen ze? Ik citeer: Vandaar dat u hierin tegemoet wil komen, dat als u zelf de retourkosten betaalt, ik het prijsverschil kan laten vervallen ter compensatie.
Je zegt zelf dat het verschil behoorlijk groot is, dan is het toch logisch dat de webshop bij omruiling niet meer de huidige wilt leveren? Er is geen koopovereenkomst voor die achterlichten, de artikelcode is anders en het is een andere shop (met dezelfde eigenaar)...

Edit: zie bijvoorbeeld dit: https://ictrecht.nl/2011/...erkeerd-geleverd-product/
Tot zover is het redelijk zwart-wit. Er zijn echter nog wel wat extra vragen te bedenken. Wat bijvoorbeeld als het geleverde product een gelijkwaardige of “betere” versie is van datgene wat is besteld? De verkoper mag zo’n product leveren, mits dit ook duidelijk is opgenomen in de algemene voorwaarden van bijvoorbeeld de webwinkel. Als dat niet zo is, dan gelden weer de zojuist gestelde regels. Een lastige situatie ontstaat wanneer dit dus niet is vastgelegd. Mag de klant het product houden, omdat hij denkt: “Een duurder product voor hetzelfde geld, dat is niet gek en het is toch de schuld van de webwinkel.”

In principe niet en dus moet de klant het product retourneren. Het is immers niet datgene wat is gekocht en dus is het ook niet zijn eigendom geworden. Hoe dit in de praktijk op te lossen, is dan weer een stuk lastiger. Als een verkoper hier al achter komt, mag hij het product in ieder geval wel terug eisen en handelt de koper onrechtmatig door het product te houden. Maar dit zal toch wel vrij omslachtig worden.
Het is dus puur coulance als de webshop jou dit product laat houden, ondanks dat het even duur is.

[ Voor 40% gewijzigd door xh3adshotx op 09-04-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
xh3adshotx schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:00:
[...]

Je zegt zelf dat het verschil behoorlijk groot is, dan is het toch logisch dat de webshop bij omruiling niet meer de huidige wilt leveren? Er is geen koopovereenkomst voor die achterlichten, de artikelcode is anders en het is een andere shop (met dezelfde eigenaar)...
Ja, maar ze zeggen zelf in de mail dat de lampen die ik gekregen heb wél de lampen zijn die ik had moeten krijgen. Ik citeer:
In ons systeem staan beide leveranciers als hetzelfde product ingesteld, waardoor de afbeelding verschilt maar de prijs gelijk is op allebei de webshops van ons met verschillende artikelnummers. In beide gevallen had u de set ontvangen welke u nu thuis heeft.
De andere leverancier waar we voorheen inkochten en deze nu weer terug in voorraad heeft, is duurder. Helaas staan er op de 2 webshops verschillende afbeeldingen, maar dit zijn dezelfde sets achterlichten in ons systeem.

En daarna kwamen ze pas met de oplossing om de lampen te sturen zoals ze eigenlijk op de website staan.. 8)7

EDIT:
"Het is dus puur coulance als de webshop jou dit product laat houden, ondanks dat het even duur is."

Ja, maar dan zeg je toch zelf dat ze het verkeerde product hebben gestuurd en ik dus geen retourkosten ga betalen vanwege hun verkeerde informatievoorziening?

[ Voor 10% gewijzigd door Ottie93 op 09-04-2017 17:07 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
Volgens mij klopt het dat de retourkosten vaak voor eigen rekening zijn. Ik heb dit in ieder geval vaker gezien. Mocht je betaald hebben met Paypal (en wellicht ook CC) dan kunnen die misschien iets voor je betekenen wat betreft de retourkosten.

Ik begrijp dat het een principekwestie is, maar we hebben het over €6,50 toch? Is dat alle stress en zorgen waard?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Ja, maar dan zeg je toch zelf dat ze het verkeerde product hebben gestuurd en ik dus geen retourkosten ga betalen vanwege hun verkeerde informatievoorziening?
Ze hebben dus blijkbaar 2 verschillende artikelen onder 1 code staan. Dat gebeurt soms. Kan een foutje zijn. Dit willen ze ook gratis oplossen voor je door de juiste te leveren. En die optie kost je geen verzendkosten. Maar dat wil je niet omdat deze mooier zijn. En zal je ze dus op basis van de WKOA moeten terug sturen. En daar zitten verzendkosten aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:59
loki504 schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:06:
[...]

... En zal je ze dus op basis van de WKOA moeten terug sturen. En daar zitten verzendkosten aan verbonden.
En als hij ze wil terugsturen omdat het een fabricagefout betreft? Dan gaat dat niet op basis van WKOA toch?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
coyote1980 schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:16:
[...]

En als hij ze wil terugsturen omdat het een fabricagefout betreft? Dan gaat dat niet op basis van WKOA toch?
Klopt maar je moet de winkelier ook de kans geven zijn fout te herstellen. En dat wil de winkelier ook. Maar dat wil de TS niet omdat hij dan het artikel krijgt volgens het plaatje. Welke hij minder mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:59
loki504 schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:30:
[...]

Klopt maar je moet de winkelier ook de kans geven zijn fout te herstellen. En dat wil de winkelier ook. Maar dat wil de TS niet omdat hij dan het artikel krijgt volgens het plaatje. Welke hij minder mooi vind.
Mee eens, in dat geval moet de TS inderdaad zijn verwachtingen bijstellen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 17:17

aex351

I am the one

Wat een gedoe zeg. Je hebt een set lampen besteld en de webwinkel hanteert kennelijk twee verschillende sets onder dezelfde noemer. De set die je nu hebt is duurder, en kennelijk vind je deze ook mooier, dan anders degene die je had gekregen.

Kortom, 1) of je maakt er een punt van dat dit niet de lampen zijn die je besteld hebt en stuurt deze terug met de kosten voor de verkoper. of 2) je accepteert dat ondanks deze set niet helemaal degene is die je oorspronkelijk gekocht had de webwinkel dit als een prima alternatief kon verkopen voor degene die je dacht te kopen. In dat geval zijn de kosten voor jou. Aangezien dit een upgrade was.

Al die mailtjes slaan nergens op. Zowel die van jou als die van die winkel niet. Wat boeit het jou welke fabrikant zij gebruiken. Je hebt iets besteld en kennelijk is er iets mis. In elk geval wil je het product retouren, en dan krijg je het product die je besteld hebt. Wil je de upgrade dan moet je of bijbetalen (en in dit geval komen ze je tegemoet door alleen 1x verzendkosten aan te rekenen).

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
aex351 schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:46:
Wat een gedoe zeg. Je hebt een set lampen besteld en de webwinkel hanteert kennelijk twee verschillende sets onder dezelfde noemer. De set die je nu hebt is duurder, en kennelijk vind je deze ook mooier, dan anders degene die je had gekregen.

Kortom, 1) of je maakt er een punt van dat dit niet de lampen zijn die je besteld hebt en stuurt deze terug met de kosten voor de verkoper. of 2) je accepteert dat ondanks deze set niet helemaal degene is die je oorspronkelijk gekocht had de webwinkel dit als een prima alternatief kon verkopen voor degene die je dacht te kopen. In dat geval zijn de kosten voor jou. Aangezien dit een upgrade was.

Al die mailtjes slaan nergens op. Zowel die van jou als die van die winkel niet. Wat boeit het jou welke fabrikant zij gebruiken. Je hebt iets besteld en kennelijk is er iets mis. In elk geval wil je het product retouren, en dan krijg je het product die je besteld hebt. Wil je de upgrade dan moet je of bijbetalen (en in dit geval komen ze je tegemoet door alleen 1x verzendkosten aan te rekenen).
Moet de winkelier niet ook de mogelijkheid krijgen het probleem om te lossen(kosteloos)? Wat de winkelier ook wil doen.

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 09-04-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
*knip* En hoe denk je dat zo'n opmerking het probleem van de TS kan oplossen?

[ Voor 84% gewijzigd door Yorinn op 09-04-2017 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Technisch gezien is de overeenkomst voor de lampen op de site. Wat geleverd wordt is anders en beschadigd. Niet conform en dus recht volgens wetboek 7 artikel 21.

Koper heeft recht op herstel naar originele overeenkomst. Daarvoor zouden de kosten voor leverancier zijn. Dat wil hij echter niet. Hij wil inmiddels iets anders dan overeengekomen. Of de winkel het artikel als hetzelfde hanteert, is niet relevant - als TS de lampen minder mooi had gevonden, waren ze ook niet conform. Onhandig van de winkel dat risico te nemen, maar het verandert de overeenkomst niet.

Wil koper op basis van een andere wens geleverd krijgen, waar de winkel niet in mee wil, dan blijft over ontbinden op basis van koop op afstand, en zijn retourkosten voor koper. Immers, de winkel is bereid de originele overeenkomst na te komen en de kosten daarvoor te dragen. Van ontbinden vanwege nonconformiteit kan pas sprake zijn als de winkel de originele overeenkomst niet na zou willen komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:18:
Technisch gezien is de overeenkomst voor de lampen op de site. Wat geleverd wordt is anders en beschadigd. Niet conform en dus recht volgens wetboek 7 artikel 21.

Koper heeft recht op herstel naar originele overeenkomst. Daarvoor zouden de kosten voor leverancier zijn. Dat wil hij echter niet. Hij wil inmiddels iets anders dan overeengekomen. Of de winkel het artikel als hetzelfde hanteert, is niet relevant - als TS de lampen minder mooi had gevonden, waren ze ook niet conform. Onhandig van de winkel dat risico te nemen, maar het verandert de overeenkomst niet.

Wil koper op basis van een andere wens geleverd krijgen, waar de winkel niet in mee wil, dan blijft over ontbinden op basis van koop op afstand, en zijn retourkosten voor koper. Immers, de winkel is bereid de originele overeenkomst na te komen en de kosten daarvoor te dragen. Van ontbinden vanwege nonconformiteit kan pas sprake zijn als de winkel de originele overeenkomst niet na zou willen komen.
Dank voor deze heldere reactie! Dit is inderdaad waar, maar dan nog blijft mijn punt staan: als ik alsnog op het voorstel in ga om de lampen zoals ze op de website staan geleverd te laten krijgen, ben ik toch niet verantwoordelijk voor de retourkosten van de lampen die ik nu in bezit heb?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. Als je inderdaad de lampen wil zoals op de site, dan zijn we terug bij conformiteit, en dient de winkel volgens wetboek 7:21 alle kosten te dragen om conformiteit te bereiken.

Technisch gezien hoeven ze de retourkosten niet te betalen, als ze de conforme set maar leveren. Alleen is dan de vraag of ze de verkeerde terugwillen - willen ze dat, dan is het hun probleem hoe dat gebeurt. Hou er rekening mee dat als je het terugstuurt, en ze kiezen voor een onverzekerde zending, dat je duidelijk maakt dat het verzenden op hun risico gebeurt.

Om een volgende mogelijke reactie van de winkel voor te zijn; sommige winkels stellen dat garantie 'carry-in' is en verzending slechts een losse dienst. Aangezien de winkels niet een verzenddienst bieden in het algemeen zoals PostNL, kan je de verzending niet los zien van de overeenkomst voor het product.
Garantie dient altijd verleend te worden op de wijze zoals levering plaatsvindt. Dus als het product via zending is geleverd, mag de consument ook verwachten dat garantieafhandeling via zendingen kan, en dat de kosten daarvoor gedekt worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Zojuist ook met m'n advocaat gesproken (toch wel handig als je websites maakt voor ze ;) ). Ik heb hem ook de reacties hier laten lezen en hij bevestigt wat je zegt Floppus. Hij zegt ook dat zij in beginsel verkeerd zitten door een ander product te leveren dan op de website, maar dat ze zich nu kunnen indekken door wel de juiste set te leveren. Ik ga dan ook nu gebruik maken van het voorstel om de andere lampen te laten leveren. De retourkosten zijn dan wel voor hen. Pas als ook de nieuwe lampen niet conform de beschrijving zijn of schade hebben, kan ik de koop ontbinden.

Dank voor alle reacties en hulp! Ik zal later de reactie van Ap-tuning nog plaatsen.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben hier dan ook vrijwel dagelijks ervaring met nonconformiteit ;) Het zou me verbaasd hebben als je advocaat tot een andere conclusie was gekomen.

Of bij opnieuw een verkeerde levering de koop direct ontbonden kan worden, daar is over te discussiëren. In de wet is niet vastgelegd hoe vaak een winkel de kans moet krijgen conformiteit te bereiken. Er staat slechts dat het binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast moet gebeuren. Bij een set lampen is urgentie waarschijnlijk niet zeer hoog zoals bijvoorbeeld bij een eerste levensbehoefte.

Enfin, dat alles is slechts relevant als het inderdaad fout gaat; dat komt niet vaak voor.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Er is nog een andere weg, men dient je ook expliciet op de hoogte te stellen van de retourprocedure en of hier wel of geen verzendkosten aan zijn verbonden en welke kosten. Dit is ergens in de afgelopen 2 jaar ofzo veranderd ten opzichte van daarvoor. Doen ze dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Even een update: ik heb gekozen om de lampen zoals ze op de website stonden te vragen. De retourkosten zouden vergoed worden. De lampen zouden direct verstuurd worden zodra ze de foutieve lampen (die ik had) binnen hadden. De volgende dag dus direct de lampen teruggestuurd, waarna ze de dag erop zijn afgeleverd (hier ook bevestiging van gehad + Track&Trace). Nu 3 weken later heb ik nog steeds geen lampen ontvangen en ook de retourkosten zijn nog niet bijgeschreven. Wanneer vervalt nu eigenlijk de 'redelijke termijn' waarin de verkoper een nieuw product kan opsturen? :F

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hangt er vanaf. Als jij het 3 weken stil houd en ook geen bevestiging heb gekregen dat ze ontvangen zijn vind ik het nog niet redelijk. Dan zou ik er eerst maar eens iets meer druk op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ottie93 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 17:31:
Even een update: ik heb gekozen om de lampen zoals ze op de website stonden te vragen. De retourkosten zouden vergoed worden. De lampen zouden direct verstuurd worden zodra ze de foutieve lampen (die ik had) binnen hadden. De volgende dag dus direct de lampen teruggestuurd, waarna ze de dag erop zijn afgeleverd (hier ook bevestiging van gehad + Track&Trace). Nu 3 weken later heb ik nog steeds geen lampen ontvangen en ook de retourkosten zijn nog niet bijgeschreven. Wanneer vervalt nu eigenlijk de 'redelijke termijn' waarin de verkoper een nieuw product kan opsturen? :F
Bij bestelling hebben ze 30 dagen om te leveren. Bij garantie (conform maken) geldt dat het binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast moet.

Maar ik zou vooral contact onderhouden. Het is duidelijk geen standaardproces, en die willen nog wel eens laks afgehandeld worden. Onder de aandacht houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Update: 19 mei eindelijk bericht gekregen dat de lampen verstuurd waren. De dag erna kwamen ze binnen. Geloof het of niet, ik maak de doos open, zie ik WEER de verkeerde lampen. Niet alleen dat, het waren PRECIES DEZELFDE als die wat ik teruggestuurd had, met dezelfde beschadiging. Ik heb ze boos opgebeld, niet zo gek als je een maand moet wachten op je pakket en dan dit gebeurt. Aan de telefoon nog een vriendelijke medewerker die me beloofde maandag de kwestie te bespreken met zijn leidinggevende. Maandag kreeg ik om 16:49 een mail dat de kwestie 'even' besproken zou worden en er zo snel mogelijk contact opgenomen zou worden. Vandaag nog steeds geen reactie, dus nog maar eens gemaild en aangegeven dat mijn geduld toch echt op is ondertussen. 5 minuten later kreeg ik een mail terug: "Hallo, Als uw geduld op is kunt u de achterlichten terugsturen. Met vriendelijke groet, ....."

3 dagen niks laten horen en dan wel reageren als mijn geduld op is en ik mijn geld terugeis. Uiteraard mag ik de lampen weer terugsturen, maar dan weer geen vergoeding voor de retourkosten.

Dit is toch geen manier van zakendoen of ligt het aan mij? Heb ik nu nog steeds het recht niet om mijn geld terug te eisen met eventuele vergoeding voor het retour zenden?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik zou zeggen ontbinding van de koop overeenkomst. Dus jij krijgt alle gemaakte kosten terug(Inc de officiële offerte). En zij krijgen de lampen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Laatst online: 22-09 22:02
Aangezien het bedrijf een tweede keer dezelfde (non-conforme) lampen hebben opgestuurd, lijkt het me redelijk dat het bedrijf de retourkosten vergoedt en de zaak afhandelt.

De situatie is niet wezenlijk veranderd, dus in theorie hebben ze nog steeds het recht de lampen kosteloos om te ruilen voor de goede exemplaren. Redelijkheid en billikheid verandert de situatie imo. Ze zijn in staat gesteld de situatie zonder overlast op te lossen. Dit is ze echter niet gelukt. Het lijkt me dat een eventuele rechter, stel dat het zover komt, aan zal geven dat het bedrijf de lampen terug moet nemen zonder dat de klant kosten moet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, er is hier duidelijk sprake van een situatie die gaat richting verzuim. Stel ze dan ook gewoon ingebreke waarbij je je eis uiteen zet en dat weigering binnen 2 weken aan de eis gehoor te geven tot dagvaarding leidt waarbij alle kosten verhaald worden.
Komen ze niet na dan treedt verzuim in.

Op gegeven moment is de discussie wel klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:47:
Ja, er is hier duidelijk sprake van een situatie die gaat richting verzuim. Stel ze dan ook gewoon ingebreke waarbij je je eis uiteen zet en dat weigering binnen 2 weken aan de eis gehoor te geven tot dagvaarding leidt waarbij alle kosten verhaald worden.
Komen ze niet na dan treedt verzuim in.

Op gegeven moment is de discussie wel klaar.
De brief is verstuurd, dank voor het advies!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

Ottie93 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:11:
[...]

De brief is verstuurd, dank voor het advies!
Aangetekend? En, heb je al een reactie gekregen?

Wat een stel prutsers zeg, precies dezelfde verkeerde en beschadigde lampen terugsturen 8)7

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
Excuses, ik ben vergeten de reactie te plaatsen. Bij dezen:
Beste,

Ik stuur u een retourlabel zodat u de lampen kunt terugsturen. We zullen dan het bedrag crediteren. Let op dat u de retourlabel maar 1 keer kan openen en uitprinten.

Overigens zijn het andere lampen die gestuurd zijn. Blijkbaar zijn al deze lampen met dezelfde "litteken".

Dit was de reactie die ik kreeg nadat ik de ingebrekestelling heb opgestuurd. Verzendkosten heb ik dus niet hoeven te betalen, wel ben ik nog steeds aan het wachten op het bedrag. Maar blijkbaar verkopen ze lampen die allemaal zo'n afwerking hebben :') Wat ik overigens niet geloof, maar w/e. Nu wachten op het geld en dan never nooit meer lampen kopen daar. Ik moet wel zeggen dat de achterbumper die ik bij AP-tuning gekocht heb, wel prima was.

[ Voor 5% gewijzigd door Ottie93 op 07-06-2017 14:54 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Je hebt geen foto van iets van een serienummer van de oude en nieuwe lampen? kun je vergelijken of het echt precies dezelfde zijn of lookalikes ;)

Verder, ingewikkeld verhaal. volgens mij zat AP-tuning in zijn recht in eerste instantie totdat ze tweemaal de verkeerde leverden, waardoor ze (zoals ze ook doen) gewoon ze terug moeten nemen en hun verlies moeten nemen.

Wat me wel opvalt is dat hun toon een stuk cynischer en vervelender wordt op het eind. Je bent zelf ook niet zo vriendelijk meer, maar ik vind dat een webwinkel gewoon altijd correct moet blijven in de mail. En geen vervelende ondertoon zoals het noemen van "litteken" e.d. Dat wekt het idee dat je niet serieus genomen wordt (wat wellicht ook zo is).

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Redelijk normaal is 14 dagen om je geld terug te krijgen. En zorg er voor dat je Alle kosten terug krijgt. Zodat het hele gebeuren je alleen hoofdpijn heeft gekost(helaas kan je de kosten voor paracetamol niet op hun verhalen).
Pagina: 1