Auto - Grote beurt - Accu check?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn auto heeft vorige week een grote beurt gehad. Op het formulier wat je krijgt na de beurt staat onder andere dat de accu gecontroleerd is. Bij mijn auto stond alles in het groen.

Vanmorgen de auto stof gezogen (+-30 min) en vervolgens start de auto niet meer. De lampjes op het dashboard flikkerden wat aan en uit en verder niets. Buurman erbij gehad met een startpack en de auto liep weer. Nu kunnen mijn ramen ineens niet meer automatisch zakken van de auto (zowel bestuurder als passagiers kant).

Ik heb de zekeringen na gelopen maar die zijn nog heel, misschien een relais?

Hoeveel is zo'n accu test waard bij een grote beurt als blijkbaar na een week je accu al plat kan zijn na 30 minuten stofzuigen? Ik heb net een rondje gereden om hem op te laden en hij lijkt nog spanning vast te houden maar blijkbaar is hij zo leeg.

Wat voor rechten kan ik ontlenen aan zo'n accu test?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat de accutest vorige week goed was, wil natuurlijk op zich niks zeggen. Hij kan 24 uur na die test best een defect krijgen dat er ten tijde van die test helemaal nog niet was.

Dat soort tests (niet alleen accu) zijn momentopnames.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:52
Ze hebben echt geen propere accu test gedaan. Waarschijnlijk hebben ze de voltage van de accu gemeten, wat vrijwel niets zegt.

Als je een multimeter hebt kan je kijken of je alternator( dynamo) een goede laadspanning geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat is in deze de relatie tussen het stofzuigen en die 30 minuten? Stofzuig je via de 12V oid?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:01:
Wat voor rechten kan ik ontlenen aan zo'n accu test?
Rechten? Hoezo rechten?
Het is jouw auto en jouw accu. Dat jij die accu leeg laat lopen is niet de schuld van de garage.
De accutest laat alleen zien of de accu in staat is om lading vast te houden.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldp
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06-2024

ldp

ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:01:
Nu kunnen mijn ramen ineens niet meer automatisch zakken van de auto (zowel bestuurder als passagiers kant).
Die dien je vaak te resetten na een spanningsonderbreking. Paar keer met de hand helemaal omhoog en omlaag en het knopje nog enkele keren indrukken als je op het einde bent, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Mick1990 schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:08:
Wat is in deze de relatie tussen het stofzuigen en die 30 minuten? Stofzuig je via de 12V oid?
Nee, ik heb 30 minuten stof gezogen met de radio in de auto aan. Dus 30 minuten de accu "belast".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Juup schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:09:
[...]

Rechten? Hoezo rechten?
Het is jouw auto en jouw accu. Dat jij die accu leeg laat lopen is niet de schuld van de garage.
De accutest laat alleen zien of de accu in staat is om lading vast te houden.
Waarom doe je een accu test als die eigenlijk niets zeggend is. Want wat zegt die test nou? Volgens de omschrijving zou de test moeten uitwijzen of de accu vervangen moet worden. Dat lijkt me in dit geval redelijk duidelijk maar kwam blijkbaar niet uit de test??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldp
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06-2024

ldp

Wat er wel of niet uit die test gekomen is, is toch verder niet relevant meer? Toen was die nog 'goed' (afh. van hoe ze precies getest hebben) en vandaag niet meer.

Vervangen die hap.

"Een accu overlijdt in de winter en gaat pas kapot in het voorjaar". Hoe oud is de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:22:
[...]

Waarom doe je een accu test als die eigenlijk niets zeggend is. Want wat zegt die test nou? Volgens de omschrijving zou de test moeten uitwijzen of de accu vervangen moet worden. Dat lijkt me in dit geval redelijk duidelijk maar kwam blijkbaar niet uit de test??
Misschien omdat ten tijde van de test de accu gewoon nog goed was, maar er sindsdien een defect is opgetreden? Een test is een moment-opname, net zoals resultaten uit het verleden biedt het geen garanties voor de toekomst.

Zoals al eerder gezegd overigens, en door jou genegeerd? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Nee relevant is het ook niet. Maar waarom voer je hem dan uit als het niets zegt? Zo denk je dus een prima accu te hebben terwijl hij een week later defect is.

Überhaupt had ik het gevoel dat het haast werk was. Mijn banden zijn vervangen maar stonden nog op 3.5 bar druk. Blijkbaar is dat nodig voor het erop leggen. Ze waren vergeten de spanning terug te brengen.

Vandaar ook mijn twijfel aan deze "test".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25
Echte accutest duurt wel een krap uurtje. Accu gaat aan professioneel apparaat en wordt meerdere keren geladen/ontladen met verschillende stromen. Dan kan bepaald worden hoe goed de accu nog is. Als ik het zo hoor is er alleen een snelle check gedaan, door bijvoorbeeld spanning te meten of onwaarschijnlijker quick test, dus 10sec flink stroom trekken met een testapparaat. Vaak komen matige accu's daar wel doorheen, maar uur lang een paar ampere houden ze niet vol en vallen ze door de mand.

Accu heeft wel voldoende capaciteit (Ah CCA) voor jouw auto? Of is hij oud? 30min op contact met korte stukjes rijden gaat vaak niet goed tegenwoordig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:57
Waarschijnlijk is er gewoon een accu tester gebruikt. Deze meet de weerstand van de accu door er eventjes wat stroom uit te halen en de spanning te meten.

Een accutest zegt niets over de resterende capaciteit van de accu, alleen of de elektroden nog goed genoeg functioneren.
Als je dat wilt weten ben je zo 24 uur verder en moet je de capaciteit meten door te laden/ontladen.

Hoe oud is de accu, en wat is de capaciteit?

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 09-04-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Ja de accu is voor mijn Honda door Honda merkdealer erin gezet en auto is daar ook in onderhoud.

Ik rij dagelijks minimaal 1.5 uur met de auto, behalve het weekend.

Helaas kan ik niet zien hoe lang de accu er al in zit. De auto is van 2011. Maximaal kan dat dus 6 jaar zijn nu. Accu is een 45AH (gewoon standaard volgens specs auto).

[ Voor 3% gewijzigd door ViNyL op 09-04-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die accu had je dus best al wel preventief kunnen vervangen. Ik zou niet meer dan 50% van de originele capaciteit verwachten. Dat is genoeg om te starten en te rijden, waar hij voor bedoeld is. Maar niet om de auto langdurig online te houden als de motor niet draait.

In een MB diesel gaat de autoradio na 1 uur uit totdat je de motor weer gestart hebt.

Je vervangt de accu gemiddeld elke 5 jaar, het kost je ~€50 euro en je kan het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Ik heb de auto zelf pas een jaar. Ik ga niet preventief van alles vervangen als ik een auto koop bij een dealer die daar ook altijd in onderhoud is geweest. Beetje onzin natuurlijk.

Tuurlijk kan een accu stuk gaan, het verbaast me alleen dat dit "getest" is maar toch zo snel leeg kan lopen. Dat hij vervangen gaat worden lijkt me duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ja die zal inderdaad aan zijn eind zijn. Een accu kan inprincipe plots overlijden dus ik zou je dealer niet teveel aanrekenen.
jeroen3 schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:44:Je vervangt de accu gemiddeld elke 5 jaar, het kost je ~€50 euro en je kan het zelf.
Het plaatsen ja, maar vergeet het inleren niet. Ben niet bekend met Honda PCM's maar bij Ford begint het rond bj 2011-2012 uit mijn hoofd.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 09-04-2017 16:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Inleren? Je sluit eerst een oplader aan op de klemmen zodat er geen instellingen verloren gaan.
Dan pas maak je de batterij los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:48:
Tuurlijk kan een accu stuk gaan, het verbaast me alleen dat dit "getest" is maar toch zo snel leeg kan lopen. Dat hij vervangen gaat worden lijkt me duidelijk :)
Stuff happens. De laatste keer dat ik een kapotte accu had was deze echt letterlijk van het ene op het andere moment overleden. Auto zonder problemen geparkeerd, toen ik weer weg wilde rijden deden de centrale deurvergrendeling en interieurverlichting het niet eens meer.
jeroen3 schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:00:
Inleren? Je sluit eerst een oplader aan op de klemmen zodat er geen instellingen verloren gaan.
Moderne auto's hebben soms een heel accumanagementsysteem wat de toestand en lading van de accu monitort, ivm start-stop systemen enzo. Dit moet even met de diagnosecomputer gereset worden. Plus als er een andere capaciteit accu geplaatst wordt dan moet er ook een instelling aangepast worden. Niet heel spannend maar de gemiddelde eindgebruiker heeft daar niet de spullen voor in huis.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is waar. Maar dan zit de accu waarschijnlijk ook niet erg servicevriendelijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Met een Optimate acculader (er zijn vast veel alternatieven) kun je je accu weer nieuw leven in blazen als dat nog tot de mogelijkheden van je accu behoort. Scooter / motor/ boot /auto zijn allemaal wel eens slachtoffer van een volledig ontladen accu. Dat is slecht voor de accu maar deze lader kan in een (groot) aantal gevallen je accu weer reanimeren. Radio en stofzuiger , vooral op hoog volume, vreten stroom. Wellicht de volgende keer een verlengsnoer voor muziek en stofzuiger nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Wanneer jij anderhalf uur rijdt (doordeweeks) met de auto moet je zonder problemen 30min op contact kunnen staan hoor. (Mits je natuurlijk stroomvreters uitschakelt zoals achterruitverwarming en blower). En de stofzuiger was niet op de auto aangesloten neem ik aan. Ik vrees dat je je accu nooit meer als nieuw gaat krijgen dus ik zou gewoon een nieuwe erin (laten) zetten en weer verder leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Dat wordt gewoon getest met een apparaatje dat de maximale startstroom meet. Een nieuwe batterij van 45Ah kan een 400A startstroom leveren. Met zo'n apparaatje wordt gemeten wat de maximale startstroom nog is. Ik weet niet waar de grens ligt maar als die nog 350A of zelfs 300A kan leveren wordt die nog als goed beschouwt.

Een "startbatterij" is natuurlijk niet gemaakt om langdurig stroom te leveren. Als je met een batterij van 6 jaar oud die nog net genoeg startstroom kan leveren een half uur je muziek gaat opzetten die je stofzuiger overstemt is het vrij normaal dat ze plat is.

Een gemiddelde levensduur van een batterij is 5-6 jaar. (ja ik heb ook 12 jaar gedaan met een batterij dus uitzonderingen zijn er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Voor een goede accu test moet die toch echt 24 uur aan een avculader en daarna kun je testen.

1x per jaar je accu verwennen met een goede lader doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:20:
[...]

Nee, ik heb 30 minuten stof gezogen met de radio in de auto aan. Dus 30 minuten de accu "belast".
ViNyL schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:41:
Helaas kan ik niet zien hoe lang de accu er al in zit. De auto is van 2011. Maximaal kan dat dus 6 jaar zijn nu. Accu is een 45AH (gewoon standaard volgens specs auto).
Een startaccu kan in principe slechts voor de helft gebruikt worden. Haal je er meer uit, dan gaan de platen kromtrekken. De accu is eigenlijk ook alleen voor starten bedoeld, dat je er ook wat anders mee doet kan wel, maar moet je dat wel met beleid doen. Een half uur stofzuigen hoort daar niet bij, zeker niet als de accu al aardig op leeftijd is. Ik weet niet wat voor stofzuiger je hebt gebruikt, maar het verbruik kan gerust richting de 100 watt gaan, dus een half uur kan zo al ruim 4Ah opslokken. En dan staat ook nog eens de radio aan, afhankelijk van wat voor een het is, zou het verbruik voor een half uur ook zomaar 2Ah kunnen zijn. Het lijkt weinig, maar voor een accu van (mogelijk) 6 jaar oud, oorspronkelijk 45Ah (maar waarschijnlijk allang minder), dan zit je zo aan een te lage capaciteit. Genoeg om er nog steeds normaal mee te kunnen starten, maar niet als eerst van die verminderde capaciteit ook nog eens flink is verbruikt.

Zie het maar als een wijze les, zoiets overkomt je hierna nooit meer. Volgende keer stofzuigen via een verlengsnoer, of de motor laten draaien terwijl je bezig bent (of gewoon even bij een tankstation oid de stofzuiger gebruiken). Of een grotere accu installeren natuurlijk, dan heb je meer speling :)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:58

-tom-562

Oliesjeik

Een accu kan best 'opeens' overlijden. Verder zullen ze wss gewoon de capaciteit gemeten hebben, en die was wss op dat moment goed (je ben naar de garage gereden, dus de accu was toen mooi vol geladen).
En rechten? Ik denk het niet :') :P Een accu valt gewoon onder normaal onderhoud.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

jeroen3 schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:00:
Bij Honda's niet echt nodig, zolang je maar niet wacht tot de dag nadien om de nieuwe batterij erin te stoppen. Meestal zijn ze wel op na 6-7 jaar en uit ervaring kan dat inderdaad relatief snel gaan. Welke wagen is het precies?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Het is een Civic.

Wat me tegenvalt is de enorme prijs die een dealer vraagt. Ongeveer 140/150 euro voor een accu. Dat terwijl de prijs voor een standaard accu ergens rond de 80 tot 100 euro ligt.

Zit daar nou echt veel verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
Bestel gewoon via een internet een accu met dezelfde specificaties en zet deze erin. Klusje van nog geen halfuur verwacht ik. Veel meer dan wat boutjes los- en vastdraaien is het niet. En daarna je radiozenders weer programmeren :>

Alleen even goed opletten dat je bij los/vastmaken van de pluspool het chassis van je auto (of andere metalen delen onder de kap) niet raakt, dan heb je flink vuurwerk namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2017 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57
ThinkPadd schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:18:
Bestel gewoon via een internet een accu met dezelfde specificaties en zet deze erin. Klusje van nog geen halfuur verwacht ik. Alleen even goed opletten dat je bij los/vastmaken van de pluspool het chassis van je auto (of andere metalen delen onder de kap) niet raakt, dan heb je flink vuurwerk namelijk.
En als je dan toch bezig bent, controleer even of je de juiste orientatie van de polen kiest als je de accu bestelt. Pas iemand tegengekomen die dat niet had gedaan en die kon de hele bedrading in de auto vervangen. :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Voor het verwisselen eerst de - pool van de accu dan de plus pool en bij terug monteren eerst de + pool en daarna de - pool. Dit voorkomt dat je eventueel de sleutel vastbakt tussen chassis en de accu.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ViNyL schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:12:
Het is een Civic.

Wat me tegenvalt is de enorme prijs die een dealer vraagt. Ongeveer 140/150 euro voor een accu. Dat terwijl de prijs voor een standaard accu ergens rond de 80 tot 100 euro ligt.

Zit daar nou echt veel verschil in?
Tja, dealerprijzen he. Een 'merkloze' accu kost idd vaak rond de 80 euro voor een standaard middenklasse auto
LED-Maniak schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:21:
[...]

En als je dan toch bezig bent, controleer even of je de juiste orientatie van de polen kiest als je de accu bestelt. Pas iemand tegengekomen die dat niet had gedaan en die kon de hele bedrading in de auto vervangen. :X
Of je haalt/bestelt gewoon de juiste accu 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
-tom-562 schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:23:
[...]

Of je haalt/bestelt gewoon de juiste accu 8)7
Alleen een beetje jammer als je er pas achter komt na het installeren(en dus niet op kleurtjes en markeringen let). :P
Ja, ze was blond :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LED-Maniak schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:25:
[...]

Alleen een beetje jammer als je er pas achter komt na het installeren(en dus niet op kleurtjes en markeringen let). :P
Ja, ze was blond :+
Dan stuur/breng je de accu toch weer terug :P En sowieso 'installeren', dat is echt 2 minuten werk ofzo :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
-tom-562 schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:27:
[...]

Dan stuur/breng je de accu toch weer terug :P En sowieso 'installeren', dat is echt 2 minuten werk ofzo :+
Dat deed ze dus ook en probeerde meteen de winkelier verantwoordelijk te stellen voor de schade die het ompolen had veroorzaakt. Helaas voor haar... ;)

Maar inderdaad, kappen er af, een a twee bouten los, kabels eraf en je nieuwe accu zit er in. :)

Pagina: 1