Toon posts:

Controle overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Is het mogelijk om te controleren of een tweedehandscomputer is overclockt? i.v.m. mogelijke aankoop tweedehands game-pc

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-04-2017 18:41)

Verwijderd

Controleer dan in ieder geval wat voor moederbord er in zit, misschien zit er een H of B serie chipset bordje in (ik ga er vanuit dat je naar Intel gebaseerde PC's kijkt).
De H's en B's hebben over het algemeen geen of zeer beperkte overklok mogelijkheden. Datzelfde geldt voor Intel processoren zonder "K" of "C" toevoeging.

Je kunt het natuurlijk nog anders doen: vraag de verkoper eens of de processor goed overklokt, wat hij maximaal haalt en wacht zijn reactie af ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 18:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Overklokgeschiedenis is niet te zien. Verder zou ik mij daar niet bepaald druk om maken of hij overgeklokt is geweest of niet.

Wat hem wel kan verraden zijn de opgeslagen BIOS profielen, kijk daar maar eens of er geen custom profielen zijn aangemaakt.
Als de verkoper zijn OS installatie erop heeft laten zitten, kun je ook kijken of er overklok tools en stresstessts op staan zoals Prime95/IBT/RealBench. Het wil niet per se zeggen dat hij OC'ed is geweest maar het geeft wel een aanwijzing ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 'BIOS profielen' gegoogled maar daar komt vrijwel geen info uit, wat zijn BIOS profielen precies? en waar moet ik daarvoor kijken? @Martin900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet in de BIOS kijken dus de computer opstarten en gelijk op F2 / Delete toets tappen totdat je in de BIOS komt.

Welk moederbord is het? Bij ASUS zaten de overklok profielen onder Tools -> O.C. Profile en ik verwacht dat bij andere fabrikanten ongeveer hetzelfde eruitziet.

+Op oudere moederbordjes zag het er zo uit onder "Tools"
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2007/12/08175020418l.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Martin900 citaat: ´Welk moederbord is het?´ nog geen idee maar ik heb een forumpost gedaan met de vraag; aankoopadvies desktop, ik wil een game pc gaan kopen, maar een nieuwe is vind ik erg duur dus wil ik een 2e-hands pc kopen. toen werd er gezegd doe dat niet; gevaar op overclocken... moet ik me daar echt zorgen over maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer dan in ieder geval wat voor moederbord er in zit, misschien zit er een H of B serie chipset bordje in (ik ga er vanuit dat je naar Intel gebaseerde PC's kijkt).
De H's en B's hebben over het algemeen geen of zeer beperkte overklok mogelijkheden. Datzelfde geldt voor Intel processoren zonder "K" of "C" toevoeging.

Je kunt het natuurlijk nog anders doen: vraag de verkoper eens of de processor goed overklokt, wat hij maximaal haalt en wacht zijn reactie af ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je topicstart is veel te beknopt. Neem de policy en het beleid eens door voor de eisen hieromtrent.

We zijn geen helpdesk en alleen een vraag posten is ver beneden het minimum. Dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.