Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb hier 2 identieke Macbook Airs in huis. 1 van mijn werk en 1 van mij privé.

Beide Airs zijn van early 2015. Enige verschil is dat mijn privé machine 8GB Ram heeft i.p.v. de 4GB van mijn werk.

Nu is het zo dat het internet via mijn thuis router, Experia Box V9 van KPN niet vooruit te branden is. Ik dacht dat dit aan het KPN modem lag. Nu lijkt het erop dat hij aan mijn Macbook ligt.

Via de helpdesk van KPN wat testjes gedraaid, modem reset en wat blijkt, op het 2,4 Ghz netwerk komt de download snelheid via Wifi niet boven de 12 Mbit uit, terwijl de Macbook Air van mijn werk tussen de 45 en 50 Mbit haalt.

Ok, nog niet veel aan de hand, dus ik heb de netwerk instellingen gecheckt en dergelijke. Op beide machines dezelfde browser geïnstalleerd met dezelfde extensies geïnstalleerd en uiteindelijk zelfs een complete format van mij eigen Macbook gedaan.

Het probleem lijkt niet op te lossen.

Het gekke is ook dat de upload snelheid op beide machines gelijk is. Zo tussen de 28 en 32 Mbit.
Dus mijn eigen Macbook doet 10 Mbit download en 28 Mbit upload.

Beide Macbooks zijn verbonden met dezelfde router en ik draai de tests niet tegelijkertijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EU401VDuJSG0C6tSJwKsWp1Q/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n7sbnftrUc0Xko5SAMiHUeeW/full.png

Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken vooral ik de machine aanbied ter reparatie?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Beste antwoord (via BillSpaarbank op 16-04-2017 11:24)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien een stukje software voor bandbreedte beheer in gebruik? Installeer macOS anders even schoon (op een externe schijf desnoods) en kijk of het probleem er dan ook is. Andere optie is vanaf de herstel partitie opstarten en daar Safari gebruiken. Speedtest.net werkt ook zonder flash (desnoods via beta.speedtest.net) dus dat zou moeten werken. Als WiFi op je herstelpartitie wel snel is ligt het dus aan je huidige OS installatie/instellingen/toevoegingen.

Je kan trouwens ook alt/option inhouden als je op Wi-Fi/AirPort klikt, dan zie je wat meer informatie over je verbinding. Zo zou het kunnen zijn dat je MBA een kapotte antenne heeft, of een andere PHY mode, of dat de RSSI en noise ratio anders is.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 09-04-2017 18:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

Ha!
Ik heb exact het zelfde probleem thuis.

Ik heb weliswaar 2 identieke macbook airs (evenveel ram), maar sinds een bepaalde update (denk ik) niet meer vooruit te branden, qua netwerk. Films kijken was een drama geworden. Zelf muziek streamen.

Oplossing voor mij: usb-ethernet adapter gekocht.
(deze: https://www.bol.com/nl/p/...adapter/9200000040775492/)

Maar ik denk dat Apple iets veranderd heeft.

Net als dat ik m'n SSID niet meer op hidden kon hebben staan, omdat m'n iphones en ipads telkens het wifi netwerk kwijt waren. (Wat vervolgens m'n dataplan kostte).

Sorry dat ik je niet anders kan helpen dan een adapter suggestie :)

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Na een herinstallatie zelfde probleem? Gebruik je keychain? Zo ja op de Air kan je dan eerder verbonden netwerken managen/verwijderen.

Als laatste zou je nog keychain uit kunnen zetten en een DNS flush via terminal met onderstaande actie

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

NRG

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien een stukje software voor bandbreedte beheer in gebruik? Installeer macOS anders even schoon (op een externe schijf desnoods) en kijk of het probleem er dan ook is. Andere optie is vanaf de herstel partitie opstarten en daar Safari gebruiken. Speedtest.net werkt ook zonder flash (desnoods via beta.speedtest.net) dus dat zou moeten werken. Als WiFi op je herstelpartitie wel snel is ligt het dus aan je huidige OS installatie/instellingen/toevoegingen.

Je kan trouwens ook alt/option inhouden als je op Wi-Fi/AirPort klikt, dan zie je wat meer informatie over je verbinding. Zo zou het kunnen zijn dat je MBA een kapotte antenne heeft, of een andere PHY mode, of dat de RSSI en noise ratio anders is.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 09-04-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:39:
Na een herinstallatie zelfde probleem? Gebruik je keychain? Zo ja op de Air kan je dan eerder verbonden netwerken managen/verwijderen.

Als laatste zou je nog keychain uit kunnen zetten en een DNS flush via terminal met onderstaande actie

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder
Ik heb de Air via internet recovery teruggezet naar fabrieksinstellingen en de SSD volledig gewist. Om te testen heb ik nog geen iCloud gegevens en sleutelhanger aan gezet. De Macbook is echt helemaal schoon.

Via Safari direct alweer hetzelfde probleem...
johnkeates schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:48:
Goeie tip. Ik zie alleen weinig verschil in waardes. Dit is de probleem Macbook Air:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/72iowicrDQNWdFZwpdKJcAaB/full.png

Dit is mijn werk Air met goede snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xx36kBhW6Mh0oxDA5RZ5RTXv/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Bluetooth bij beiden uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gokje.
Wil je misschien dit proberen?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Bluetooth stond op beide aan. Ok getest met beide uit en dan blijft de situatie ongewijzigd.
NVRAM reset heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik vanavond eens proberen. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
NVRAM heeft niet geholpen. Ik dacht ik bel Apple. Dat kan niet zonder 29 euro te betalen.

Lijkt toch op een hardware probleem. Op naar Coolblue dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BillSpaarbank schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:20:
NVRAM heeft niet geholpen. Ik dacht ik bel Apple. Dat kan niet zonder 29 euro te betalen.

Lijkt toch op een hardware probleem. Op naar Coolblue dan maar.
Naar. Ik hoop dat ze het voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je kan meestal wél met Apple chatten tijdens kantooruren, of buiten kantooruren 24/7 als je Engels als chattaal kiest.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:40:
Je kan meestal wél met Apple chatten tijdens kantooruren, of buiten kantooruren 24/7 als je Engels als chattaal kiest.
Cool, ga ik dat proberen.Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:36
WhatsappHack schreef op woensdag 12 april 2017 @ 23:40:
Dan beland je op de klantenservice in Engeland en gaan ze je niet verder helpen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dennisweb schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:50:
[...]

Dan beland je op de klantenservice in Engeland en gaan ze je niet verder helpen. ;w
Ierland*. Of afhankelijk van het tijdstip kom je zelfs in de VS uit. :)
Ben vaak prima door ze geholpen hoor :) Sterker nog, ik chat eigenlijk bijna nooit met de Nederlandse afdeling. Enkel als je iets specifieks nodig hebt van de NL afdelingen is dat nuttig, verder zijn die Engelsen vaak een stuk netter en kundiger. :P Ik ben vorig jaar met een heel waus probleem met partitionering (bleek een bugje te zijn in OS X) zelfs super goed geholpen door iemand uit Texas, terwijl de NL-afdeling het al opgegeven had. :P Het enige obstakel dat die Engelse gasten hebben is dat ze niet *alles* kunnen doen qua reparatieopties inderdaad, zoals bijvoorbeeld een omruiling onder AppleCare opzetten of versneld een afspraak erin zetten voor een Genius bar.
Maar voor diagnoses, normale vragen en onderzoeken zijn ze helemaal prima en helpen ze je graag. :)

Als de senior technicians van de Ierse/'Murikan chat je niet kunnen helpen, dan zetten ze meestal gewoon een (gratis) call-back optie voor je op vanuit de Nederlandse afdeling die wel direct afspraken kunnen inplannen. :) Als je nog binnen 't eerste jaar zit tenminste, daarna wordt 't vingertjes kruisen tenzij je AC hebt. :P

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 13-04-2017 18:02 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Geen apple care helaas. Wel een gekut dit. Bij coolblue was het ook maar vaag. Opsturen kan, maar 5Ghz werkt prima. Ik heb het gevoel dat het uiteindelijk misschien toch software matig is. Ik kijk het nog even aan.

Chat is in ieder geval niet gelukt. Die sturen me naar de winkel omdat hij bijna 2 jaar oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb het probleem kunnen oplossen via onderstaande pagina.

http://osxdaily.com/2015/...lems-mac-os-x-el-capitan/

Het stappenplan bij "Create a New Wi-Fi Network Location with Custom DNS" zorgde weer voor normale downloadsnelheden. :)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1