Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:25
Ik ben me aan het oriënteren voor zonnepanelen op de schuur.

Laat ik even voorop stellen dat ik later graag het dak van mijn huis volgooi, maar aangezien de kosten iets groter zijn en ik dat moet/wil uitbesteden, wil ik dit zelf doen op mijn schuur :)

De situatie:
- Schuur heeft een betonnen dak
- Oppervlakte ~ 2,5m * 2,7m
- Geen aparte groep, dus max 600 wP?

Ik denk dat twee zonnepanelen boven elkaar in landscape op een zonneschans prima is.

Tot dusver de producten die ik heb gevonden:

ProductPrijs
Zonneschans - Van der Valk ValkDouble138,75
Omvormer - GoodWe GW1000-NS309,00
Zonnepanelen - Trina Solar 270wP2 * 145,00 = 290,00

Toelichting ValkDouble zonneschans:
Dit is een kant en klaar systeem, in elkaar schroeven en hij ligt op je dak. Ik zie alleen geen ballastmogelijkheden (maar de hoek is maar 10 graden, is ballast dan nodig?)

Toelichting GoodWe GW1000-NS:
Geen eigenlijk. Ik wil wel graag monitoring, maar dat bieden concurrerende omvormers ook (Omnik bijvoorbeeld). Zijn andere efficienter?

Toelichting zonnepanelen:
Bij deze webshop zijn de Trina Solar het aantrekkelijkst wat betreft wP/euro. de 275wP versie is meteen 30 euro duurder. JA Solar is ook interessant bij andere webshops, maar bij verschillende webshops bestellen is niet interessant. Je krijgt dan dubbele verzendkosten. Daarnaast max twee panelen gezien de limiet vanwege een gedeelde groep.

Hierboven komt natuurlijk nog accessoires bij:
- Kabels (6mm2)
- Connectoren
- Gereedschap
In totaal kom ik uit op ~ 850 euro.

Extra vragen die ik heb:
- Zou mijn schuur het gewicht kunnen dragen (130 kg)? Het beton op het dak is +- 10 cm dik (volgens mij geen punt, maar liever check ik dit).
- Ik wil zelf kunnen monitoren (door middel van een RPi 3, heb al domoticz draaien) hoe de opbrengst verloopt. Is dat met bovenstaande set mogelijk?
- Is de omvormer een goede keuze? Of kan ik beter voor een Omnik (of een andere) gaan?
- Hebben de zonnepanelen een MC4 aansluiting? Veel webshops leggen uit dat je de panelen in een string (serieel) moet aansluiten, maar niets over de fysieke aansluiting.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen, zonnepanelen zijn cool en ik zou ze graag op mijn schuur willen hebben :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 panelen op een string omvormer gaat niet werken, kijk anders naar een micro omvormer, de aps-500 dacht ik of apc-500
Daar kunnen 2 panelen op.

Aps dus
https://zaanzon.nl/shop/o...vormer-aps-500i-500-watt/

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 09-04-2017 12:16 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Panelen bevestigen met een paar houten balken scheelt je al €100,00 aan materiaal.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:28
Vier keer sf-170 op een stringomvormer geen idee?
Volgens mij zou dat op een schans net kunnen passen, 680Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Rol-Co schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:14:
2 panelen op een string omvormer gaat niet werken, kijk anders naar een micro omvormer, de aps-500 dacht ik of apc-500
Daar kunnen 2 panelen op.

Aps dus
https://zaanzon.nl/shop/o...vormer-aps-500i-500-watt/
Thanks! Ik moet me eens meer gaan verdiepen in hoe omvormers werken dan :)

ProductAantalPrijs
AP System YC500I1184,00
JA Solar 270 wP2288,00
AP Systems sealing cap14,50
AC Female Connector17,50
Kant-en-klaar MC4 kabels (6mm2) 2,5 meter434,40
AP Systems sealing cap14,50
Installatiekabel YMVK 3-aderig6 meter10,50

Totaal: 528,90 (excl verzending)
Ik moest wel wat uitzoeken hoe die AP System YC500I exact werkt, maar ik begrijp dat de omvormer rechtstreeks op 230V wordt aangesloten.

Jammergenoeg is het monitoren wel eerrrrgg duur (de module kost 250 euro) en gaat via een externe service. Las ook dat de communicatie van de EMA module via het lichtnet gaat, dus zelf aftappen wordt vrij lastig.

@klump4u Goede tip! Met een paar houten balken kan het inderdaad een stuk goedkoper :)

@ArwinV Prijstechnisch gezien niet interessant. voor 144 euro heb je een JA Solar 270wP paneel (0,53 euro/wP) tegen 120 euro voor 170 wP (0,67 euro/wP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 2,5 x 2,7 mtr is 4x SF-170 veel interessanter.
Maat: 1257x 977
4x 170 = 680 Wp, 2x 270 = 540 Wp.
Tel daarbij ook nog 10% meer opbrengst (per Wp) bij op dan de 270 Wp panelen.

En 4x 87,5 = 350 Vmpp, de perfecte spanning voor een (2e handse) Chinese stringomvormer.
Die je ook kan loggen met een script, hosola of omnik data logger bijvoorbeeld. (github) En ondersteund in domoticz.
Prijstechnisch niet interessant??? Wel meer opwek in ieder geval.
Heb je voldoende wifi bereik in je schuurtje?

4mm2 is meer dan voldoende. Duur kabeltje heb je uitgezocht? Je hebt er maar 2 nodig in mijn voorbeeld
http://www.ebay.de/itm/So...506%26rk%3D1%26rkt%3D1%26

En tegenwoordig mag je meer invoeden dan 600 watt op een bestaande groep.... (al zijn de meningen weer verdeeld)

Voor bevestiging kan je ook kiezen voor 3 betonvoetjes. Maar die zijn relatief duur.
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/
En ik weet niet of dat past op je dak. (steekt wat uit)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2017 15:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

Ik neem aan dt je dakbedekking mastiek is. Dus denk ook aan wat rubber tegels voor onder voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
AUijtdehaag schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:49:
Op 2,5 x 2,7 mtr is 4x SF-170 veel interessanter.
Maat: 1257x 977
4x 170 = 680 Wp, 2x 270 = 540 Wp.
Tel daarbij ook nog 10% meer opbrengst (per Wp) bij op dan de 270 Wp panelen.

En 4x 87,5 = 350 Vmpp, de perfecte spanning voor een (2e handse) Chinese stringomvormer.
Die je ook kan loggen met een script, hosola of omnik data logger bijvoorbeeld. (github) En ondersteund in domoticz.
Prijstechnisch niet interessant??? Wel meer opwek in ieder geval.
Heb je voldoende wifi bereik in je schuurtje?

4mm2 is meer dan voldoende. Duur kabeltje heb je uitgezocht? Je hebt er maar 2 nodig in mijn voorbeeld
http://www.ebay.de/itm/So...506%26rk%3D1%26rkt%3D1%26

En tegenwoordig mag je meer invoeden dan 600 watt op een bestaande groep.... (al zijn de meningen weer verdeeld)

Voor bevestiging kan je ook kiezen voor 3 betonvoetjes. Maar die zijn relatief duur.
http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/
En ik weet niet of dat past op je dak. (steekt wat uit)
toon volledige bericht
Wat betreft de panelen, ik heb er dan vier nodig:
Voor vier panelen moet ik 4 * 117 = 468 euro neertellen, terwijl ik met twee panelen van JA Solar 288 euro kwijt ben.

Omvormer van de AP Systems is goedkoper, maar dan verlies ik wel monitoring.
WiFi bereik is geen punt, mijn schuur staat op ~ 8 meter afstand van de AP.

En thanks voor de link voor de kabels, dat scheelt nogal :)

Maar wel drie vragen:
- Waarom is 350 Vmpp de perfecte spanning? Als ik op https://www.zonnemarkt.nl/omnik-omniksol-1-0-k-tl kijk, staat er bij mpp spanning 90-300 V. 350V lijkt me dan teveel?
- Waar komt de 10% extra efficientie vandaan uit je vergelijking?
- Waar staat dat je meer dan 600 watt mag terugleveren op eenzelfde groep? Met googlen kom ik geen resultaten tegen die dit onderbouwen.
Barrycade schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:15:
Ik neem aan dt je dakbedekking mastiek is. Dus denk ook aan wat rubber tegels voor onder voetjes.
Volgens mij zijn het letterlijk betondaken met een gootje aan de binnenkant. Geen dakbedekking.

[ Voor 6% gewijzigd door Beerkeeper op 09-04-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Beerkeeper
Die omnik is dan inderdaad niet de goede voor 4x SF. (tenzij je ze 2x2 parallel erop aansluit)
Dan bestel je er toch zo eentje:
http://www.sun-solar.nl/i...t-wifi-395-euro-sunsolar/

Weer een paar euro bespaard.

Kijk eens op:
Pakhaas in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"
Zegt genoeg toch over 10% ?

Heb je deze topic start al doorgenomen?.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5

De NEN regels zijn aangepast geloof ik sinds maart, erg wazig allemaal.

Dan maar een steca500 van markplaats en 4 SF parallel (ook zonde en geen logging)
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Of toch een aparte groep maken?

Of de regels overtreden met +/-780 watt invoeden (heb je niet van mij)

Maar goed, je kijkt naar de centen en niet naar de opwek. Ieder zijn goed recht
Maak een keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2017 21:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Interessant topic dit, ik heb zelf ook een schuurtje met dezelfde afmetingen en een plat dak waar ik zonnepanelen overweeg op te leggen. Ik kijk dus uit naar het uiteindelijke boodschappenlijstje. :)

Ik zat zelf te denken richting tweedehands panelen/inverter te gebruiken om kosten te drukken. Verschil is at ik weinig behoefte heb aan monitoring, ik zie wel de waarde er van voor diagnostische informatie, maar ik neem aan dat je toch ook een andere manier kan zien of de panelen functioneren?

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 09-04-2017 22:24 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb trouwens 2 265 Yingly Panda's op mijn schuurtje liggen op een enecsys duo 480 omvormer (hopelijk houd hij het nog even uit want enecsys is falliet).

En op een alu frame met veel stoeptegels als contra gewicht. Denk (letterlijk) niet te licht over contragewicht. Hier in de wijk lagen laatst heel wat panelen bij de buren vam xe eigenaar in de tuin. Windvlaag had er 5 opgepakt en 10 meter verderop neergekwakt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Beerkeeper schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:06:
Toelichting ValkDouble zonneschans:
Dit is een kant en klaar systeem, in elkaar schroeven en hij ligt op je dak. Ik zie alleen geen ballastmogelijkheden (maar de hoek is maar 10 graden, is ballast dan nodig?)
Ook bij een Valk double moet je ballast plaatsen: handleiding

Absoluut leuk systeem, simpel in elkaar te zetten en behoorlijk robuust maar hij ligt wel redelijk hoog. In het systeem zitten ook de ballast blokken en rubber tegels maar je moet zelf nog wat stoeptegels regelen als extra ballast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
@barrycade, een enecsys duo sneuvelt als je onder volle last de AC er vanaf haalt. Dat gebeurde mij en vele honderden anderen op de wereld. Als je dat kunt voorkomen kun je er lang plezier van hebben.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 239170 schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:23:
[...]

Ook bij een Valk double moet je ballast plaatsen: handleiding

Absoluut leuk systeem, simpel in elkaar te zetten en behoorlijk robuust maar hij ligt wel redelijk hoog. In het systeem zitten ook de ballast blokken en rubber tegels maar je moet zelf nog wat stoeptegels regelen als extra ballast. ;)
Wat bedoel je met redelijk hoog? Doordat er betonvoetjes onder zitten of omdat de hoek te groot is?

Dat is wel een nadeel van een schans, voordat je het weet werp je een schaduw in de tuin van de buren omdat een schans nu eenmaal veel hoger uitkomt dan een landscape paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Wolly schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:58:
[...]

Wat bedoel je met redelijk hoog? Doordat er betonvoetjes onder zitten of omdat de hoek te groot is?

Dat is wel een nadeel van een schans, voordat je het weet werp je een schaduw in de tuin van de buren omdat een schans nu eenmaal veel hoger uitkomt dan een landscape paneel.
De betonvoeten zitten eronder daardoor komt hij wat hoger uit. Als je een beetje creatief bent is dit wel op te lossen afhankelijk van de totale hoeveelheid ballast die je nodig hebt. Nog vaker is het geen probleem omdat je ook nog een dakrand hebt die anders wat schaduw kan geven. Die paar cm zal niemand over vallen maar ik zeg het er volledigheidshalve maar even bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:51
Is de TS al tot een oplossing gekomen ? Heb dit topic gebookmarked. Krijg zelf een plat schuurtje van 1,8x3,0 m en wil er zo snel mogelijk panelen op leggen.

Hoe voorkomen jullie eigenlijk diefstal ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

pasz schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:04:
Is de TS al tot een oplossing gekomen ? Heb dit topic gebookmarked. Krijg zelf een plat schuurtje van 1,8x3,0 m en wil er zo snel mogelijk panelen op leggen.

Hoe voorkomen jullie eigenlijk diefstal ?
Ik voorkom diefstal niet.

Tenzij je in tokkie-country woont is het in mijn ogen niet nodig. Menig e-bike is interessanter voor de gemiddelde dief.
Pagina: 1