Hotelschakeling werkt niet juist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Hi,

Ik heb een probleem met de verlichting op de 2e etage. Deze was altijd aan/uit te schakelen met een knop op de 1e etage en uiteraard ook op de 2e etage.

Nu heb ik de (kapotte) knop op de 2e etage vervangen. In de te vervangen knop zaten 3 zwarte draden. 1 zwarte in de onderste aansluiting en 2 in de bovenste 2 aansluitingen.

Ik heb geen verstand van electra dus ik heb in de nieuwe knop (die er overigens wel anders uitzag maar waar ook 2 aansluitingen zaten aan de bovenkant en 1 aan de onderkant) de draden weer precies hetzelfde gemonteerd.

Resultaat was dat als ik hem op de 2e etage weer aan/uit kon doen. Probleem verholpen dacht ik...helaas.

- 1e etage aan zetten = werkt
- 2e etage uit zetten = werkt
- 2e etage aan zetten = werkt
- 2e etage uitzetten= werkt
- 1e etage aan zetten = werkt NIET.

Ik heb de 2 bovenste draden ook nog om gewisseld maar dat hielp niets.

Iemand een idee?

Ter info: Ik heb op de 1e etage niets veranderd/vervangen.

Alvast bedankt!

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

De "nieuwe" schakelaar, is dat een wisselschakelaar?

Eventueel onderstaand als uitgangspunt nemen:
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/wissel-kruisschakelingen.JPG

[ Voor 154% gewijzigd door JdM op 09-04-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

De TS heeft het over 3 zwarte draden bij de schakelaar, dus dat is dus een wisselschakelaar geweest. (Een kruisschakelaar heeft 4 draden.)

Als 2 of 3 draden zijn verwisseld, werkt het inderdaad niet meer. Kans 1 op 3 dat je het in 1 keer goed hebt aangesloten.
Ik raad aan om nogmaals de draden te wisselen. (Daarmee experimenteren kan verder geen kwaad.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De draad die naar de lamp gaat moet bij de bovenste schakelaar waarschijnlijk onder het contact met de bronzen schroef of het rode puntje. Die andere 2 maken dan niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
sypie schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:29:
De draad die naar de lamp gaat moet bij de bovenste schakelaar waarschijnlijk onder het contact met de bronzen schroef of het rode puntje. Die andere 2 maken dan niet zoveel uit.
Juist, dus als het niet goed werkt, moet je juist de draad aan de enkele kant wisselen met 1 van de 2 aan de dubbele kant. De draden aan de dubbele kant onderling wisselen haalt niets uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldp
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06-2024

ldp

wimbre schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:12:
Ik heb geen verstand van electra
Was het dan wel zo verstandig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ldp schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:14:
[...]
Was het dan wel zo verstandig? :)
Jawel. Dit zijn namelijk dé schoolvoorbeelden die ik mijn studenten aan kan dragen waarom hun kennis en vaardigheden zo belangrijk zijn. Elektrofoutjes zijn ook hun (en mijn) favorieten om te laten zien in de lessen. De jongens, BOL2, lachen dan om de gemaakte fouten. Dus ja, ook ik heb nieuwe situaties nodig om te laten zien aan hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
haal de kabels los, pak een spanningszoeker. test op welke van de kabels stroom staat met je spanningszoeker. Dit is sowieso een draad die uit de schakelaar komt van de eerste etage. deze draad samen met een van de andere 2 draden maakt dat de lamp gaat branden, dat is je schakeldraad naar de lamp. De andere is de andere draad die van de schakelaar op de eerste verdieping komt.

P.S. gebruik goede tangen voor het werken met de stroomkabels. Er is overigens vast een nettere en veiligere manier maar zo zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
gerjaknut schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:02:
haal de kabels los, pak een spanningszoeker. test op welke van de kabels stroom staat met je spanningszoeker. Dit is sowieso een draad die uit de schakelaar komt van de eerste etage. deze draad samen met een van de andere 2 draden maakt dat de lamp gaat branden, dat is je schakeldraad naar de lamp. De andere is de andere draad die van de schakelaar op de eerste verdieping komt.

P.S. gebruik goede tangen voor het werken met de stroomkabels. Er is overigens vast een nettere en veiligere manier maar zo zou ik het doen.
Stroom kan je niet testen met een SPANNINGszoeker ;)
Hij gaat op zoek naar spanning O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

gerjaknut schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:02:
haal de kabels los, pak een spanningszoeker. test op welke van de kabels stroom staat met je spanningszoeker.
Dit is een zeer slechte tip voor mensen met weinig ervaring. Nooit die draden met spanning erop zomaar los laten bungelen!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
@wimbre Haal even een kleine verpakking Wago 222 of 221 klemmen, zijn lasklemmen met een hevel, zo zijn ze makkelijk even los te halen.
Meestal heeft een gamma/praxis/karwei/welke klusmarkt dan ook wel een klein verpakking van deze dergelijke klemmen (meestal wel onder een andere naam/merk dan Wago)

Ga dan testen met je draden wanneer je lamp gaat branden op welke draad, sluit dan goed uit welke van je lamp is en welke de schakeldraden zijn.

Als je weet welke van/naar je lamp toe gaat markeer deze dan even met een stukje tape of krimpkous, zodat je voor een eventuele volgende x ook weet welke draad welke is ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
ybos schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:46:
[...]

Stroom kan je niet testen met een SPANNINGszoeker ;)
Hij gaat op zoek naar spanning O-)
Op 1 van de kabels staat altijd spanning, met een spanningszoeker (zo'n doorzichtige schroevendraaier) weet je welke draad dit is.
Onbekend schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:09:
[...]

Dit is een zeer slechte tip voor mensen met weinig ervaring. Nooit die draden met spanning erop zomaar los laten bungelen!
Daarom geef ik er onder aan dat dit vast niet de meest veilige en nette manier is om te weten welke kabel wat doet. Effectief is het wel
Annuk schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:03:
@wimbre Haal even een kleine verpakking Wago 222 of 221 klemmen, zijn lasklemmen met een hevel, zo zijn ze makkelijk even los te halen.
Meestal heeft een gamma/praxis/karwei/welke klusmarkt dan ook wel een klein verpakking van deze dergelijke klemmen (meestal wel onder een andere naam/merk dan Wago)

Ga dan testen met je draden wanneer je lamp gaat branden op welke draad, sluit dan goed uit welke van je lamp is en welke de schakeldraden zijn.

Als je weet welke van/naar je lamp toe gaat markeer deze dan even met een stukje tape of krimpkous, zodat je voor een eventuele volgende x ook weet welke draad welke is ;)
Deze manier is inderdaad veel netter. Je moet echter wel nog uitzoeken welke van die twee naar de lamp gaat en welke naar de schakelaar. Dit kun je op de volgende manier doen:

wanneer je een combinatie gevonden hebt die het doet haal je een willekeurige draad uit de lasklem en stop je de vrije draad er bij in. Als de lamp gaat branden bij het schakelen van de schakelaar op de 1e verdieping dan is de draad die in de lasklem is blijven zitten de schakeldraad naar de lamp. Gaat er niets branden dan is de draad die los hangt de draad naar de lamp en zijn beide draden in de lasklem de draden die naar de schakelaar op de 1e verdieping gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
gerjaknut schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:00:
[...]
Op 1 van de kabels staat altijd spanning, met een spanningszoeker (zo'n doorzichtige schroevendraaier) weet je welke draad dit is.
Je snapt mn opmerking niet ;) je schrijft: met een spanningszoeker kijken op welke draad stroom staat.

Stroom meet je met een stroomtang/amperetang. Daarnaast spanning staat en stroom loopt (om even heel correct te zijn O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 08:10
Komen alle draden uit 1 buis?

Indien er 2 buizen zijn, voor de meeste hotelschakelingen komen de 2 wisseldraden in buis 1, de losse draad loopt in buis 2 naar de lamp.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Hallo,

Allereerst excuses voor de late reactie maar had helaas niet eerder tijd om naar dit probleem te kijken.

Ik heb alle reacties gelezen. Één van de suggesties was de twee bovenste draden om te wisselen maar dat had ik al geprobeerd maar dat hielp niets.

Zojuist de linker bovendraad omgewisseld met diegene die beneden zat en nu werkt het wel!

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken en wens iedereen fijne paasdagen!!!
Pagina: 1