Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Minimaal gebogen cpu pin, probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dysi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 11:19
Mijn vraag
Om te beginnen gaat het om een 3 weken oude Ryzen 1700 cpu en aangezien het mijn eerste eigen build is ben ik uiterst voorzichtig met alles.
Vanwege een (waarschijnlijk) defect moederbord heb ik met mijn in mijn hart mijn pc uit elkaar moeten halen. Tijdens het verwijderen van de stock cpu koeler kwam ik tegen een probleem aan. Hij kwam er namelijk niet af. Vanzelfsprekend was de koeler al los van het bord maar kwam niet los van de CPU. Na iets meer durven heb ik wat meer kracht gezet en trok ik de koeler inclusief de cpu uit de socket. Ik schok mij dood en heb gelijk alle pins gecheckt. Gelukkig niks mis. Op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Op de standaard koeler van de Ryzen zit veel te veel koelpasta. Er kwam namelijk aan de zijkanten van de cpu en de koeler koelpasta zetten.

De cpu zat vast aan de koeler. Door te draaien heb ik hem los gekregen. vervolgens kon ik hem nergens kwijt dus had hem weer terug gelegd op de koeler. vervolgens heb ik wattenstaafjes gepakt om het schoon te maken. Toen ik de cpu wilde pakken zat hij weer vast. Dit had ik niet verwacht dus flipte hij los uit mijn handen en viel met een pin op een koelfin van de koeler (vanaf een hoogte van 2 centimeter ofzo). Na vaak te kijken zag ik dat er niks mis mee was. Toch keek ik vandaag met wat meer licht en zag ik een minimale buiging in 1 van de pins. Ik heb een foto maar het is bijna niet te zien. Als er vraag naar is kan ik deze plaatsen.

Ik verwacht dus, omdat het minimaal is, dat deze gewoon in de socket gaat passen. Mijn vraag is dus, gaat dit een probleem zijn m.b.t. prestaties? Daarnaast vraag ik mij af of ik hem helemaal 100% recht moet hebben?
Wat kunnen jullie mij vertellen? Gewoon laten zitten of proberen recht te zetten? Ik heb hier geen ervaring mee dus alle informatie hierover is welkom. Op internet kom ik gemixte informatie tegen.

Edit: alsnog de foto: het gaat om de eerste meest linkse
http://imgur.com/a/rc326

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Zolang je niet teveel kracht hoeft te zetten bij het in de socket plaatsen van de CPU kan het geen kwaad. Er is rekening mee gehouden dat ze niet 100% perfect recht staan.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:38
Als je de cpu in de Sovjet krijgt, niks aan doen. Lukt dat niet dan kun je hem voorzichtig proberen recht te buigen, meestal gebruik ik een pasje zodat je kunt zien hoor schuin je nog bent tov de andere pinnen.

Ik heb wel eens een hele rij pinnen die onder een hoek van 45 graden stonden recht gebogen, dus ze kunnen wel iets hebben.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Je kan eventueel met een klein plat schroevendraaiertje de pin heel zachtjes terug duwen in de juiste richting.
Het kan zijn dat als je hem terug zet hij buigt en niet in het gaatje wil, hierdoor kan het afbreken of doorbuigen.
Als de afwijking echt minimaal is dus zeg 1 a 2 mm dan zou er niks aan de hand moeten zijn en kan je hem heel voorzichtig terug zetten in je socket.
Doe alles met belijd wil het niet probeer het nog keer maar forceer niks.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon net zo lang terug duwen tot de CPU in de socket gaat. Het hoeft niet perfect te zijn, zolang de CPU maar zonder problemen in de socket te krijgen is. Ben wel eens een half uur voor iemand bezig geweest omdat ie de boel verpest had. Gewoon net zo lang zachtjes pinnen recht duwen tot het past. Als het nu gelijk al past, helemaal prima, niets meer aan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 08-04-2017 20:16 ]

• Dysi
Bedankt voor jullie snelle reacties. ik kan niet eens een bericht aftypen of er staat weer een nieuwe.
@.Maarten
Dat er rekening mee is gehouden dat pins niet 100% recht zijn maakt mij een stuk rustiger. Dus het kan ook geen kwaad om over te clocken?

@heintjeput
Er zijn zoveel pinnetjes en ze zitten zo dicht op elkaar dat ik niet denk dat ik een pasje heb die er tussen past. Ik laat het voor nu zitten en wacht of ze in de socket passen. Maandag krijg ik mijn nieuwe bord binnen

@franssnarf
Het is echt maar 1of 2 mm bijna niet te zien met het blote oog. Ik ga proberen of het past. Ik denk dat het wel goed moet zijn dan.

@PilatuS
Eerst maar in de socket proberen dus. Bedankt

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:49
RobinRenkema schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:01:
Toch keek ik vandaag met wat meer licht en zag ik een minimale buiging in 1 van de pins. Ik heb een foto maar het is bijna niet te zien.
Ik heb dit verschillende keren meegemaakt met AMD cpu's. Met name oude koelpasta is plaksel. :( Het is geen probleem om (zelfs sterk verbogen) pins terug te buigen. Neem er de tijd voor - geen paniek! Het probleem is wel de kans op afbreken van pins. Als je te vaak buigt dan breken ze. Het afbreken is wel fataal voor de CPU (ja logisch). Dus "keep calm and keep bending it slowly" en dan is er niks aan de hand, zeker niet bij een minimale buiging.

• PilatuS
  • Niet online
1 of 2mm is waarschijnlijk te veel om de CPU er nog in te krijgen. Als je ze rechter moet maken kan dat prima met een kleine schroevendraaier. Gewoon zachtjes en rustig drukken. Ze breken gelukkig niet zo snel af dus echt bang hoef je er niet voor te zijn.

Perfect recht is gelukkig niet nodig, maar ze moeten er wel heel erg in de buurt zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 08-04-2017 20:26 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon voorzichtig weer recht zetten, is geen probleem.

Dit is een stuk makkelijker dan de Intel CPU's van nu, die hebben geen pinnen meer (cpu is vlak) maar de pinnen liggen een soort van schuin in de socket, als je die aantikt is het wat lastiger goed te krijgen.

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Gewoon een breed mes pakken, lichtjes duwen en je bent klaar :)

EDIT: Ik bedoel dan wel deze kant!

[ Voor 37% gewijzigd door NotLikeTheOther op 08-04-2017 21:02 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals hierboven aangegeven: Pak een breed mes of een bankpasje oid en duw de pin voorzichtig terug. Ik raad het sterk af om een schroevendraaier te gebruiken @PilatuS aangezien de pinnen juist wel erg gevoelig zijn en het veel moeilijker is om een hele rij in 1x te slopen dan om 1 losse pin te slopen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Dysi
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maandag proberen of die past. Van een kennis ook nog het advies gekregen om de gebogen pin er als eerst in te doen. Dan tekt hij zichzelf recht. Als hij niet past en dit niet werkt gebruik ik de botte kant van een klein mesje om hem recht te buigen. Ik laat weten of het gelukt is.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:11
Tip voor de volgende disassembly laat de machine even wat draaien zodat het op temp komt.

Dan is de pasta niet zo hard ;) en kan je een AMD er zo weer uit halen zonder dat de CPU mee komt.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik heb dit ook gehad met m'n 955BE, moest 'm zelfs terug buigen, maar 6 jaar na dato draait 'ie nog altijd als een zonnetje. :-)

• PilatuS
  • Niet online
D4NG3R schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:59:
Zoals hierboven aangegeven: Pak een breed mes of een bankpasje oid en duw de pin voorzichtig terug. Ik raad het sterk af om een schroevendraaier te gebruiken @PilatuS aangezien de pinnen juist wel erg gevoelig zijn en het veel moeilijker is om een hele rij in 1x te slopen dan om 1 losse pin te slopen.
Met schroevendraaier bedoel ik een zo klein mogelijke, geen gigantisch ding natuurlijk. Een bankpasje past er volgens mij niet eens tussen, heb dat al eens geprobleerd maar dat ging niet. Een stanleymes kan ook wel handig zijn. Ik heb dit al meerdere keren gedaan met een schroevendraaier en stanleymes zonder enige problemen. Nog nooit een CPU gesloopt op die manier en ik heb er eens 1tje gehad waarvan 25 pinnen krom waren.
RobinRenkema schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:10:
Van een kennis ook nog het advies gekregen om de gebogen pin er als eerst in te doen.
Dat gaat je niet lukken met een pin die in het midden van de CPU krom is.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 08-04-2017 21:34 ]

• Dysi
PilatuS schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:33:

Dat gaat je niet lukken met een pin die in het midden van de CPU krom is.
Het is een hoekpinnetje dus het valt te proberen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ff wachten. Gaat het om de pin die ik op het plaatje die je hier kan vinden heb omcirkeld? Als dat zo is dan lijkt me dat je daar niets aan moet doen. Die zal volgens mij gewoon passen...

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Dysi
marquis schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:04:
Ff wachten. Gaat het om de pin die ik op het plaatje die je hier kan vinden heb omcirkeld? Als dat zo is dan lijkt me dat je daar niets aan moet doen. Die zal volgens mij gewoon passen...
Ja het gaat om die pin. Op de foto lijkt hij iets minder gebogen maar het is nogsteeds minimaal. Ik verwacht inderdaad dat hij wel zal passen, maar zoals ik aangaf heb ik hier geen ervaring mee. Ik wilde het toch zeker weten en of het uit zou maken als ik hem gebogen hou.
Ik heb er een hoop gespaard geld in gestoken dus vreesde even dat het erg zou zijn. Leuk is anders maar aan de reacties te zien komt het wel goed. Mijn hart klopt iedergeval rustiger haha

• marquis
Als hij pas in deze toestand, nix mis mee. Wil hij niet, dan zou ik hem iets buigen op de manier hier al eerder beschreven. Niets aan de hand, deze zal nog vele jaren gezond draaien. Komt zeker goed ;-)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:02
Even over dat overklokken. Dat kan gewoon. De socket bestaat uit 2 lagen met gaatjes. Als je de socket sluit dan schuiven deze lagen opzij zodat de gaatjes niet perfect meer tegenover elkaar staan en de pinnetjes geklemt worden. Een kromme pin maakt dan dus niet meer uit. Doe de socket maar eens dicht zonder cpu. Dan zie je het wel.

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 12:58
Wat ik ook weet bij intel is dat zo'n vulpotlood, die heeft een hol uiteinde als ie leeg is, daarmee lukt het ook wel :)

Dan kun je precies buigen waar die krom is :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Heb dit ook gehad met de eerste pc die ik in elkaar heb gezet, palletje om de cpu in de socket te krijgen vergeten om te klappen. Met de koeler proberen te monteren +/- 30 pins verbogen van een AMD64 3200+

Gewoon aan de slag met een schroevendraaiertje en veel geduld. Bij jou gaat het maar om 1 pinnejte dus dat moet zo gefixed zijn denk ik.

• Dysi
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Gister mijn nieuwe moederbord binnengekregen en ben gaan bouwen. De cpu ging er soepel in dus het gebogen pinnetje was geen probleem. Wel bleef hij een halve tel haken op het pinnetje maar met een lichte wiggel ging hij er met gemak in. De pc draait gelukkig weer als een trein.

• marquis
Kijk, mooi werk! Had ook niet anders verwacht.

Pagina: 1