Sasmung HD753LJ 500GB SATA data recovery

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-12-2025
'Avond, mensen. Ik vraag jullie hulp _/-\o_ bij het volgende:

Bevriende zzp'er heeft vorig jaar allerlei ellende (hij weet niet meer wat/geen kennis van comp's e.d.) met z'n laptop gehad, waardoor het ding uiteindelijk gecrasht is.
Iemand heeft destijds de HD eruit gehaald, want daar staan mijn vriend's administratie van de afgelopen jaren op. (Nee, er was geen backup 8)7) Toen hij me de HD gaf, zat die alleen in bubble plastic verpakt.
Ik heb vanmiddag een behuizing (met voeding) gekocht om de hd aan mijn pc te koppelen.

De contacten van de HD zijn goed, behuizing en kabels zijn nieuw. Ik hoor de schijf draaien als er stroom op komt, maar de HD wordt niet herkend in Bios, Windows of Linux. Ook niet in data recovery tools.

Raar?: Als ie stroom heeft en ik plug dan de usb in m'n pc, stopt de HD met draaien met een zachte klik. :?

Je begrijpt waarschijnlijk wel hoe belangrijk het is voor mijn vriend om de data terug te krijgen, en mij lukt het niet. Oftewel:

HELP!!

[ Voor 0% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 08-04-2017 18:53 . Reden: taalfout ]

Beste antwoord (via verdroidnogaan2 op 09-04-2017 10:52)

• Digirec
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-07-2022
Een printplaat vervangen bij nieuwere harde schijven heeft geen zin. Zo te horen is er een war ernstiger probleem als hij zelfs in het bios niet gezien wordt.

Google maar even goed. Voor 325 euro op basis van No cure No pay is onderzoek mogelijk.
Als hij naar een lab moet moet je rekenen op 950 euro. Maar zoals je zei: alleen je vriend kan beslissen.

Alle reacties

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als het ECHT belangrijk is, stop dan per direct met prutsen en breng de disk naar een data recovery bedrijf.

Is het een beetje belangrijk, koop dan exact hetzelfde model disk ergens anders en zet het printplaten spul over, mocht dat niet baten kun je verder denk ik weinig doen, aan de internals valt denk ik niet veel te rommelen.

• verdroidnogaan2
@Navi
Je hebt gelijk, maar de prijzen van die data recovery bedrijven zijn zeker voor een zzp'er veel te hoog.
En printplaten overzetten heb ik helaas geen kaas van gegeten.

[ Voor 44% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 08-04-2017 19:22 . Reden: nonsens ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

volgens mij ben je bij veel bedrijven vaak niet meer dan 500,- kwijt.
Daarbij concludeer ik dat de data die er opstond dus toch niet zo belangrijk was.......

Printplaten kan je zonder cleanroom doen. Pas als de HD echt open moet moet je denken aan een cleanroom.
Je kan zelf nog wel e.e.a. proberen. En kijken of je voor minder dan een paar tientjes zaken kunt recoveren.

Maar bepaal eerst eens de waarde van je data.
Als het om administratie die voor de BD van belang zijn, dan zou ik zeker niet gaan klooien en gewoon contact opnemen met een data recovery bedrijf.

En daarna eens goed gaan nadenken over een backup oplossing (iets met versie beheer, en offsite als het kan) en nee ook hier niet op besparen met een paar tientjes.
Tenzij je data je niets waard is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• verdroidnogaan2
@DarkSide
€500 lijkt me te doen. Die conclusie kan alleen mijn vriend maken.
Ik heb inmiddels verschillende back ups e.d. opgezet.

Maar begrijp ik goed dat het volgens jullie beide een hardware probleem is?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

kans is aanwezig idd.
Echter zou ik eerst eens vragen wat de data waard is. En als het echt belangrijk is niet zelf gaan klooien.

Als het nice to have is. Kan je zelf kijken wat je kunt doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Eerst bepalen hoe belangrijk het is en wat het gaat kosten. VOORDAT! je gaat rommelen, hoe meer je met de schijf doet hoe moeilijker de recovery wordt!

• verdroidnogaan2
Ik ga sowieso niet zelf 'rommelen''. Daarom vraag ik om advies.

Acties:
  • Beste antwoord

• Digirec
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-07-2022
Een printplaat vervangen bij nieuwere harde schijven heeft geen zin. Zo te horen is er een war ernstiger probleem als hij zelfs in het bios niet gezien wordt.

Google maar even goed. Voor 325 euro op basis van No cure No pay is onderzoek mogelijk.
Als hij naar een lab moet moet je rekenen op 950 euro. Maar zoals je zei: alleen je vriend kan beslissen.

• verdroidnogaan2
Dank je @Digirec
Pagina: 1