Studie/productiviteits PC

Pagina: 1
Acties:

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:41
Ik zoek een?
Upgradeset (moederbord, RAM, CPU)

De rest heb ik nog liggen en is nog geschikt.

Wat is je budget?
€500 maximaal, maar liever niet meer dan nodig

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Een recente Intel CPU, vanwege het stroomverbruik en singlecore prestaties. Vanwege het budget, beoogde taken en prijs-prestatie gaat de voorkeur uit naar een dual-core.
  • HDMI uit op het moederbord, VGA is een pre.
  • Wake on lan zou handig zijn omdat ik geen nieuwe laptop koop, maar zo wel overal van de PC gebruik kan maken (via Teamviewer bijv.)
  • Ik denk geen aftermarket koeler nodig te hebben, ik heb nog casefans liggen en aan het geluid stoor ik me niet.
  • Er is bedraad internet, dus geen Wi-Fi kaart nodig
  • Ik wil nog een of twee harde schijven bijkopen, dus minimaal 3 sata poorten
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil een nieuw systeem bouwen dat hoofdzakelijk mijn oude laptop moet vervangen. Deze wordt doordeweeks bijna niet verplaatst, dus qua prijs-prestatie kan er beter een desktop komen.

De PC gaat gebruikt worden voor studie en webbrowsen. Voor de studie moet ik nu toch wel een aantal programmas gebruiken die echt te traag zijn op mijn huidige laptop (ANSYS Fluent, steviger MATLAB werk etc.). Dit zijn programmas die voor mijn gebruik nog niet veel hebben aan multi-core setups. Daarnaast gewoon browsen, het gaat nogal stroperig nu. Grafisch doet het er niet zoveel toe, zolang 1080p vloeiend op het scherm komt ben ik tevreden. Er zijn geen programmas die het nu echt niet doen op een overjarige dual core laptop, maar veel vraagt wel erg veel geduld.

Wat ik nog heb:Ik heb dit al een tijdje in mijn wenslijst staan. Het is allemaal een wel schraal, maar meer denk ik ook niet nodig te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,95€ 54,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 174,95

Vragen
Een i3 lijkt me niet sneller voor mijn gebruik, en is echt veel duurder, en een i5 lijkt me al helemaal overkill. Dus er lijkt me geen andere keus voor de processor. Ik heb de wenslijst al een tijdje geleden opgesteld, misschien dat er inmiddels een betere keus voor het moederbord is?

[ Voor 29% gewijzigd door HallonRubus op 08-04-2017 18:47 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Je vraagt om single-core prestaties, maar gebruikt Ansys Fluent, ongeveer het beste programma voor parallelisatie.

Deze setup is voor Ansys Fluent wel erg minimaal. Je kunt natuurlijk zelf het beste inschatten hoeveel je gebruikt, maar een fijnere mesh heeft eigenlijk altijd voordelen. Eigenlijk iedereen die ooit Ansys gebruikt, schaalt de discretisatie naar de hoeveelheid computerkracht die ze hebben. Dit geldt voor een typische desktop gebruiker, net als gebruikers die meerdere setups met 2x Xeon E5-2650 v4 en 256 GB RAM tot hun beschikking hebben. Verder dacht ik dat Ansys een van de weinige programma's is die daadwerkelijk AVX gebruikt, wat niet op een G4560 zit.

Het hangt natuurlijk af van jouw gebruik. Misschien gebruik je Ansys om een snel 1D studietje te doen. Mijn punt is eigenlijk vooral dat je nu tegen de limitaties van je hardware aan zit. Waarom denk je dat je met nieuwe hardware niet weer tegen deze limitaties aan gaat zitten?

Voor steviger matlab werk heb ik zelf ook al meer dan 8 gb ram nodig, anders moet ik trucjes uithalen om matrices gedeeld te laden. Een i5'tje wilt ook wel eens naar de 100% schieten. Ik kan me echter voorstellen dat jouw matlab werk 'steviger' heet omdat het meer betreft dan een inverse nemen van een 100x100 matrix, dus dan kun je dit negeren.

Verder vind ik pricewatch: MSI H110M ECO een fijner moederbord. Twee casefans, minder problemen met onderklokken van RAM en een betere NIC.

• HallonRubus
lactaxative schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:52:
Je vraagt om single-core prestaties, maar gebruikt Ansys Fluent, ongeveer het beste programma voor parallelisatie.

Deze setup is voor Ansys Fluent wel erg minimaal. Je kunt natuurlijk zelf het beste inschatten hoeveel je gebruikt, maar een fijnere mesh heeft eigenlijk altijd voordelen. Eigenlijk iedereen die ooit Ansys gebruikt, schaalt de discretisatie naar de hoeveelheid computerkracht die ze hebben. Dit geldt voor een typische desktop gebruiker, net als gebruikers die meerdere setups met 2x Xeon E5-2650 v4 en 256 GB RAM tot hun beschikking hebben. Verder dacht ik dat Ansys een van de weinige programma's is die daadwerkelijk AVX gebruikt, wat niet op een G4560 zit.

Het hangt natuurlijk af van jouw gebruik. Misschien gebruik je Ansys om een snel 1D studietje te doen. Mijn punt is eigenlijk vooral dat je nu tegen de limitaties van je hardware aan zit. Waarom denk je dat je met nieuwe hardware niet weer tegen deze limitaties aan gaat zitten?

Voor steviger matlab werk heb ik zelf ook al meer dan 8 gb ram nodig, anders moet ik trucjes uithalen om matrices gedeeld te laden. Een i5'tje wilt ook wel eens naar de 100% schieten. Ik kan me echter voorstellen dat jouw matlab werk 'steviger' heet omdat het meer betreft dan een inverse nemen van een 100x100 matrix, dus dan kun je dit negeren.

Verder vind ik pricewatch: MSI H110M ECO een fijner moederbord. Twee casefans, minder problemen met onderklokken van RAM en een betere NIC.
Ik gebruik nu Ansys voor 1 vak wat een soort introductie op CFD is (stirred vessel mixing bijvoorbeeld), waarschijnlijk dat ik het later nog een enkele keer gebruik, maar ik ga er geen eindproject in doen verwacht ik. Studiegenoten moeten het vak ook kunnen doen op een iets krachtigere laptop, dus echt een flinke investering moet niet nodig zijn.

Meer dan 8 GB ram is wel verstandiger idd, ik zit voor hobby ook satellietbeelden te verwerken (ESA Snap mocht iemand het toevallig kennen) en dat werkt met 8GB al moeizaam. Tot nu toe heb ik geen problemen met matlab gehad, ik heb een 3D visualization van CT scan data (1.5GB) gedaan op deze laptop en dat ging wel oke (behalve de graphics renderen zelf dan). Maar dan is de volgende stap dus 16GB, dat moet dan wel voldoende zijn toch?

Casefans kan makkelijk met een splitter toch? (geluid boeit me niet echt) En ik heb toch maar een basis internet abo thuis. Maar een moederbord zoals deze kan voordelig zijn in energiegebruik en wellicht voor wanneer ik de CPU later wil upgraden.

Het probleem met al deze dingen is dat het niet zoals met gamen is, van het is speelbaar of niet, want je moet altijd wachten, alleen de vraag is hoe lang je wilt wachten :) Een i5 vind ik eigenlijk een te grote investering voor nu, omdat ik niet verwacht zware programma's echt dagelijks gebruiken. Een paar tientjes voor meer RAM of een beter moederbord kan prima.

Om dan een systeem van een stapje hoger samen te stellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 119,95€ 119,95
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 110,95€ 110,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,85

Dit moet zeker wel langer meekunnen. Ik overweeg alleen wel om de i3 te vervangen voor de Pentium, een upgrade is zo gedaan en een langzamere processor maakt de PC alleen trager, waar te weinig RAM sommige toepassingen echt onmogelijk maakt. Mocht een simulatie echt super lang duren dan kan ik het ook 's nachts aanzetten (zoals iedereen al doet).

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:55
@HallonRubus De Pentium G4560 is een zeer goede deal, dit is de eerste generatie dat Pentiums ook Hyperthreading bevatten. Vorige generaties hadden slechts twee threads, deze generatie heeft net als de Core i3's 2 cores en 4 threads. Ik zie zelf de meerwaarde van de i3 niet in.

Ik zou zelf ook twee tientjes meer uitgeven aan het moederbord. Als je een bord neemt met de nieuwere en uitgebreidere B250 chipset heb je meer uitbreidingsmogelijkheden. Neem deze bijvoorbeeld: Asus Prime B250M-A
  • Vier DDR4-geheugensloten (i.p.v. 2)
  • Een USB Type-C poort
  • Twee M.2 sloten voor snelle, compacte SSD's
  • Twee PCI-e 3.0 x1 sloten (i.p.v. PCI-e 2.0 x1
Qua geheugen kan je dan in eerste instantie 8GB nemen (Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8, ik denk dat genoeg is. Je hebt dan nog twee geheugensloten over mocht je toch 16GB willen.

Krijg je dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime B250M-A€ 77,-€ 77,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 69,98€ 69,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,98

Edit: Om het eens over een andere boeg te gooien:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus PRIME B350-PLUS€ 98,49€ 98,49
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 69,98€ 69,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,47
Dubbele performance, ongeveer €100 meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Balance op 09-04-2017 21:03 ]

• HallonRubus
Balance schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:56:
@HallonRubus De Pentium G4560 is een zeer goede deal, dit is de eerste generatie dat Pentiums ook Hyperthreading bevatten. Vorige generaties hadden slechts twee threads, deze generatie heeft net als de Core i3's 2 cores en 4 threads. Ik zie zelf de meerwaarde van de i3 niet in.

Ik zou zelf ook twee tientjes meer uitgeven aan het moederbord. Als je een bord neemt met de nieuwere en uitgebreidere B250 chipset heb je meer uitbreidingsmogelijkheden. Neem deze bijvoorbeeld: Asus Prime B250M-A
Ja juist omdat die Pentium al veel biedt is het moeilijk om speciaal het dubbele te betalen voor relatief weinig extra rekenkracht die ik niet continu nodig heb. De duurdere chipset heeft voor mij geen voordeel, als ik meer RAM nodig heb dan kom ik zonder al te veel verlies wel van de huidige set af, USB C zijn ook wel adapters voor, en een SATA SSD is me snel genoeg.

Dit gaat het worden dan
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,90

Ik heb gekozen voor een enkele reep van 8GB om later simpel te kunnen upgraden, volgens de benchmarks die ik zag zijn er maar enkele dingen die significant langzamer zijn in single channel, maar het gaat me vooral om de hoeveelheid RAM, niet of het nou 10 of 15 minuten duurt om een map te comprimeren.

Bedankt beiden voor de adviezen.

[ Voor 6% gewijzigd door HallonRubus op 10-04-2017 17:22 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
In principe eens met de conclusie. De snelheid van ram zal voor matlab en zeker ansys wel beperkend zijn, echter voor een introvak kun je je daar niet druk over maken. Bij matlab zal het waarschijnlijk om enkele seconden gaan. Als je daadwerkelijk scripts hebt die uren nodig hebben, is matlab gebruiken uberhaupt al geen goed idee natuurlijk.

De meerwaarde van een B250 chipset is mij ook al tijden een raadsel. Uitbreidingsmogelijkheden die je nooit gebruikt.

AVX blijft natuurlijk een gemis bij de G4560, maar voor een introvak Ansys kan dat nog wel.

• HallonRubus
lactaxative schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:26:
In principe eens met de conclusie. De snelheid van ram zal voor matlab en zeker ansys wel beperkend zijn, echter voor een introvak kun je je daar niet druk over maken. Bij matlab zal het waarschijnlijk om enkele seconden gaan. Als je daadwerkelijk scripts hebt die uren nodig hebben, is matlab gebruiken uberhaupt al geen goed idee natuurlijk.
Ik heb toevallig een vak in Matlab optimalisatie gehad, belangrijkste les is dat inefficiente code meestal veel meer invloed heeft dan je PC, en ook je groepsgenootje zonder desktop moet de code kunnen gebruiken. Nu ben ik bijvoorbeeld de data uit ANSYS in Matlab aan het verwerken, en het probleem is simpelweg dat mijn laptop niet alle timesteps kan laden voordat ik geen RAM meer heb. Dat het enkele minuten ipv een halve minuut duurt om de data in te lezen maak ik me niet druk over.

Maar ik ga nu wel erg off-topic. Zodra alles draait zal ik eens kijken hoeveel het scheelt in snelheid bij echte taken.

[ Voor 6% gewijzigd door HallonRubus op 10-04-2017 17:43 ]

Pagina: 1