Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 21:51
Ik wil me meer verdiepen in boekhouding; dan kom je direct om de hoek met activa, passiva, debet, credit enzovoorts. Als ICTer wil ik de boekhouding graag als een logische, eenduidig ding zien, maar op het moment wordt ik een beetje gek van alle vage termen, tegensprekende definities en het gebrek aan het waarom van die termen.

Eigenlijk heb ik twee vragen:
  1. Is er ergens een 'officiële' definitie van die termen, bijvoorbeeld vanuit de belastingdienst? Ik zie overal allerlei definities voorbij flitsen die soms totaal niet logisch klinken, en daar wordt ik een beetje kriegelig van. Ik wil dé waarheid en verder niks :-)
  2. Is er ergens een soort schema of sluitend overzicht van hoe die termen samenvallen, en welke 'beslisboom' je door moet om bijvoorbeeld een bepaalde post (bijvoorbeeld een auto) ergens bij een post in te delen?
Fictief voorbeeld van iets waar ik niet uit zou komen: ik ben een bedrijf en vind een diamant in mijn pand. Dat ding kan ik elk moment verkopen, dus is vlottende activa? Maar voor hoeveel? Moet je dat dan per sé laten taxeren? Wat betreft passiva moet daar staan 'hoe ik het bezit heb gefinancieerd' maar hoe gaat dat in dit geval op? Ik heb niks gefinancieerd: sterker nog, er is niet eens geld aan te pas gekomen. Is dat eigen vermogen? Maar waarom? En waarom is die post 'eigen vermogen' überhaupt zo vaag?

Kortom: wie helpt om het allemaal wat logischer te maken...!

Beste antwoord (via _wm_ op 25-04-2017 22:13)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Maar even reageren dan, met 7 jaar werkervaring bij een accountantskantoor en 12 jaar als controller.

Die regels zijn er zeker zoals hier boven ook reeds gemeld.

In NL heb je te maken met:
1. Titel 9 Boek 2 BW
2. Besluit modellen jaarrekening
3. Richtlijnen voor de jaarverslaggeving
4. IFRS

Dit zijn nogal wat regels en zeker niet zo grijs als hierboven geschetst wordt door een aantal tweakers.

Ja er zijn meerdere waarderingsmethodes bijvoorbeeld, maar alles is wel aan regels gebonden.
Veel hangt samen met het inzichtsvereiste en matchingsprincipe.

Klein voorbeeld voor het inzichtsvereiste. Als je een bedrijfspand hebt gekocht 30 jaar geleden voor een kostprijs ad EUR 1 miljoen en de huidige waarde van het pand is EUR 10 miljoen, dan heb je 2 opties, 1. waarderen tegen kostprijs ad 1 miljoen of 2. waarderen tegen actuele waarde ad 10 miljoen. Het mag duidelijk zijn dat als je voor optie 1 gaat je niet genoeg inzicht geeft in de daadwerkelijke waarde van het pand. Het inzichtsvereiste bepaalt dan dat je in de toelichting van de jaarrekening moet opnemen dat het pand een actuele waarde heeft van EUR 10 miljoen.

Voor wat het matchingsprincipe geldt dat je opbrengsten en kosten die op het zelfde betrekking hebben ook in dezelfde periode laat vallen. Dat betekent dus dat als je voorraden inkoopt, je die eerst op de balans neer zet als activa, en op het moment dat je de voorraad weer verkoopt, je de kostprijs van die goederen overboekt naar de V&W rekening (kosten). Op die manier matchen de omzet en kostprijs in dezelfde periode. Als je de aankoop van de goederen direct als kosten zou boeken en je die voorraad pas een jaar later verkoopt, dan match je niet. Je hebt het ene jaar veel kosten maar geen omzet, en het jaar erop veel omzet maar geen kosten.

Dus de regels zijn er wel degelijk, echter dit gaat een stuk verder dan jij wil weten, wil je namelijk alle regels precies kennen dan is dat een hele studie. (ik heb hier een handboek jaarverslaggeving liggen dat 1500 pagina's is).
Begin gewoon met een basis boekhouden waarin je de basis begrippen leert kennen.

[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 10-04-2017 09:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je ook boekhouder wilt worden of dat je gewoon je bedrijfsadministratie zelf wilt gaan doen.
Bij die eerste kan ik je niet helpen, aangezien ik geen boekhouder ben maar met die tweede wel.

Bijna alle administratieprogramma's zijn op zo'n manier opgezet dat je gewoon op het juiste knopje moet klikken en invullen, dit spreekt vaak voor zich of is via een handleiding erg makkelijk te vinden.
Ik gebruik zelf Acumulus en dat kan iedereen gebruiken die als ZZP-er kan werken.

Je moet denk ik ook niet alles willen weten, als ZZP-er heb je vaak wat inkoop, verkoop, en een aantal diensten die je factureert. Misschien heb je daarnaast nog een leaseauto maar die is ook makkelijk in je administratie te verwerken.

In het handboek ondernemen staat het meeste wel uitgelegd.
https://download.belastin...emen_2016_aa9701z61fd.pdf

PS, een gevonden diamant in je bedrijfspand maakt het nog geen onderdeel van je bedrijf en is nadat jij het gevonden hebt privébezit als je het niet naar de politie brengt als gevonden voorwerp.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 08-04-2017 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bekijk het heel simpel: debet = activa = kosten, Credit = passiva = opbrengsten. Het verschil daartussen is eigen vermogen (indien credit > debet) óf vreemd vermogen (indien credit < debet).

Maw: door het eigen en/of vreemd vermogen is er altijd een balans ;).

Dus stel je hebt een voorraad bitcoins op de balans staan (= debet, want kosten) en de waarde ervan stijgt ineens, dan stijgt ook je eigen vermogen (= credit, want opbrengst). En dan is de balans weer in balans ;). De waarde stijgt pas op het moment dat je het in de boekhouding laat zien.

Dus als jij die diamant in de boekhouding zou opgeven, geef je een bepaalde waarde op waarmee direct ook je eigen vermogen toeneemt :).

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 08-04-2017 18:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 17:34
Vaste activa --> lange termijn (meer dan jaar). Bijvoorbeeld een bedrijfspand dat je aanhoudt voor productie
Vlottende activa --> korte termijn voor verkoop/verhandeling (binnen een jaar)
Bijvoorbeeld debiteuren die jou gaan betalen, het geld op je bankrekening dat je direct kan opnemen.

Er zijn voldoende grijze gebieden maar hou hierbij in gedachte wat jouw plannen zijn met activa/passiva, dat bepaalt waar je deze opneemt in je balans.

Anders de vraag wat specifieker maken zodat we je verder kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
@Ernemmer Ik wil geen boekhouder worden, maar ik wil wel begrijpen wat er gebeurt. Het voelt voor mij niet prettig om iets te doen wat niet logisch voelt en waar ik dus geen grip op heb.

@Sport_Life Oké ik wil het graag simpel houden, maar waar haal je die definitie vandaan? Welke definitie hanteert de belastingdienst? Wat betreft eigen vermogen: dat is een soort rekentruc om de activa en passiva in balans te krijgen? Hoe verhoudt zich dat dan tot de definitie "passiva zijn de financiën die de activa kant financieren" want eigen vermogen is dan dus niet concreet geld om iets te financieren maar is puur een virtueel, rekenkundig iets, correct?

In het voorbeeld van de bitcoins, waarom zie je die als 'kosten'..? Kosten voor wie? Hoe definieer jij 'kosten'..?

@Bartvw Dank; waar heb je die definities over vast activa en vlottende activa vandaan? Is er een orgaan die die definities vastlegt? De belastingdienst? Als ik m'n pand dit jaar ga verkopen, is het dan vlottende activa geworden? Mijn vraag kan ik lastig concreter maken, ik ben echt gewoon op zoek naar sluitende definities en juist naar het uitsluiten van die 'grijze gebieden' waar jij het over hebt. Of is het blijkbaar niet erg dat er grijze gebieden zijn en is de indeling op de balans puur een hulpmiddel voor jezelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 00:44
Koop via Marktplaats tweedehands het boek 'Basiskennis Boekhouden' (BKB). Als je daar de eerste paar hoofdstukken van doorleest begrijp je het e.e.a. een stuk beter denk ik.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
T-h-i-j-m-e-n schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:50:
Koop via Marktplaats tweedehands het boek 'Basiskennis Boekhouden' (BKB). Als je daar de eerste paar hoofdstukken van doorleest begrijp je het e.e.a. een stuk beter denk ik.
Dank voor de tip! Overigens: ik heb al een aantal boeken en online definitiepagina's bekeken, maar telkens kom ik weer terug op dezelfde vraag: waar halen zij hun definities vandaan? Weet jij dat? Wie is hierin de autoriteit? Hoe kunnen mensen werken met termen die door verschillende sites/boeken niet eenduidig worden gedefinieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:51
_wm_ schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:18:
Als ICTer wil ik de boekhouding graag als een logische, eenduidig ding zien, maar op het moment wordt ik een beetje gek van alle vage termen, tegensprekende definities en het gebrek aan het waarom van die termen.
En daar ga je de fout in. Boekhouding is geen exacte wetenschap. 2+2 is 4, maar 1+3 is ook 4. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
@Awsom En hoe controleert de belastingdienst een boekhouding dan? Moet het 'ongeveer' kloppen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat doen ze niet. Jij moet als (klein) bedrijf of zelf aangifte doen, en kunt steeksproefsgewijs controle krijgen. Of je moet je jaarrekening laten controleren en ondertekeken door een accountant en die aan de BD geven als die er om vraagt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
@The Eagle Dat snap ik, maar het gaat er om áls ze controleren (steeksproefsgewijs), dan moeten ze dat toch aan de hand van bepaalde regels doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:32:
Dat doen ze niet. Jij moet als (klein) bedrijf of zelf aangifte doen, en kunt steeksproefsgewijs controle krijgen. Of je moet je jaarrekening laten controleren en ondertekeken door een accountant en die aan de BD geven als die er om vraagt.
Daarbij maakt 't overigens ook véél uit in welke bedrijfstak je opereert. Een boekjaar kán van 01-01 tot 31-12 lopen maar dat hoeft niet persé zo te zijn ;)

@_wm_ 't MOET in ALLE gevallen gewoon 100% kloppen 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-04-2017 20:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_wm_ schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:35:
@The Eagle Dat snap ik, maar het gaat er om áls ze controleren (steeksproefsgewijs), dan moeten ze dat toch aan de hand van bepaalde regels doen?
Ach, regels zijn ook flexibel. Als je naar internationale regels kijkt zijn IFRS en US GAAP de twee meest bekende (en geaccepteerde). Er zijn wel behoorlijke verschillen hoe je bepaalde posten boekt, en beide varianten mogen, mits je maar specificeert welke methode je hanteert.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 17:34
_wm_ schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:36:
@Ernemmer Ik wil geen boekhouder worden, maar ik wil wel begrijpen wat er gebeurt. Het voelt voor mij niet prettig om iets te doen wat niet logisch voelt en waar ik dus geen grip op heb.

@Sport_Life Oké ik wil het graag simpel houden, maar waar haal je die definitie vandaan? Welke definitie hanteert de belastingdienst? Wat betreft eigen vermogen: dat is een soort rekentruc om de activa en passiva in balans te krijgen? Hoe verhoudt zich dat dan tot de definitie "passiva zijn de financiën die de activa kant financieren" want eigen vermogen is dan dus niet concreet geld om iets te financieren maar is puur een virtueel, rekenkundig iets, correct?

In het voorbeeld van de bitcoins, waarom zie je die als 'kosten'..? Kosten voor wie? Hoe definieer jij 'kosten'..?

@Bartvw Dank; waar heb je die definities over vast activa en vlottende activa vandaan? Is er een orgaan die die definities vastlegt? De belastingdienst? Als ik m'n pand dit jaar ga verkopen, is het dan vlottende activa geworden? Mijn vraag kan ik lastig concreter maken, ik ben echt gewoon op zoek naar sluitende definities en juist naar het uitsluiten van die 'grijze gebieden' waar jij het over hebt. Of is het blijkbaar niet erg dat er grijze gebieden zijn en is de indeling op de balans puur een hulpmiddel voor jezelf?
Als sprake is van een kleine organisatie, waar de boekhouding alleen voor de btw en inkomstenbelasting wordt bijgehouden is een adminstratie op kasbasis alvoldoende. Dat betekent dat je alleen op basis van werkelijke uitgaven en ontvangsten boekhoudt, zonder rekening te houden met balansposten (alleen liquide middelen en eigen vermogen).

Mijn vraag blijft dan of je de vraag stelt vanuit een eigen adminstratie of dit meer vanuit algemene kennis stelt, dan krijgen we een heel andere discussie richting de reactie van kabouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@_wm_ Er zijn geen hele vaste regels want het is geen exacte wetenschap. Dat is ook de reden dat accountants en aanverwanten er zo veel geld mee kunnen verdienen. De enige vaste regel die er is, is dat de balans altijd....uh in balans moet zijn. Dus beide kanten moeten gelijk zijn.

Verder zijn er hele boeken vol geschreven over boekhouden en kan je daar het beste mee beginnen. Er zit ook niet heel veel licht tussen de verschillende definities maar je kan altijd verschillen van inzicht hebben hoe je iets toe moet passen.

Het eigen vermogen is wat de onderneming (theoretisch) over zou houden als het al zijn bezittingen verkoopt en al zijn schulden aflost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 18:55

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MEAO'er meldt zich: :P

Om een balans in balans te krijgen, heb je vaak een sluitpost waarop je een eventueel verschil wegboekt.
Tevens zal een boekhouding eigenlijk nooit hetzelfde resultaat geven als hij op 2 verschillende momenten, of door 2 verschillende personen wordt opgemaakt, ook al zijn de gegevens exact hetzelfde, dat komt oa door:
Het is idd geen exacte wetenschap: de een boekt kostenpost X weg onder de noemer X, de volgende onder noemer Y, en weer een derde splitst het eerst en de vierde smeert het boekhoudkundig uit over meerdere maanden. Een combinatie van die mogelijkheden komt ook voor, plus nog meerdere opties waar je zo snel niet eens aan denkt. Als gevolg hiervan kunnen bijv. de div. winstsoorten in hoogte varieren.
Belastingdienst hanteert geen eenduidige terminologie, tenminste niet naar buiten toe. Je zou kunnen kijken of je íets van de boekhouding van de belastingdienst zelf kunt opvragen om zo te kijken welke terminologie zij zelf hanteren, maar ik weet niet of dat mogelijk is.
De tip van het boek BKB is wel een goede start.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
_wm_ schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:35:
Ja, maar je denkt vast niet dat een register accountant hier even een heel fiscaal wetboek plaatst, om het even uit te leggen lijkt me.

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Arjant2
Maar even reageren dan, met 7 jaar werkervaring bij een accountantskantoor en 12 jaar als controller.

Die regels zijn er zeker zoals hier boven ook reeds gemeld.

In NL heb je te maken met:
1. Titel 9 Boek 2 BW
2. Besluit modellen jaarrekening
3. Richtlijnen voor de jaarverslaggeving
4. IFRS

Dit zijn nogal wat regels en zeker niet zo grijs als hierboven geschetst wordt door een aantal tweakers.

Ja er zijn meerdere waarderingsmethodes bijvoorbeeld, maar alles is wel aan regels gebonden.
Veel hangt samen met het inzichtsvereiste en matchingsprincipe.

Klein voorbeeld voor het inzichtsvereiste. Als je een bedrijfspand hebt gekocht 30 jaar geleden voor een kostprijs ad EUR 1 miljoen en de huidige waarde van het pand is EUR 10 miljoen, dan heb je 2 opties, 1. waarderen tegen kostprijs ad 1 miljoen of 2. waarderen tegen actuele waarde ad 10 miljoen. Het mag duidelijk zijn dat als je voor optie 1 gaat je niet genoeg inzicht geeft in de daadwerkelijke waarde van het pand. Het inzichtsvereiste bepaalt dan dat je in de toelichting van de jaarrekening moet opnemen dat het pand een actuele waarde heeft van EUR 10 miljoen.

Voor wat het matchingsprincipe geldt dat je opbrengsten en kosten die op het zelfde betrekking hebben ook in dezelfde periode laat vallen. Dat betekent dus dat als je voorraden inkoopt, je die eerst op de balans neer zet als activa, en op het moment dat je de voorraad weer verkoopt, je de kostprijs van die goederen overboekt naar de V&W rekening (kosten). Op die manier matchen de omzet en kostprijs in dezelfde periode. Als je de aankoop van de goederen direct als kosten zou boeken en je die voorraad pas een jaar later verkoopt, dan match je niet. Je hebt het ene jaar veel kosten maar geen omzet, en het jaar erop veel omzet maar geen kosten.

Dus de regels zijn er wel degelijk, echter dit gaat een stuk verder dan jij wil weten, wil je namelijk alle regels precies kennen dan is dat een hele studie. (ik heb hier een handboek jaarverslaggeving liggen dat 1500 pagina's is).
Begin gewoon met een basis boekhouden waarin je de basis begrippen leert kennen.

[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 10-04-2017 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 23:13

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Vergeet ook niet dat de balans een momentopname is; zie het als een foto. Je kunt hem vanochtend opstellen, vervolgens vinden er gedurende de dag handelingen plaats (factuur betalen, product opleveren etc.) en aan het einde van de dag ziet het er wellicht al anders uit.

Wat betreft het Eigen Vermogen: dit kan bestaan uit meerdere zaken; je kunt het onderverdelen in sub-posten, als het ware. Stel jij zet nu 10k aan de kant voor een dakreparatie die eraan zit te komen. Dit is een reserve, welke wordt ondergebracht bij het EV. Ook als je aandelen hebt uitgegeven, vallen hier zaken van onder het EV; alls je dividend uitbetaalt, neemt je EV hierdoor bijvoorbeeld af.

Het is allemaal totaal niet zwart-wit. Ik zou me dan ook niet te zeer blindstaren op harde definities, maar proberen de actie>reactie te begrijpen. Als je iets koopt, gaat er geld uit jouw onderneming, maar komt er iets van waarde voor terug. Er zullen dus altijd meerdere posten door een gebeurtenis veranderen.

Wat ik zelf in het begin lastig vond te begrijpen, is het verschil tussen kosten en uitgaven. Als ik een maand stroom verbruik, maak ik in die maand de kosten. Stel ik hoef de nota pas 2 maanden later te betalen, dan maak ik dan pas de uitgave. Dit heeft invloed op de balans: als jij kosten maakt, hoeft er niet perse fysiek geld uit de onderneming te gaan.

Het is erg lastig allemaal. Ik vermoed dat ik dit ook niet op de duidelijkste manier heb uitgelegd, dus mocht er iets niet kloppen of niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag :P

fookin mad fer it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
DikkeBMW schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:43:

Wat ik zelf in het begin lastig vond te begrijpen, is het verschil tussen kosten en uitgaven. Als ik een maand stroom verbruik, maak ik in die maand de kosten. Stel ik hoef de nota pas 2 maanden later te betalen, dan maak ik dan pas de uitgave. Dit heeft invloed op de balans: als jij kosten maakt, hoeft er niet perse fysiek geld uit de onderneming te gaan.
Dit is dus het matchingsprincipe.
Je wijst de kosten of opbrengsten toe aan een periode waarop het betrekking heeft. Als je dus een vooruitbetaling ontvangt dan zet je deze op de balans als vooruitontvangen (credit). Je hebt dan als het ware nog een schuld, je moet er nog een dienst of product voor leveren. Je boekt deze vooruitonvangen betaling dan naar de V&W in de periode waarop het betrekking heeft.

Zoals gezegd, als je nul ervaring met boekhouden hebt, begin met een simpel boek over boekhouden.
De definities mogen dan niet in elk boek 1 op 1 overeenkomen, de strekking van het verhaal is altijd hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:47:
Bekijk het heel simpel: debet = activa = kosten, Credit = passiva = opbrengsten. Het verschil daartussen is eigen vermogen (indien credit > debet) óf vreemd vermogen (indien credit < debet).

Maw: door het eigen en/of vreemd vermogen is er altijd een balans ;).

Dus stel je hebt een voorraad bitcoins op de balans staan (= debet, want kosten) en de waarde ervan stijgt ineens, dan stijgt ook je eigen vermogen (= credit, want opbrengst). En dan is de balans weer in balans ;). De waarde stijgt pas op het moment dat je het in de boekhouding laat zien.

Dus als jij die diamant in de boekhouding zou opgeven, geef je een bepaalde waarde op waarmee direct ook je eigen vermogen toeneemt :).
Als credit < debet muteert het eigen vermogen, vreemd vermogen is geen sluitpost. Het is namelijk niet van jou (vandaar 'vreemd').
Voorbeeld: je hebt een hele eenvoudige balans met € 100 aan debiteuren (te ontvangen) en € 500 crediteuren (te betalen). In dat geval is je eigen vermogen € -400.

Betaal je de nota aan je crediteuren met een rekening courant krediet van de bank dan ontstaat de volgende situatie:
€ 100 aan debiteuren, € -400 aan eigen vermogen en € 500 aan (kort) vreemd vermogen.

Krijg jij 'eindelijk' betaald dan krijg je dit:
€ 0,- debiteuren, € -400 eigen vermogen en € 400 (kort) vreemd vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 22:11
Meerdere "boekhoud" boeken gelezen, kan zeggen dat "financial statements" voor mij het meest aan de beeldvorming heeft gedaan.

In het eerste deel worden alle begrippen eenduidige uitgelegd (met een overzicht van waar iets op de balans, winst/verliesrekening en kasstroomoverzicht).
Vervolgens wordt aan de hand van een fictieve organisatie (ik dacht een producent van appelmoes) de hele boekhouding gedurende één jaar bij gehouden.

Na het doornemen van dit boek denk ik dat je een goed gevoel hebt van hoe een en ander boekhoudkundig in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-05 14:40
Leuk topic voor de bedrijfseconomen en accountants onder ons.

- Een basisboek boekhouden kan inderdaad geen kwaad en is een goede start
- Zoals Arjan aangeeft zijn er meerdere bronnen van regels en definities. Mijn tip: staar je er niet blind op. Het is veel effectiever om een goed basisboek te pakken die je de principes en methodieken uitlegt. Anders gaat het lastig voor je worden om die definities in een grotere context te zien.

-kosten =/= uitgaven, evenals opbrengsten =/= ontvangsten. Zie ook uitleg van anderen eerder. Simpel gezegd zijn kosten en opbrengsten theoretische getallen die je berekent volgens de boekhoudregels. Op basis van wat hier uitkomt betaal je onder andere belasting en hoor je inzicht te krijgen in hoe je het doet als bedrijf. Uitgaven en ontvangsten zijn kasstromen, en vertellen je hoeveel centen er letterlijk zijn binnengekomen/uitgegaan. Een factuur aan een klant waar je een hoop werk voor hebt verricht reken je als opbrengst, maar zolang hij niet betaalt is het geen ontvangst. Mijn vader zei altijd, profit is fiction, cash is fact :)

-Activa zegt iets over de waarde van je bedrijf. Stel je voor dat je een huis hebt gekocht, dan staat de waarde van het huis, inclusief je inboedel etc en je spaargeld onder je matras aan de activazijde. In hoeverre je dit hebt gefinancierd met o.a. een hypotheek, eigen vermogen en eventuele rekeningen die je nog moet betalen staat aan de passivazijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wm_
Hartelijk dank iedereen!!

Ik heb de Basiskennis Boekhouden aangeschaft en ben hem door aan het werken. Om er zo stap voor stap doorheen te gaan is inderdaad prettig en helpt voor het begrip.

Conceptmatig voelen sommige definities nog niet echt sluitend, maar dat heeft eigenlijk voornamelijk betrekking op het Eigen vermogen wat vooral een uitkomst van een rekensommetje is (een sluitpost om de balans kloppend te krijgen) dan dat het echt iets concreets voorstelt. Ik noem het voorlopig "het bedrag wat de aandeelhouders toekomt" maar dat geld kan voorlopig best 'vastzitten' in activa zodat je er dus concreet niks mee kunt.

Nogmaals dank voor alle antwoorden; leuk om het ook hierover te kunnen hebben op Tweakers :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjansen2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Stuur me even een DM, weet zeker dat ik je met bepaalde zaken kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:51
Zag het topic wat laat maar probeer het kort van mijn kant uit te leggen.

Boekhouden is het vastleggen van alle financiele consequenties van je onderneming. In 95% van de gevallen gaat dit aan de hand van facturen en bankafschriften. De overige 5% kan uit vanalles en nog wat bestaan de bekendste zijn afschrijvingskosten, overlopende kosten en voorzieningen. Deze hebben vaak ook een eigen dagboek waar deze ingeboekt worden het zo genaamde memoriaaldagboek.

Met name die laatste 5% maakt het lastig om voor een leek een boekhouding te begrijpen. En kan je resultaat heel wat doen verbeteren of verslechteren. In die 5% zit ook met name het werk van een adviseur om je boekhouding tip top te krijgen.

Wil je een goede boekhouding voeren concentreer je dan met name op de afloop van de balans en of de waardes per opmaak van de balansdatum de juiste zijn. Die zorgt er namelijk uiteindelijk voor dat je ook een kwalitatief goede resultatenrekening krijgt. Balans is namelijk leidend en een resultatenrekening is een logische gevolg ervan.

De belastingdienst controleert ondernemingen door deze cijfermatig door te lichten en kijkt dan met name of je niet te weinig omzet hebt opgegeven en/of teveel kosten hebt opgegeven.
Dit hangt per onderneming af hoe ze deze controle insteken. Maar de basis is dat ze obv branche/verleden/ inkoop een herrekening maken van je omzet. Komen hier vreemde of ongebruikelijke zaken uit dan zul je deze mogen verklaren en anders kunnen ze je omzet/resultaat aanpassen.

Aan de kosten kant zullen ze met name gaan kijken of de facturen die jij opvoert terecht zijn en in lijn van de bedrijfsuitvoering vallen. Zo heb ik weleens een ondernemer gehad die voor 40k aan prive onderhoud van zijn tuinen in de boekhouding had gestopt :+ (natuurlijk moest hij dit corrigeren).

Stel je hebt bijvoorbeeld een verklaring geen prive gebruik auto en houdt een km registratie bij. Dan zullen ze aan de hand van die registratie de onderhoudsfacturen en tankbonnen afstemmen met een logisch verloop de bijgehouden registraties.

Edit:
Wat ik me afvraag is:
1. Voer je je boekhouding zelf
2. Wat is de omvang van je bedrijf en de complexiteit van je boekhouding (personeel/activa/ voorzieningen)
3. Wat wil je precies begrijpen, boekingsgang of het lezen van de cijfers? Boekingsgang begrijpen is namelijk een vakapart. Cijfers lezen en daar op sturen/ingrijpen dat is mijn inziens als ondernemer belangrijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Accountant op 26-04-2017 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-05 14:40
_wm_ schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:22:
Hartelijk dank iedereen!!

Ik heb de Basiskennis Boekhouden aangeschaft en ben hem door aan het werken. Om er zo stap voor stap doorheen te gaan is inderdaad prettig en helpt voor het begrip.

Conceptmatig voelen sommige definities nog niet echt sluitend, maar dat heeft eigenlijk voornamelijk betrekking op het Eigen vermogen wat vooral een uitkomst van een rekensommetje is (een sluitpost om de balans kloppend te krijgen) dan dat het echt iets concreets voorstelt. Ik noem het voorlopig "het bedrag wat de aandeelhouders toekomt" maar dat geld kan voorlopig best 'vastzitten' in activa zodat je er dus concreet niks mee kunt.

Nogmaals dank voor alle antwoorden; leuk om het ook hierover te kunnen hebben op Tweakers :-)
Hey, nog even snel terugkomend op het eigen vermogen:

Pas op dat je het niet te veel als rekensom ziet. Even weer terug naar het voorbeeld van je eigen huis. Stel nou je koopt een huis van 200k en laat een nieuwe keuken bouwen van 15k. Dit financier je met een hypotheek van 160k en 55k eigen inleg.

De balans is dan als volgt:
Activa
Huis 200k
Keuken 15k

Passiva
Eigen vermogen 55k
Lang lopend vreemd vermogen (hypotheek) 160k

Als je vervolgens de hypotheek gaat afbetalen, dan moet je inderdaad gaan rekenen, maar dit doe je met de reden om te bepalen in hoeverre het huis nu eigenlijk van jou is ;) Probeert het eigen vermogen ook als zodanig te zien: in hoeverre het bedrijf van jou/de aandeelhouders is.

Ik vind de term 'sluitpost' altijd een beetje gevaarlijk, want het is zeker niet de bedoeling om alle verschillen op de balans glad te strijken in het eigen vermogen! Het eigen vermogen moet je volgens de regels en principes berekenen, want dan kan je vaststellen in hoeverre jij nou eigenlijk eigenaar bent van het bedrijf en in hoeverre de bank dat is.

Ten slotte nog een mooie tegeltjeswijsheid van mijn vader over vaste activa: met stenen kan je geen brood kopen :)

Het is inderdaad zaak dat je niet al je middelen stopt in vaste activa. Je moet zorgen dat je genoeg liquide middelen hebt zodat je de rekeningen kan betalen. Dit heet Liquiditeit. Daarnaast heb je ook nog Solvabiliteit.
Pagina: 1