Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Soms gebeurt er iets waar je echt van door de grond kan zakken. :'(

Ik heb 3 verzekeringen lopen via Nationale Nederlanden. Een algemene kapitaal/risico verzekering, een kapitaalverzekering waar we op sparen voor de kinderen en een pensioenplan. Nu hadden we wat tegenslag en wat extra kosten aan ons huis. We hadden alle papieren erbij gepakt en besloten de algemene kapitaal/risicoverzekering af te kopen, zodat we deze kosten konden betalen. Ik had de NN gebeld om de afkoopsom op te vragen. Hier zou een bedrag van rond de 12.000 euro voor vrijkomen en ik werd doorverwezen naar een website om de gegevens in te vullen.

Op de website de gegevens ingevuld en de aanvraag was in gang gezet. 2,5 week later kregen we een storting op onze rekening die niet overeenkwam met het verwachtte bedrag. Meteen gebeld met de NN en het bleek dat ik per ongeluk het verkeerde polisnummer had ingevuld. Namelijk die van mijn pensioenplan. De medewerker van de NN vertelde dat de polis, die al 12 jaar liep, nu is afgekocht. Wij kregen een bedrag van rond de 9500 euro gestort en de NN had meteen 10.500 overgemaakt naar de belastingdienst!
:F :'(

Uiteraard meteen gevraagd om dit weer terug te draaien, de paniek sloeg toe. De medewerker vertelde belerend dat wij de opdracht hadden gegeven en dat we binnen 3 weken een reactie op ons verzoek kunnen verwachten. Ik heb aangegeven dat de schuldvraag ook duidelijk is, het is mijn fout. Maar wij willen graag iemand spreken die ons kan vertellen of en hoe we dit terug kunnen draaien. Dat was volgens de medewerker niet mogelijk, we moesten echt wachten.Hierna hebben we ook een extra contactformulier ingevuld en het hele verhaal uitgelegd. We hebben nog niks gehoord (is zo'n 4 dagen geleden nu).

Ik heb op de website gekeken en als dit niet kan worden teruggedraaid, dan krijgen we van de belasting ook nog eens een boete van 20% van de afkoopsom, omdat wij van die lijfrenteverzekering belasting hebben afgetrokken. Nu zit ik ook zonder pensioenverzekering. Als ik die nu opnieuw moet afsluiten, dan zit ik ik qua premie waarschijnlijk 200 euro hoger in de maand.

Misschien dat iemand ooit zoiets heeft meegemaakt? Of bij een verzekeraar werkt en zoiets wel eens heeft meegemaakt?

Wanneer een webwinkel een foutieve prijs op hun website zet, dan kunnen ze dat zomaar terugdraaien en hoeven ze niet te leveren. Ik hoop dat voor mij nu ook iets mogelijk is. Anders heb ik door zoiets lulligs meer dan 14.000 euro weggegooid.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

normaal mag je verwachten dat je eerst een afkoop verzoek krijgt met een waarschuwing dat het inderdaad fiscaal gevolgen kan hebben en je wordt verwezen naar een adviseur. Als je dit niet hebt gehad zit daar toch echt iets mis in de zorgplicht.

Anderzijds is dit wel weer een risico van online / execution onely regelen en daar zal NN zich wellicht achter trachten te verschuilen

Dit traject kan jaren duren.....

Een andere optie is het via de belastinginspecteur proberen op te lossen. De resultaten daarvan zijn wisselend naar mijn ervaring. Strikt genomen heb je inderdaad een 'besmette daad' uitgevoerd en is dit het gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:29:
normaal mag je verwachten dat je eerst een afkoop verzoek krijgt met een waarschuwing dat het inderdaad fiscaal gevolgen kan hebben en je wordt verwezen naar een adviseur. Als je dit niet hebt gehad zit daar toch echt iets mis in de zorgplicht.

Anderzijds is dit wel weer een risico van online / execution onely regelen en daar zal NN zich wellicht achter trachten te verschuilen

Dit traject kan jaren duren.....

Een andere optie is het via de belastinginspecteur proberen op te lossen. De resultaten daarvan zijn wisselend naar mijn ervaring. Strikt genomen heb je inderdaad een 'besmette daad' uitgevoerd en is dit het gevolg
De schuldvraag is ook niet de discussie. Ik heb de fout gemaakt. Maar wat ik al zei, als een webwinkel wel het recht heeft om bij een foutje niet te leveren, dan zou dit toch op grond van dezelfde soort fout ook teruggedraaid moeten kunnen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

dit werkt totaal anders. Dit zit verankert in de wet IB. Die kent geen terugdraai optie tenzij dit met toestemming van de inspecteur gebeurd en zoals gezegd is het maar de vraag of ze mee willen werken

je beste kans is wellicht toch via een klachten proceduren of via de Kifid want ik heb nog nooit meegemaakt dat een klant 'zomaar' een lijfrente af kon kopen zonder dat daar een schrijven bijzat wat de fiscale gevolgen zijn. Sowieso is het vreemd dat dit direct kan, de polis zal toch in beheer lopen van een tussenpersoon of ?

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 09-04-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22

P_Tingen

omdat het KAN

Ik wilde in het verleden een spaarverzekering aflopen en kreeg daar ook een brief van thuis. Toen ik zag wat er van mijn gespaarde bedrag overbleef, schrok ik en belde ik gelijk op. De man daar zei dat dit soort schrikreacties vaker voorkomen en dat daarom ook altijd dubbele actie nodig is: aanvragen en apart bevestigen. Ik vind het raar dat het bij jou zo gegaan is, maar ik ben geen financieel expert.

Mijn ervaringen bij NN zijn wel goed. Het is een premium merk en daar mag je wat van verwachten. Ik zou toch nog maar eens bellen. En misschien ook contact proberen te zoeken met de belastinginspecteur.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:37:
Sowieso is het vreemd dat dit direct kan, de polis zal toch in beheer lopen van een tussenpersoon of ?
Het is een oude RVS polis die is overgenomen door NN. Misschien dat dat iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-07 23:06
Heb je echt geen brief gehad met vermelding van fiscale consequenties?

Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Maar stel dat het toch zo is, dan kan je een beroep doen op verzaken van de zorgplicht door NN. Gewoon netjes vragen aan de telefoon of NN je niet had moeten informeren.

Dat RVS vroeger de polis beheerde doet er niet toe. Als je de polis via een tussenpersoon hebt gekocht, dan mag deze ook uitleggen waarom hij niets heeft gedaan. Maar de verzekeraar moet een brief sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb geen brief gekregen. Het bedrag is meteen overgemaakt. Anders was de fout natuurlijk meteen ontdekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

HellBeast schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:13:
Ik heb geen brief gekregen. Het bedrag is meteen overgemaakt. Anders was de fout natuurlijk meteen ontdekt.
Dan is dat je sterkste punt om NN te bewegen het direct met de inspecteur zelf op te lossen. Het is de taak van je bemiddelaar om je te informeren over de (fiscale) gevolgen van een afkoop en al helemaal bij een lijfrente. Waarom dat weet je nu dus precies.....

edit. hoewel ik wel kans zie dat dit goed gaat komen is je 'schade' ook anders dan je denkt. Ja de revisierente is natuurlijk een vervelende post maar bedenk wel dat je over een lijfrente uitkering altijd belasting betaalt. Nu is 52% ingehouden waar je mogelijk nog wat van terug krijgt in de IB aangifte over 2016 afhankelijk van je inkomen.

Het hele idee van een lijfrente is dat je tracht meer aftrek te generen dan je uiteindelijk aan belasting gaat betalen. In de praktijk pakt dit echte lang niet altijd zo uit.

maar dat er even terzijde ;) dit is wel op te lossen. Zoek anders professionele hulp

[ Voor 38% gewijzigd door Ray op 08-04-2017 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Mogelijk dat zij je hier mee kunnen helpen, ik zou ze in ieder geval even bellen als je iets hebt lopen. Daarnaast zou de Consumentenbond een optie kunnen zijn. Het beste lijkt mij echter advies van een adviseur. Heb je een tussenpersoon die je kan helpen? Of informeer bij een onafhankelijk adviseur.

Begin alvast met het aanleggen van een dossier. Communiceer zo veel mogelijk schriftelijk en via de e-mail, bewaar alle communicatie en leg dit vast in een soort van logboek. Vraag om een bevestiging via e-mail of post van hetgeen je besproken hebt als je wel belt of persoonlijk contact hebt. Puur als zelfbescherming zou ik geen schuld bekennen, hou het gewoon feitelijk. Daarnaast heeft NN een klachtenformulier, vaak kom je daar sneller mee bij de juiste persoon uit en er zijn in ieder geval wettelijke deadlines voor een reactie: https://www.nn.nl/Contact/Klacht-melden.htm

En kijk ook eens bij de AFM: https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten Zij hebben ook een meldpunt dat bereikbaar is op 0800 - 5400 540. Bel ze gewoon op en leg de situatie voor. De kans is aanwezig dat zij niets doen maar wie weet spreek je iemand die je op weg kan helpen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Bedankt voor alle goede tips voor zover. Er heeft zich een tweaker gemeld die bij NN werkt. Hij wil graag anoniem blijven en kan uiteraard geen uitspraken of toezeggingen doen. Ik heb hem telefonisch gesproken en hij heeft mijn hele verhaal en gegevens genoteerd en hij gaat dit bij de juiste afdeling en de juiste persoon neerleggen. Dat is heel fijn en hopelijk kan Nationale Nederlanden er iets mee. Voor ons gezin is dit echt een regelrechte ramp.

Erg bedankt aan de anonieme tweaker! En uiteraard aan de rest van de mensen in dit topic met het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 17:58
HellBeast schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:25:
Bedankt voor alle goede tips voor zover. Er heeft zich een tweaker gemeld die bij NN werkt. Hij wil graag anoniem blijven en kan uiteraard geen uitspraken of toezeggingen doen. Ik heb hem telefonisch gesproken en hij heeft mijn hele verhaal en gegevens genoteerd en hij gaat dit bij de juiste afdeling en de juiste persoon neerleggen. Dat is heel fijn en hopelijk kan Nationale Nederlanden er iets mee. Voor ons gezin is dit echt een regelrechte ramp.

Erg bedankt aan de anonieme tweaker! En uiteraard aan de rest van de mensen in dit topic met het advies.
Succes, schitterend hoe mede-tweakers uit verschillende takken elkaar hier vinden. Laat ons weten of tweakers je verder heeft geholpen en je alles toch teruggedraaid hebt gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 15:59
De zorgplicht van NN speelt ook een rol in dit verhaal.

Ja, het was je eigen fout, maar de zorgplicht is er juist voor om fouten van de klant af te vangen.

Dat je een pensioenpolis zou willen afkopen is op zichzelf al ongebruikelijk. Een pensioenpolis afkopen terwijl je ook nog twee andere polissen hebt lopen al helemaal. Daarbij heb je contact gehad met NN over het afkopen van polis A, maar vervolgens kwam een aanvraag bij NN binnen voor polis B.

Dit zijn stuk voor stuk redenen voor NN om contact op te nemen of in ieder geval een extra bevestiging te sturen. Als ze dat niet hebben gedaan hebben ze mogelijk hun zorgplicht verzaakt.

Of het voldoende is voor een eventuele terugdraai danwel schadevergoeding weet ik niet, maar het lijkt mij het proberen waard.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb HEEL erg goed nieuws te melden. Zojuist ben ik gebeld door iemand van de Nationale Nederlanden van de klachtenafhandeling. Hij heeft de case doorgenomen en hij meldt dat e.e.a. nog niet is doorgegeven aan de belastingdienst. Hierdoor is het proces nog wel terug te draaien!

De afkoop van de juiste polis wordt verrekend met de foutieve afkoop. De foutief afgekochte polis kan volledig worden hersteld, omdat het evident is dat het om een invulfout gaat. Normaliter moet er dan officieel weer een gezondheidsverklaring komen, maar in dit geval hoeft dat niet. Hij geeft aan dat het terugdraaien nu nog relatief eenvoudig kon, omdat we er snel bij zijn. Dit is dan ook echt te danken aan de anonieme Tweaker, die een topper van een vent is en die ik op zeker een attentie ga sturen!

Er valt echt 20kg van mijn schouders!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:26
Gefeliciteerd met deze goede afloop @HellBeast!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wel erg fijn dat ze zo snel reageren ipv dat je een week zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:56:
Wel erg fijn dat ze zo snel reageren ipv dat je een week zit te wachten.
Dat siert Nationale Nederlanden inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:23
Goed nieuws man!
Thumbs op voor de anonieme mede tweaker (Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16
Zo zie je maar weer dat het helpt om contacten binnen zo'n organisatie te hebben. :) Complimenten voor de anonieme tweaker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
HellBeast schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:48:
Ik heb HEEL erg goed nieuws te melden. Zojuist ben ik gebeld door iemand van de Nationale Nederlanden van de klachtenafhandeling. Hij heeft de case doorgenomen en hij meldt dat e.e.a. nog niet is doorgegeven aan de belastingdienst. Hierdoor is het proces nog wel terug te draaien!
Op zich werken bij de belastingdienst ook gewoon mensen van vlees en bloed waardoor er daar met de inspecteur ook wel te praten valt en dingen uit te leggen zijn. Als er echter al geld overgemaakt was begint het wel een ingewikkelde constructie te worden, dus goed dat NN snel gehandeld heeft. Mijn advies: wees nu wel pro-actief, want de NN-medewerker zet het weer door naar afdeling X en voor je het weet zitten ze bij afdeling X te slapen en ben je straks alsnog de sjaak. (eigen ervaring (niet bij NN)).
Er valt echt 20kg van mijn schouders!
Jij wint de Tweakers weight-loss-challenge !
Pagina: 1