G-sync en maximum FPS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
In mijn Alienware 15 R3 zit een GTX 1070 en een 60hz G-sync IPS scherm. G-sync is enabled in het NVIDIA control panel. Als ik nu bijvoorbeeld de benchmarks draai in F1 2016 of Assetto Corsa, dan zitten de FPS ver boven de 60. Wellicht snap ik niet precies hoe G-sync werkt, maar zou de maximum FPS niet gelimiteerd moeten zijn op 60 FPS als G-sync is geactiveerd? Zouden de FPS niet gelimiteerd moeten worden op de max refreshrate van het scherm?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Beste antwoord (via PatrickC op 08-04-2017 15:54)

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Wat TS eigenlijk wil weten is het volgende:

Met G-Sync kan je 't scherm idd synchroniseren met het aantal beelden dat de GPU rendert. Nu is er wel een probleem indien de GPU meer beelden rendert dan het scherm kan weergeven. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:
1) G-Sync wordt 'uitgeschakeld': je krijgt meer FPS maar kans op tearing. Als je dit wil zet je in je game V-Sync uit.
2) G-Sync blijft ingeschakeld, hierdoor wordt max FPS de refresh rate van het scherm. Om dit te bewerkstelligen zet je in de game v-sync aan. Hierdoor loop je wel de kans op inputlag.

Overigens is er een soortgelijk als de GPU minder dan het minimale aantal beelden rendert dat er nodig is voor het scherm (in de regel 30FPS). In dit geval worden er extra kopieën van de reeds gerenderde beelden toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker36 op 08-04-2017 17:06 ]

Alle reacties

Verwijderd

V-sync is wat jij bedoeld.

G-Sync is een andere technologie:

"Several years in the making, G-SYNC technology synchronizes the display’s refresh to the GPU’s render rate, so images display the moment they’re rendered. The result: Scenes appear instantly. Objects are sharper. Game play is smoother.

Since their earliest days, displays have had fixed refresh rates – typically 60 times a second (Hertz). But due to the dynamic nature of PC games, GPUs render frames at varying rates. As the GPU seeks to synchronize with the display, persistent tearing occurs. Turning on V-SYNC (or Vertical-SYNC) can eliminate tearing but causes increased latency and stutter.

G-SYNC eliminates this tradeoff, perfectly syncing the display to the GPU, regardless of frame rate, leading to uncompromised PC gaming experiences."

http://www.geforce.com/hardware/technology/g-sync/faq#q1

Dit had je natuurlijk zelf ook gewoon kunnen googlen.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Kijk, software kan veel FPS leveren.... maar de hardware kan dat niet altijd weergeven. In jouw geval (voor de meeste) is dit 60Hz, zoals je zelf aangeeft. Om er meer over te weten te komen kun je je het best verdiepen in V-sync en G-sync. Ik zou wat filmpjes op Youtube kijken over dit onderwerp.

...

Acties:
  • Beste antwoord

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025

Met G-Sync kan je 't scherm idd synchroniseren met het aantal beelden dat de GPU rendert. Nu is er wel een probleem indien de GPU meer beelden rendert dan het scherm kan weergeven. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:
1) G-Sync wordt 'uitgeschakeld': je krijgt meer FPS maar kans op tearing. Als je dit wil zet je in je game V-Sync uit.
2) G-Sync blijft ingeschakeld, hierdoor wordt max FPS de refresh rate van het scherm. Om dit te bewerkstelligen zet je in de game v-sync aan. Hierdoor loop je wel de kans op inputlag.

Overigens is er een soortgelijk als de GPU minder dan het minimale aantal beelden rendert dat er nodig is voor het scherm (in de regel 30FPS). In dit geval worden er extra kopieën van de reeds gerenderde beelden toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker36 op 08-04-2017 17:06 ]

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Tweaker36 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:42:

2) G-Sync blijft ingeschakeld, hierdoor wordt max FPS de refresh rate van het scherm. Om dit te bewerkstelligen zet je in de game v-sync aan.

Probeer zoveel mogelijk zonder v-sync te werken waar dat kan, g-sync heeft nagenoeg geen inputlag waar v-sync dat wel heeft, gebruik een framelimiter waar beschikbaar als je geen tearing wilt, en wanneer de game dit niet heeft kan je een programma gebruiken zoals rivatuner.

tip: cap je framerate onder de Hz van je monitor, anders werkt gsync niet.

[ Voor 3% gewijzigd door joon op 08-04-2017 16:05 ]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
joon schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:03:
[...]

Probeer zoveel mogelijk zonder v-sync te werken waar dat kan, g-sync heeft nagenoeg geen inputlag waar v-sync dat wel heeft, gebruik een framelimiter waar beschikbaar als je geen tearing wilt, en wanneer de game dit niet heeft kan je een programma gebruiken zoals rivatuner.

tip: cap je framerate onder de Hz van je monitor, anders werkt gsync niet.
Ik heb inmiddels heel wat meer hierover gelezen, maar ik moet zeggen... de meningen zijn nogal verdeeld. Met name of je v-sync moet aanzetten of moet werken met een framelimiter, of zelfs beide.

Als ik het goed heb begrepen dan zou v-sync alleen moeten werken als de FPS boven de max refreshrate van je scherm zit en bij FPS gelijk of onder de max refreshrate van je scherm wordt g-sync dan actief. Maar een framelimiter zou hetzelfde moeten bewerkstelligen, maar de inputlag bij een framelimiter zou veel minder zijn dan bij v-sync. Sowieso moet je v-sync binnen een spel altijd uitgeschakeld laten staan, omdat die v-sync anders werkt dan de setting in het nvidia control panel (g-sync zou dan niet werken).

Ik moet zeggen, best verwarrend allemaal. Waarom komt nvdia niet met een duidelijk advies over de beste settings, waarbij g-sync werkt wanneer het hoort, er geen tearing plaatsvindt bij FPS boven de max refreshrate van je monitor en waarbij de input lag zo laag mogelijk is?

Zojuist deze info gevonden (G-Sync 101):
http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&t=3073

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
PatrickC schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:34:
[...]

Ik heb inmiddels heel wat meer hierover gelezen, maar ik moet zeggen... de meningen zijn nogal verdeeld. Met name of je v-sync moet aanzetten of moet werken met een framelimiter, of zelfs beide.

Als ik het goed heb begrepen dan zou v-sync alleen moeten werken als de FPS boven de max refreshrate van je scherm zit en bij FPS gelijk of onder de max refreshrate van je scherm wordt g-sync dan actief. Maar een framelimiter zou hetzelfde moeten bewerkstelligen, maar de inputlag bij een framelimiter zou veel minder zijn dan bij v-sync. Sowieso moet je v-sync binnen een spel altijd uitgeschakeld laten staan, omdat die v-sync anders werkt dan de setting in het nvidia control panel (g-sync zou dan niet werken).

Ik moet zeggen, best verwarrend allemaal. Waarom komt nvdia niet met een duidelijk advies over de beste settings, waarbij g-sync werkt wanneer het hoort, er geen tearing plaatsvindt bij FPS boven de max refreshrate van je monitor en waarbij de input lag zo laag mogelijk is?

Zojuist deze info gevonden (G-Sync 101):
http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&t=3073
Heb zelf de meeste info van de Nvidia subreddit en [YouTube] Nvidia G-Sync Lag Analysis
Heeft me goed geholpen :)

Mijn g-sync monitor heeft een ingebouwde "Hz" Counter die laat zien op wat voor refresh rate deze werkt(ook tijdens g-sync), ik kan na ongeveer een jaar met g-sync zeggen dat v-sync zo goed als nooit samen werkt met g-sync, sommige games forceren de refreshrate naar beneden met v-sync aan (bijv: 165Hz naar 60Hz terwijl fps boven 120 is).
Dat plus de inputlag die wordt veroorzaakt m.b.t. de extra buffer die wordt gemaakt zorgt er bij mij voor dat ik het onder geen enkele omstandigheid meer inschakel.

[ Voor 15% gewijzigd door joon op 09-04-2017 17:06 ]

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40
Gewoon framelimiter gebruiken. Ik kan niet hoger dan 140fps met mijn 144hz G-sync monitor, werkt G-sync altijd. In jouw geval frame limiten op iets van 58/59 fps.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Pagina: 1