Beginners vraagje kabelwerk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merphixia
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03-2023
Goedendag,

Sinds een klein tijdje ben ik bezig met een hifisetje samen te stellen en ik ben tot nu toe aardig tevreden :)

Nu komt mijn vraag ik heb hele dunne bekabeling liggen en soms merk ik wat ruis aan mn speakers bij wat hogere volume, niet heel erg en bij redelijk hoog volume.

Ik heb al even gezocht op internet over kabels maar ik kom er niet echt helemaal uit, mij is nu wijs gemaakt dat je 2,5mm draad moet hebben en dan niet bcc.

Mijn vraag is waar kan ik (redelijk)betaalbare kabels aanschaffen en dat ik niet de hoofdprijs betaal.

Alvast bedankt ieder! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 16:58

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ruis ligt niet aan je kabels denk ik. Dit heeft eerder te maken met je kabels voor je versterker.
2.5mm^2 kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merphixia
Top en dan moet je OFC nemen toch? Enig idee wat je hier voor betaald? en is OFC een pré?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
Ofc is een marketingterm en heeft geen noemenswaardige effect op het geluid. Enige wat over het algemeen afgeraden wordt is cca (aluminiumkern met laagje koper), maar ook dat zou zonder problemen moeten werken.

Kabels introduceren naar mijn weten enkel weerstand, geen artefacten in het geluid. Weerstand uit zich in licht volumeverlies, wat groter wordt met de lengte.

2,5mm^2 is in bijna alle gevallen gewoon goed. In veel situaties zou ook gewoon 1,5 of zelfs 0,75 volstaan. De diverse tabelletje over kabel dikte in relatie tot lengte die je online vindt, zijn vooral gebaseerd op een bepaalde geaccepteerde grens weerstand, maar in de praktijk kan het prima (veel?) langer zijn.

Zelf heb ik procab kabels. Online gekocht voor €1.66 / meter

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 08-04-2017 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

merphixia schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:24:
Nu komt mijn vraag ik heb hele dunne bekabeling liggen en soms merk ik wat ruis aan mn speakers bij wat hogere volume, niet heel erg en bij redelijk hoog volume.
Ruis kan duizenden oorzaken hebben dus zou niet te snel concluderen dat de oorzaak bij de bekabeling ligt.
We willen graag meedenken over mogelijk andere oorzaken maar dan zou het handig zijn als je ons meer informatie over de set-up kunt geven.
mij is nu wijs gemaakt dat je 2,5mm draad moet hebben en dan niet bcc.
Op basis van welke feiten/onderbouwing heb je dit vervolgens als waarheid aangenomen?

Als je zelf al de term "wijsmaken" gebruikt lijkt het alsof je zelf ook ietwat sceptisch bent. Waarom wil je dan toch perse advies over het kabel component?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Sinds een klein tijdje ben ik bezig met een hifisetje samen te stellen en ik ben tot nu toe aardig tevreden :)
De ruis zal hoogstwaarschijnlijk komen van de versterker icm de gevoeligheid van je speakers en als je vervolgens het volume omhoog draait dan hoor je ruis.
Iets met een matige signaal/ruis verhouding. ;)

De speakerkabel heeft daar weinig tot niets mee te maken.
Een betere versterker/receiver doorgaans wel.
Ik heb al even gezocht op internet over kabels maar ik kom er niet echt helemaal uit, mij is nu wijs gemaakt dat je 2,5mm draad moet hebben en dan niet bcc.
Mijn vraag is waar kan ik (redelijk)betaalbare kabels aanschaffen en dat ik niet de hoofdprijs betaal.
Als je over een HIFi setje spreekt dan zal 2.5mm2 prima voldoen.
De terecht genoemde Procab RZ25 is een no-nonsense kabel van uitmuntende kwaliteit, terwijl de bescheiden prijs op het niveau van bouwmarktkwaliteit zit.
De prijs dan he, de kwaliteit is doorgaans superieur aan bouwmarktjunk dat zomaar uit het minderwaardige cca kan bestaan.
Veel beter dan deze Procab zul je voor dit geld niet snel vinden.

Heb bij een uit de kluiten gewassen HT voor een groot deel de dikkere 4.0mm2 Procab RZ40 gebruikt (prijsverschil is te overzien) gewoon omdat ik iets meer dikte aardiger vond staan. :+
Dat is uiteraard een weinig rationeel kulargument en het verschil met de dunnere 2.5mm2 zal niet eens te horen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
4mm is dan wel weer wat lastiger in de terminals te krijgen, voor mij een reden om er banaanstekkertjes aan te zetten. Als je van die goedkopere klemterminals hebt, is het überhaupt maar de vraag of het past (banaanstekkertjes zijn dan niet aan de orde).

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1RZh5KFXXXXXEaXXXq6xXFXXXl/DIY-font-b-speaker-b-font-font-b-wire-b-font-clamp-terminal-blocks-four-font.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Speakerkabels hoeven niet dik te zijn, kijk maar eens naar bvb DNM solid core speaker cable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

ewf

Voordat je met "dure" kabels aan de gang gaat is het verstandig eens te luisteren met een koptelefoon, als je dan nog ruis hebt dan ligt dat of aan je ingangssignaal of aan je versterker. Bijna zeker niet aan je speakerkabels.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van de zoveelste kabeldiscussie: laat @merphixia even neertypen wat voor apparatuur en speakers ie nu heeft staan en hoe dat aangesloten is. En ook of er ergens een stroomkabel naast ligt ofzo. Hoeft zeker niet in de kabels te zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Sorry maar ik kan niet volgen, ik zie hier geen kabeldiscussie in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie titel ;)
Hij stelt een vraag over kabels, wij geven advies en zoveel tweakers zoveel meningen dus ook discussie. Over kabels. Dat heet dus een kabeldiscussie :P

Maar laat TS eerst maar eens reageren, hij heeft een ruisprobleem, kan in kabels maar ook elders zitten, dus totaalplaatje is belangrijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@merphixia gezien je zegt dat de ruis het ergste is met hoogste volume, zal die ontstaan voor het versterker gedeelte (of mogelijk erin), niet na de versterker in de kabels naar de speakers (wat sowieso al onwaarschijnlijk is). Ik neem in ieder geval aan dat je met hoog volume bedoelt dat je de volume knop omhoog draait, niet dat je muziek afspeelt die toevallig wat luider is.

In zijn algemeenheid: Ik weet net wat je bron is, maar in zijn algemeenheid is het het beste als die op een hoog volume staat, en je je versterker op een lager volume zet. Zodat uiteindelijk je het gewenste volume hebt. Maar dus niet dat je je computer op 5% volume zet, en dan je versterker op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merphixia
Heel erg bedankt voor de reacties die al zijn binnen gekomen!

Dit is mijn setup
- ACOUSTIC ENERGY AE109 (zuilen)
- Acoustic energy AE 107 (center)
- Jamo S 426 HCS 3 ( alleen de surround speakers)
- Jamo SUB 210 Actieve subwoofer
- Yahama RX-V661 (versterker)

Alvast bedankt voor verdere reacties,

p.s.
Aan de subwoofer en surroundspeakers wordt hard gewerkt, dit is verweg onder de maat (ik weet het!) :)

[ Voor 66% gewijzigd door merphixia op 08-04-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
En wat voor bron gebruik je?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merphixia
Mn versterker? Yahama RX-V661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-12-2023
Kabels kan je gewoon bij praxis/gamma/hornbach per meter scoren voor weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Bron is apparaat / zijn apparaten vanwaar je je muziek afspeelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Finesse op 08-04-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merphixia
Goedenmiddag,

Dat is bij deze setup een chromecast, waarmee ik spotify(prem) cast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27

Jag

En hoe klinkt de ruis? Is het een brom / reutel? Of is het echt sissende ruis (zoals een tuner klinkt wanneer die geen radio zender ontvangt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

nickyhaan schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:36:
Kabels kan je gewoon bij praxis/gamma/hornbach per meter scoren voor weinig :)
Uiteraard kan dat, maar omdat er bij bouwmarkten zelden tot nooit wordt gespecificeerd hoe een kabel is opgebouwd toch maar liever niet. ;)

Zoals al eerder geschreven zit zo'n Procab speakerkabel op een lookalike prijsniveau en dan heb je wél garanties wat het gehalte aan koper betreft.
"Zuiver" koper kost nu eenmaal geld en de bossen budget kabels die je bijv. op Marktplaats ziet voorbijkomen zullen ongetwijfeld CCA bevatten.
Voor niets gaat immers de zon op. :)

Of dat soort kabel wel of geen audioramp is moet iedereen dan maar voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ruisen al je speakers? Dan kun je bekabeling wel uitsluiten want de kans dat al je kabels iets mankeren is uiterst klein. Net als de kans dat een speakerkabel ruis veroorzaakt, eerder onderbrekingen in het geluid of zo. Luister eens met een koptelefoon.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 16:54
Goedendag,

...

Alvast bedankt ieder! :P
Laatst heb ik twee boekenplankspeakers (Dali Zensor 1) aangeschaft welke ik op mijn Onkyo-reciever wilde aansluiten. De ielige dunne kabels vond ik er niet uitzien, buiten dat ze wellicht te dun waren en teveel weerstand zouden veroorzaken. 0.75 mm zou volgens de technici voldoende zijn, maar ik wilde voor het oog naar een wat stoerder uiterlijk. Bij de bouwmarkt kwam ik van een koude kermis thuis, dure kabels en vaak alluminium met een laagje koper. Nu wilde ik ook geen vermogen uitgeven aan kabels en ben bij Amazon.de uitgekomen:

https://www.amazon.de/dp/...e_386171_51767411_TE_dp_2
https://www.amazon.de/dp/...e_386171_51767411_TE_dp_1

Na wat uurtjes uitproberen en solderen is het gelukt om er iets solide van de maken. Wel had ik een 'probleem' met de terminal-aansluiting op de reciever (klem-aansluiting) aangezien 2,5 mm te dik was. Ik heb een deel van de ader aan het eind weggeknipt en daarna gesoldeerd tot een dunnere 'pin'. Het is niet 100% hifi-proof, maar gezien de aansluiting nog steeds meer is dan het ielige originele kabeltje verwacht ik niet dat dit een heel negatief effect heeft.
De achterkant van de banaanplugs heb ik opgevuld met een lijmpistool; eerst de 'lijm' in de plug laten lopen, en daarna de gehele plug een beetje verwarmd met een brander zodat de lijm mooi vloeit. Hierbij het resultaat:

Home-2017-06

Wat betreft de ruis, ik verwacht niet dat de storing te maken heeft met 'te dunne kabels'. Je leest toch wel heel veel dat het eerder met afscherming te maken heeft dan met dikte van kabels maar voor 19 / 30 euro is het wellicht nog het proberen waard of er verschil te horen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

frankvdberg schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Wel had ik een 'probleem' met de terminal-aansluiting op de reciever (klem-aansluiting) aangezien 2,5 mm te dik was. Ik heb een deel van de ader aan het eind weggeknipt en daarna gesoldeerd tot een dunnere 'pin'. Het is niet 100% hifi-proof, maar gezien de aansluiting nog steeds meer is dan het ielige originele kabeltje verwacht ik niet dat dit een heel negatief effect heeft.
OK, dus 2,5 kwadraat was te dik voor de aansluiting. Daarom verminder je de omvang tot het wel past, dus effectief gezien heb je een extra weerstand geintroduceerd in de vorm van een stukje dunne kabel.
Waar je juist vanaf wilde.
Daarna een contactvlak welke gezien de foto ook al niet geheel pastte in de aansluiting.

Hamvraag: vindt jij het beter klinken? Dan zo laten. Wil je bevestiging van anderen dat het beter zal klinken, voordat je dat ook het geval vindt, zoek dan een andere oplossing waar *jij* je beter bij voelt.
Hoeveel technische uitleg ook hier kan worden gegeven, dit is de eeuw van het gevoel en de Facebook napraterij - doe daarom nu maar gewoon wat jij het beste vindt en be happy.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 16:54
DeBolle schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:57:
[...]

OK, dus 2,5 kwadraat was te dik voor de aansluiting. Daarom verminder je de omvang tot het wel past, dus effectief gezien heb je een extra weerstand geintroduceerd in de vorm van een stukje dunne kabel.
Waar je juist vanaf wilde.
Daarna een contactvlak welke gezien de foto ook al niet geheel pastte in de aansluiting.

Hamvraag: vindt jij het beter klinken? Dan zo laten. Wil je bevestiging van anderen dat het beter zal klinken, voordat je dat ook het geval vindt, zoek dan een andere oplossing waar *jij* je beter bij voelt.
Hoeveel technische uitleg ook hier kan worden gegeven, dit is de eeuw van het gevoel en de Facebook napraterij - doe daarom nu maar gewoon wat jij het beste vindt en be happy.
Ik heb nergens geclaimd dat het beter zou klinken.. ik weet zelf goed genoeg dat het veel beter kan, en dat de beperkte terminal-klemaansluiting ook niet meewerkt. De vraag was: "waar kan ik (redelijk)betaalbare kabels aanschaffen en dat ik niet de hoofdprijs betaal?" - volgens mij heb ik die vraag beantwoord. Er zijn bij Amazon verschillende diktes te verkrijgen, dus kan ieder zijn keuze maken. PS: Kritisch zijn mag, maar toch jammer van de toon in je reactie..
Pagina: 1