Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies vervanging hetelucht verwarming of alternatief

Pagina: 1
Acties:

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:10
Mijn huis (140m2) wordt verwarmd door een Brink B8-M hete lucht unit van 23 jaar oud. Deze is door het af en toe uitvallen en zijn gedateerde rendement aan vervanging toe. Warmwater wordt overigens voorzien door een AO Smith spaargasboiler. Afhankelijk van de setup wil ik deze graag ook vervangen.

Mijn huis is overigens vanuit Deens principe (houten skelet bouw) opgebouwd en door veel beglazing aan oostkant geniet ik van veel zonnewarmte. Mede hierdoor is mij jaarverbruik 1150 m3, wat naar mijn inziens niet heel hoog is voor een 4 koppen tellend gezin.

Een indirect gestoken Brink hete lucht unit lijkt mij een logische/conservatieve keuze, zodat ik met 1 ketel zowel de verwarming als warm water kan krijgen. Echter ben ik benieuwd naar de alternatieven voor een meer efficiënte en duurzame aanpak. Vloerverwarming spreekt mij ook aan, al moet de vloer er dan uit.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heb je een budget in je hoofd of een maximumbedrag dat je wilt/kunt uitgeven. Als je voor vloerverwarming gaat zou je die warmte waarschijnlijk heel goed met een warmtepomp kunnen leveren - mits je natuurlijk de ruimte hebt voor zo'n apparaat. Ook sanitair warm water zou kunnen worden geleverd door een warmtepomp.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:10
Budget is 6 a 7 duizend. Offertes voor de conservatieve vervanging van hete lucht unit kwamen uit op 6 duizend. Maar in het geval van vloerverwarming verwacht ik de portemonnee verder te kunnen trekken gezien er dan een nieuwe vloer in moet en op de boven verdieping vervangende verwarming.

Aan welke extra ruimte moet ik denken bij een warmte pomp?

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-11 13:27
Mijn brink is ook 27 jaar oud maar werkt nog wel goed. Ik had bedacht om een Kanaal unit airconditioner te plaatsen. Koelen zal wel problemen met condens geven maar verwarmen kan wel met een redement van 400% Dit loopt wel terug met dalende buiten temperatuur.
De unit die normaal horizontaal in het plafond hangt moet dan naar beneden blazen, ik heb een downflow.

Als ik dat uitreken is een kilowatt 22 cent en de prijs van een kilowatt gas 6.2 cent (1kuub 9.5Kwh = 66 cent)
Mocht je het gas er helemaal uit kunnen doen dan scheelt dat een hoop vastrecht.

Er zijn kanaal units van 8KW die dus 2KW elektrisch zijn. Maar of het bij lage temperaturen genoeg zal zijn?
En onzeker is wat je rendement zal zijn. Bij een buiten temperatuur van 15º heb ik de kachel nog niet aan en daar onder daalt het rendement.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar een duurzaam alternatief voor vervanging van HLV Brink Fuore B-20 VRX ketel. Tot nu toe vind ik geen concrete oplossingen. In het verleden had Heluto warmtepomp, echter vind dit niet meer op hun website. Systeem zou incl. zonnepanelen ca 10.000 kosten.