BE opgelicht door NL, aangifte via NL politie i.p.v. BE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 19:14
Goeie dag,

Na 1 maand wachten, veelal onbeantwoorde e-mails en uiteindelijk een spelletje van "ik heb het opgestuurd", maar nooit een bewijs van verzending of traceernummer te hebben aangeleverd ben ik het zat en wil ik klacht indienen.
Ik ben Belg en kocht bij een Nederlander. Tweakers raadt in de "HOW TO" aan om klacht in te dienen via de Belgische politie. Ik vermoed dat ze voor een klein bedrag van enkele tientallen Euro's niet teveel inspanningen zullen doen. Bovendien vermoed ik dat het ook veel tijd in beslag zal nemen.

Kan ik niet beter eens over de grens wippen om in een lokaal Nederlands politiekantoor klacht in te dienen? Online kan ik dat alvast niet want dan daarvoor is een Nederlands identiteitsbewijs nodig.

Bedankt voor raad en info,

Flippi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:46
Heb je dit al gelezen: https://www.politie.nl/themas/aangifte-doen.html ?

Bel ze eens zou ik zeggen. Volgens mij ben je er geen Nederlands identiteitsbewijs voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door .Maarten op 07-04-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
Een 0900 nummer zal niet gaan vanuit BE denk ik, maar ik woon niet zover van de NL grens. Eens ter plaatse gaan is niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjansen2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Denk dat je er beter een wijze les uit kunt halen, je aangifte beland hoogstwaarschijnlijk toch op de stapel, en word vervolgens weggegooid want ze weten niet wie, en voor een paar tientjes gaan ze echt geen moeite doen..( was dat maar eens met bekeuringen in NL, dat ze echte boefjes gaan pakken) Laat het een dure les zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
hjansen2 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 09:41:
Denk dat je er beter een wijze les uit kunt halen, je aangifte beland hoogstwaarschijnlijk toch op de stapel, en word vervolgens weggegooid want ze weten niet wie, en voor een paar tientjes gaan ze echt geen moeite doen..( was dat maar eens met bekeuringen in NL, dat ze echte boefjes gaan pakken) Laat het een dure les zijn..
Als iedereen zo denkt gaat het nooit werken. Juist als er meerde aangiftes binnenkomen zal de politie er wel naar kijken.

Je kan toch gewoon online aangifte doen bij de Nederlandse Politie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
Nee Rub147, als Belg kan ik dit niet online en om vertraging/seponering te verhinderen wil ik de klacht niet indienen hier in België. Ik spring liever zelf even over de grens, dat zal zeker (tijds)winst opleveren.

Ik heb van de verkoper een naam, woonplaats en bankrekeningnummer, dat is toch al een startpunt...

Een dure les? Nu, 40 € valt nog wel mee, maar het gaat er gewoon om dat wanneer je een overeenkomst hebt, binnen het uur betaalt en een bewijs daarvan doorstuurt je ook iets terug verwacht.
Ik heb op die 5 weken nooit een bewijs van verzending, traceercode of wat dan ook gezien, ook niet na herhaaldelijk vragen.
Ik ben altijd beleefd gebleven want je moet iemand het voordeel van de twijfel geven, vind ik. Maar er komt wel een moment dat je geduld op is.

Ik heb al behoorlijk wat online gekocht (ook van particulieren), het is de eerste maal dat het fout gaat. Ik vind niet dat ik uit die ene negatieve ervaring lessen moet trekken want dan kun je alle online handel opdoeken als je zo redeneert.

[ Voor 52% gewijzigd door Flippi op 08-04-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou eerst telefonisch contact proberen op te nemen met de politie in België. Vraag dan even na of het ook verstandig is om de aangifte ook bij de Nederlandse Politie te melden. Hoogst waarschijnlijk hoef je dat niet te doen en doen zij het voor jou. Scheelt jou weer een rit naar NL. Het lijkt me vrij sterk dat ze je op pad naar Nederland sturen, want dit soort aangiftes worden vooral online gedaan.

Als ik door iemand uit het buitenland zou worden opgelicht, dan lijkt het me meer dan logisch dat ik me aangifte hier in Nederland doe, i.p.v. afreizen naar het land van de oplichter.

Daarnaast is het wel verstandig om aangifte te doen. Het is namelijk mogelijk dat er nog meer slachtoffers zijn. Hoe meer aangiftes er binnen rollen, hoe serieuzer de zaak wordt.

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door MysticX op 08-04-2017 17:28 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
RWK__ schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:24:
Als ik door iemand uit het buitenland zou worden opgelicht, dan lijkt het me meer dan logisch dat ik me aangifte hier in Nederland doe, i.p.v. afreizen naar het land van de oplichter.
Tenzij je niet ver van de grens woont en dat is bij mij het geval, vandaar dat ik de Belgische politie zou overslaan.
Ik vermoed dat internationale samenwerking tussen politiediensten over serieuzere zaken gaat dan over een aankoop van enkele tientjes oud ICT-materiaal. Misschien zouden ze er eens goed mee lachen. :)B :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Flippi schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 17:37:
[...]

Tenzij je niet ver van de grens woont en dat is bij mij het geval, vandaar dat ik de Belgische politie zou overslaan.
Ik vermoed dat internationale samenwerking tussen politiediensten over serieuzere zaken gaat dan over een aankoop van enkele tientjes oud ICT-materiaal. Misschien zouden ze er eens goed mee lachen. :)B :)F
Nou prima, dan rij je er toch even langs? Ik weet wel zeker dat ze je weer naar huis sturen, aangezien de op bureaus dit soort aangiftes niet opnemen.

Succes!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
om vertraging/seponering te verhinderen
Het is geen declaratie oid, je maakt melding van oplichting en geeft zoveel mogelijk relevante info, that's it.
Daar wordt dan niks mee gedaan, totdat er zoveel meldingen binnen zijn dat het een groot probleem blijkt te zijn. Dan nog zal je niks terug zien tenzij je extreem veel geluk hebt, en dat zal pas over meerdere jaren zijn als het al gebeurt.
Altijd melding van maken, maar verwacht er niks van, dan wordt je ook niet teleurgesteld ;)
Zolang er maar een paar meldingen zijn wordt er niks mee gedaan, niet belangrijk/dringend/mankracht genoeg etc.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd aangifte doen al denk je het maakt niets uit !! Zelfs kleine bedragen.

Er is altijd een kans dat oplichters gepakt worden :D klein of groot.

Dus direct aangifte doen !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
Precies 32 dagen nadat ik met de verkoper tot een overeenkomst kwam (en het artikel ook meteen betaalde en het bewijs daarvan leverde) heeft de verkoper dan toch het pakket verstuurd, ook al beweerde hij voordien dat hij dat al lang had gedaan.
Ik had hem een paar dagen daarvoor nog geconfronteerd met het feit dat ik geen trackingcode had ontvangen van de koerierdienst en dat hijzelf mij nooit een bewijs van verzending had voorgelegd.
Ik had hem beleefd, maar kordaat meegedeeld dat ik officieel klacht ging indienen en blijkbaar heeft dit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Scheelt weer een ritje naar Nederland dan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippi
Ik ben daar graag, hoor.
Pagina: 1