Garantie op laptop uit Ibood box

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Gisteren heb ik uit de IBood hunt box een Lenovo Ideapad 500 gekregen, prima ding alleen doen een reeks toetsen het niet. Het gaat om de: 8 i k ,
Nu heb ik contact gehad met Lenovo en die geven aan dat garantie op het product zit en dat ze deze dus voor me willen repareren.

Nu zit ik met een klein dubio want in de mail staat dat zij graag meegestuurd de aankoopbon er bij willen. Omdat de laptop uit de box komt zit de originele er niet bij. Ik heb al gevraagd of IBood die heeft maar die kunnen ze of willen ze niet geven.

Wat zeggen jullie? Gewoon opsturen met de UPS bon die ik al verkregen heb van ze of een kopie maken van de aankoopbon van de box?

Heeft iemand ooit met zoiets ervaring gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:25
Sowieso zou ik hier eerst Ibood van op de hoogte stellen, en hen vragen wat je het beste kan doen. Als het mis gaat bij Lenovo heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
TereZz schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:50:
Sowieso zou ik hier eerst Ibood van op de hoogte stellen, en hen vragen wat je het beste kan doen. Als het mis gaat bij Lenovo heb je geen poot om op te staan.
Heb ik al gedaan, die willen de box omruilen. (Dan kun je een box krijgen van veel lagere waarde)
Ik kan de laptop ook zelf maken maar sinds er garantie op zit op het serienummer (opgezocht op de lenovo support site)

Ik denk dat ik lenovo maandag eens probeer te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Ja ik zou Lenovo uitleggen wat er aan de hand is en kijken of het een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jelmer93 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:27:
[...]

Heb ik al gedaan, die willen de box omruilen. (Dan kun je een box krijgen van veel lagere waarde)
Weet iemand of dat juridisch houdbaar is?

Aan de ene kant heb je natuurlijk een overeenkomst voor een verrassingsbox, dus als de ene 'stuk' is dan is een nieuwe niet meteen gek. Aan de andere kant is dit wel een gemakkelijke manier om hele dure spullen zonder garantie te leveren.

Ik vraag me af of ze een box met een rolletje pepermunt over de houdbaarheidsdatum ook om zouden ruilen voor een nieuwe box.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 07-04-2017 22:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dialastical
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 00:57
Heb je Lenovo gevraagd of de ibood box bon voldoende is? Eventueel eea kortsluiten met beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je het toetsenbord niet zelf vervangen als Lenovo een nieuwe opstuurt? Zo heb ik mijn Lenovo al eens gerepareerd. Was dan wel een corporate ding maar dat scheelde hun ook weer een ritje voor een toetsenbordje :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je de laptop hebt gekocht door de box te kopen, dan is de aankoopbon toch die van de box?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
F_J_K schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:31:
Als je de laptop hebt gekocht door de box te kopen, dan is de aankoopbon toch die van de box?
Maar er staat niet op wat er in zit. Alleen dat je een doos heb gekocht. Daar kan die laptop in zitten. Maar een schoenen. Op die manier is het een algemene Reparatie voor alles bon. Lijkt mij dat Lenovo daar mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Wat zei Lenovo toen je ze vroeg of de bon van de volledige box voldoende is? Aangezien je ze hier maandag (pas) over kan/gaat contacteren en ik verder weinig discussiewaarde zie, zet ik hier een slotje op.

Modbreak:Op verzoek van de TS is het topic weer open.

[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 11-04-2017 10:55 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer93
Goed nieuws, laptop kan ter reparatie opgestuurd worden naar Duitsland.
Voor Lenovo is een aankoopbon niet nodig want de garantie zit op het serienummer.
Al met al goede service van Lenovo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooi dat je garantie vanuit Lenovo krijgt, @Jelmer93! Ik ben echter wel benieuwd hoe iBood reageerde toen je hen contacteerde voor de garantieclaim. Jij hebt immers met hen de koopovereenkomst, niet met Lenovo. Daarmee heeft in eerste instantie iBood de plicht om jou een deugdelijk product te leveren. ;)

Juist om gedoe te voorkomen zoals nu, had ik dus eerder iBood gecontacteerd dan Lenovo. Eventueel wel Lenovo contacteren om te vragen of er garantie op het apparaat zit en met die info vervolgens naar iBood. :)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
CH40S schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:57:
Mooi dat je garantie vanuit Lenovo krijgt, @Jelmer93! Ik ben echter wel benieuwd hoe iBood reageerde toen je hen contacteerde voor de garantieclaim. Jij hebt immers met hen de koopovereenkomst, niet met Lenovo. Daarmee heeft in eerste instantie iBood de plicht om jou een deugdelijk product te leveren. ;)

Juist om gedoe te voorkomen zoals nu, had ik dus eerder iBood gecontacteerd dan Lenovo. Eventueel wel Lenovo contacteren om te vragen of er garantie op het apparaat zit en met die info vervolgens naar iBood. :)
Ik heb er voor al contact opgenomen met Ibood:
Zie reactie:
Wat vervelend dat je een iBOOD box hebt ontvangen met een artikel dat niet naar behoren werkt. Onze excuses voor ongemak.

We willen je verzoeken de gehele iBOOD box, zoals je deze hebt ontvangen (inclusief pakbon) op te sturen naar het volgende adres:

Een scenario wat zou kunnen gebeuren als ik bovenstaand had gedaan is dat vervolgens een Box zou kunnen krijgen met daarin dus spullen met lagere waarde of waar ik niks aan heb.

Voor diegene die nog niet bekend is met de Hunt Box zie onderstaand

IBOOD BOX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een geautomatiseerd bericht dus als response. Dan had ik gereageerd met dat ik de laptop zelf wel wil houden, maar dat ik zou willen dat die toetsen gerepareerd worden en dat ik geen zin heb om de gehele box terug te sturen en te hopen dat ik een vergelijkbaar product retour krijg. ;)

Je hebt immers voor X euro die laptop gekocht, dus mag je wel verwachten dat ze een vergelijkbaar product terugsturen. Een tablet is dat bijvoorbeeld niet.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
CH40S schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:43:
[...]
Een geautomatiseerd bericht dus als response. Dan had ik gereageerd met dat ik de laptop zelf wel wil houden, maar dat ik zou willen dat die toetsen gerepareerd worden en dat ik geen zin heb om de gehele box terug te sturen en te hopen dat ik een vergelijkbaar product retour krijg. ;)

Je hebt immers voor X euro die laptop gekocht, dus mag je wel verwachten dat ze een vergelijkbaar product terugsturen. Een tablet is dat bijvoorbeeld niet.
Nee ik heb voor 100 euro dus de box gekocht. Je weet dus niet wat er in kan zitten, Er gelden dus ook andere voorwaarden aan die box. Zie onderstaande voorwaarden:

Let op: er zit geen individuele garantie op de losse items in je box. Wil je een garantie-aanvraag doen, dan nemen wij de gehele box retour en wisselen deze, mits mogelijk, voor een nieuwe. Kleding of schoenen die je in de box vindt en die niet in je maat zijn, kun je eveneens niet ruilen. Geef ze kado aan iemand die ze wel past!

Ik heb overigens ook gemaild over het sturen van de laptop naar Lenovo en dat vond Ibood een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is een beetje van de zotte als je kleding of schoenen aantreft, die je vervolgens niet past, maar dan ook niet kan ruilen of koop kan ontbinden; weg geld en je hebt zelf niks. Ik vraag mij dus af in hoeverre dit rechtsgeldig is. Even los van de spelfouten... :X 'niet in je maat'? Rly? :')

Mooie verkapte retouren alsnog verkopen trucje is het in elk geval wel. Daar is niks mis mee, maar vraag mij af wat de juridische haalbaarheid is van het stukje wat je hier citeert, volgens mij mag dat namelijk niet.
Op het moment dat er een laptop in zo'n box zit, betekend dat dus, dat de laptop een bepaalde waarde heeft. iBood verkoopt hem en die gaat daarmee dus (naar jou als koper) de verplichting aan om jou een deugdelijk product te leveren. Als dat niet gebeurd, dan kun je dus contact met ze opnemen en krijg je een andere box, waarin dus iets totaal anders kan zitten, wat misschien nog wel minder waard is. Stel je koopt een box voor 100 euro, je krijgt vervolgens een box met kleren, die minder waard zijn... Lijkt me niet echt fair, want dat is niet in lijn met de waarde die jij betaald hebt voor de box / laptop!

[ Voor 117% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Mx. Alba

hen/die/zij

Gelukkig geeft Lenovo je garantie, inderdaad... Want het verkoopcontract dat je met iBood hebt is voor het leveren van een verrassingspakket zonder enige indicatie van wat erin zit. Dus je koopt letterlijk een kat in een zak. Het enige wat iBood eigenlijk qua garantie hoeft te leveren is dat je het defecte ding kunt terugsturen en je aankoopbedrag terugkrijgt - of dat het wordt omgeruild voor een andere box met eveneens onbekende inhoud.

Zelf heb ik twee keer te maken gehad met de garantie van iBood. In beide gevallen werd het product teruggenomen en kreeg ik het aankoopbedrag terug. Tja, niet optimaal als je natuurlijk eigenlijk gewoon dat product wil, maar wettelijk wel een correcte oplossing.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jelmer93 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:54:
[...]

Nee ik heb voor 100 euro dus de box gekocht. Je weet dus niet wat er in kan zitten, Er gelden dus ook andere voorwaarden aan die box. Zie onderstaande voorwaarden:

Let op: er zit geen individuele garantie op de losse items in je box. Wil je een garantie-aanvraag doen, dan nemen wij de gehele box retour en wisselen deze, mits mogelijk, voor een nieuwe. Kleding of schoenen die je in de box vindt en die niet in je maat zijn, kun je eveneens niet ruilen. Geef ze kado aan iemand die ze wel past!

Ik heb overigens ook gemaild over het sturen van de laptop naar Lenovo en dat vond Ibood een prima idee.
Haha, grappig. Hopen ze zo onder de WKOA uit te komen 8)7

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jelmer93 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:37:
Gisteren heb ik uit de IBood hunt box een Lenovo Ideapad 500 gekregen, prima ding alleen doen een reeks toetsen het niet. Het gaat om de: 8 i k ,
Heb je NumLock al eens geprobeerd? O-) Even Googlen op model zegt dat dat het niet is.

Ik heb voor mijn Duitse Lenovo voor 2 tientjes een toetsenbord van eBay gehaald. Kan je ook overwegen.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:26:
[...]

Heb je NumLock al eens geprobeerd? O-)
Haha, ja zover was ik zelf ook al gekomen. Maar helaas niet geholpen. Zeer waarschijnlijk is de connector naar het MB niet helemaal lekker meer. Kan het zelf maken maar ja daarmee kun je dus de garantie verspelen:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Garantie kan je zelfs verspelen als een derde partij, ook al is dat de fabrikant zelf. ;) Doordat het apparaat nu nog fabrieksgarantie heeft, kan ook de fabrikant er niet onderuit en zullen zij daarom (en uit coulance) jou helpen. Ik weet in elk geval dat ik niet bij iBood hoef te gaan shoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:25:
[...]

Nee, je kunt gewoon niet wat losse delen omwisselen. Je kunt hooguit je box omwisselen (iets is kapot, krijg je een nieuwe random doos zonder iets kapots), of beroepen op de WKOA en je hele box terug sturen.

Als je een set van 6 pannen koopt kun je daarna ook niet aankomen met dat je graag eentje wil ruilen voor een andere maat. Dat is de redenatie waar dat stukje op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
CH40S schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:34:
Ik weet in elk geval dat ik niet bij iBood hoef te gaan shoppen. :)
Weet je dat nu pas? Lol... ibood is berucht om zulk soort constructie's. Snap ook niet dat er nog tweakers zijn die bij deze toko kopen..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
YakuzA schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:25:
[...]

Dat doen ze toch niet? Stuur je toch de hele box terug en krijg je je geld terug! Maar dan kun je niet zeggen, maar dit onderdeel wil ik wel bewaren.. Anders stuurt iedereen de producten terug waar ze niets aan hebben die in de box zitten, maar verwacht dan wel een laptop te kunnen houden voor een spotprijs. Ze voldoen prima aan de WKOA .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
ChojinZ schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:00:
[...]

Weet je dat nu pas? Lol... ibood is berucht om zulk soort constructie's. Snap ook niet dat er nog tweakers zijn die bij deze toko kopen..
Die zijn er nog genoeg, zie onderstaand:

[Actie] iBOOD Hunt & Unboxing 21 en 22 maart 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, ze komen regelmatig toch met een echt aantrekkelijk aanbod. En zo lang je van tevoren weet dat de garantie inhoudt dat je je geld terug krijgt en het product kwijt bent is daar weinig mis mee denk ik.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Ik vraag me af of dat geld terug niet te kort door de bocht is. Was het niet de consument die kon kiezen tussen herstel of vervanging?

Daarbij als je de box terugstuurt zonder de laptop onder de WKOA, dan moet men hem alsnog aannemen en mag men hooguit de voortvloeiende schade verrekenen. Dat wordt nog een leuke dan om daar een bedrag aan te hangen.

Ik snap de redenering ook niet dat de hele bende retour moet en men kennelijk niet gewoon iets dat defect is wil herstellen. Als aan een nieuwe auto iets niet werkt, stuur je het hele ding toch ook niet terug voor een volledige nieuwe?

Ik vind het nogal een vreemde manier van zaken doen zo en heb oprecht mijn twijfels of dit zo wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paulus0013 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:37:
Daarbij als je de box terugstuurt zonder de laptop onder de WKOA, dan moet men hem alsnog aannemen en mag men hooguit de voortvloeiende schade verrekenen. Dat wordt nog een leuke dan om daar een bedrag aan te hangen.
Die schade kan nooit hoger zijn dan de prijs die jij voor de box betaalde. ;)
Ik snap de redenering ook niet dat de hele bende retour moet en men kennelijk niet gewoon iets dat defect is wil herstellen.
Reden is heel simpel; kost teveel, want daar is meer personeel voor nodig.
Als aan een nieuwe auto iets niet werkt, stuur je het hele ding toch ook niet terug voor een volledige nieuwe?
Een auto is gebouwd uit diverse onderdelen, die vaak wel redelijk makkelijk te vervangen zijn. Is bij een laptop natuurlijk ook zo, maar kost het gewoon meer moeite dan bij een auto. ;)
Ik vind het nogal een vreemde manier van zaken doen zo en heb oprecht mijn twijfels of dit zo wel kan.
Jep, die heb ik dus ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Waar ik op doel is dat de waarde van de box wisselend is. De ene keer heb je wat duurders dan de andere keer. Als je dan de hele bende exclusief laptop terugstuurt, wat gaat de laptop dan kosten? Sowieso dus nóg minder dan de hele box. Als je toch altijd al de helft kon wegkieperen vanwege verkeerde maat ofzo, wordt je deal zo enkel interessanter.

Dat iets teveel kost is geen argument. Je kan het ook zien als onder je wettelijke verplichtingen tot herstel uit te komen op deze manier. Stuur maar lukraak wat zooi op, is er iets defect komt het vanzelf terug, dumpen we die box en pakken we de volgende. Ja zo houd je wel geld over. Maar of het zo allemaal kan en mag is een tweede.

Daarbij in dit specifieke geval is er geen enkele reden de laptop te weigeren voor herstel. Zelfs de fabrikant heeft herstel al toegezegd. Dus herstel is mogelijk. Dan heeft de winkel dat maar te accepteren. Ik zie het probleem ook nog steeds niet. Er is altijd nog het regresrecht in zulke gevallen. Dus uiteindelijk kost het de winkel zelf ook niets. Onder dit regresrecht vallen ook de in redelijkheid te maken handelingskosten.
Ik vind het dus maar volstrekt achterlijk dat men dit niet gewoon wil oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

Ze dumpen in die boxen oude restpartijen, iBood is een dozenschuiver met willekeurige deals, dus snap wel dat ze de ontbinding van de koop (het hoogste goed) eerder kunnen waarmaken dan eventuele reparatie e.d.

Je schade kan domweg niet meer zijn dan de aankoopprijs van de box. Ook al hebben individuele items wellicht meer marktwaarde.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Je schade kan domweg niet meer zijn dan de aankoopprijs van de box. Ook al hebben individuele items wellicht meer marktwaarde.
Dit kan je niet zo absoluut stellen, want dat is incorrect.
Als jij een deal misloopt wegens wanprestatie van de verkoper, kan je wel degelijk de meerprijs die je elders kwijt bent vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Paulus0013 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:30:
[...]

Dit kan je niet zo absoluut stellen, want dat is incorrect.
Als jij een deal misloopt wegens wanprestatie van de verkoper, kan je wel degelijk de meerprijs die je elders kwijt bent vorderen.
Maar de deal is de box, niet de laptop.
Als TS ergens anders een vergelijkbare box kan kopen waar een laptop in kan zitten dan kan je de prijzen vergelijken, maar zowel TS als ibood hebben nergens in de deal gesproken over een laptop.
Dat is ook het flauwe hieraan (wettelijk gezien)...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Het flauwe is dat ik toch zeer sterk mijn twijfels blijf houden of het zo wel werkt en mag.

De wet stelt namelijk ook expliciet dat men vooraf kenbaar moet maken wat er wordt verkocht. Dus of men gaat de doos beschrijven, of de inhoud van de doos wordt impliciet de invulling van de overeenkomst.
Of kan je ook thuis van alles er uit halen of omwisselen, de doos retoursturen onder WKOA en beweren dat die goederen er nooit in gezeten hebben? De inhoud is toch ook ergens bekend lijkt mij? Dus men weet wel degelijk wat er wordt verkocht en geleverd. Anders zie ik hier een mooie flowback voor deze deals. Haal er uit wat je wilt hebben, stop wat andere zooi er in en stuur het terug. Je kan volgens jouw theorie immers nergens aanspraak op maken.

Dan nog zie ik geen enkele grond op basis waarvan men weigert over te gaan tot herstel. Zowel praktisch niet, maar ook juridisch niet.

Ik ben wel eens benieuwd hoe dit nu zit. Iemand de ACM of consuwijzer dit al voorgelegd?

[ Voor 3% gewijzigd door Paulus0013 op 14-04-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 11:10
Paulus0013 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:59:
De inhoud is toch ook ergens bekend lijkt mij?
Elke doos is genummerd. Hieraan kan Ibood terugvinden wat er in zou moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Paulus0013 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:03:

Dat iets teveel kost is geen argument.

Daarbij in dit specifieke geval is er geen enkele reden de laptop te weigeren voor herstel. Zelfs de fabrikant heeft herstel al toegezegd. Dus herstel is mogelijk. Dan heeft de winkel dat maar te accepteren. Ik zie het probleem ook nog steeds niet. Er is altijd nog het regresrecht in zulke gevallen. Dus uiteindelijk kost het de winkel zelf ook niets. Onder dit regresrecht vallen ook de in redelijkheid te maken handelingskosten.
Ik vind het dus maar volstrekt achterlijk dat men dit niet gewoon wil oplossen.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
Ontbinding kan dus wel gekozen worden als kosten van herstel of vervanging niet in verhouding staan tot ontbinding. Bij deze dozen is het redelijk dat je gezien de aard, niet kan verwachten dat er uitgebreide garantieprocessen worden opgezet. De drempel voor niet in verhouding staan is bij zoiets als dit al gauw laag.

Sowieso is conformiteit hier een andere insteek, zoals al geopperd. Als geadverteerd wordt met een mogelijke waarde, dan moet je daar van op aankunnen. Dat zaken erin niet defect zijn ook. Voor de rest weet je niets, dus is er niets anders dat redelijkerwijs verwacht kan worden. De doos kan ook niet anders dan als geheel gezien worden, dus als een goed niet conform is, is de doos niet conform.

Hoewel vervelend dat je denkt iets moois te hebben, en het dan niet werkt, is de hele doos terug en die vervangen of terugbetaling redelijk. Het is de aard van het product, en er wordt duidelijk geadverteerd wat verwacht kan worden, ook bij problemen.

Ernstige overlast gaat ook niet van toepassing zijn; het is net nieuw, niet in gebruik, en er is dus geen afhankelijkheid waardoor je bijvoorbeeld niet kan werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 14-04-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

De vraag is echter of de kosten wel of niet in verhouding staan. In theorie heeft de winkel ook geen kosten als het onder garantie valt.

Immers:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. Kosten ter zake van verweer worden slechts vergoed voor zover zij in redelijkheid door de verkoper zijn gemaakt.
Herstel is mogelijk, dus ik zie niet in hoe men artikel 25 dan aan de kant kan schuiven om vervolgens te stellen dat artikel 21 lid 5 van toepassing is. Er is in het geheel geen sprake van kosten voor de verkopende partij. Iets dat nog eens wordt benadrukt door de toezegging van de fabrikant.
Bij deze dozen is het redelijk dat je gezien de aard, niet kan verwachten dat er uitgebreide garantieprocessen worden opgezet.
Is dit in het algemeen wel houdbaar en is dit niet een kwestie van onder wettelijke verplichtingen uitkomen? Men zal altijd in moeten staan voor wat wordt geleverd. En het afhandelen van garantie kost wellicht wat tijd en moeite, maar dat is verhaalbaar. Lekker makkelijk ondernemen ook zo zonder enige vorm van verplichtingen. En wat gaan ze nu doen met de laptop die retour komt? Ik neem aan dat men die ook niet zomaar weg gaat gooien. Ze zullen er toch iets mee moeten. En of ze er voor zichzelf iets mee gaan doen, of voor de consument blijft maar hetzelfde. Die handeling hebben ze toch.
Hoewel vervelend dat je denkt iets moois te hebben, en het dan niet werkt, is de hele doos terug en die vervangen of terugbetaling redelijk
Niet als er wel degelijk over gegaan kan worden tot herstel en er werkelijk niets is dat dit in de weg staat. Onder artikel 21 lid 1 b kan de koper wel degelijk kiezen voor herstel. De verkoper kan hier ook wel degelijk aan voldoen zonder kosten.
De doos kan ook niet anders dan als geheel gezien worden, dus als een goed niet conform is, is de doos niet conform.
Dus als er bv 10 dingen in zitten en 1 is defect, heb je voor de andere 9 pech als je die ook graag had willen houden? Dat zet de boel wel op scherp. Helemaal als er bv een bepaalde tijd is verstreken en je 4 andere producten reeds hebt verkocht of versleten zijn. Hoe gaan we het dan oppakken? Krijg je dan geen garantie meer? Wordt er deels vergoed en hoe wordt die waarde dan bepaald? Of kan er dan plots wel per product iets worden verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je begint vanuit het verkeerde uitgangspunt. Het is inherent aan het product dat je niet weet wat er in zit. De verwachtingen en afhandeling worden ook duidelijk geschetst.

Het is wellicht zelfs onbekend waar wel of niet vanuit fabrikant nog garantie op zit, en alleen de processen opzetten is al ondoenlijk voor hoe het aangeboden wordt.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit als onder garantie uit proberen te komen wil uitleggen. Bij defecten wordt de box gewoon teruggenomen.

Ik heb sterk de indruk dat je met name uit bent op het zo krom te trekken totdat het in je straatje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Zit er garantie op de iBOOD box?

Conform de Nederlandse wetgeving mag je de box in zijn volledigheid binnen 14 dagen retour sturen, nadat je contact hebt gehad met de iBOOD klantenservice of een service verzoek hebt ingediend via mijn iBOOD. Zijn er producten defect of niet compleet, neem dan altijd eerst contact op met de klantenservice, zodat zij een passende oplossing voor je kunnen vinden. Op alle producten zit een garantietermijn van 1 maand, mocht een product na deze periode stuk gaan kun je altijd nog contact opnemen met de fabrikant en daar een service verzoek aanvragen.
https://www.1dagskoopjes....tijd-al-hebt-willen-weten

Misschien zie ik het dan wel verkeerd hoor...
Er zit garantie op en herstel is mogelijk, is ontbinden dan een passende oplossing?
Daarnaast vraag ik mij af of ze wel maar een maand garantie kunnen bieden en het daarna kunnen afschuiven, want zo werkt het natuurlijk niet. Als de fabrikant alsnog garantie biedt na die ene maand, dien je dat als verkoper ook over te nemen. Een standpunt waarvan jij jezelf ook veelvuldig bedient.
Het is wellicht zelfs onbekend waar wel of niet vanuit fabrikant nog garantie op zit, en alleen de processen opzetten is al ondoenlijk voor hoe het aangeboden wordt.
Dat is toch gewoonweg geen argument? Je kunt als verkoper je er nooit op beroepen dat je niet weet wat je verkoopt. Dat het tijd en geld kost het uit te zoeken is ook niet relevant. Dus omdat de verkoper te lui is te weten wat ie doet, beperkt ie de garantie maar? Nou nee zo werkt het niet.

Ik hoef geen gelijk te hebben, ik probeer uit te vinden hoe ik dit moet benaderen. Soms is iets ook gewoonweg anders dan hoe ik het voor mij heb. Maar dan weet ik wel graag vanuit welk perspectief, zodat ik er iets van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Paulus0013 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:26:
[...]

https://www.1dagskoopjes....tijd-al-hebt-willen-weten

Misschien zie ik het dan wel verkeerd hoor...
Er zit garantie op en herstel is mogelijk, is ontbinden dan een passende oplossing?
Daarnaast vraag ik mij af of ze wel maar een maand garantie kunnen bieden en het daarna kunnen afschuiven, want zo werkt het natuurlijk niet. Als de fabrikant alsnog garantie biedt na die ene maand, dien je dat als verkoper ook over te nemen. Een standpunt waarvan jij jezelf ook veelvuldig bedient.
Je haalt er nu een website bij die geen banden met iBood heeft. Op de productpagina van de iBood-box staat namelijk heel wat anders:
http://www.ibood.com/nl/n...2/niet-lezen-doos-xl.html

Garantie op producten: 1 maand op de gehele box

Let op: er zit geen individuele garantie op de losse items in je box, wil je een garantie-aanvraag doen dan nemen wij de gehele box retour en wisselen deze, mits mogelijk, voor een nieuwe. Kleding of schoenen die je in de box vind en die niet in je maat zijn, kun je eveneens niet ruilen. Geef ze kado aan iemand die ze wel past!

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De box is het aangeschafte product en als die non-conform is dan moet die box hersteld worden. Allereerst moet je bepalen of de box wel of niet conform is. Er wordt duidelijk gezegd dat de box producten bevat zonder garantie. Hoewel dat niet leidend is (garantie is dwingend recht), is het aannemelijk dat je op een notebook van max € 100 veel lagere verwachtingen mag hebben dan van een notebook van € 600. Ik denk dat non-conformiteit dus al lastig aan te tonen is.

Stel dat het wel non-conform is, de box zal dan conform gemaakt moeten worden. Omdat het om een unieke box gaat, kan dat niet zomaar en zal de box omgewisseld worden voor een nieuwe box. Daar is op zich niets mis mee, Gevoelsmatig kan dat anders zijn als de nieuwe box een compleet andere inhoud heeft maar als iBood een nieuwe box naar jou opstuurt dan heb jij vóór het openen van de doos, exact hetzelfde als dat je had vóór je de eerste doos opende.

Door het omruilen van de doos maken ze dus de box weer conform.

Ik vermoed dat de winkel dus gewoon gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Hmm misleidende site dan trouwens! Mij geven ze de indruk onderdeel van ibood te zijn. Slecht dan dat daar ook andere info staat!

Nog steeds vraag ik mij af wat men gaat doen als je binnen een maand al producten hebt weggedaan en garantie claimt op bv de laptop die er in zit. Daarnaast denk ik niet dat men slechts 1 maand garantie kan geven. Ik maak ook nergens uit op dat men gebruikte goederen aanbiedt, hooguit dat een verpakking beschadigd kan zijn.
Het uitsluiten van conformiteit kan simpelweg niet, ook niet door iets als pakket aan te bieden.
Er wordt duidelijk gezegd dat de box producten bevat zonder garantie
Dat is niet wat ik lees en daarbij zou dat ook niet kunnen.
Hoewel dat niet leidend is (garantie is dwingend recht), is het aannemelijk dat je op een notebook van max € 100 veel lagere verwachtingen mag hebben dan van een notebook van € 600
Dan nog moet dat ding ook gewoon werken bij aankomst en een bepaalde tijd meegaan. Daarnaast blijft model x gewoon model x ongeacht de prijs.
Ik denk dat non-conformiteit dus al lastig aan te tonen is.
Ik lees nergens terug dat er spullen worden aangeboden met beperkte levensduur, defecten, of het gebruikt is of iets anders dat beperkend kan werken voor de conformiteit. Enkel dat een verpakking beschadigd kan zijn.

Ik zie dus wel degelijk een probleem in slechts 1 maand garantie op de hele box. Dat omruilen zou misschien nog kunnen, maar kent wel haken en ogen als producten reeds kado zijn gegaan zoals ze zelf aandragen. Net als met een auto de garantie op de versnellingsbak niet vervalt op het moment dat ik de wielen zou verkopen. Ik ben dus heel benieuwd hoe men omgaat met zo'n situatie.

Verder zit je nog steeds met de omgekeerde bewijslast in de eerste 6 maanden. Wat nu als iets na 3 maanden stuk gaat? Kan men zich er dan op beroepen dat er slechts 1 maand garantie is gegeven? Dat kan niet, want het is dwingend recht.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus0013 op 17-04-2017 00:05 ]

Pagina: 1