Vocht op buitenmuur verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Na het isoleren van de kruipruimte viel het mij op dat de buitenmuur van onze woning vochtig is geworden. Nu ben ik op zoek naar oplossingen om dit tegen te gaan.

Hieronder probeer ik de situatie te schetsen.

De kruipruimte is onlangs geïsoleerd dmv pir platen tegen de onderkant van de vloer. En om de vochtigheid in de kruipruimte tegen te gaan is folie op de grond gelegd. De kruipruimte heeft meerdere kokers om het geheel te ventileren. Ook zit rondom het huis open stootvoegen om de spouw te ventileren. Helaas blijft de kruipruimte behoorlijk vochtig en zijn de buitenmuren aan de noordkant ook vochtig geworden.

Verder staat De woning op een betonnen plaat en heeft spouwmuren zonder isolatie. Aan de zuidkant van het huis loopt de tuin 1,5 meter naar beneden. Aan de noordkant is de grond dus 1,5 meter hoger. Wellicht dat hierdoor het water van noord naar zuid drukt door het hoogteverschil?

Nu heb ik al verschillende suggesties gekregen als drainage leggen, buitenmuur fundering isoleren of inwendig een goedje inspuiten.

Ik hoop eigenlijk dat iemand een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en hiervoor een oplossing weet. De vele opties doen mij twijfelen over de juiste aanpak en op internet kan ik tot zover geen specifieke oplossing vinden voor mijn situatie

Onderstaande situatie is aan de gehele noordkant van het huis en deels oostkant.

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 18-03-2021 01:43 ]

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 17:29
Lijkt erop dat er toch te weinig ventilatie is. Is het mogelijk een paar extra ventilatie gaten te maken waar die plek is?

• AOC
  • Niet online
Om de meter zit er een open stootvoeg. Of bedoel je naar de kruipruimte toe?

Hier een schets van de kruipruimte, onderkant van het plaatje is de noordzijde. De groene vierkantjes is ventilatie vanuit de kruipruimte naar buiten toe. Volgens mij genoeg ventilatie voor de ruimte?

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 18-03-2021 01:44 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:49

Perkouw

Moderator General Chat
Zijn de buitenmuren vochtig aan zowel de binnen als buitenkant want dat mis ik nu even?

• AOC
  • Niet online
Aan de binnenkant van de buitenmuur durf ik niet te zeggen. We beschikken over een spouwmuur zoals deze. Dan zou ik een gat moeten maken om met een endoscoop te moeten kijken hoe de spouw van binnen eruit ziet. Is dat aan te raden bij dit soort problemen?

Binnenshuis hebben we verder totaal geen last van vocht

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:36

Ligone

Moeha!

Ik veronderstel dat uw waterkeringsfolie net boven die 2 onderste "droge" rijen bakstenen zit? Als de kelder de oorzaak is zou ik denken dat het van beneden uit stopt aan de waterkering en niet andersom. Die muur ziet er ook wel héél nat uit voor een "vochtprobleem"

Je zou wel de eerste niet zijn die een lek in het dak heeft en in de spouw terecht komt. Klinkt bizar maar het gebeurt wel!

• AOC
  • Niet online
Het huis is gebouwd in de jaren 60, ik betwijfel het of er enig vorm van waterkering is aangebracht.

In de ruimte van de cv ketel hebben de bouwers een ruimte van 20x40cm open gehouden in de muur voor ventilatie. Dat moest vroeger kennelijk. Maar daar kan ik in de spouw naar beneden kijken tot de betonnen plaat en naar boven tot aan de dakgoot :+
Pagina: 1