Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaag: zelf gekrompen kabel max 100Mb, gekochte kabel 1000Mbp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20
TLDR: hoe kan het zijn dat een zelf van RJ45 stekkers voorziene kabel max 100Mbps doet en pas na een tijdje op de switches aan beide kanten herkend wordt, terwijl een gekochte kabel wel (en direct) 1Gbps doet?

Lange verhaal: verhuisd en behoefte aan bekabeld internet in de woonkamer. Geen probleem, de aangebroken rol Cat5e kabel lag nog in een doos, samen met de kabeltester, ongebruikte RJ45 connectoren en de krimptang. RJ45 aan beide einden gezet en kabeltester er op. Ledjes lopen netjes aan beide kanten synchroon van 1 tot en met 8, dus connectoren netjes bedraad en nergens breukjes.

Kabel aan beide kanten aangesloten op de 1Gbps switches (Netgear GS108 en GS116), maar er gaan niet direct ledjes branden... na even wachten (ruim 10 seconden) gaat alleen het 100Mb ledje knipperen en niet beide ledjes (=1Gbps). Verbinding is daarna wel in orde, maar slechts op 100Mb.

Ik had nog een kant-en-klaar 20m CAT5E kabel liggen en die even snel via de deuropeningen aangesloten en direct beide ledjes aan en een 1Gbps verbinding. Huh?

Het lijkt er op dat ik aan 20m net voldoende heb om de verbinding met de werkende kabel te maken (en dat ga ik ook doen als ik dit niet werkend krijg met de zelf gekrompen kabel). Maar ik wil eigenlijk weten waarom het niet werkt, met gewoon alle 4 draadparen op de juiste plek in de connectoren...

Overigens doet een op een identieke manier gemaakte kabel van het kabelmodem naar de GS116 het gewoon wel op 1GBps, daar kan ik gewoon mijn 300/30 verbinding mee speedtesten op die snelheid. Enige verschil: kabel is geen dik 20 meter, maar ruim onder de 10 meter.

Wie weet waar dit door komt?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Beste antwoord (via elsinga op 09-04-2017 12:05)

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mij is geleerd om 6cm plastic te verwijderen, dan de aders op volgorde te leggen, links tussen duim en wijsvinger en rechts ook. Vervolgens op 3cm ongeveer flink bewegen zodat alle aders strak tegen elkaar aanzitten. Nu 3cm aders wegknippen en je hebt een hele strakke rechte rij van aders.

Alle reacties

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44

WCA

Wat voor kabel heb je? Ik vermoed cca kabel. (Aluminium ipv koper)

Share and Enjoy!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Aanvullend op @GreNade, welk aansluitschema heb je gevolgd? T-568A of T-568B?

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 05:38
Zou ook nog kunnen dat wellicht 1 van de aders niet in de correcte volgorde zit. Kabeltester zelf doet meestal alleen maar meten of de aders goed zijn (dat wil zeggen dat het signaal de andere kant bereikt). Duurdere kunnen ook ader-configuratie doen en zien ook of er een 100 of een 1000 mbit ader-configuratie gebruikt wordt.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26
Waarschijnlijk zit inderdaad 1 van de aders niet in de juiste volgorde aangesloten. Voor 1Gbps heb je altijd 8 aders nodig dus met 7 schakelt hij natuurlijk automatisch over op 100Mbps.

Zelf had ik dit de eerste keer ook met mijn kabel: Het lampje op de switch ging niet direct branden, gelukkig kon ik gemakkelijk in de router zien dat hij maar 100Mbps was terwijl router en switch een 1Gbps poort hadden dus was het al snel genoeg duidelijk dat de aders aan één kant of beide kanten niet goed zaten. Probeer eerst aan één kant de kabel opnieuw te maken, en kijk of je 1Gbps haalt, haal je dit niet -> Andere kant van de kabel opnieuw maken.

Als je de aders niet goed erin krijgt kun je ook aansluitingen kopen waar je ze maar in hoeft te leggen en het klepje dicht hoeft te doen. Deze zijn wel een stukje duurder maar dan lukt het gegarandeerd.

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11 13:21
Zelf maak ik nooit gebruik van een kabeltester maar ik heb ook weleens gehad dat ik maar 100 of 10 Mbps kreeg terwijl op het oog leek dat alles goed was aangesloten.

De connector aan beide kanten opnieuw aanknijpen is niet veel werk en dat zou ik als eerste proberen voordat je verder gaat zoeken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kleurvolgorde goed gedaan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

+1 Willekeurige aders aansluiten van 1-8 gaat ook niet fijn werken.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

elsinga schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:07:
...
Wie weet waar dit door komt?
Iedereen dus, behalve jij

Besides, het kan er ook nog aan liggen dat je de verkeerde RJ45 plugjes gebruikt; je hebt ze voor stranded aders en voor solid aders. Maar alle opmerkingen hierboven zijn ook relevant en zul je allemaal moeten beantwoorden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• elsinga
GreNade schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:12:
Wat voor kabel heb je? Ik vermoed cca kabel. (Aluminium ipv koper)
Nee, CMH, certified for Gigabit ethernet.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga
luxan schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:16:
Oranje/Wit, Oranje. Groen/Wit. Blauw, Blauw/Wit, Groen, Bruin, Bruin/Wit. T-568-B, volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/linustechtips.com/main/uploads/monthly_2016_02/Instruction-Of-Ethernet-Cable-Wiring-Diagram-Rj45-Connection-Diagram.png.981719a9e3280df1141d3f15db7e984b.png?resize=388%2C382%5Cu0026ssl=1

[ Voor 28% gewijzigd door elsinga op 08-04-2017 08:20 ]

• elsinga
Het enige wat ik zie is dat ik bruin en bruin/wit heb omgedraaid in T568B. Dat zou niet uit moeten maken, zelfde twisted pair.

• elsinga
c0ne schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:23:
[...]

+1 Willekeurige aders aansluiten van 1-8 gaat ook niet fijn werken.
Zo blont ben ik nou ook weer niet... :+

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wil je in het vervolg je laatste bericht bewerken in plaats van een nieuwe post te plaatsen.. :)
elsinga schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:19:
[...]

Het enige wat ik zie is dat ik bruin en bruin/wit heb omgedraaid in T568B. Dat zou niet uit moeten maken, zelfde twisted pair.
Dat zou je zeggen, maar dat kan toch voor problemen zorgen. Ik heb zelf altijd de A variant gebruikt. Maar dat is al weer even geleden ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Equator op 08-04-2017 08:25 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:28
[...]

Dat maakt wel degelijk uit. Het zit nu niet goed.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-11 10:10

RoamingZombie

Watching the sheeple...

tlpeter schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:24:
[...]

Dat maakt wel degelijk uit. Het zit nu niet goed.
Nee, dat maakt niet uit zolang de volgorde aan beide kanten maar het zelfde is. Er is geen wezenlijk verschil tussen de twee aders behalve de kleur. Ik heb de mijne ook niet exact met dat kleur schema geknepen maar hij werkt als een zonnetje.

Ninety percent of everything is crap.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
[...]

Doesn't matter, knijp ze gewoon overnieuw. Wellicht zit er een contact niet goed of iets dergelijks. In 5 minuten tijd heb je het uitgesloten.
RoamingZombie schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 08:27:
[...]

Nee, dat maakt niet uit zolang de volgorde aan beide kanten maar het zelfde is. Er is geen wezenlijk verschil tussen de twee aders behalve de kleur. Ik heb de mijne ook niet exact met dat kleur schema geknepen maar hij werkt als een zonnetje.
Zolang je de pairs op de juiste manier groepeert maken de kleuren idd niet uit, zolang je beide kanten maar het zelfde doet. Maar de ellende met het niet volgen van de standaard is dat je de eerste de beste keer dat je er een nieuw stekkertje op moet knijpen, alles stuk is. Ik zou dus alsnog aanraden altijd het plaatje aan te houden.

[ Voor 47% gewijzigd door mcDavid op 08-04-2017 08:33 ]

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54
Hoi TS, Hoe lang is de kabel? Zit de kabel nog op rol of is deze netjes uitgerold? Hoeveel twisting heb je uit je eruit gedraaid om de connector te monteren? Gebruik je de juiste RJ45 connectoren voor soepel of massieve aders?

Post anders een foto van je montage werk om te beoordelen?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
[...]

Zoals eerder aangegeven toch even opnieuw knijpen.

Ook het gebruik van de testers met "ledjes" zegt totaal niets. Als 1 ader een beetje scheefgeknepen is en nauwelijks contact maakt (hoge overgangsweerstand) gaan je ledjes mooi branden. Je netwerk kan er echter niets meer (veel lagere vermogens door de aders).

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Welke kabel heb je exact? Is het met een stugge kern (installatie draad) of soepel? Weet je 100% zeker of het koper kabel is?

Kabel met een stugge kern is officieel niet bedoeld om er plugjes op te knijpen. Het kan wel, heb je speciale plugjes voor. Maar officieel is hij bedoeld om te monteren in outlets.

• rimave
  • Laatst online: 20:32
Zelfde situatie hier. Verschil is dat de kabel nu door de kruipruimte loopt. Daarvoor liep hij over de vloer en had ik de stekkers ook zelf geknepen. Toen kwam ik wel op 1 gb connectie. Echter moest de kabel bij het verleggen door een buis, dus de stekker eraf geknipt. Nieuwe stekkers er op. En nu blijft de snelheid hangen op 100mb. Ik las ergens dat de blauwe ader vaak de boosdoener is als je geen 1gb haalt. Deze maakt dan geen goed contact.

Ik heb ook wel eens de mantel bij de adertjes ietsje weggehaald zodat ze beter contact maken in de plugjes. Dat hielp toen ook. Soort van scheef afsnijden, net als bij een bossie tulpen. :)

Ik heb trouwens nu van die netwerkplugjes (cat5e) waar een stukje plastic bij zit als adergeleider. Cat6 stekkers hebben die dingen ook. Maar hoe moet dat in die stekker? Er zitten geen intructies bij. Het stukje plastic heeft 1 afgeronde kant.

Edit: dat plasticje heet een loadbar?

[ Voor 34% gewijzigd door rimave op 08-04-2017 11:22 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 00:30

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De kwaliteit van de kabel (al eerder aangegeven), connectoren (ook juiste type voor de kabel!) en kabeltang zijn verdere kandidaten. Hoe vaak ik wel niet een kabeltang zie die niet overal even hard knijpt.... Hier thuis met Draka kabel en Hirose TM31 pluggen en originele HT601 tang nooit problemen, ook niet op 10Gbit. AMP maakt trouwens ook prima tangen (maar niet voor Hirose).

[ Voor 44% gewijzigd door |sWORDs| op 08-04-2017 11:22 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
rimave schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:10:
Ik las ergens dat de blauwe ader vaak de boosdoener is als je geen 1gb haalt. Deze maakt dan geen goed contact.
Blauw en bruin aderpaar is nodig voor een gigabit, als je dit niet haalt kan het dus aan een van deze aders liggen.
Ik heb trouwens nu van die netwerkplugjes (cat5e) waar een stukje plastic bij zit als adergeleider. Cat6 stekkers hebben die dingen ook. Maar hoe moet dat in die stekker? Er zitten geen intructies bij. Het stukje plastic heeft 1 afgeronde kant.

Edit: dat plasticje heet een loadbar?
Kabeltjes in de juiste volgorde in dat stukje plastic doen en dan op de juiste lengte afknippen en het geheel in de plug stoppen. Let op dat dat stuk in de goede richting zit (vandaar die afronding).
Als je een kabel met massieve aders hebt moet je connectors gebruiken die speciaal voor massieve aders geschikt zijn. Voor soepel kabel werken alle pluggen zolang de diameter een beetje overeenkomt,

• rimave
  • Laatst online: 20:32
Ha! Nieuwe stekkers erop heeft geholpen! Zo'n loadbay is ook best handig trouwens.
Ik heb ze zo eraan gemaakt: https://www.handymanhowto...network-cable-cat5e-cat6/

Het was vrij makkelijk te zien welke kant van de loadbay naar boven moest. De ene kant had groefjes en de andere kant niet. In die groefjes vallen de connectortjes in de stekker weer in.

[ Voor 33% gewijzigd door rimave op 08-04-2017 13:14 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• boswandeling
  • Laatst online: 21:17
Als je

1 = oranje wit
2 = oranje
3 = groen wit
4 = blauw
5 = blauw wit
6 = groen
7 = bruin wit
8 = bruin

Aan beide kanten goed geknepen hebt, en je hebt dit kunnen testen met ten minste een lampen testen (simpele netwerk tester) en je haalt geen gigabit, dan ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de kabel

UTP over 4 aders = 1+2+3+6 Als deze aders goed contact maken en een van de andere (4 en of 5 en of 7 en of 8 niet dan zal je link 100 mbit zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door boswandeling op 08-04-2017 14:53 ]

• elsinga
Okay, dat het aan de kabel ligt zou me verbazen, een ander zelfgeknepe kabel van dezelfde rol en met dezelfde connectoren doet wel netjes 1Gbps. Die hogere weerstand door net niet goed geknepen connectoren zou kunnen, dat kan ik slecht testen. Ik ga gewoon aan beide kanten nieuwe connectoren zetten om dat uit te sluiten.

Overigens untwist ik ze vrijwel niet, ik haal over nog geen centimeter de mantel van de kabel en leg de aders dan in de juiste volgorde, daarna in de connector en goed aandrukken tot het einde. Dan krimpen. Zal ze bij deze poging ook nog even exact gelijk afknippen, om die tiende millimeter verschil in lengte uit te sluiten.

Dank voor de suggesties tot nu toe.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Koop een kabeltester. In 99,99% van de gevallen had dat een topic gescheeld.

• VERINGTENTJE
  • Laatst online: 24-11 07:55

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

elsinga schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:07:

Lange verhaal: verhuisd en behoefte aan bekabeld internet in de woonkamer. Geen probleem, de aangebroken rol Cat5e kabel lag nog in een doos, samen met de kabeltester, ongebruikte RJ45 connectoren en de krimptang. RJ45 aan beide einden gezet en kabeltester er op. Ledjes lopen netjes aan beide kanten synchroon van 1 tot en met 8, dus connectoren netjes bedraad en nergens breukjes.
Of je leest wat beter Thralas, had je 100% van jouw reactie gescheeld :X

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
elsinga schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:41:
Okay, dat het aan de kabel ligt zou me verbazen, een ander zelfgeknepe kabel van dezelfde rol en met dezelfde connectoren doet wel netjes 1Gbps.
Slechte kabel kan het over korte afstanden prima doen, maar over langere afstanden niet.

Welke kabel is het precies? CMH, certified for Gigabit ethernet zegt me weinig. Dit topic is letterlijk het eerste resultaat als je het in google mikt. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 08-04-2017 22:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb zelf ook gehad dat een kabel 100mbps ging, de kabel zelf was prima, volgens de simpele kabeltester zat ook alles goed. Maar iets zal simpelweg slecht contact hebben gemaakt, en opnieuw de connectoren erop doen loste het probleem op.

Acties:
  • Beste antwoord

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mij is geleerd om 6cm plastic te verwijderen, dan de aders op volgorde te leggen, links tussen duim en wijsvinger en rechts ook. Vervolgens op 3cm ongeveer flink bewegen zodat alle aders strak tegen elkaar aanzitten. Nu 3cm aders wegknippen en je hebt een hele strakke rechte rij van aders.

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je een realtek nic in je bezit hebt, kun je de ethernet diagnostics utility van hun website downen
Die meet de lengte van de kabel (per aderpaar weliswaar). Die getallen moeten allemaal ongeveer even groot zijn en ook ongeveer 2 x de lengte van de kabel bedragen
Als je dan gaat zien dat er twee aderparen beduidend langer zijn volgens de utility, ben je gen^H^H^H opgelicht met je gigabit certified cable. Die heeft dan maar twee aderparen van koper en de andere twee zijn CCA. Of twee paren CCA en de andere twee CCF; heb je de magneetproef al uitgevoerd op die kabel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

-

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:53 ]

• elsinga
Het is een hele lijst, maar dit staat er op de kabel geprint: DIGITUS UTP CAT.5E ISO/IEC 11801 & EN 50288 & TIA/EIA 568B.2 30 CERTIFIED FOR GIGABIT ETHERNET - 24AWG X 4P TYPE CM (UL) c (UL) CMH E164469

Overigens heeft het opnieuw aankrimpen van connectoren niet geholpen,dus de gekochte 20m kabel gaat er straks tussen.

(en blont is een bewuste woordgrap ;) )

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

elsinga schreef op zondag 9 april 2017 @ 09:42:
Het is een hele lijst, maar dit staat er op de kabel geprint: DIGITUS UTP CAT.5E ISO/IEC 11801 & EN 50288 & TIA/EIA 568B.2 30 CERTIFIED FOR GIGABIT ETHERNET - 24AWG X 4P TYPE CM (UL) c (UL) CMH E164469

Overigens heeft het opnieuw aankrimpen van connectoren niet geholpen,dus de gekochte 20m kabel gaat er straks tussen.

(en blont is een bewuste woordgrap ;) )
https://netwerkproducten....-100-koper-p-4126300.html

Zou goede kabel moeten zijn.

• elsinga
Kant en klaar kabel was te kort, dus nieuwe krimppoging, met de methode van @francoski hierboven. Nu wel netjes 1Gbit... Kennelijk alle vorige pogingen net niet goed gekrompen... :(

Iedereen dank voor de suggesties!

[ Voor 10% gewijzigd door elsinga op 09-04-2017 12:06 ]

• elsinga

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 03:18:
[...]

Iedereen dus, behalve jij

Besides, het kan er ook nog aan liggen dat je de verkeerde RJ45 plugjes gebruikt; je hebt ze voor stranded aders en voor solid aders. Maar alle opmerkingen hierboven zijn ook relevant en zul je allemaal moeten beantwoorden
Zo, lekker bot. Waarom denk je dat hij het hier vraagt? En dat 'iedereen' klopt geen zak van, veel mensen die het niet weten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:52 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:02:
Zoals al een paar keer is aangegeven vallen de meeste van deze errors al snel door de mand met een budget netwerktestertje van slechts €10/€15.
Doe jezelf dus een lol en schaf zo'n ding aan. O-)
Semi-offtopic: Noem er dan eens een die kan aangeven of gigabit haalbaar is en dat geen Fluke-prijskaartje heeft? O-)

edit: https://pockethernet.com/
edit2: Fluke lijkt een goedkope (voor Fluke dan) tester te hebben: https://www.smallnetbuild...linksprinter-300-reviewed

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 09-04-2017 21:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:54 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

luxan schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:16:
Dat maakt niet bijzonder veel uit, zolang beide uiteinden van de kabel maar hetzelfde zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 03:18:
[...]

jhead22 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:23:
Kabel met een stugge kern is officieel niet bedoeld om er plugjes op te knijpen. Het kan wel, heb je speciale plugjes voor. Maar officieel is hij bedoeld om te monteren in outlets.
De verkeerde stekkers knijpen op een installatiekabel met massieve kern, die fout heb ik vroeger zó vaak gemaakt :o Dat kwam omdat het mij op school verkeerd was aangeleerd :-( :F

Ik heb een jaar of 9 geleden een MBO-3 ICT-opleiding gevolgd (weliswaar niet afgerond, maar had het praktijkgedeelte wel volledig gedaan). Zowel bij schoolopdrachten als bij het werk op m'n stage moest ik altijd stekkers voor soepele kern knijpen aan stugge installatiekabel, zonder dat er überhaupt bij werd gezegd dat er verschil in zat :/

Gevolg is dat de pinnetjes die normaal door de soepele kern moeten, scheef gedrukt worden omdat het natuurlijk niet door de massieve kern heen kan. Het werkt dan wel even, maar zodra de kabel wat vaker bewogen worden, maken pinnen geen contact meer :/

Op mijn stage (een middelbare school) gingen we installatiekabel trekken door het plafond voor WiFi AP's, met PoE. Kreeg ik ook gewoon Sitecom stekkertjes die voor soepele draad bedoeld waren om eraan te knijpen die dan zo in het AP ging :/

Omdat ik het zo had geleerd deed ik thuis ook stugge installatiekabel langs de muren leggen en dan normale stekkertjes eraan. Ik had daarna opvallend vaak onzichtbare draadbreuken bij de stekkers nadat een kabel bewogen was. Maar het duurde een paar jaar voordat ik toevallig iets op internet las waarbij uitgelegd werd dat er een verschil zat tussen massief/stug :F Daarna maar de stekkers eraf en overal wandcontactdozen geplaatst en aan de andere kant een patchkast opgehangen. Alleen tussen wcd/apparaat en tussen patchpaneel/switch soepel gebruikt met stekkers... sindsdien geen draadbreuken meer...

• elsinga
Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:02:
[...]

Dat laatste is geen schande, iedere held hier krimpt wel eens verkeerd. _/-\o_

Zoals al een paar keer is aangegeven vallen de meeste van deze errors al snel door de mand met een budget netwerktestertje van slechts €10/€15.
Doe jezelf dus een lol en schaf zo'n ding aan. O-)
Ik heb twee van die dingen liggen en gebruikt. ;) Tenminste, als je zo'n ding bedoelt waarbij ledjes TX en RX synchroon moeten lopen (bij een straight kabel uiteraard).

Is vergelijkbaar met deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicawereld.nl/productimages/42460.jpg

De hierboven genoemde netwerktester (met veel meer mogelijkheden) heb ik niet. En gezien het feit dat ik ongeveer eens per 5 jaar een kabel moet krimpen lijkt een diepteinvestering me overbodig. :+

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:54 ]

• elsinga
Inderdaad zo getest: ledjes op TX laten branden 1..8 en dan lopen de ledjes op de RX netjes synchroon mee.

Op dit moment gok ik op een net te kort draadje, wat wel (net) contact maakt in de RJ45 met de DC spanning, maar met het netwerksignaal het net niet goed genoeg doet. Vandaar ook het lange wachten op de 100Mb verbinding, de beide switches proberen langere tijd om toch 1GB te doen.

Uiteindelijk aan beide zijden zo secuur mogelijk de draadjes echt haaks afgeknipt en zo ver mogelijk de RJ45 in geschoven. En toen werkte het gewoon.

Pagina: 1