Na meerdere 'as-is' desktops en laptops te hebben versleten, wil ik voor het eerst mijn eigen desktop in elkaar gaan knutselen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Games; voornamelijk Path of exile en andere RPGs.(Path of Exile)
2. Grafisch werk; Photoshop, Illustrator, Premiere Pro
3. Audio opname: Cubase, opnemen van max 2 sporen met ongeveer max 30 andere audiosporen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op zo'n 1200-1500 euro, maar ben redelijk flexibel. Als de kosten opwegen tegen de voordelen kan het eventueel wat meer worden. Deze prijs is voor het hele systeem inclusief monitor, maar momenteel nog exclusief besturingssysteem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De afgelopen weken heb ik veel guides gelezen op Tweakers en andere bronnen. Veel van geleerd, maar sommige termen gaan er nog niet helemaal goed in (zoals bv. het nu van de verschillende RAID configuraties).
Wat ik nodig denk te hebben en waarom:
Wegens extreem slechte ervaringen met een high-end MSI gaming laptop
(zowel hardware als klantenservice), koop ik nooit meer iets waar MSI op staat.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stil systeem, maar dit is geen must. Games als Path of Exile moeten op 60fps en zonder haperingen draaien. Daarnaast zoek ik een systeem die snel kan renderen bij audio en video bewerking.
Ga je overklokken?
Van wat ik erover gelezen heb, zie ik de toegevoegde waarde hiervan niet in.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals ik eerder al zei, dit wordt mijn eerste zelfbouw systeem. Ik ben mij dus pas sinds kort gaan verdiepen in de hardware. Wat ik hier voornamelijk zoek is advies over de onderdelen in termen van optimalisatie en compatibiliteit.
De prijs is redelijk flexibel, maar als het veel meer wordt, zou ik graag een argumentatie zien waarom dit het geld waard is.
Daarnaast ben ik nog niet uit over de aanschaf van Windows. Ik heb eea gelezen over de OEM versie, maar snap nog niet wat het verschil is met de reguliere versie van Windows. Als iemand dit kan uitleggen, graag!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Games; voornamelijk Path of exile en andere RPGs.(Path of Exile)
2. Grafisch werk; Photoshop, Illustrator, Premiere Pro
3. Audio opname: Cubase, opnemen van max 2 sporen met ongeveer max 30 andere audiosporen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op zo'n 1200-1500 euro, maar ben redelijk flexibel. Als de kosten opwegen tegen de voordelen kan het eventueel wat meer worden. Deze prijs is voor het hele systeem inclusief monitor, maar momenteel nog exclusief besturingssysteem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De afgelopen weken heb ik veel guides gelezen op Tweakers en andere bronnen. Veel van geleerd, maar sommige termen gaan er nog niet helemaal goed in (zoals bv. het nu van de verschillende RAID configuraties).
Wat ik nodig denk te hebben en waarom:
- 16GB RAM DDR4 voor snelle schrijf-laad capaciteit voor renderingen en kan geen kwaad voor gamen.
- Een SSD voor sneller laden van veel gebruikte programmatuur. Ik twijfel nog of ik wel een HDD nodig heb.
- Een monitor met goede waarden voor input lag/reactietijd/refresh rate. 24'' is de gewenste grootte.
- Een goede grafische kaart, overklokken of hyperthreading niet nodig.
- Uit meerdere bronnen begreep ik dat processorkoeling voor gamen een must is. Daarom een fan met een goede balans tussen effectiviteit en geluidsniveau
- Ik heb gekozen voor een GTX 1060. Deze lijkt een gulden middenweg te zijn tussen de echte high-end kaarten en de goedkope troep kaarten.
- Voeding vindt ik een lastige. Ik denk dat ik aan 450W genoeg heb, Verder vindt het lastig om deze goed te vergelijken.
- Een moederbord met zoveel mogelijk USB 3.1 gen 2. In mijn lijst heb ik gekozen voor een Z170, omdat ik deze qua prijs erg aantrekkelijk vond, ondanks dat ik niet ga overklokken
- Behuizing moet USB 3.1 aan de voorkant hebben en het liefst zo stil mogelijk.
- Optische drive, any will do...
Wegens extreem slechte ervaringen met een high-end MSI gaming laptop
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stil systeem, maar dit is geen must. Games als Path of Exile moeten op 60fps en zonder haperingen draaien. Daarnaast zoek ik een systeem die snel kan renderen bij audio en video bewerking.
Ga je overklokken?
Van wat ik erover gelezen heb, zie ik de toegevoegde waarde hiervan niet in.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals ik eerder al zei, dit wordt mijn eerste zelfbouw systeem. Ik ben mij dus pas sinds kort gaan verdiepen in de hardware. Wat ik hier voornamelijk zoek is advies over de onderdelen in termen van optimalisatie en compatibiliteit.
De prijs is redelijk flexibel, maar als het veel meer wordt, zou ik graag een argumentatie zien waarom dit het geld waard is.
Daarnaast ben ik nog niet uit over de aanschaf van Windows. Ik heb eea gelezen over de OEM versie, maar snap nog niet wat het verschil is met de reguliere versie van Windows. Als iemand dit kan uitleggen, graag!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7600K Boxed | € 253,- | € 253,- |
| 1 | Asus Z170-K | € 105,95 | € 105,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 281,95 | € 281,95 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 74,50 | € 74,50 |
| 1 | AOC G2460FQ Zwart | € 215,84 | € 215,84 |
| 1 | Scythe Fuma | € 42,50 | € 42,50 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 124,- | € 124,- |
| 1 | LG GP57EB40 (Zwart) Zwart | € 22,51 | € 22,51 |
| 1 | Corsair CX450M | € 54,- | € 54,- |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 147,50 | € 147,50 |