Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LAN-verbinding heeft geen geldige IP configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EmmaVZ
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-11 21:11
Hallo!

Zoals de titel al zegt, heb ik problemen met IP configuratie. Ik heb een desktop w8 computer op mijn kamer boven op zolder staan, met ethernet verbonden door powerline adapters (Sitecom LN-540) aan de router (ziggo, staat op de begane grond). Een belangrijk detail is dat de homeplugs niet in de normale setup staan, hoe dit is gekomen heb ik geen idee van, ze zitten al jaren in deze setup en het was m'n stiefvader die ze toendertijd geinstalleerd had. Het zijn namelijk 2 'slaves' in de setup, en niet een 'master' en een 'slave'. Ik heb toen ik dit zag de handleiding van de ln-540 eens gepakt, doorgelezen en de setup geinstalleerd zoals het hoorde alleen toen herkenden de homeplugs elkaar niet. Het van alles geprobeerd om ze elkaar te laten herkennen maar het werkte gewoon echt niet. Bij de slave-slave setup herkennen ze elkaar wel en alle lampjes branden zoals het hoort. Overigens zaten de homeplugs ookal in de slave-slave setup toen ik het IP configuratie-probleem nog niet had.

De laatste tijd, en steeds vaker, doet mijn LAN-verbinding het niet meer en staat er onbekend netwerk bij. Nu heb ik nog wel internet, maar met een ander IP (85.149.27.86). Andere computers in huis hebben wel het normale IP zoals ie hoort te zijn en ondervinden geen problemen. Heel soms krijgt ie wel het goede IP zonder dat ik iets gedaan heb maar de afgelopen weken blijft hij het vreemde IP krijgen.

ipconfig /all: http://i.imgur.com/HrmrAuQ.png

Ik heb ipconfig release/renew gedaan, dat werkt niet. Een vast IP adres instellen werkte ook niet. Router resetten werkte op eerdere momenten wel maar nu niet meer. Verder weet ik niet zoveel van computers af dus ik heb geen idee wat te doen. Urenlang topics met hetzelfde probleem gelezen maar alsnog geen oplossing gevonden.

Zou het goed kunnen dat het probleem bij de homeplugs ligt? En wat kan ik doen om het wel weer te laten werken?

Alle reacties

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 06:47
EmmaVZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:33:
Hallo!

Zoals de titel al zegt, heb ik problemen met IP configuratie. Ik heb een desktop w8 computer op mijn kamer boven op zolder staan, met ethernet verbonden door powerline adapters (Sitecom LN-540) aan de router (ziggo, staat op de begane grond). Een belangrijk detail is dat de homeplugs niet in de normale setup staan, hoe dit is gekomen heb ik geen idee van, ze zitten al jaren in deze setup en het was m'n stiefvader die ze toendertijd geinstalleerd had. Het zijn namelijk 2 'slaves' in de setup, en niet een 'master' en een 'slave'. Ik heb toen ik dit zag de handleiding van de ln-540 eens gepakt, doorgelezen en de setup geinstalleerd zoals het hoorde alleen toen herkenden de homeplugs elkaar niet. Het van alles geprobeerd om ze elkaar te laten herkennen maar het werkte gewoon echt niet. Bij de slave-slave setup herkennen ze elkaar wel en alle lampjes branden zoals het hoort. Overigens zaten de homeplugs ookal in de slave-slave setup toen ik het IP configuratie-probleem nog niet had.

De laatste tijd, en steeds vaker, doet mijn LAN-verbinding het niet meer en staat er onbekend netwerk bij. Nu heb ik nog wel internet, maar met een ander IP (85.149.27.86). Andere computers in huis hebben wel het normale IP zoals ie hoort te zijn en ondervinden geen problemen. Heel soms krijgt ie wel het goede IP zonder dat ik iets gedaan heb maar de afgelopen weken blijft hij het vreemde IP krijgen.

ipconfig /all: http://i.imgur.com/HrmrAuQ.png

Ik heb ipconfig release/renew gedaan, dat werkt niet. Een vast IP adres instellen werkte ook niet. Router resetten werkte op eerdere momenten wel maar nu niet meer. Verder weet ik niet zoveel van computers af dus ik heb geen idee wat te doen. Urenlang topics met hetzelfde probleem gelezen maar alsnog geen oplossing gevonden.

Zou het goed kunnen dat het probleem bij de homeplugs ligt? En wat kan ik doen om het wel weer te laten werken?
Misschien een gekke vraag, maar het 192.168.1.4 adres, is dat ook het juiste adres binnen jouw netwerk? (Is dit terwijl je het rare publieke IP hebt?). Kan je zien of dit IP adres is uitgedeeld door jouw DHCP server (router?).

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:38
Kan het zijn dat jouw powerline adapters per ongeluk gekoppeld zijn aan die van bijvoorbeeld de buren? Het IP-adres dat je noemt is van de provider Online.nl, is dat ook jullie provider?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:33
Gooi die powerline er eens tussenuit en probeer het nog eens met een rechtstreekse ethernet kabel. Dan weet je of die powerline adapters het probleem vormen. Zou zomaar kunnen dat die aan een andere van de buren hangt. Zeker als jij zegt dat er een onbekend netwerk zichtbaar is. *Kuch* Al even in dat netwerk rondgesnuffeld? *Kuch*

• EmmaVZ
@theblindman Nee, onze provider is ziggo, geen idee wat de buren hebben.

@sorted.bits Ik weet eigenlijk niet of dat het juiste adres is, hoe kun je zien of het uitgedeeld is door de dhcp server?

@valkenier Ik denk niet dat dat gaat lukken, sinds m'n desktop op zolder staat en de router beneden. Dat is ook de reden waarom ik voor powerline adapters heb gekozen. Tenzij ik m'n computer moet verplaatsen of ik een hele lange kabel heb :P

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 06:47
theblindman schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:47:
Kan het zijn dat jouw powerline adapters per ongeluk gekoppeld zijn aan die van bijvoorbeeld de buren? Het IP-adres dat je noemt is van de provider Online.nl, is dat ook jullie provider?
Dit is inderdaad ook mijn idee. Ik gok dat je ergens 'last' hebt van de buren.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
EmmaVZ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:03:
@theblindman Nee, onze provider is ziggo, geen idee wat de buren hebben.

@sorted.bits Ik weet eigenlijk niet of dat het juiste adres is, hoe kun je zien of het uitgedeeld is door de dhcp server?

@valkenier Ik denk niet dat dat gaat lukken, sinds m'n desktop op zolder staat en de router beneden. Dat is ook de reden waarom ik voor powerline adapters heb gekozen. Tenzij ik m'n computer moet verplaatsen of ik een hele lange kabel heb :P
Kabels kunnen tot 100 meter zonder probleem, of kilometers als je glasvezel gebruikt (of switches op elke 100 meter...), dus wat betreft lengte gaat het altijd kunnen ;)

Fixing things to the breaking point...

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je had in de tussentijd best je computer even naar beneden kunnen tillen om te testen, maar dat is al kennelijk te veel moeite... dus succes als je dat er al niet voor hebt om je probleem te traceren....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Ivar1984
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:41
Lijkt er sterk op dat je powerlines meeliften op een van de buren, die ook op standaardinstellingen draaien (vandaar ook de 2x slave vermoed ik). Ziggo's standaard ip range is 192.168.178.x of 192.168.0.x op de oudere UPC modems behalve de Horizon die gebruikt 192.168.192.x afaik

Stel de homeplugs eens op een nieuw netwerk in (10 seconden group button op jouw 'master' daarna 3 sec op eerst de master (announce) dan de slave (join), wel zo praktisch om ze daarvoor even dicht bij elkaar te zetten eenmaal gepaired zouden ze na verplaatsen weer moeten verbinden.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26
Normaal werkt het niet zonder master, waarschijnlijk zit je dus inderdaad op de powerline van je buren mee te liften. Vraag eventueel eens aan de buren welke provider ze hebben, en of ze powerlines gebruiken?

• EmmaVZ
Ik blijk inderdaad op die van de buren te zitten! Omdat ik de homeplugs in de goede setup op geen enkele manier met elkaar kan laten connecten, en ze ookal een aantal jaartjes oud zijn, hebben we besloten nieuwe te kopen. Hopelijk gaat het probleem daarmee opgelost zijn :) Iig bedankt voor de hulp!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
heb je misschien thuis een 3-fase aansluiting voor de stroomvoorziening? dan zou het namelijk wel eens lastig kunnen worden om homeplug werkend te krijgen...

gang is alles

Verwijderd

Je kan bij Conrad ook speciale condenstoren kopen die tussen de fases aangesloten worden. Zodoende kan het homeplugsignaal van de ene fase naar de andere. Maar dat vergt kennis en ervaring om met (hoge) spanningen te werken. Liever niet zelf doen.
Pagina: 1