Toon posts:

Geinfecteerde browser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe kom ik van deze zooi af? (secure search en vele andere spam. Vaak wil 'het' ook extensies installeren in Chrome

Relevante software en hardware die ik gebruik
Chrome, Edge, IE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn virusscanner al een complete scan laten uitvoeren en wat er is gevonden verwijderd. Dit heeft niets geholpen. Heb ook al MWB een scan laten draaien maar deze heeft 0,0 fouten gevonden. Toen geprobeerd ADW cleaner te installeren maar kon niet zoeken op google want er verscheen telkens zo'n secure search dingetje. Uiteindelij via een omweg wel een adw installer kunnen downloaden, maar dan geeft hij aan dat dit niet te draaien valt op mijn PC (gewoon laatste versie van dat programma).

Wie o wie helpt mij van deze irritante shit af?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kan je misschien iets meer informatie geven? Ik snap niet op basis van deze informatie waar je vanaf wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 15:03
Er is geen simpel programma laten lopen, en het is weg.

Harde schijf leeg maken, zodat je zeker weet dat ergeen rotzooi achter blijft,
en dan schoon alles opnieuw installeren.

Dan leer hoe je dit voorkomt,
en ja dat gaat.
Dus pc beveiligen,
leer wat je wel en niet mag doen op je pc.

Je zou nog linux kunnen proberen, veel minder rotzooi, veel minder onderhoud.
En met linux moet je ook weten hoe een pc te beveiligen en wat je wel en niet mag op je pc.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 07-04-2017 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:21
Inderdaad, PC helemaal formatteren, schone windows erop en backup terugzetten.

Daarnaast een goede virusscanner draaien en een beetje discipline op welke links je wel/niet kan klikken. Dus geen popups aanklikken en 'click here to download photoshop for free.exe' dingen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flapdrol85 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:40:
Kan je misschien iets meer informatie geven? Ik snap niet op basis van deze informatie waar je vanaf wilt?
Bedankt alvast voor je snelle reactie. Irritante spam gok ik?. Wanneer ik mijn browser leeg open begint het gelijk al met zo'n vage zoekmachine, ook al heb ik Google als default ingesteld. Wanneer ik gewoon aan het surfen ben verschijnen er zo nu en dan spontaan tabbladen die extensies aan Chrome willen toevoegen. Maar heb ook al geprobeerd te surfen met Edge en Internet Explorer maar hier krijg ik dezelfde problemen...

Is dit iets waar u wat mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Succes met dat nog goed krijgen, lekker de boel formatteren en voortaan niet meer klakkeloos overal op Ja/OK klikken.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:42:

en ja dat gaat.
Dus pc beveiligen,

En met linux moet je ook weten hoe een pc te beveiligen en wat je wel en niet mag op je pc.
Dat klinkt wel heftig. Enige remedie denkt u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27
*edit.
Laat maar, over de afkorting heen gekeken.

[ Voor 69% gewijzigd door mhoogendam op 07-04-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jan99999 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:42:
Er zijn genoeg anti malware programma's en virusscanners. Dus die programma's zijn er wel degelijk.

en ja dat gaat.
Dus pc beveiligen,
Sorry, maar van een disk leeg maken en opnieuw beginnen leer je niets, ook niets over hoe te beveiligen.
Moet iemand wel willen overstappen. Ook voor Linux komen er steeds meer virussen e.d, alleen in mindere mate, want kleinere "markt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:47:
*edit.
Laat maar, over de afkorting heen gekeken.
Zal dit een proberen.

Bedankt allemaal voor de tips, zal eens aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Angeloonie schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:45:
Succes met dat nog goed krijgen, lekker de boel formatteren en voortaan niet meer klakkeloos overal op Ja/OK klikken.
Ik klik juist niet overal klakkeloos op ja, is voor het eerst in zeg 7 jaar dat me zoiets overkomt. Maar goed dan moet ik maar aan het formatteren als er geen andere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 16:50
Beste optie is zoals aangedragen je pc te formatteren.

Minder goede optie als je niet wilt formatteren:
Veilige modus met netwerk mogelijkheden starten;
Malwarebytes handmatige scan doen
ADW Cleaner gebruiken <------ Er goede tool om JUIST die extensies e.d. weg te halen.

Daarna kijken of er verbetering inzit, is deze er dan kan je verder gaan met opschonen, zoniet alsnog formatteren die hap.
Welke fout krijg je als je ADW cleaner wil starten?

Maar nogmaals, het beste is formatteren die pc. Je hebt geen idee wat er buiten de (zichtbare popups) nog meer aangepast is!

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27
Probeer de scans in Safe Mode te draaien, sommige programma's blokkeren de anti malware tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar je snelkoppeling van Chrome, speciek naar "Doel:", het kan zijn dat de adware een startup parameter heeft toegevoegd aan het eind van deze var. Haal die vervolgens weg of maak een nieuwe snelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik neem geen risico, veel te veel belangrijke zaken. Dat formatteren kan gewoon vanuit Windows toch? Niet dat ik eerst Windows op een stickie moet zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:05:
Hmm ik neem geen risico, veel te veel belangrijke zaken. Dat formatteren kan gewoon vanuit Windows toch? Niet dat ik eerst Windows op een stickie moet zetten toch?
Effectief formatteren wil zeggen dat alle data op je opslagmedium overschreven wordt, dat betekent dat je een backup moet maken en een installatie-medium moet hebben voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:07:
[...]

Effectief formatteren wil zeggen dat alle data op je opslagmedium overschreven wordt, dat betekent dat je een backup moet maken en een installatie-medium moet hebben voor de installatie.
Hmm maat dan moet ik (met een geïnfecteerde browser) Windows downloaden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10 14:19

Michidez

Zelden zo gelachen!

Adware cleaner zijn enorm veel valse van. Dit is vrij recent overkocht door Malware Bytes en kan je nu bij hun downloaden.

Heb je verder al eens Chrome gereset? Heb ik al is gedaan bij iemand die allerlei gekke dingen in Chrome had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 20:48
Ik zou lekker even ADWCleaner + Hitman Pro proberen, beiden gratis en lossen je problemen wel op gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-10 12:03
Ik heb dit gisteren ook gehad. En heb het opgelost met de volgende stappen:

1. Kijken bij programma's wijzigen of verwijderen en daar eventueel rare programma's verwijderen.
2. In CCleaner Bij Tools en dan uninstaller eventueel dubbel checken of er geen rare programma's tussenstaan.
3. Malware bytes aanzetten en laten scannen. En de dingen die gevonden worden laten verwijderen door Malware Bytes.
4. In CCleaner onder het kopje registry even 3 keer aanzetten en schoonmaken.
5. Vervolgens hier nog even naar kijken: http://tunecomp.net/fix-b...cuts-modified-by-malware/ (Dit wordt niet gezien door je virusscanner of Malwarebytes)

Hoop dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:13

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Of probeer een system restore van voor dat je deze problemen had...

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ADW Cleaner en HitmanPro laten draaien. Die hebben wel wat zooi gevonden. Zoals het nu lijkt is het probleem weg. Echter wanneer ik mijn browser open verschijnt er nog wel een search bar van secure search boven google. Het verschil is dat ik nu niet meer geforceerd wordt om deze te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 20:48
Dan moet je je startpagina aanpassen, daarnaast kun je in bijvoorbeeld in Chrome je zoekmachine vaststellen, zet deze op Google (of welke je ook prefereert)

De huidige pagina is gewoon een eigen startpagina die ze hebben aangepast, en dus lijkt op die van Google.

[ Voor 26% gewijzigd door ExilaaHH op 07-04-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:42:
Heb nu ADW Cleaner en HitmanPro laten draaien. Die hebben wel wat zooi gevonden. Zoals het nu lijkt is het probleem weg. Echter wanneer ik mijn browser open verschijnt er nog wel een search bar van secure search boven google. Het verschil is dat ik nu niet meer geforceerd wordt om deze te gebruiken.
Heb je die reset al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

En het kan ook goed zijn dat er in de shortcut van Chrome een startup parameter ingevuld is waardoor hij steeds terug gaat naar die Secure Search pagina.
Houdt er rekening mee dat iedere keer dat je op die pagina aanlogt er een risico is dat er weer wat gedownload of geïnstalleerd wordt. Ook een geïnfecteerd add-framework dat niet direct op die pagina staat, maar wel aangeroepen wordt onder water kan hiervoor zorgen.

Verder is het nog goed mogelijk dat er registersleutels aangemaakt zijn die 'sluimeren' en na een specifieke periode wederom de boel downloaden en installeren.
Volgens mij heb ik nog nooit een PC HELEMAAL schoon gekregen. Je moet er van uit gaan dat je op dit moment een PC hebt die je kunt starten en 'schoon' kunt gaan backuppen (de data dan in ieder geval).
Je kunt daar ook een nieuwe Windows 10 installatie CD downloaden en Windows opnieuw installeren.
Bijna alle keren dat ik me hier mee bezig heb gehouden is uiteindelijk toch gekozen voor een volledige herinstallatie. Dit soort hijacks en virussen vreet zich vaak zo diep in het systeem in dat er niets te redden valt. Wees blij dat je geen locker hebt gedownload, voor nu. Het kan nog steeds zijn dat die op je systeem aanwezig is en over een tijdje alsnog al je bestanden encrypt. Als je data je lief is, maak dan nie in ieder geval een backup. Dat kun je niet vaak genoeg doen!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ElCondor schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:47:
En het kan ook goed zijn dat er in de shortcut van Chrome een startup parameter ingevuld is waardoor hij steeds terug gaat naar die Secure Search pagina.
Houdt er rekening mee dat iedere keer dat je op die pagina aanlogt er een risico is dat er weer wat gedownload of geïnstalleerd wordt. Ook een geïnfecteerd add-framework dat niet direct op die pagina staat, maar wel aangeroepen wordt onder water kan hiervoor zorgen.

Verder is het nog goed mogelijk dat er registersleutels aangemaakt zijn die 'sluimeren' en na een specifieke periode wederom de boel downloaden en installeren.
Volgens mij heb ik nog nooit een PC HELEMAAL schoon gekregen. Je moet er van uit gaan dat je op dit moment een PC hebt die je kunt starten en 'schoon' kunt gaan backuppen (de data dan in ieder geval).
Je kunt daar ook een nieuwe Windows 10 installatie CD downloaden en Windows opnieuw installeren.
Bijna alle keren dat ik me hier mee bezig heb gehouden is uiteindelijk toch gekozen voor een volledige herinstallatie. Dit soort hijacks en virussen vreet zich vaak zo diep in het systeem in dat er niets te redden valt. Wees blij dat je geen locker hebt gedownload, voor nu. Het kan nog steeds zijn dat die op je systeem aanwezig is en over een tijdje alsnog al je bestanden encrypt. Als je data je lief is, maak dan nie in ieder geval een backup. Dat kun je niet vaak genoeg doen!
Bij simpele adware / PUP zooi heb ik met een paar iteraties ADWCleaner altijd wel het meeste eraf. Goed kijken wat er is geïnstalleerd wat de zooi binnenbrengt, en die verwijderen. Dan ADWCleaner er overheen totdat het echt weg is.

Registersleutels die liggen te sluimeren zijn enkel variabelen, geen uitvoerbare bestanden. Zelfs al staat er een complete trojan in je register, wordt er nog steeds niks uitgevoerd zonder programma wat dat doet.

Afhankelijk van hoeveel zooi er op zo'n PC zit kan het wel tijdsefficienter zijn om gewoon een nieuwe Windows eroverheen te zetten, natuurlijk, en je ook direct van de ongewenste programma's af bent die wel kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:20
Voor een volgende keer.

Als laatste lompe oplossing wil Kaspersky Rescue Disk ook nog wel eens helpen.

Het is in feite een bootable Linux CD om vervolgens te scannen. Het is wel in uiterste noodzaak, want het wil nog wel eens Windows slopen onderweg als het erg diep zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ElCondor schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:47:

Bedankt voor je antwoord. Beter doe ik dan een complete reset want het komt soms nog terug. Moet ik dan gewoon die .ISO file downloaden van microsoft en op een usb zetten om te rebooten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

rikpro schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:55:
[...]

Bij simpele adware / PUP zooi heb ik met een paar iteraties ADWCleaner altijd wel het meeste eraf. Goed kijken wat er is geïnstalleerd wat de zooi binnenbrengt, en die verwijderen. Dan ADWCleaner er overheen totdat het echt weg is.

Registersleutels die liggen te sluimeren zijn enkel variabelen, geen uitvoerbare bestanden. Zelfs al staat er een complete trojan in je register, wordt er nog steeds niks uitgevoerd zonder programma wat dat doet.

Afhankelijk van hoeveel zooi er op zo'n PC zit kan het wel tijdsefficienter zijn om gewoon een nieuwe Windows eroverheen te zetten, natuurlijk, en je ook direct van de ongewenste programma's af bent die wel kwaad kunnen.
Nee, dat klopt, vanuit het register kunnen geen executables gestart worden, maar heb er wel zeker een aantal gezien die de WinNT /Run Key aanpassen en daar een URL in zetten. De wordt dan tijdens een boot op achtergrond aangeroepen en dan ben je weer zuur. De URL wordt geopend en de standaard browser wordt gebruikt, dus er wordt een executable gestart.

[ Voor 53% gewijzigd door ElCondor op 12-04-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:59:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Beter doe ik dan een complete reset want het komt soms nog terug. Moet ik dan gewoon die .ISO file downloaden van microsoft en op een usb zetten om te rebooten?
Daarmee is dat goed te doen ja. Vergeet niet tijdens de installatie wel al je partities weg te gooien en van scratch te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats dit van Windows Clients naar B&V, dat past beter. Hier in B&V zijn diverse vergelijkbare topics te vinden, misschien kan je er nog even doorheen neuzen. En bij volgende vragen ajb wat meer concrete info proberen te geven.

Mocht je gaan formatteren: vergeet niet eerst een backup te maken van te bewaren data - en die backup ook elders te testen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh leuk is dat.. die media creation tool heeft ook echt alle andere bestanden van mijn USB gegooid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:00:
Oh leuk is dat.. die media creation tool heeft ook echt alle andere bestanden van mijn USB gegooid....
Dat zeggen ze ook in hun manual.
A blank USB flash drive with at least 5 GB of space or blank DVD (and DVD burner) if you want to create media. We recommend using a blank USB or blank DVD, because any content on it will be deleted.

[ Voor 7% gewijzigd door Michidez op 13-04-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik heb eerst al die programma's eroverheen gehad (MBAM, Hitman etc. etc.) Toen leek het even weg maar later kwam het in mindere mate terug.

Uiteindelijk maar een complete reinstall gedaan van Windows, nu is het probleem uiteraard weg.

Zijn er, naast natuurlijk goed uitkijken wat je allemaal aanklikt, nog programma's die hier iets van bescherming tegen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
Zijn er, naast natuurlijk goed uitkijken wat je allemaal aanklikt, nog programma's die hier iets van bescherming tegen bieden?
Er zijn wel wat mogelijkheden die de kans hierop (of andere ongewenste meuk) verkleint.

Dit zijn een aantal (van de oneindige..) mogelijkheden waar je aan kan denken;
  • Blokkeer popups (instelling browser)
  • Ad-Blocker (plugin browser): te vaak wordt er malware verspreid via advertenties. Ik gebruik zelf "Ublock Origin", maar "Adblock Plus" is ook prima. Thuis gebruik ik trouwens een Pi-Hole, ben ik gelijk op alle devices vrij van (potentieel schadelijke) ads ^^
  • No-Script (extentie Firefox: vind ik persoonlijk ideaal): kan er wel voor zorgen dat een (deel van een)
    website niet of slecht werkt, dan even een uitzondering maken ^^
  • EMET (Microsoft software): extra beveiligingslaag voor het gehele (Windows-)systeem. Zelf heb ik nog geen negatieve bijwerkingen ondervonden
  • Antivirus/malware: zowel een realtime protection suite als een on demand scan eens in de zoveel tijd.
    Hoeft trouwens niet betaald te zijn.
  • Regelmatig controleren of er geen rare software is geinstalleerd (via configuratie scherm bijv.)
  • Uitkijken met bepaalde sites en (klik-)acties ;)
  • Alle software up to date houden
  • Java en Flash uitzetten (in browser), geheel deinstalleren of "click to play flash" aanzetten. Überhaupt alle plugins, extenties en software die je niet/nooit gebruikt deactiveren of deinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:57:
Lees wat oude topics hier in B&V door: er zijn topics te vinden met vele tips. Begin met altijd alles updaten. Jezelf geen administrator rechten geven. Wel backups hebben. Maar zoals gezegd: loop wat oudere topics langs.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1