Geluid Bravia TV via receiver Pioneer VSX D810S later lopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir72
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-04-2017
Mijn vraag
Hoe kan in het geluid van mijn tv via mijn receiver laten gaan.
Ik heb Motorola VIP 1853 kastje van Telfort. Receiver is Pioneer VSX D810S.
TV is Sony Bravia sony bravia kdl-32w705B.
Geluid en beeld van DVD speler gaat inmiddels via receiver.

Nu: scart van tv naar DVD.
HDMI van tv naar Motorola.
Rood, wit audio uit DVD naar receiver DVD in. Geel van DVD video out naar receiver DVD in.

Welke snoertjes heb ik nodig en waar moeten ze in?

Niet erg handig met deze apparaten dus een dummy antwoord helpt me!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10 19:03
TV geluid

Jouw TV is voor geluid op 2 manieren aan te sluiten deze receiver: via de analoge uitgang (rood/wit) of via de optische uitgang (Digital Audio Out - Optical). Je kan kiezen, het maakt voor jouw huidige situatie denk ik niet veel uit.

Analoog aansluiten: hetzelfde soort kabel als nu tussen jouw DVD en receiver. rood/witte tulp stekkers aan een dubbele coax.

Optisch aansluiten: daar je een optische kabel voor nodig, ookwel TOSLINK, bijvoorbeeld 1 van deze: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=toslink

DVD beeld

DVD met gele coax aansluiten op de receiver heeft geen zin. Dit is voor beeld maar je hebt al SCART naar de TV wat genoeg is. Receiver doet helemaal niets met het beeld. Naast dat is het beeldsignaal over Scart waarschijnlijk beter dan het composiet videosignaal over de gele coax.

Scart is dan wel old school, daar kan o.a. (stereo) geluid en 3 soorten analoog videosignaal doorheen (vandaar de 21 pinnen :P). Controleer even of jouw DVD-speler de SCART uitgang op RGB heeft staan voor het best mogelijke beeld. (sommige Scart kabels hebben niet alles aangesloten maar dat is een ander verhaal).

DVD geluid

DVD rood/witte coax geeft alleen analoog stereo geluid aan de receiver door.

Ik zou deze zeker optisch aansluiten. Voordeel: surround sound (met meer dan 2 luidsprekers) en waarschijnlijk beter geluid (receiver doet het omzetten van digitaal naar analoog).

Als je dit doet, vergeet niet de instellingen van de DVD-speler na te kijken, misschien moet je het ding vertellen om de optische uitgang te gebruiken en hoe (bitstream is de term geloof ik). Dit is ook met optische kabel / TOSLINK.

Samenvatting
  • geluid DVD naar receiver: optisch, let op instellingen
  • analoog geluid DVD via rood/witte coax weg.
  • geluid TV naar receiver: gebruik de overgebleven rood/wit kabel van de DVD speler, OF een optische kabel.
  • beeld DVD naar receiver via gele coax weg.
  • beeld DVD naar TV via Scart is goed, maar controleer instellingen.
Rest is ok.

O ja, als je voor optisch gaat, laat je niet afzetten door bijv. een MediaMarkt waar je de hoofdprijs voor een simpel glasvezelkabeltje betaalt. Gouden stekker zijn ook niet nodig.