SamenZonneEnergie offerte Maart 2017

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Eind maart is er weer een SamenZonneEnergie veiling gehouden. De winnaar dit keer is SolarNRG.

Ik heb dit keer meegedaan; we hebben een mooi schuin dak op het zuiden (echt veel meer zuid kan bijna niet). Iets te steil om perfect te zijn en in de middag komt er geleidelijk schaduw van de huizen ernaast. Het dak begint na de eerste etage op ruim 5 meter.

Het dak is zo'n 645 cm breed en 470 cm hoog. Er kunnen makkelijk 12 panelen op; als ze horizontaal worden geplaatst nog wel meer. Nu willen we ook nog wel een dakraam, dus komen we op 10 panelen (of 12 als ik ze deels horizontaal, deels verticaal plaats, maar dan vind ik lelijk).

Dak ziet er dus zo uit:
Dak voor zonnepanelen
Dit is eind november (rechtsonder komt waarschijnlijk nog een dakraam), maar rechts is ook de plek waar de zon het langst schijnt.

Nu hebben we dus de offerte gehad: 10 All-black panelen voor €3438 incl.BTW (inclusief installatie). All-black panelen kosten €25 per paneel meer.

De panelen zijn JA Solar JAM6(BK) 60-270
Vermogen: 270Wp
Maat: 1650 x 991 x 40mm
Rendement: 16.51%
Vermogensgarantie: eerste 10 jaar 90%, volgende 15 jaar 80%.

De omvormer is van SAJ, maar daar staan verder geen specificaties bij.

Ik heb het topic gestart als "discussie-, ervaring- of feedbacktopic", omdat ik vast niet de enige ben die een offerte heb gekregen. ;) En ik ben wel benieuwd of er (grote) verschillen zijn in prijs o.b.v. het dak.

Anderzijds heb ik wel de vraag: is dit een beetje goede deal? Uiteraard doen ze voorkomen van wel en een collega van me heeft vorig jaar panelen laten plaatsen (plat dak) en was voor 12x 270Wp meer dan €5000 kwijt.
Als ik zo vergelijk op diverse sites, lijkt het een prima deal, maar dat zijn dan wel weer andere panelen, omvormers, etc.

Daarnaast zit ik dus nog met het punt dat er geleidelijk schaduw op de panelen komt wat de opbrengst negatief beïnvloed en zijn optimizers wel een goed idee denk ik. Daar kan ik i.c.m. met SAJ niet iets over vinden en kan misschien niet eens met deze omvormer.

En dan hebben we nog de winnaar van de veiling: SolarNRG. Hier lees ik wat wisselende verhalen over. Bedrijf is volgens mij kleiner dan het lijkt en gebruikt veel onderaannemers en dat verklaart wellicht dat er verschil zit in ervaring.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Het is nogal een moeras aan websites.

En uiteraard deel ik mijn ervaringen met deze manier van aankoop van panelen. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Inlcusief installatie en BTW lijkt dat een prima prijs.

Een 2,5 killowatt omvormer lijkt genoeg voor je panelen
Mogelijk wordt het deze:
http://www.saj-electric.c....aspx?Rid=11&Pid=11&id=28
Lijkt een chinese budget omvormer.
Dat valt ook te verwachten bij een dergelijk geprijsde set.
Waarschijnlijk met wifi logging op een eigen portaal site.

[ Voor 19% gewijzigd door TWyk op 07-04-2017 09:39 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Volgens mij is de prijs ook wel redelijk.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik van die omvormer moet vinden. Zijn inderdaad redelijk budget.
Op installatieexpert.nl heb ik een prijs kunnen vinden van die omvormer: €452.

SolarEdge optimizers zijn tussen de €44.76 (P300) en de €47.10 (P350).
Omvormer SolarEdge SE3000H HD Wave kost €778.

Die SAJ omvormer kost dus ongeveer evenveel als 10 optimizers, dus dat zou een meerpijs zijn van ~€778.

• wrvk82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik heb ons onlangs ook ingeschreven. Wij wachten nu op een tekening met een voorstel plaatsing panelen. Ben benieuwd hoeveel er op passen. 18 stuks zijn nodig voor ons verbruik.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-11 19:23
Ik zit hier ook nog over te denken, heb ook een aanbieding voor 10 panelen. Ik heb een dak op het zuiden met dakkapel en dakraam, dus hoop dat er wel 10 gaan passen, en anders is iets minder ook wel goed.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Update!

Het heeft even geduurd, maar blijkbaar was de veiling nogal succesvol.

Ik heb net de offerte binnen en op zich hebben ze dat best netjes gedaan. Ze hebben direct twee offertes neergezet: één met de gevraagde 10 en een extra met 12 panelen.

10 panelen leveren 2286 KWh en kosten totaal zijn €3438 (dus €2901 ex. BTW).
12 panelen leveren 2771 KWh en kosten totaal zijn €4071 (dus €3444 ex. BTW).

Offerte 10 zonnepanelen

Offerte 12 zonnepanelen

Als ik een SolarEdge omvormer wil (met optimizer) is dat een meerprijs van €1000 (dus €826 ex. BTW), maar dat was volgens hen niet rendabel (vriendin heeft ze aan de lijn gehad).

Overigens, als ik nu de opbouw zo zie worden het 10 panelen, maar dan horizontaal gelegd (en dan laten we twee panelen weg: meest rechterpaneel op de derde en vierde rij; daar kan dan nog een een dakraam in).

Maar behalve rendement: die SAJ omvormer kan ik dus niet zelf uitlezen als ik het goed begrijp, terwijl dat met de SolarEdge wel kan. En dat vind ik ook wel wat waard (wie zegt dat die portal er nog is over 25 jaar?).

Oja, plaatsing zou over 8 weken kunnen dus dan heb ik er nog wel wat mooie zonne-uren bij (al is de lente/herfst ook wel gunstig vanwege het schuine dak)

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 12-06-2017 09:05 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kun je niet beter dat dakraam aan de andere zijde doen? Dan kun je maximaal panelen plaatsen.

Kun je meer vertellen over die schaduw waar je je zorgen om maak? Want 1000euro voor optimizers verdien je niet 123 terug..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• wrvk82
Dank voor de update (ik ben zelf nog in afwachting). De omvormer die aangeboden wordt in de groepsaanbieding is wel uit te lezen. Apart dat ze met een andere omvormer komen als optie. Betekent dit dan een parallel geschakeld systeem? Standaard is seriegeschakeld wat ze leveren voor de groepsaanbieding.

Wel een snelle levering mogelijk zeg. Houd ons op de hoogte!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
@Atomic2005 Aan de andere kamer is niet de kamer waar ik het dakraam wil ;)

@wrvk82 Nee, die omvormer wilde ik zelf.

Die schaduw komt van de woningen aan de linkerzijde; die zijn ruime een etage hoger en dat geeft dan gedeeltelijk schaduw op het dak.

Overigens is de €3438 hetzelfde bedrag als er in eerste instantie werd opgegeven. Door de schouw is die dus niet veranderd.

[ Voor 19% gewijzigd door MrSleeves op 12-06-2017 10:15 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
MrSleeves schreef op maandag 12 juni 2017 @ 09:04:
Update!

Maar behalve rendement: die SAJ omvormer kan ik dus niet zelf uitlezen als ik het goed begrijp, terwijl dat met de SolarEdge wel kan. En dat vind ik ook wel wat waard (wie zegt dat die portal er nog is over 25 jaar?).
SAJ omvormers kun je, als ik wat info google, ook uitlezen via een RS485 verbinding of optioneel via wifi maar zelfs als dat ook allemaal niet zou werken kun je in de toekomst met een extern apparaatje van een paar tientjes bijvoorbeeld een youless de opbrengst ook gewoon meten als deze uit je omvormer komt.
Overigens is de levensduur van een omvormer 10-15 jaar dus reken er sowieso niet op dat je over 25 jaar nog dit apparaat hebt.

Er zou trouwens ook apps voor je smartphone die de info van de monitoring site scrapen
(bv https://apps.athom.com/app/it.diederik.solar)

[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 12-06-2017 10:24 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrSleeves schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:28:

Ik heb het topic gestart als "discussie-, ervaring- of feedbacktopic", omdat ik vast niet de enige ben die een offerte heb gekregen. ;) En ik ben wel benieuwd of er (grote) verschillen zijn in prijs o.b.v. het dak.
Heb ook een offerte gekregen van dezelfde partij, via SZE.
Plat dak.
14x JA Solar JAP6-270 (dus niet all black)
Sunstruction montagesysteem
SAJ omvormer
Incl. montage

Jaarlijks verwachte stroomopbrengst 3170 kWh
U bespart hiermee in het eerste jaar circa EUR 660
Uw investering heeft u tergverdiend in 6,4 jaar.

Totaal EUR 4316 incl btw.
Er staat trouwens bij vermeld dat de SAJ omvormer zowel met Wifi als Ethernet kan worden verbonden met internet, en dan via het SAJ online portal (of app) kan worden bekeken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MrSleeves
Begrijp ik nou goed dat je zit te wachten van eind maart tot nog eens 8 weken vanaf nu?
Dat is ruim 4 maanden....

(misschien misinformatie, maar 4 jaar geleden heb ik ook ruim een maand moeten wachten op mijn spullen na ondertekening van de offerte bij SolarNrg. Zo ook mijn broer, die zijn installatie daar ook had besteld)

Je krijgt nu 10 panelen (ivm dakraam) van 270 Wp en een Saj omvormer... en dat levert 2286 kWh op.
(en vermoedelijk geen schaduwmanagement van die Saj)

Ik zou toch niet het geduld kunnen opbrengen, je hebt dan al 4 maanden niks kunnen opwekken in het "hoog" seizoen en bent dus al enkele honderden euro's misgelopen.

Die 6m21 is een exacte maat? (ik las 6m45 ergens)
zo niet dan: 4x 5 panelen SF-175 landscape (6285x 4000), 3500 Wp, goed voor 4080 kWh
Dat kan op een chinese omvormer met 5 strings van 4 panelen, en dan heb je wel schaduwmanagement vanwege SF.
Of doe eens gek, en sluit het aan op een SMA, met 4 strings van 5 panelen en gooi de andere kant van het dak ook vol met SF-175S. (inderdaad noord)

of 4x 5 (-2 voor dakraam), 18 SF-175 S, 6 strings van 3 panelen op een chinese omvormer, 3150 Wp, goed voor 3780 kWh.
Maar dat is ook een powerset met een steca (hoog rendement!)

Of 10x 335 Wp ECsolar, 3350 Wp, goed voor 3500 kWh per jaar, maar dan wel op een SMA, ivm schaduwmanagement, als je schaduw verwacht. (en doe weer gek, en gooi de andere kant vol met SF)

Hosola, goodwe, omnik en SMA zijn allemaal prima uit te lezen met een raspberry pi, via wifi of ethernet.
En ben je niet perse gebonden aan de portal van de fabrikant. (je hebt dan 2x mogelijkheid tot logging)

Je kan de installatie in 2 a 3 weken hebben liggen, als je bij de juiste firma besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 09:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
@AUijtdehaag
Bedankt voor de informatie.
De wachttijd is inderdaad vrij lang en jammer dat de installatie er nu niet ligt om op te wekken.

Ik heb het dak opgemeten n.a.v. de breedte van het huis en kom dan op 6m45.
Andere kant van het dak ligt op het noorden dus dat is de moeite niet. Daar komt echt nooit zon.

Maar als 10x270Wp = 2700Wp, 2286 KWh opwekt, hoe kan dan 3500Wp 4080 KWh opwekken?

En gister hebben we het er nog over gehad, of we voor 12x of 10x zouden gaan. En €2900 (totaal ex. BTW) is wel een mooi bedrag en levert toch redelijk wat op. Dan houden we de ruimte om later nog een dakraam te plaatsen.

We hebben natuurlijk ook al een aanbetaling gedaan dus alleen als het niet kan, gaat het niet door.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MrSleeves schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:51:
@AUijtdehaag
Bedankt voor de informatie.
De wachttijd is inderdaad vrij lang en jammer dat de installatie er nu niet ligt om op te wekken.

Ik heb het dak opgemeten n.a.v. de breedte van het huis en kom dan op 6m45.
Andere kant van het dak ligt op het noorden dus dat is de moeite niet. Daar komt echt nooit zon.

Maar als 10x270Wp = 2700Wp, 2286 KWh opwekt, hoe kan dan 3500Wp 4080 KWh opwekken?

En gister hebben we het er nog over gehad, of we voor 12x of 10x zouden gaan. En €2900 (totaal ex. BTW) is wel een mooi bedrag en levert toch redelijk wat op. Dan houden we de ruimte om later nog een dakraam te plaatsen.

We hebben natuurlijk ook al een aanbetaling gedaan dus alleen als het niet kan, gaat het niet door.
Puur interesse : Waarom doe je een aanbetaling als je nog 100% je keuze hebt gemaakt qua aantal, omvormer, type paneel,plaatsing etc etc?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
We hebben de aanbetaling (€150, zie hier) gedaan o.b.v. de prijs van 10 panelen en eventueel een andere omvormer (SolarEdge). Nu blijkt die SolarEdge ook zo zijn nadelen te hebben, begreep ik, en ook wel een stuk duurder.

Die lui van SolarNRG kwamen met de twee opties van 10 of 12 panelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke omvormer wordt er dan aangeboden met 10x 270 Wp?
Als je last van schaduw hebt, is een omnik of hosola niet zo een goed idee. Die hebben geen schaduwmanagement. En 2 stringen van 5 is veel te weinig voltage voor een goed rendement.
Dan moet je al aan een SMA omvormer denken met optitrac.

Zo maar wat voorbeelden (geen schaduw, perfect dak)
3400 Wp SF = 4100 kWh
https://pvoutput.org/aggr...d=39913&sid=36465&v=5&t=y

3400 Wp, SF = 4061 kWh
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=46229&sid=42168&t=y

Dus 3500 Wp SF doet ook makkelijk 4080 kWh (op een perfect dak uiteraard)

Maar je keuze is al gemaakt, dus heeft het niet zo veel zin meer er op in te gaan...

• wrvk82
Schouwrapport is eindelijk binnen. De gevraagde 18 panelen gaan passen! Volgens het rapport wordt een beoogt rendement behaald van 4044 KWh per jaar. Ons verbruik is zo'n 4000 KWh.

Omdat wij een EPDM dakbedekking hebben, wijkt men af van de standaard installatie (uitgaande van dakpannen). Extra kosten: 50 euro per paneel (totaal dus 900 euro extra kosten).

Totaalbedrag na teruggave belasting minus forfait: 5500euro. Terugverdientijd: 7 jaar, oftewel ruim 14% redement op de investering, jaarlijk. Dat is natuurlijk afhankelijk van eventuele wijzigingen vanuit de overheid. Maar goed los daarvan sta ik 100% achter het idee om je eigen stroom op te wekken, die je vast later voor een redelijke prijs (gedeeltelijk)kan opslaan in je eigen woning.

18 juli een fysieke schouw en dan volgt een installatiedatum.

Cheers.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zo ze liggen er op (sinds vorige week woensdag):

Zonnepanelen geïnstalleerd

Ze waren er iets voor 8:30 en waren rond 14:00 weer vertrokken.

Ik had ergens eind juni de opstelling zoals hij nu geïnstalleerd is al naar ze opgestuurd, maar geen reactie op gehad. Dit was dus niet doorgekomen.
Wat ik dan wel apart vond: ze hadden 4x5 meter rail mee (voor een portrait installatie) dus moesten ze nu zagen en koppelen. Aan de andere kant hadden ze wel panelen in allebei de kleuren, terwijl we vanaf het begin zwart wilden.

Verder hebben ze er best wel een bende van gemaakt (bruine vloerbedekking op de trap was "gewoon helemaal wit!" aldus mijn 7-jarige dochter"). En mijn vriendin had bij de oplevering zoiets van "laat maar, ik doe het wel" aangezien ze niet het idee had dat ze grondig op gingen ruimen.

Dan de werking van de panelen. Nog niet echt een superdag gehad dus de beste dag was iets van 11 KWh.
Ze hadden wel een account gemaakt op de SAJ portal, maar hadden de omvormer niet aangemeld. Dus de eerste dag naar 0.00 KWh zitten kijken (echt duidelijk is die portal niet). Ook de WiFi heb ik opnieuw moeten doen.

De portal ligt er af en toe uit en geeft niet echt duidelijke data. De web applicatie van de omvormer is dan nog duidelijker. Ik moet hier dus nog iets op verzinnen.

Verder dus wel redelijk tevreden. De elektriciteitsmeter zie ik ook teruglopen en dat is wel leuk natuurlijk.

• wrvk82
Bij ons gaat het feest niet door uiteindelijk. Na een evaluatie van het schouwrapport blijkt ons dak van type Sarnafil te zijn en de hele dakconstructie zou mogelijk het gewicht niet kunnen dragen. Omdat wij geen dakpakken hebben zouden ze iets van tegels gebruiken voor versteviging van de panelen.

Verder ontzettend ontevreden over het gebrek aan deskundigheid bij SolarNRG. De servicedesk heeft nul kennis en alles duurt ontzettend lang. Intern is het volgens mij ook niet goed geregeld qua afstemming.

Beetje jammer dat tijdens de fysieke schouw een thumbs up wordt gegeven en daarna wordt afgekeurd.

Voorlopig dus geen panelen op ons dak. Best teleurgesteld.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dat is zeker jammer.

Ik vind het vooral de web portal en app van SAJ niet geweldig. De app geeft een error, de web portal is ook niet superduidelijk. Uiteindelijk geeft de web applicatie van de omvormer zelf nog het duidelijkste beeld.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MrSleeves
Je kan altijd nog uploaden naar pvoutput en in domoticz op een raspberry pi. (of een synology nas)
Ik vond deze nog:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10356#p78650
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=36263

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2017 21:26 ]

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
@AUijtdehaag Die domoticz code had ik ook al gevonden, maar die code gaat denk ik niet werken.
real_time_data.xml bestaat niet als web pagina op de omvormer (de WiFi dongle dan).
Er wordt ook geen wachtwoord verstuurd, terwijl de omvormer die wel vraagt.

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:05

Proc

Grand Admiral

Ik heb ook geprobeerd een SAJ omvormer via de WiFi webserver uit te lezen via

http://<IP_OMVORMER>/real_time_data.xml

en de omvormer komt inderdaad met een 401 antwoord (Unauthorized, meestal geen of verkeerde login gegeven).

Als ik het onderstaande commando geef, dan komt de response dat die URL niet bestaat.

curl http://<LOGIN_OMVORMER>:<WACHTWOORD_OMVORMER>@<IP_OMVORMER>/real_time_data.xml

Heeft er iemand een idee hoe ik de SAJ Sununo 3K-M omvormer met WiFi webserver module alsnog kan uitlezen via het netwerk?

(de delen tussen <> uiteraard invullen o.b.v. je eigen situatie)

Edit;
Ik heb inmiddels een antwoord gevonden op deze vraag. Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 17% gewijzigd door Proc op 29-10-2017 11:49 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 20:43
Ik denk dat je eerst de login-pagina moet oproepen, met de juiste inloggegevens in de POST-data. De reply hierop zal waarschijnlijk een (of meer) session-coockie bevatten. Vervolgens die real_time_data.xml aanroepen, en de coockies die je van de login-pagina hebt gekregen meegeven in dat request.

Eerst dus met wireshark kijken wat er over de lijn gaat als je met je browser naar de login page gaat, je credentials invult en vervolgens naar die real_time URL gaat. En dat in je scripting naspelen.

Whatever

Pagina: 1